Ramen aan perceelgrenzen

Hoe is dit verschillend met wat jij gedaan hebt? Jij hebt een raam geplaatst (binnen wat wettelijk mogelijk is) om uw eigen voordeel van lichtval te gaan maximaliseren ten kosten van de (grotere) nadelen van iemand anders. (Uw buur die niet naar zijn wensen, wat binnen wettelijk mogelijk is, zou mogen verbouwen).

Als ik écht wou maximaliseren, dan had ik uiteraard ook mijn achtergevel naar achter geschoven. Maar dat was mij te agressief en exuberant naar mijn andere buren toe. Dergelijke plannen zou ik zelfs niet durven tonen.

We hebben dan inderdaad op een minder agressieve manier ook zoveel mogelijk licht proberen binnentrekken, op een manier die op dat moment niemand schaadde. Er was op dat moment nog niets concreets om rekening mee te houden.

Interessante topic. Hierbij wel 2 vraagjes @mac-bc. Hoe kun zoveel vertrouwen hebben in de overheid en regelgeving? En 2:waarom post je geen foto's & grondplan vd situatie?
Onderbewust stel je uw gemaakte keuzes als "pricipieele stadsmens/stadsmier" in vraag Wees maar zeker dat een burenruzie u weinig deugd zal doen.
Er stond hier al ergens een 3D tekening. Dacht dat hij niet meer detail wou geven om niet te herkenbaar te zijn.

Iedereen is anders hé, misschien ben je wat schuw, maakt op zich niet uit. In zo een situatie moet je toch gewoon letterlijk zeggen "die muur neemt al ons licht weg" oid, gewoon zeggen gelijk het is. Wat verwacht je dat je buren zeggen als je zo rond de pot draait? Je laat enkel de schijn dat je er nog mee kan leven, ik zou gewoon eens gaan aanbellen en de zaken beschrijven en stellen gelijk ze zijn...

Uiteindelijk wil je je nu gewoon "verschuilen" achter de uitspraak van de overheid, maar waarom neem je niet gewoon je eigen lot in handen?
Je hebt misschien gelijk hoor. Waarom ik dat dan niet vlakaf gezegd heb? Opnieuw om de relaties goed te houden en mits voorzichtige sturing hopelijk meer te bereiken dan botweg alles af te ketsen. In de hoop dat ze uit eigen initiatief gingen inzien en wat bij te sturen. En ook al was het dan maar een halve meter inkorten, het idee alleen al dat ze bereidheid zouden tonen om rekening te houden met onze situatie, zou mij waarschijnlijk al overstag doen gaan. Ik ben echt geen moeilijke mens hoor.

Maar het idee om er willens nillens alles uit te persen, in combinatie met die brutale aanpak? Dan behandel je mij echt als een stuk stront die zijn muil moet opendoen, alles moet slikken en zwijgen.

Heel nobel van je mac-bc, dat je de burenrelatie nog goed wilt houden. Ondanks dat uw buren duidelijk te kennen hebben gegeven dat een goede burenrelatie hen niet interesseert wat onmiddellijk en ontegensprekelijk bleek nadat je kennis hebt genomen van hun bouwplannen.
Dus eigenlijk onbegonnen werk, ik kijk er nu al naar uit u in het programma 'De Rechtbank' in actie te zien bij het vredegerecht.

Je gaat me toch niet zeggen dat, wanneer je letterlijk een 5 meter hoge muur bouwt op een 50/60 centimeter van uw buur zijn splinternieuw raam, over een lengte van 2 meter, aan de enige kant waar er zon binnenvalt, ... dat ze daar niet eventjes bij stil hebben gestaan à la "hmm, hoe zouden de buren zich daarbij voelen"? :wtf: Dat lijkt me al de evidentie zelve.

