Er staat ook expliciet in de wet dat een machtsverschil toestemming onmogelijk maakt. Dus dat hoeft niet nog eens extra herhaald te worden in zo'n code. Je kunt de code strenge rmaken dan wat noodzakelijk is, maar daarbij mag je dan weer niet te ver gaan omdat je ook niet te veel rechten mag inperken. In dat arbeidsreglement staan bepaalde zaken herhaald die in de wet staan, en bepaalde zaken zijn (licht) verstrengd. Dat is toch altijd zo? Als je uit eender welk arbeidsreglement verwijdert wat expliciet in de wet staat, hou je nog maar een halve A4 over.2 jaar rechten, wel niet specifiek arbeidsrecht.
Ook in het verleden een 3 jaar aanslepend arbeidsgeschil gehad voor de rechtbank waarbij ik alles van arbeidsrecht uitgeplozen heb.
Wat mij geen expert maakt, maar wel een bepaalde basis geeft om zaken in twijfel te trekken in een mening op een forum.
Dat staat dan ook expliciet in de wet.
Dat is net het verschil, en het punt dat ik in mijn bovenstaande posts aanhaal.
Laat een verbod op relaties toe in de wet, of aanvaard dat er grijze zones zullen zijn met mogelijke benadeelden in sommige situaties omdat het gewoon niet te bewijzen valt.
Een instemming onder dwang is sowieso geen juridisch geldige instemming.
Als je dat kan bewijzen, tenminste.
Daar heb je geen arbeidsreglement voor nodig, dat is basic recht.
De reden dat de grijze zones erin staan, is niet omdat het niet te bewijzen valt, maar omdat je zo'n grijze zone beter individueel bekijkt en het dus niet de facto verbiedt.
En je vraag aan Valkuil is gewoon omdat je het anders leest.
"Indien het niet verboden is, blijft de vraag wat dan valide instemming is als de expliciete mondelinge toestemming dat niet is?" -> een expliciete mondelinge toestemming kan binnen de juiste context een valide instemming zijn, maar bewijst op zichzelf geen valide instemming.