De man in kwestie heeft niet ontkend dat hij met haar seks had. Dus dat is gebeurd.
Volgens haar interview in Humo, heeft hij haar toen tijdens een lange omhelzing ook gevraagd of ze het ok vond. Volgens haar stamelde ze van wel, en daarna ging hij nog verder. "Die zogenaamd wederzijdse toestemming is volgens mij de kern van het verhaal"
Volgens hem was het inderdaad met wederzijdse toestemming.
Wat is dan de precies reden dat ze 14 jaar later toch iemand beschuldigt van aanranding? Zit de volgende reden tussen je tig bedachte redenen:
Ze wil aandacht voor het thema van haar boek, het metoo debat openbreken, meer begrip voor de slachtoffers doen opbrengen, maar ze wil helemaal geen schade berokkenen aan de persoon in kwestie, "niet met de vinger wijzen". "Enkel mensen van slechte wil zien het als wraakboek" (bron: Humo interview).
Sorry maar ik heb niet echt een idee wat je punt nu is?
Staat er dan een vejaringstermijn op het verwerken, vervolgens het praten of schrijven over zaken die gebeurd zijn en hoe je die ervaren hebt? Heeft deze vrouw met kwade wil en objectief gelogen met de intentie iemand aan de schandpaal te nagelen? Indien dat de bedoeling was dan had ze beter het zekere voor het onzekere genomen en de persoon bij naam genoemd. Inderdaad, uit datzelfde interview waarnaar je verwijst:
"Als ik het op de man had willen spelen, had ik andere wegen bewandeld. "
"Als dit boek al een afrekening is, dan is het er één met mijn eigen trauma, niet met anderen."
"Als mensen scènes uit hun context willen rukken om aan te tonen dat het een zogenaamd wraakboek is, zijn ze van heel slechte wil."
Als je als "beklaagde" (niet de intentie van de auteur) hierop wil reageren, dan moet dat met compassie zijn. Je kan op dat moment gedacht hebben dat de toestemming gegrond en wederzijds was. Als de andere partij daarop terugkomt, dan kan je misschien op begrip rekenen als je iets zegt in de aard van "ik heb de positie waarin deze vrouw zich bevond mogelijk niet goed ingeschat en toen niet voldoende ingezien dat de machtsverhouding die speelde niet tot een volledige, gegronde toestemming kon leiden". Dat is het punt van deze vrouw en ze heeft 100% gelijk en heeft niets verkeerd gedan, integendeel, met daar hoorbaarheid aan te geven. Met een rechtszaak aan te spannen toon je louter dat je een alfamannetje bent die zich in die gedachtengang niet kan verplaatsen en geen fouten kan toegeven.
Met al die quotes hierboven: veel succes aan de professor om kwade wil te bewijzen in de rechtbank.
Mogen en kunnen er geen gevoelens ontstaan in een machtsrelatie? Natuurlijk wel, maar dan moet je naar mijn mening als machthebber die verhouding ongedaan maken vooraleer je daar iets mee doet. Ik werk sinds dag 1 na mijn afstuderen in een machtspositie. Ik ben meermaals benaderd geweest door iemand waarbij ik de "machthebber" was. Ik vond dat niet OK en ik ben daar niet op ingegaan. Ik heb nog gevoelens gekoesterd over personen waarover ik machtshebber was. Ik vond dat niet OK en ik heb daar niet naar gehandeld. Ik ken professoren die een relatie hebben met wat ooit een doctoraatsstudente van hen was, maar die personen hebben het corecter gedaan en vooraleer die relatie te bekrachtigen hebben ze gezegd: "OK, maar dan kan ik jouw begeleider en promotor niet meer zijn". En eerlijk, zelfs dat vind ik nog een grijze zone want de universiteit is absoluut nog een ons-kent-ons cultuur dus je blijft als professor een zekere macht hebben. Dus imo, nee, beheers jezelf en vis gewoon in een andere vijver, er zijn vijvers genoeg.