En van ondergeschikt belang, heb ik het inderdaad ook (voorzichtig!) te kennen gegeven. "Dat dat wel niet ideaal is voor ons." "Dat het toch even slikken was als we de plannen zagen." Enzovoort. In de hoop om een gesprek op gang te brengen. Wat moest ik zeggen? "Wij eisen dat je deze plannen terug intrekt!"? Dat zou ook niet constructief zijn. Maar ondertussen is het al te laat waarschijnlijk.
Ik veronderstel dat ze niet uitbreiden om jou een loer te draaien hè maar omdat ze die extra woonoppervlak nodig hebben. Welke andere optie stel jij voor ?

Ik veronderstel dat ze niet uitbreiden om jou een loer te draaien hè maar omdat ze die extra woonoppervlak nodig hebben. Welke andere optie stel jij voor ?

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat ze mij geen loer willen draaien, onze verstandhouding was tot nu toe eigenlijk heel goed.
Anderzijds gaat het ook niet om het feit dat ze die extra woonoppervlakte per se nodig hebben, dat blijkt uit de bestemming van die ruimte (die eigenlijk vrij nutteloos is).

Het gaat echt om alles willen vastgrijpen en volbouwen wat enigszins mogelijk is, met werkelijk geen énkele aandacht voor andere belangen buiten hun hoogstpersoonlijke belangen.

Ik zou inderdaad een andere optie willen voorstellen maar gezien ze nu al echt het maximale van het maximale hebben ingetekend, is er geen enkele ruimte voor een compromis die niet leidt tot een inperking van hun bouwvolume. Al het vet is van de soep. Geen enkele marge meer. Dus ze gaan mij zien afkomen met "een alternatief"... Het enige wat ik kan vragen is om een klein beetje nutteloos bouwvolume op te offeren opdat wij nog dat zonnestraaltje en die extra lumen zouden binnenkrijgen.

Waarom zou dat voor die mensen nutteloze ruimte zijn? Voorlopig misschien, maar even goed anticiperen ze op kinderen,...

Ik snap uw probleem zeer goed en uw reactie ook. Maar ze doen enkel maar wat veel mensen doen en dat is bouwen naar wat mag. Heb je er een probleem mee mag je dit aanvechten maar de kans dat je dit wint en enkel maar tijd gaat kosten aan beide partijen is zeer groot.

Wij hebben bij onze nieuwbouw ook zo een buren gehad. Zagen en klagen over pietlulligheden die perfect wettelijk waren. Uiteindelijk zijn we een kleine 9 maand kwijt geraakt (deels door Corona) aan tijd en doen we toch nog de originele bouw.
Resultaat = de buren kunnen men klote kussen en nog nul toegevingen van onze kant uit.

Er stond hier al ergens een 3D tekening. Dacht dat hij niet meer detail wou geven om niet te herkenbaar te zijn.
Die 3d render was niet van @mac-bc maar van @stungunner... En als de buur hier ooit op het forum uitkomt zal hij ook wel beseffen dat hij de betrokken partij is. Dat uw uitbouw 200k gekost heeft en uw stadshuis overpriced was zal ook wel uw frustratie voeden. Succes.

Die 3d render was niet van @mac-bc maar van @stungunner... En als de buur hier ooit op het forum uitkomt zal hij ook wel beseffen dat hij de betrokken partij is. Dat uw uitbouw 200k gekost heeft en uw stadshuis overpriced was zal ook wel uw frustratie voeden. Succes.
Die 200k gaat eerder slaan op totaalproject. Gezien foto's in het verleden is dit een volledig gestript huis me serieus wat werk.

Ik snap die frustratie ook, zeker na zoveel werk en investeringen. Issues zoals deze zijn enkel op te lossen indien je een enorm goede verstandhouding hebt met je buren, en dan nog. Ik heb begrepen dat die relatie al verzuurd is van tijdens de verbouwingen, en dat er al brokken gemaakt zijn die niet te lijmen zijn. Je moet vermijden dat je in een straatje zonder einde komt, want het begint nu bij die uitbouw, maar waar gaat dit stoppen ?

