Rare studeergewoontes

Ik had het geluk nogal een spons te zijn qua studeren. Ik ging naar de meeste lessen, zeker als er wat tempo in de lessen zaten en de lessen de cursus gewoon volgden. Dan was mijn nodige studeerarbeid beperkt tot 14-18h studeren. Maar wel in hyperfocus. 2h studeren in stilte, 15min pauze, nog eens 2h.

Ik had het geluk dat ik op den duur a) wist wat er zo goed als zeker op een examen kwamen b) wist wat je moeilijk kon examineren. Ik kon op voorhand de zo goed als de helft van de cursus dumpen (wat ik meestal al gedaan had voor de blok periode eraan kwam). Ik had dan ook het geluk dat ik kon studeren en dingen niet onmiddellijk kon onthouden na het studeren. Maar tijdens de nacht deed de computer zijn processing. En s morgens zat alles erin. Ik kon mijn ogen sluiten en de cursus was gewoon te lezen.

Mijn studeerarbeid was dus gefocust op voor de extra mile gaan en dingen echt diep te verstaan. Als ik er zin in had. Ik had sommige uber prut vakken waar ik het schijt van kreeg en dan was het minimale arbeid. Of pure blokvakken, meestal gewoon erin stoempen. Mijn extra mile inspanning, daar had ik de gewoonte om van achter naar voor te studeren. Veel studenten blijven hangen op de intro en studeren eigenlijk gewoon 10x opnieuw wat ze al weten. Ik pakte hoofdstuk 10. Studeer, als je echt iets niet verstaat, zoek hfdst 9, 8 etc. Eens je door hfdst 10 bent en alles echt verstaat, zijn de hfdst ervoor meestal walk in the park. Tegen je aan hfdst 5 zit, kun je arrogant genoeg zijn om te zeggen "meh, dat ken ik allemaal al" en dan skip je hfdst 1-4.

Vooral toen de mondelinge examens eraan kwamen, was die methode een succes. Er zijn zo van die kleine details vraagjes die ze in examens steken om gratis punten uit te delen aan de slechte studenten. Die had ik veelal gemist wegens evidente redenen. Dus daar liet ik soms gratis punten liggen. Bij een mondeling kon ik me daar altijd wel uitlullen door iets complex dat ermee te maken had uit te leggen en zo te scoren.

Resultaat, 0 buizen gehad in mijn leven en afgestudeerd met grootste onderscheiding.
Uw executieve functies zijn wel goed ontwikkeld. Discipline, orde, doen wat nodig is, ... zonder veel gedoe. Hier zitten veel mensen die - net als jij - een meer dan fatsoenlijk IQ hebben, maar nooit de gewoonte hadden gekweekt om moeite te doen, en dan nachtjes door moesten doen tijdens het studeren, of later op het werk veel tijd verspillen, hun leven niet op orde krijgen, ... .

Mijn vraag: is er iets in uw kindertijd geweest dat u heeft gevormd tot een gedisciplineerde en daardoor succesvolle persoon?

Uw executieve functies zijn wel goed ontwikkeld. Discipline, orde, doen wat nodig is, ... zonder veel gedoe. Hier zitten veel mensen die - net als jij - een meer dan fatsoenlijk IQ hebben, maar nooit de gewoonte hadden gekweekt om moeite te doen, en dan nachtjes door moesten doen tijdens het studeren, of later op het werk veel tijd verspillen, hun leven niet op orde krijgen, ... .

Mijn vraag: is er iets in uw kindertijd geweest dat u heeft gevormd tot een gedisciplineerde en daardoor succesvolle persoon?

Geen idee, ik heb nooit anders geweten dan dat er orde was en discipline. En ik vond dat normaal.

- Ik heb van in het lager systematisch in de studie gezeten na school: In 5e en 6e leerjaar: 1h of zo in de klas om huiswerkjes te doen (ipv opvang)
- Middelbaar: Elke dag studie na school. van 16.30 tot 18.00h. Woensdag 13.00-16.00 sport. 16.30-18.00 studie. (en als ik mij goed herinner nog een blok studie van 15 min voor de lessen begonnen).
- Middelbaar examens: Elke dag 2 examens - no exception. 9.00-10.30 of zo een groot examen (wiskunde, frans, ...). En dan een klein exaemen 11.00-12.00 (aardrijskunde of zo). S middags was het werkendag, in het weekend ook. Anders kon je nooit rond raken.

