scriptkiddie
Well-known member
Uw executieve functies zijn wel goed ontwikkeld. Discipline, orde, doen wat nodig is, ... zonder veel gedoe. Hier zitten veel mensen die - net als jij - een meer dan fatsoenlijk IQ hebben, maar nooit de gewoonte hadden gekweekt om moeite te doen, en dan nachtjes door moesten doen tijdens het studeren, of later op het werk veel tijd verspillen, hun leven niet op orde krijgen, ... .Ik had het geluk nogal een spons te zijn qua studeren. Ik ging naar de meeste lessen, zeker als er wat tempo in de lessen zaten en de lessen de cursus gewoon volgden. Dan was mijn nodige studeerarbeid beperkt tot 14-18h studeren. Maar wel in hyperfocus. 2h studeren in stilte, 15min pauze, nog eens 2h.
Ik had het geluk dat ik op den duur a) wist wat er zo goed als zeker op een examen kwamen b) wist wat je moeilijk kon examineren. Ik kon op voorhand de zo goed als de helft van de cursus dumpen (wat ik meestal al gedaan had voor de blok periode eraan kwam). Ik had dan ook het geluk dat ik kon studeren en dingen niet onmiddellijk kon onthouden na het studeren. Maar tijdens de nacht deed de computer zijn processing. En s morgens zat alles erin. Ik kon mijn ogen sluiten en de cursus was gewoon te lezen.
Mijn studeerarbeid was dus gefocust op voor de extra mile gaan en dingen echt diep te verstaan. Als ik er zin in had. Ik had sommige uber prut vakken waar ik het schijt van kreeg en dan was het minimale arbeid. Of pure blokvakken, meestal gewoon erin stoempen. Mijn extra mile inspanning, daar had ik de gewoonte om van achter naar voor te studeren. Veel studenten blijven hangen op de intro en studeren eigenlijk gewoon 10x opnieuw wat ze al weten. Ik pakte hoofdstuk 10. Studeer, als je echt iets niet verstaat, zoek hfdst 9, 8 etc. Eens je door hfdst 10 bent en alles echt verstaat, zijn de hfdst ervoor meestal walk in the park. Tegen je aan hfdst 5 zit, kun je arrogant genoeg zijn om te zeggen "meh, dat ken ik allemaal al" en dan skip je hfdst 1-4.
Vooral toen de mondelinge examens eraan kwamen, was die methode een succes. Er zijn zo van die kleine details vraagjes die ze in examens steken om gratis punten uit te delen aan de slechte studenten. Die had ik veelal gemist wegens evidente redenen. Dus daar liet ik soms gratis punten liggen. Bij een mondeling kon ik me daar altijd wel uitlullen door iets complex dat ermee te maken had uit te leggen en zo te scoren.
Resultaat, 0 buizen gehad in mijn leven en afgestudeerd met grootste onderscheiding.
Mijn vraag: is er iets in uw kindertijd geweest dat u heeft gevormd tot een gedisciplineerde en daardoor succesvolle persoon?
Ook nu heb ik nog altijd heel weinig uitstelgedrag. Je doet het (of je zet het ergens in je prio lijst) of je doet het niet. Er zijn hier weinig dingen die blijven aanslepen en moeilijk gedaan raken. Je moet wat realistisch zijn en snel durven zeggen 'gaan we nooit doen, dump'. En dan heb je s avonds tijd om je schuldgevoel te entertainen met wat je wil.