Zijn je buren in overtreding, dan heb je een punt en kan je ze ook het leven zuur gaan maken, zijn ze dat niet dan ben jij in je nadeel en ga je er het beste van moeten maken, opnieuw proberen te verzoenen en samen of zelf een oplossing bedenken.

Al de rest is imo verloren moeite.

Kan het Mac-bc gebash nu eens eindelijk stoppen. Het moge toch duidelijk zijn dat die buren niet bepaald de meest menselijke en sociale mensen zijn, zeker uit zijn verhalen over de verbouwingen dat ze over het minste zaten te zeiken.

@mac-bc Ik vind dat je u nog lang laten doen hebt door hen.

Kan het Mac-bc gebash nu eens eindelijk stoppen. Het moge toch duidelijk zijn dat die buren niet bepaald de meest menselijke en sociale mensen zijn, zeker uit zijn verhalen over de verbouwingen dat ze over het minste zaten te zeiken.

Excuseer? Gebash? Waarom zou dat gebash zijn?

Ik zou inderdaad een andere optie willen voorstellen maar gezien ze nu al echt het maximale van het maximale hebben ingetekend, is er geen enkele ruimte voor een compromis die niet leidt tot een inperking van hun bouwvolume. Al het vet is van de soep. Geen enkele marge meer. Dus ze gaan mij zien afkomen met "een alternatief"... Het enige wat ik kan vragen is om een klein beetje nutteloos bouwvolume op te offeren opdat wij nog dat zonnestraaltje en die extra lumen zouden binnenkrijgen.
Er is een compromis mogelijk en dat zijn gewolfde dakranden.
Ze houden centraal dan hun maximale hoogte en voorzien aan de buitenste 50 -100 cm een hellingsgraad. Alleen zal dat complexer en duurder zijn dan een plat dak.
Ben jij dan eventueel bereid om daar een paar duizend euro extra mee in te steken?

Ik snap die frustratie ook, zeker na zoveel werk en investeringen. Issues zoals deze zijn enkel op te lossen indien je een enorm goede verstandhouding hebt met je buren, en dan nog. Ik heb begrepen dat die relatie al verzuurd is van tijdens de verbouwingen, en dat er al brokken gemaakt zijn die niet te lijmen zijn. Je moet vermijden dat je in een straatje zonder einde komt, want het begint nu bij die uitbouw, maar waar gaat dit stoppen ?

Die buren hebben enorm veel gezaagd tijdens onze verbouwingen, maar er was eigenlijk geen sprake van een verzuurde relatie omdat ik op elke klaagzang heel begripvol heb gereageerd en actie heb ondernomen waar het kan:
- Na vuile werken onmiddellijk de straat opkuisen
- Als er werken gepland waren die lawaai gingen maken -> berichtje sturen om te verwittigen
- Aannemers aanspreken om pas na 7u te komen om de nachtrust te respecteren
- Aannemers aanspreken om hun werfradio stiller te zetten
- Als er parkeerborden staan voor x-aantal weken waarvan er last-minute werd beslist door de aannemer dat hij (halve) dagen niet kon komen -> eerst en vooral berichtje sturen naar de buren dat ze terug konden parkeren
- Bouwdroger die dag en nacht opstond die ze blijkbaar 's nachts konden horen (ik weet nog steeds niet hoe dat mogelijk is, maar ik geloofde hen op hun woord) -> 's avonds gedurende de werkweek na een drukke werkdag nog een uur zitten terugrijden van ons huurappartement naar de werf om die machine op isolatie te zetten zodat het geluid gedempt werd en vervolgens weer een uur terugrijden
- Enzovoort.

Enfin, ik weet niet of ik nog meer kon doen eigenlijk. Eens benieuwd of ze zich aan dezelfde hoge standaarden zullen houden... Maar door hun recente houding begin ik al een slecht voorgevoel te krijgen.