Aan unif "studeerde" ik bijna elke zaterdag 14-18h. Niet hard. Maar cursus beetje up to date houden, werkjes afwerken, administratie regelen, ...

Daarbuiten had ik nog een actief sportleven. Ik ging 3x per week trainen savonds (woe, vrij, zon) en om de zoveel zaterdagen wedstrijd (waar ik soms in de auto werkjes maakte of een cursus mee had) op deftig niveau.

Het helpt natuurlijk wel dat ik van nature veel interesse had in wat ik moest studeren en dat nooit als een opdracht gezien heb.

Dankzij de orde en discipline, had ik zo goed als geen 'heeeelp, out of time' problemen en 's avonds zo goed als nooit nog werk. Comfortabel. En dat probeer ik nog steeds zo te houden. Nooit gesnapt dat mensen 2h aan een bureau zitten en dan wat rondkoekeloeren en onnozel doen. En dan s avonds nog blokken. Er is een betere manier... Ik had ook veel films op kot en een Nintendo en een game computer. Maar dat was beloning nadien, geen afleiding tijdens.

Ik heb het voordeel dat ik meestal druk bezig was en geen tijd had voor uitstelgedrag :laugh: Ook nu heb ik nog altijd heel weinig uitstelgedrag. Je doet het (of je zet het ergens in je prio lijst) of je doet het niet. Er zijn hier weinig dingen die blijven aanslepen en moeilijk gedaan raken. Je moet wat realistisch zijn en snel durven zeggen 'gaan we nooit doen, dump'. En dan heb je s avonds tijd om je schuldgevoel te entertainen met wat je wil.

Geen idee, ik heb nooit anders geweten dan dat er orde was en discipline. En ik vond dat normaal.

- Ik heb van in het lager systematisch in de studie gezeten na school: In 5e en 6e leerjaar: 1h of zo in de klas om huiswerkjes te doen (ipv opvang)
- Middelbaar: Elke dag studie na school. van 16.30 tot 18.00h. Woensdag 13.00-16.00 sport. 16.30-18.00 studie. (en als ik mij goed herinner nog een blok studie van 15 min voor de lessen begonnen).
- Middelbaar examens: Elke dag 2 examens - no exception. 9.00-10.30 of zo een groot examen (wiskunde, frans, ...). En dan een klein exaemen 11.00-12.00 (aardrijskunde of zo). S middags was het werkendag, in het weekend ook. Anders kon je nooit rond raken.

Aan unif "studeerde" ik bijna elke zaterdag 14-18h. Niet hard. Maar cursus beetje up to date houden, werkjes afwerken, administratie regelen, ...

Daarbuiten had ik nog een actief sportleven. Ik ging 3x per week trainen savonds (woe, vrij, zon) en om de zoveel zaterdagen wedstrijd (waar ik soms in de auto werkjes maakte of een cursus mee had) op deftig niveau.

Het helpt natuurlijk wel dat ik van nature veel interesse had in wat ik moest studeren en dat nooit als een opdracht gezien heb.

Dankzij de orde en discipline, had ik zo goed als geen 'heeeelp, out of time' problemen en 's avonds zo goed als nooit nog werk. Comfortabel. En dat probeer ik nog steeds zo te houden. Nooit gesnapt dat mensen 2h aan een bureau zitten en dan wat rondkoekeloeren en onnozel doen. En dan s avonds nog blokken. Er is een betere manier... Ik had ook veel films op kot en een Nintendo en een game computer. Maar dat was beloning nadien, geen afleiding tijdens.

Ik heb het voordeel dat ik meestal druk bezig was en geen tijd had voor uitstelgedrag :laugh: Ook nu heb ik nog altijd heel weinig uitstelgedrag. Je doet het (of je zet het ergens in je prio lijst) of je doet het niet. Er zijn hier weinig dingen die blijven aanslepen en moeilijk gedaan raken. Je moet wat realistisch zijn en snel durven zeggen 'gaan we nooit doen, dump'. En dan heb je s avonds tijd om je schuldgevoel te entertainen met wat je wil.
Ik vind mezelf nu geen model van efficiëntie maar ik herken hier veel van.

