Project Amethyst | PlayStation 6

En daar is Mark Cerny met de eerste details.

Deep Co-Engineering and Machine Learning (ML): AMD and Sony have been working together under Project Amethyst to develop future machine learning technologies. This collaboration involves combining traditional rasterization with neural acceleration and ML, which is becoming a real tool for developers to achieve smarter pipelines, cleaner visuals, and smoother gameplay.

FSR and PSSR: Technologies like FSR (FidelityFX Super Resolution) and PSSR stem from deep co-engineering between Sony and AMD, specifically concerning the neuronetworks that power both technologies. ML is expected to enhance or "touch" more and more of the on-screen detail, fidelity, and atmosphere.

Neuro Arrays: This is a new concept designed to overcome inefficiencies caused by subdividing demanding neural network problems across numerous compute units (CUs). Neuro Arrays*allow CUs within each shader engine to "team up" to share data and process things together, effectively operating like a single focus AI engine. This innovation facilitates bigger ML models, less overhead, more efficiency, greater scalability, and unlocks better FSR, better ray regeneration, and new real-time ML-powered features on the GPU.

Radiance Cores for Path Tracing: To handle the growing demands of real-time graphics, especially with path tracing becoming central, AMD and Sony introduced Radiance Cores. Radiance Cores are a new dedicated hardware block designed for unified light transport, capable of handling ray tracing and path tracing in real time.

Hardware Ray Traversal: Radiance Cores take full control of ray traversal—one of the most compute-heavy parts of the process. This frees up the CPU for geometry and simulation and allows the GPU to focus on its primary tasks: shading and lighting. This results in a cleaner, faster, and more efficient pipeline for next-generation ray trace games.

Memory Bandwidth Bottleneck: Both advanced ML techniques and ray tracing hit the same bottleneck: current GPU memory bandwidth limitations, which hinder the seamless adoption of next-gen rendering.

Universal Compression (UC): This system is designed for future GPUs and SOCs to dramatically reduce memory bandwidth usage. It expands upon current technologies like DCC (delta color compression, found in PS5 and PS5 Pro) by evaluating and compressing every piece of data headed to memory, not just textures. UC ensures only the essential bytes are sent, leading to lower power consumption, higher fidelity assets, greater efficiency, and higher frame rates.

Synergy and Future Deployment: Universal Compression has important synergies with Neuro Arrays and Radiance Cores. While these technologies currently exist only in simulation, the results are very promising, and the plan is to bring them to a future console in a few years time.

Digital Foundry analyseert de boel. Aangevuld met wat extra info van Mark Cerny (per e-mail).

John, Rich and Oliver discuss the tech and share more information from Mark Cerny via an email Q&A conducted in the wake of the video's publication.

November 2027 ten vroegste. Zou persoonlijk 2028 niet erg vinden. Benieuwd naar de prijzen. Het is duidelijk van de leaks dat de nieuwe Xbox een stuk geavanceerder gaat zijn. Maar sowieso ook een stuk duurder. Nuja, series x is ook een stuk duurder om te produceren dan PS5, en dat verschil in performance in nihil. Dikwijls is de performance zelfs in het voordeel van PS5, wat impressive is, omdat die console echt een stuk goedkoper is om te produceren zoals ik al zei. Maar met de nieuwe generatie gaat Xbox toch duidelijk voor meer power gaan. Maar ja, wie gaat die nu nog kopen vraag ik me af... Anyways, zeer benieuwd.

Verstand komt misschien met de jaren... De PS4 pro bracht niet genoeg extra voor mij, de PS5 pro heb ik gelaten, en met de games die ik speel, is kracht ook minder van tel. Gecombineerd met de prijzen waarschijnlijk ook het eerst in ca. 20 jaar dat ik ze niet allemaal bij launch wil hebben.