Anderzijds zijn er natuurlijk ook heel wat lawaaierige en stoffige werken geweest waarover ze klaagden waar ik niets kon aan doen. Dat heb ik hen ook uitgelegd. Je kunt geen muur uitbreken met een tandenborstel en je kunt geen planken zandstralen met zuivere lucht. Jammer dat ze dat zelf niet inzien maar goed, ik heb dat gewoon rustig uitgelegd en dan was het van "Ok dan, maar we gaan toch blij zijn als die werken uiteindelijk klaar zijn hoor!". Waarop ik diplomatisch "Ja, ik ook! Gohoh, amai!".

Ik had er ook wel begrip voor, met die lockdowns en dat thuiswerken zaten ze er met hun neus bovenop en is dat allerminst aangenaam. Vandaar ook mijn inspanningen. Maar het schuldgevoel moest altijd hoog gehouden worden precies. Ik moest en zou het geweten hebben.

Zijn je buren in overtreding, dan heb je een punt en kan je ze ook het leven zuur gaan maken, zijn ze dat niet dan ben jij in je nadeel en ga je er het beste van moeten maken, opnieuw proberen te verzoenen en samen of zelf een oplossing bedenken.

Al de rest is imo verloren moeite.

Mee eens.

Laatst bewerkt:

Welja, dat gevoel heb ik nu ook. Zoals gezegd; ik kan veel verdragen maar als ik vanaf een bepaald punt het gevoel begin te hebben dat dit misbruikt wordt, dan kan ik heel vervelend worden.

Er is een compromis mogelijk en dat zijn gewolfde dakranden.
Ze houden centraal dan hun maximale hoogte en voorzien aan de buitenste 50 -100 cm een hellingsgraad. Alleen zal dat complexer en duurder zijn dan een plat dak.
Ben jij dan eventueel bereid om daar een paar duizend euro extra mee in te steken?

Grappig dat je het vermeldt. Want de finale plannen die ik had gezien zijn namelijk exact het omgekeerde van gewolfde dakranden. Een architectonisch leukigheidje waarbij de buitenste dakrand nog hoger komt dan het centraal gedeelte. :lol:

Neen, ze hebben werkelijk niets aan het toeval overgelaten om ons ook dat laatste zonnestraaltje nog te ontnemen.

Ik zal eventjes schetsen wat een gigantisch "risico" ik genomen heb.

Er is echt geen wall of text hierover nodig. Je hebt besloten om licht binnen te trekken langs ramen die vlakbij staan en gericht zijn op de perceelsgrens waar uitgebouwd mag worden.
Ook al is het al 120 jaar zo: grond wordt schaarser en duurder, bevolking groeit aan, je wil mensen naar de stad duwen. 1+1 is 2, het is niet onlogisch dat zaken als dit gebeuren. Zelfs al had je nog de beste burenrelatie en hadden die mensen op hun kommuniezieltje beloofd hun achtergevel niet op te trekken, dan kunnen er tal van zaken gebeuren die dat tenietdoen. Ik zeg maar iets: die mensen verhuizen, bijvoorbeeld.

Je hebt een duidelijk risico genomen en het is er eentje dat ik nooit van m'n leven zou nemen gezien er ook andere oplossingen zijn. En ik spreek niet theoretisch he. Ik heb 5 jaar geleden ook bijgebouwd, de 2 smalle percelen naast mij behoren aan 1 gezin toe die het perceel direct naast mij gebruikt hebben om een garage op te zetten en als oprit te dienen - ons huis is theoretisch dus een halfopen bebouwing maar in de praktijk vrijstaand. Die situatie is al lang zo en zal naar alle waarschijnlijkheid nog heel erg lang zo blijven. Ik weet zelfs dat er 0,0 bouwplannen of verkoopplannen (zelfs geen vage) zijn. Maar geen haar op mijn hoofd dat ook maar 1 ogenblik overwogen heeft om langs daar zon binnen te trekken op eender welke manier.