Ik heb ook de indruk dat ik sinds mijn lagere school infeite even hard werkte voor "school", dat ging natuurlijk in absolute waarden omhoog maar voelde nooit zo aan. Ik studeerde gewoon tot ik tevreden was. In het eerste jaar universiteit was iedereen wekelijks aan het studeren en tijdens de blok tot laat, dus emuleerde ik dat, maar eenmaal ik daar mijn draai had gevonden was dat ook een pak minder. Sinds mijn 18 jaar ook 2x wekelijks en dan vanaf de master 3x gaan sporten.

Nooit in de studie gezeten, maar mijn ouders waren er wel streng op dat ik eerst mijn huiswerk/studeren voor toetsen deed, en dan ging tv kijken of what not. Nooit begrepen waarom je dat niet zo zou doen. Eenmaal middelbaar vloog ik van de keukentafel naar mijn eigen kamer met de boodschap: "nu is het aan u, uw broer heeft nooit een poot uitgestoken ondanks we daar veel tijd aan hebben gespendeerd, dus als jij niet wil is hetuw probleem". Heeft wel gewerkt.

Ik stel wel uit, waar de stress vooral komt door de inschatting dat het veel werk gaat zijn, waarna dat allemaal goed meevalt eenmaal ik er aan begin.

Hoger: altijd naar de les gegaan, zelf notities maken en die notities dan studeren, met het boek en/of slides als loutere achtergrondinformatie of opvulling indien er toch ergens een gat zat in mijn notities.
Eerste semester van het eerste jaar deed ik dit niet en cash betaald, nadien wel en tijdens de blok studeren van 8u00 tot 20u00 met telkens voldoende pauze. Dag van het examen studeerde ik nooit. Ook nooit tot een stuk in de nacht gestudeerd.

Ik vind mezelf nu geen model van efficiëntie maar ik herken hier veel van.

Ik heb ook de indruk dat ik sinds mijn lagere school infeite even hard werkte voor "school", dat ging natuurlijk in absolute waarden omhoog maar voelde nooit zo aan. Ik studeerde gewoon tot ik tevreden was. In het eerste jaar universiteit was iedereen wekelijks aan het studeren en tijdens de blok tot laat, dus emuleerde ik dat, maar eenmaal ik daar mijn draai had gevonden was dat ook een pak minder. Sinds mijn 18 jaar ook 2x wekelijks en dan vanaf de master 3x gaan sporten.

Nooit in de studie gezeten, maar mijn ouders waren er wel streng op dat ik eerst mijn huiswerk/studeren voor toetsen deed, en dan ging tv kijken of what not. Nooit begrepen waarom je dat niet zo zou doen. Eenmaal middelbaar vloog ik van de keukentafel naar mijn eigen kamer met de boodschap: "nu is het aan u, uw broer heeft nooit een poot uitgestoken ondanks we daar veel tijd aan hebben gespendeerd, dus als jij niet wil is hetuw probleem". Heeft wel gewerkt.

Ik stel wel uit, waar de stress vooral komt door de inschatting dat het veel werk gaat zijn, waarna dat allemaal goed meevalt eenmaal ik er aan begin.
(Ik ben zeker geen model van efficiëntie noch intelligentie.)

Het is echt bizar hoe ik in het middelbaar die natuurlijke drive verloren ben. Ik was in de lagere school een kind dat graag huiswerk maakte, zonder dat mijn ouders mij ooit hebben moeten pushen of zelfs maar herinneren. Pas in de tweede helft van mijn universitaire studies is dat teruggekomen.

(Ik ben zeker geen model van efficiëntie noch intelligentie.)

Het is echt bizar hoe ik in het middelbaar die natuurlijke drive verloren ben. Ik was in de lagere school een kind dat graag huiswerk maakte, zonder dat mijn ouders mij ooit hebben moeten pushen of zelfs maar herinneren. Pas in de tweede helft van mijn universitaire studies is dat teruggekomen.
Ik heb eigenlijk altijd geklaagd dat ik niet naar school wilde en geen huiswerk wilde maken...om het dan toch te doen. Ik heb wel altijd graag dingen willen weten en begrijpen. Hoger onderwijs leek ook een beetje vanzelfsprekend, ik zou dat aankunnen en dat gaf betere jobs, en als bonus denk ik toch iets gekozen te hebben dat me interesseert :unsure:

Het is niet mijn doel te doen alsof alles vanzelf ging. Maar ik studeerde in het lager, ik studeerde in het middelbaar, en ik studeerde in het hoger. En dat lijkt me ook wat de sleutel tot "succes", ik was het gewoon iets te doen en snugger genoeg om niet zo veel meer te moeten doen bij elke stap dat het onoverkomelijk was. En bij elke keuze werd de balans tussen interessant/oninteressant wat positiever. Ik denk dat dat ook voor velen de redding is in het hoger onderwijs.

Ik vond de examens altijd ideaal, veel structuur en quasi geen verplichtingen dagelijks.
Was ook meestal om de week een groot examen.
Ik trainde ook steeds 2x per dag.

Opstaan 6u30
Studeren 7-9
Training 1 9-10u30
Studeren 10u30-12
Eten 12-13
Studeren 13-16
Training 2 16-17u30 en eten
Studeren 18-21

Voordeel was ook dat ik kon trainen en terwijl studeren (2u op de rollen fietsen en op laptop slides bekijken).
Zou nu zelfs nog beter moeten kunnen met al de digitale leermogelijkheden en opgenomen lessen etc.
Nooit nachtelijk studeren. Gaan slapen en in de ochtend voelen hoe alles ingeprent werd gedurende de nacht (zoals ik hierboven al gelezen had).

Studeermethode: Zo snel mogelijk de cursus doorlezen van begin tot einde en opnieuw beginnen en opnieuw en opnieuw... Ik studeerde niet echt pagina per pagina maar ik ging talloze keren heel de cursus door tot als ik het gevoel had dat ik hem beheerste.
Ik kon nooit begrijpen dat bepaalde studenten zeiden dat ze niet door de cursus geraakt waren en bepaalde zaken niet hadden kunnen bekijken.
Maar ieder zijn methode, en als het werkt dan werkt het...

@Sylverscythe
Bij onderzoeken naar hoe efficiënt studeren wordt altijd 1 ding vergeten, een student is geen robot.

Stel u voor, elke nacht dé perfecte 8u slaap, dagelijks 30 minuten buiten wandelen, wekelijks 2u spierversterkende oefeningen, elke maaltijd een portie eiwitten + groentjes, niet ziek worden en ook geen feestdagen vieren (want alcohol = slechte studie efficiëntie). Zorgen dat je voor het semester begint met je boeken al vast te nemen en het eerste hoofdstuk te overlopen zodat je toch al "voorop" bent. Tijdens het semester dé perfecte notities neemt zonder marge voor een foute aanpak, alle geziene leerstof via active recall herhalen en ook nog zorgen dat je gedurende het semester via een vast studieschema aan spaced repetition doet. Zelf samenvattingen schrijven, of zelfs niet want studie toont aan dat dit inefficiënt is! Zorgen dat je voor de blok je leerstof al kent, want de bedoeling van de blok is om te verdiepen en herhalen, niet om nog hoofdstuk 1 van begin te leren. De dag van het examen geen studie, zorgen dat je hersenen volledig afgeleid zijn van studeren en je hersenen zo de kracht en energie hebben om op het examen in maximale conditie te presteren...

Ja.. Het zou allemaal mooi zijn, maar dan zijn er ook dingen zoals ziekte, stress, een leven, hobby's, interessantere dingen en dan nog niet gesproken over sommige slechte vakken/proffen/organisatie/cursussen/slides waar je zogoed als niets aan hebt. Soms kan het wel handig zijn om buiten de lijntjes van "efficiëntie" te gaan en wel eens een nachtje door te doen, slecht te slapen, een dag niet studeren, ziek te kunnen zijn, etc. Wat uiteindelijk wel efficiënter is want zo ga je afstuderen terwijl de "perfecte" student mogelijks een burn-out krijgt en uitvalt.
En daarom leren we in de sessies Efficiënter Studeren aan om bufferdagen in te plannen (voor ziekte, feesten,...) én genoeg ontspanning.

Meer slapen dan studeren, naast de gewoonlijke slaapuren (tussen middernacht en 10u), kwam neer op 14u slaap per dag tijdens 'de blok'.
En ja, ik viel telkens 'als een blok' in slaap.

Laatste blokperiode had ik 10 dagen tussen een examen en een volgend examen.
Dat was Data Mining, examen in dezelfde aula als een groep studenten 'sportwetenschappen'.
5 dagen niets anders gedaan dan slapen, eten en ontspannen, dan 5 dagen slapen en een beetje in die cursus bladeren.
Alle lessen geweest, helpt veel.
Nu ik er bij nadenk, waren alle 'theoretische' examens easy op die manier.

Bij ingenieurswetenschappen zit de focus toch meer op continue deliverables (papers, analyses, documenteren etc), tegenwoordig, lijkt me.

Uitslapen tot 12:00, iets gaan eten rond 13:00-14:00, pas goed in gang schieten rond 16:00 en dan wel tot een gat in de nach
t blokken. Beste rendement tussen 22:00 en 03:00.

Ik studeerde eigenlijk wel graag, maar nooit heel effectief gestudeerd, snel afgeleid en ook niet heel sterk in zaken memoriseren. Na mijn studies (nu toch al dik 18 jaar geleden) altijd wel bezig gebleven met economie/finance. Het plezante aan mijn job is wel dat wel dat ik soms nog terug moet grijpen naar concepten die ik tijdens mijn studies heb gezien en dan nog moet toepassen (bijv. option pricing, PPP theorie, uncovered interest rate parity toepassingen, ...).

Grappig om te lezen hoe iedereen er hier andere gewoontes op nahoudt. Zelf mijn middelbaar meer gebrost dan iets anders, daardoor in BSO terechtgekomen (omstandigheden thuis helpen er niet bij, een groot deel van de leerlingen in BSO zitten daar omdat ze andere zorgen aan hun hoofd hebben dan school). Op latere leeftijd toch in de hogeschool terecht gekomen (de afgelopen 3 jaar al) en toen voor het eerst moeten studeren zonder dat ik wist hoe. In het BSO was stoned in de klas zitten en nooit geen boek vastnemen genoeg om erdoor te zijn.

Enige tips die ik ooit heb gekregen waren :
1. Lees op uw gemak alles na zodat je weet wat je studeert.
2. Lees opnieuw en vat samen.
3. Rusten
4. Opnieuw lezen, opnieuw samenvatten.
5. Rusten
6. Opnieuw lezen, samenvatting van samenvatting maken, en op die moment lees je ook zaken waar je altijd over hebt gekeken.
7. Rusten en kennen!

Ook helpt het, als het mogelijk is, om verschillende vakken door elkaar te blokken. Ik heb ooit 1 examen gehad van zuiver psychologie en dat was echt een hel om te studeren (zowiezo niet mijn sterkste vak), maar ook omdat voor mijn aanvoelen elke cursus exact hetzelfde was. Variatie werkt.

Zelf heb ik gemerkt dat ik 0 discipline heb, en dit helpt echt niet bij het studeren. Ook wouden ze me vaak al laten testen voor adhd maar ik zag de meerwaarde van die diagnose niet in tijdens mijn studie (je kunt langer de tijd krijgen voor examens maar ik was altijd als eerste buiten).

Naar de lessen ging ik quasi nooit, want na een half uur was mijn concentratie toch weg en bedacht ik me dat ik echt wel wat nuttigers kon doen met mijn dag, dus de lesperiodes had ik eigenlijk een halve vakantie. Dan een week of 4 voor de examens was het steeds het plan om op tijd te beginnen, maar dan komt mijn gebrek aan discipline naar boven en zijn er meestal een week of twee waarbij ik mezelf opsluit met mijn cursussen voor mij, zonder deze ook nog maar aan te raken. Wel zijn dit de periodes dat ik 'plots' aan taakjes begin die ik al maanden/jaren aan het uitstellen was. Laatste examen heb ik eerst de bovenverdieping geverfd voordat ik kon beginnen met studeren. Extreem frustrerend in het begin, maar na een tijd heb ik dit gewoon leren aanvaarden.

Dan twee weken voor het examen begon ik eindelijk te studeren, stapsgewijs. Meestal beginnen met een makkelijke cursus dat je snel een 'voldaan' gevoel krijgt, en zo naar de zwaardere cursussen gaan. Lezen, samenvatten, en opnieuw lezen. Uiteindelijk heb ik gemerkt dat ik enorm snel nieuwe informatie kan onthouden. Ik ben vaak van de studenten de laatste die er aan begint maar de eerste die dat het snapt.

Qua uren: ik heb echt bewondering voor mensen die hun wekker zetten om te studeren. Heb gemerkt dat dat bij mij echt niet werkte. Ik had precies altijd nood om eerst een 'dag' te hebben en iets ontspannend te doen en pas hierna kon ik beginnen met studeren. Uiteindelijk zijn mijn meest productieve uren van de dag van pakweg 20u tot 2 uur s' nachts. Dus tijdens mijn laatste twee periodes van de blok stond/sta ik nog steeds op om 10 of 11 uur, doe ik een hele dag niks, of enkel iets ontspannends, en s' avonds na het avondeten kan ik er pas aan beginnen. In het begin heb ik me hier kapot aan zitten frustreren maar na een tijd gewoon moeten aanvaarden dat dit de manier was dat het voor mij werkte.
Ook altijd gemerkt dat ik s' avonds totaaaaal niet meer wist wat ik nu net had gestudeerd. Maar een goede nachtrust en s' ochtends sta ik op en zit dat op een of andere manier wel in mijn hoofd.

Avond voor het examen deed ik meestal niet zo veel meer, en zette ik meer in op ontspanning. Ook de ochtend voor uw examen nog de boeken doornemen heb ik nooit goed gesnapt. Naar het examen neem ik mee: een fles water en een pak kauwgom.

Qua uren: ik heb echt bewondering voor mensen die hun wekker zetten om te studeren. Heb gemerkt dat dat bij mij echt niet werkte. Ik had precies altijd nood om eerst een 'dag' te hebben en iets ontspannend te doen en pas hierna kon ik beginnen met studeren. Uiteindelijk zijn mijn meest productieve uren van de dag van pakweg 20u tot 2 uur s' nachts. Dus tijdens mijn laatste twee periodes van de blok stond/sta ik nog steeds op om 10 of 11 uur, doe ik een hele dag niks, of enkel iets ontspannends, en s' avonds na het avondeten kan ik er pas aan beginnen. In het begin heb ik me hier kapot aan zitten frustreren maar na een tijd gewoon moeten aanvaarden dat dit de manier was dat het voor mij werkte.
Ook altijd gemerkt dat ik s' avonds totaaaaal niet meer wist wat ik nu net had gestudeerd. Maar een goede nachtrust en s' ochtends sta ik op en zit dat op een of andere manier wel in mijn hoofd.

Avond voor het examen deed ik meestal niet zo veel meer, en zette ik meer in op ontspanning. Ook de ochtend voor uw examen nog de boeken doornemen heb ik nooit goed gesnapt. Naar het examen neem ik mee: een fles water en een pak kauwgom.
Hier herken ik mij in, het is nu de blokperiode en ik slaap elke dag tot 12u. Uit mijn blokperiodes van vorige jaren geleerd om te stoppen om elke keer die wekker rond 7-8u te zetten. Ik haal nu evenveel of meer uren studie per dag, maar ik ben tenminste veel beter uitgerust, meer ontspannen en minder gestresseerd.

Dag van het examen doe ik ook niets, als het er op dag van het examen nog niet inzit is het hopeloos om dat er nog proberen in te krijgen. Gaat enkel voor verwarring zorgen.

Middelbaar: veel, maar veel te weinig gedaan: geregeld om 7 uur opgestaan om de toets te studeren voor de dag zelf, zelfs huistaken tijdens de speeltijd gemaakt...Examens steevast beginnen studeren de dag voordien tijdens de vrije namiddag. Uiteindelijk nooit gebuisd geweest, maar wel als laatste afgestudeerd van heel het ASO. Toen enkele leerkrachten nadien hoorde dat ik unief ging doen, was de verbazing natuurlijk groot. Eerste jaar inderdaad op alles gebuisd, nadien klik gemaakt en de trein vertrok. De stap was inderdaad te groot om in 3 maanden aan te passen.

Studeergewoontes bij mij waren vrij klassiek, buiten het feit dat ik geen samenvattingen maakte. Ik kon op het einde van het jaar mijn cursus als nieuw verkopen aan de volgende omdat er amper iets in geschreven of aangeduid stond. Studeren was de cursus vastnemen en ter plekke de samenvatting maken 'in het hoofd'. Ik wist nadien perfect wat belangrijk was en wat minder.

Laatst bewerkt:
Middelbaar: veel, maar veel te weinig gedaan: geregeld om 7 uur opgestaan om de toets te studeren voor de dag zelf, zelfs huistaken tijdens de speeltijd gemaakt...Examens steevast beginnen studeren de dag voordien tijdens de vrije namiddag. Uiteindelijk nooit gebuisd geweest, maar wel als laatste afgestudeerd van heel het ASO. Toen enkele leerkrachten nadien hoorde dat ik unief ging doen, was de verbazing natuurlijk groot. Eerste jaar inderdaad op alles gebuisd, nadien klik gemaakt en de trein vertrok. De stap was inderdaad te groot om in 3 maanden aan te passen.

Studeergewoontes bij mij waren vrij klassiek, buiten het feit dat ik geen samenvattingen maakte. Ik kon op het einde van het jaar mijn cursus als nieuw verkopen aan de volgende omdat er amper iets in geschreven of aangeduid stond. Studeren was de cursus vastnemen en ter plekke de samenvatting maken 'in het hoofd'. Ik wist nadien perfect wat belangrijk was en wat minder.
Dus je schreef nooit iets op. Gewoon cursus of slides erbij dit een paar keer lezen en in je hoofd proberen krijgen?

Dus je schreef nooit iets op. Gewoon cursus of slides erbij dit een paar keer lezen en in je hoofd proberen krijgen?
Ongeveer ja. Ik besef dat dit absurd lijkt, maar dat werkte voor mij. Ik kan je mijn cursus plantkunde laten zien van 900 en nog wat pagina's (september tot december). Daar stond bijna geen jota in geschreven of aangeduid. Training :)

Ongeveer ja. Ik besef dat dit absurd lijkt, maar dat werkte voor mij. Ik kan je mijn cursus plantkunde laten zien van 900 en nog wat pagina's (september tot december). Daar stond bijna geen jota in geschreven of aangeduid. Training :)
Ik had een vrij gelijkaardige methode, ik schreef zelden iets op en duidde niks aan. Ik las een hoofdstuk aandachtig en probeerde het daarna in mijn hoofd opnieuw te herhalen, eens dat lukte ging ik naar het volgende hoofdstuk en probeerde ik ook het eerste hoofdstuk uit mijn hoofd op te zeggen, lukte dat niet dan keerde ik weer terug naar het begin enzoverder, tot ik op het einde zat. In een ideaal scenario dat zelden voorkwam had ik nog een dag of twee over om nog een paar keer door de cursus te gaan, alles op te zeggen, en wat leemtes in te vullen.

Dat deed ik toch bij vakken waar je de leerstof als een soort verhaal in je hoofd kon steken, iets als bvb wiskunde leende zich daar wel niet toe.

Ik had een vrij gelijkaardige methode, ik schreef zelden iets op en duidde niks aan. Ik las een hoofdstuk aandachtig en probeerde het daarna in mijn hoofd opnieuw te herhalen, eens dat lukte ging ik naar het volgende hoofdstuk en probeerde ik ook het eerste hoofdstuk uit mijn hoofd op te zeggen, lukte dat niet dan keerde ik weer terug naar het begin enzoverder, tot ik op het einde zat. In een ideaal scenario dat zelden voorkwam had ik nog een dag of twee over om nog een paar keer door de cursus te gaan, alles op te zeggen, en wat leemtes in te vullen.
En wat als een vak enkel slides met te weinig info heeft? Noteren tijdens les en dan uw slides slide per slide in hoofd herhalen?

En wat als een vak enkel slides met te weinig info heeft? Noteren tijdens les en dan uw slides slide per slide in hoofd herhalen?
Ik bedoelde eerder dat ik tijdens het studeerde geen notities of zo maakte of iets samenvatte op papier. Tijdens de lessen noteerde ik wel, al was dat ook eerder summier, gewoon omdat ik niet zo goed was in notities nemen, dat werd rap een onoverzichtelijke brij waar ik nadien zelf moeite had met interpreteren wat ik precies bedoelde.

Terug
Bovenaan