Vanwege de exclusives zal de PS6 wel gekocht worden (als er een disk versie beschikbaar is)... maar in tegenstelling tot de vorige generaties geen pre-order, lang genoeg erna overlap/de tijd om over te stappen. 2027/2028 is wel ok voor launch.
Switch 2 wacht ik ook nog op exclusives die me aanspreken, waarschijnlijk een kwestie van tijd + ergens een deal zoeken.
Xbox is lastiger, al 2 generaties gekocht en niets echt gehad om me aan vast te houden, behalve de BC... maar daarvoor heb ik de volgende xbox niet nodig, dat draait op de Series X al ruim goed genoeg. Is het dan de volgende versie van BC waarover geruchten zijn of een integratie van de steam store waarvoor het de next step zal zijn... en welke games worden dan extra beschikbaar? Indien het deze van op de steam deck zijn, dan overtuigt het me niet om eerlijk te zijn. Als het ruimer is, kan het wel interessant zijn afhankelijk van de prijs. Nog een groot vraagteken dus.

Verstand komt misschien met de jaren... De PS4 pro bracht niet genoeg extra voor mij, de PS5 pro heb ik gelaten, en met de games die ik speel, is kracht ook minder van tel. Gecombineerd met de prijzen waarschijnlijk ook het eerst in ca. 20 jaar dat ik ze niet allemaal bij launch wil hebben.

Vanwege de exclusives zal de PS6 wel gekocht worden (als er een disk versie beschikbaar is)... maar in tegenstelling tot de vorige generaties geen pre-order, lang genoeg erna overlap/de tijd om over te stappen. 2027/2028 is wel ok voor launch.
Switch 2 wacht ik ook nog op exclusives die me aanspreken, waarschijnlijk een kwestie van tijd + ergens een deal zoeken.
Xbox is lastiger, al 2 generaties gekocht en niets echt gehad om me aan vast te houden, behalve de BC... maar daarvoor heb ik de volgende xbox niet nodig, dat draait op de Series X al ruim goed genoeg. Is het dan de volgende versie van BC waarover geruchten zijn of een integratie van de steam store waarvoor het de next step zal zijn... en welke games worden dan extra beschikbaar? Indien het deze van op de steam deck zijn, dan overtuigt het me niet om eerlijk te zijn. Als het ruimer is, kan het wel interessant zijn afhankelijk van de prijs. Nog een groot vraagteken dus.
't Is ook kostelijk om nu een PS5 Pro aan te schaffen, binnen een dikke 2 jaar is de PS6 er al.

Een console koop je meestal niet voor 2 jaar maar voor 5+ jaar.
Ik vind die PS5 Pro nu niet zo een geweldige deal voor de meeste mensen.
Tenzij je de ps6 niet op launch wilt kopen.
Je andere opmerking is uiteraard een andere kwestie die ik je wel gelijk in geef.

De PS5 pro is ook al haast een jaar uit. Zou dan toch voor 3 of 4 jaar zijn. Toch vrij normaal voor een mid-gen upgrade lijkt me.
Voor mensen die online competentive spelen en waar elke frame en pixel telt, kan ik me inbeelden dat ze hun launch console verkopen en deze gaan halen.
Het is dan ook een pro console, dus niet gericht op de meeste mensen, maar op zij die net meer op de golf van kracht willen zitten (maar toch geen PC willen). Dus pakweg 10-15% van wie een PS5 gekocht heeft.
En anders is het zoals @ikbenben zegt: dan koop je geen nieuwe elektronica (waardoor je dan snel over 5-6 jaar spreekt dat de PS5 pro nog kan meegaan). En dan is de PS5 pro meer future proof dan de gewone PS5... als dat is wat je zoekt.

De PS5 pro is ook al haast een jaar uit. Zou dan toch voor 3 of 4 jaar zijn. Toch vrij normaal voor een mid-gen upgrade lijkt me.
Voor mensen die online competentive spelen en waar elke frame en pixel telt, kan ik me inbeelden dat ze hun launch console verkopen en deze gaan halen.
Het is dan ook een pro console, dus niet gericht op de meeste mensen, maar op zij die net meer op de golf van kracht willen zitten (maar toch geen PC willen). Dus pakweg 10-15% van wie een PS5 gekocht heeft.
En anders is het zoals @ikbenben zegt: dan koop je geen nieuwe elektronica (waardoor je dan snel over 5-6 jaar spreekt dat de PS5 pro nog kan meegaan). En dan is de PS5 pro meer future proof dan de gewone PS5... als dat is wat je zoekt.
Man man man, who cares... nog wat duizend, miljoen miljard pixels meer met wat extra shaders whoepsie fucking doooh. We zijn naar het einde van deze consolegeneratie aan het gaan en het aantal PS5 exclusives kan je op twee handen tellen (je zal al wat moeite moeten doen). Vergelijk dat is met de PS1, PS2 of PS3 generatie het is om van te beginnen wenen.

Man man man, who cares... nog wat duizend, miljoen miljard pixels meer met wat extra shaders whoepsie fucking doooh. We zijn naar het einde van deze consolegeneratie aan het gaan en het aantal PS5 exclusives kan je op twee handen tellen (je zal al wat moeite moeten doen). Vergelijk dat is met de PS1, PS2 of PS3 generatie het is om van te beginnen wenen.
PS4 was volgens mij de beste gen op gebied van games en consoles, PS exclusives, gfx waren top voor die tijd en daarna was het PS4 pro great times. nieuwe consoles voor maar 399 euro in het begin.....man man man

Kijk eens naar wat er ook allemaal wordt verwacht van een videogame tegenwoordig. Gigantische open world games met absurd veel details, voice-acting in alle talen, enorm veel sidecontent,... . Ten tijde van PS1, 2 en 3 waren de games véél kleinschaliger. Zeker, er waren toen ook rpg's met gigantisch veel speeluren, maar er was absurd veel minder werk om dat allemaal te maken.

Developers van AAA-games mogen van mij dringend hun games wat kleinschaliger maken, ik denk eerlijk gezegd dat mensen daar ook terug naar snakken.

Kijk eens naar wat er ook allemaal wordt verwacht van een videogame tegenwoordig. Gigantische open world games met absurd veel details, voice-acting in alle talen, enorm veel sidecontent,... . Ten tijde van PS1, 2 en 3 waren de games véél kleinschaliger. Zeker, er waren toen ook rpg's met gigantisch veel speeluren, maar er was absurd veel minder werk om dat allemaal te maken.

Developers van AAA-games mogen van mij dringend hun games wat kleinschaliger maken, ik denk eerlijk gezegd dat mensen daar ook terug naar snakken.
dus ze maken gewoon niet wat de consument wilt? Sony heeft een paar 100miljoen weggepist met belachelijke 'live-service' concepten terwijl iedereen zit te snakken naar deftige single-player ervaringen. Gefaalde generatie...

... Ten tijde van PS1, 2 en 3 waren de games véél kleinschaliger. Zeker, er waren toen ook rpg's met gigantisch veel speeluren, maar er was absurd veel minder werk om dat allemaal te maken.

100% dit. Ik heb echt geen zin om 100 uur of meer in een game te steken.
Single player max 10/15u voor mij.
Voor mij een combo van de 2. Vooral de pacing van de games moet goed in elkaar zitten over de tijdsduur van het spel (end-game content niet meegeteld).
Langs 1 kant al games gehad van 15u die te lang aanvoelde, maar ook JRPG's die ik na 40u nog progressie maakte.

Vooral het bloaten met onnodige extra's (side content of te gedetailleerde modellen) maken het veel duurder, ontwikkeling duurt langer, en wat brengt het bij dat bv. de pupillen van een character realistisch reageren op licht behalve bragging rights? Steek dan die tijd in optimalisatie of in extra games uitbrengen. Zal ook nog meer geld opbrengen.

Plus dan haal je meer uit de hardware, en omdat de kosten dalen, kan creativiteit terug hoogtij vieren zoals in AA. Laten we een gebedje doen voor de next gen.

Klopt wel dat het gewoon een gefaalde generatie is naar Sony normen. Ze zullen wel weer het meeste verkocht hebben maar naar first party titels is het toch echt triestig. Op de PS4 kocht ik 2x per jaar een first party titel en dat was altijd goed.

Nu heb ik mijn PS5 sinds enkele maanden na de launch en ik kan de first party games die ik goed vind en uitgespeeld heb op 1 hand tellen. R&C, Spider-Man 2 en God of War 2… 2 vd 3 zijn dan nog eens cross-gen.

Daarbuiten nog Elden Ring en Demon souls remastered (niet uitgespeeld) gespeeld.

En dat is het, sinds Elden Ring staat die stof te verzamelen. Hun gok op live service heeft hun heel de generatie gekost.

Terug
Bovenaan