Voor mijn gezond verstand is dat vragen om problemen.

Dus nog eens, ja je hebt een gok/risico genomen en dat bewijs is er nu toch wel staalhard zeker? Waarom is het nu weer ZO moeilijk om dat toe te geven?

Alle mensen die beweren dat mijn uitbouw enkel kon plaatsvinden door die banale handtekening (waar niemand om gevraagd heeft), die verwijs ik door naar mijn post gericht aan JPV en daar verspil ik verder mijn tijd niet meer aan. Dat ze het onderling uitvechten in een discussie, mij niet gelaten, maar het heeft geen enkele relevantie tot mijn situatie blijkbaar.

Ik had het daar niet over. Ik had het over je simplistische en foute berekening van je 5 meter min 2*1.6 meter (of hoeveel was het?) die je aanvoerde om je foutieve stelling te staven dat je dan in je achtergevel maar een raam van 1.8 meter breed zou kunnen steken, dat nadien door @stungunner is gecorrigeerd. Het zou getuigen van wat goodwill in de discussie om dat te erkennen, maar dat wordt dan weer genegeerd.

Laatst bewerkt:
Kan het Mac-bc gebash nu eens eindelijk stoppen.

Veel gebash is hier niet. Dat mac-bc naast geldige punten ook weer heuvels kiest om op te sterven waar hij dat niet zou moeten (zoals gewoon stomweg erkennen dat lichtinval trekken uit een raam gericht op en vlakbij een perceelsgrens waar een bouwvolume kan en mag komen een duidelijk risico/gok is) is zijn eigen schuld, en dat hij daarop gewezen wordt is niet bashen.

Er is niemand die zegt dat dit niet ambetant is voor hem. Maar nuanceren dat de gebuur ook zijn rechten heeft, en dat hij niet in deze situatie zou zitten als hij zelf geen gok genomen had, is - nogmaals - niet bashen.

Als het ontwerp niet ok is en hij dat succesvol kan aanvechten: top voor hem he.

Laatst bewerkt:
B) In de regels staat dat dergelijke uitbreidingen enkel mogen indien er geen significante lichtinval wordt afgenomen van de buren ...
gezien in wetgeving elk woord telt en het woord lichtinval niet courant is in juridische teksten denk ik dat het best is dat je de echte tekst geeft en niet je eigen versie ervan.

Probleem is toch echt vnl dat @mac-bc voor heel weinig rede vatbaar is. Ondanks toch de redelijk duidelijke en correcte argumenten hier van mensen die er toch iets of wat van kennen.

Hij heeft absoluut ook reden tot klagen, begrijp mij niet verkeerd. Dat de buren hem slechts 1 dag geven om zijn handtekening te zetten op hun plannen is heel kort dag. Dat ze hem niet hebben gewezen op hun mogelijke uitbreiding toen hij zelf zijn plannen heeft voorgelegd is ook zeker te betreuren.

Maar, een rijwoning kopen heeft nu eenmaal consequenties en nadelen. Eén van de grootste zijnde dat je lichtinval doorgaans enkel via de achtergevel bekomt. Maar ook dat een buur conform de voorschriften gewoon mogelijks dieper kan bouwen dan jou. Dat hoort er bij en weet je op voorhand. Voor die lichtinval is de voor de hand liggende oplossing een koepel, wanneer je dan op een a-typische manier toch extra licht binnentrekt is dat natuurlijk jouw goed recht en leuk gevonden, maar je kan dan toch echt niet verwachten dat je buur dan zijn recht op uitbreiding en het dus ten volle kunnen beschikken over zijn eigendom verliest?

Het is gewoon jammer dat hij dit halsstarrig blijft weerleggen als onzin en asociaal gedrag, terwijl er toch voldoende mensen zijn die hem daar op wijzen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan