Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

Avondland

Well-known member
Toch een apart topic inrichten, want daar is iets vreemds aan de hand. Aleppo gevallen in een mum van tijd en rebellengroepen rukken op richting Homs. Er zou een coup gaande zijn, intern? Ik lees een suggestie dat soennitische generaals ermee gemoeid zijn? Als dat het geval is, zou ik niet in de schoenen willen staan van een Alewiet, Drus of Syrische christen.

Heel veel onduidelijkheid. Heel veel desinformatie ("beheadings of minorities in Aleppo"???) Waar dit toe gaat leiden is ook een raadsel. Instabiele anarchie, ISIS 2.0, een liberaaldemocratisch lichtbaken in het Midden-Oosten, ...

Wat HTS, de rebellengroep die de lead heeft in het offensief, betreft:

Wat is de Hayat Tahrir al-Sham-groepering?

Hayat Tahrir al-Sham (HTS) is een gewapende groep in Syrië, ontstaan in 2017. Het is een samenvoeging van verschillende jihadistische groepen, waaronder Jabhat al-Nusra, die eerder verbonden was met Al-Qaeda. Daardoor wordt de groep door veel landen als een terroristische organisatie aanzien. HTS speelt een grote rol in het noordwesten van Syrië, vooral in de provincie Idlib.

De groep heeft een streng islamitische agenda en wil een bestuur gebaseerd op de Sharia (islamitische wetgeving) opzetten in Syrië. HTS is controversieel omdat het naast strijd tegen Assad ook vaak botst met andere rebellengroepen en kritiek krijgt vanwege onderdrukking van de bevolking in hun gebied.
Brave jongens, dus. Volgens Press TV (Iraanse staatszender) op X (I know ...) zou die leider (Al-Julani) al een Russische FAB of raket op zijn bakkes hebben gekregen, maar dat is uiteraard onbevestigd.

Laatst bewerkt:
Op bepaalde site kan je zien tot wat ze in staat zijn, beheadings, executeren v syische troepen etc. Misselijkmakend.

Nu goed, kan ook zijn dat het Syrische leger "off guard" verrast was door het offensief, zich terugtrekt, de Russen laat bombarderen (met de nodige burgerslachtoffers) om dan in een georganiseerde slagorde terug te duwen. Of we zien morgenvroeg de onthoofde lichamen van de familie Assad naast elkaar liggen ergens in Damascus.

Het lijkt mij (op het eerste zicht) inderdaad een verrassingoffensief. Op syria.livemapua zie je op veel verschillende locaties in Syrië dat rebellen locaties hebben ingenomen. Niet enkel rond Aleppo maar ook in de buurt van Hama en andere plaatsen.

Dit was de situatie gisteren

Dit is de situatie nu

SDF lijkt precies ook van de situatie gebruikt gemaakt te hebben om wat terrein in te palmen.

Hopelijk is dit een tijdelijke opstoot. Niet dat ik een fan ben van een psychotische dictator als Assad maar Al-Nusra is zo mogelijk nog erger. ISIS level van extremisme.

Laatst bewerkt:
Nu goed, kan ook zijn dat het Syrische leger "off guard" verrast was door het offensief, zich terugtrekt, de Russen laat bombarderen (met de nodige burgerslachtoffers) om dan in een georganiseerde slagorde terug te duwen. Of we zien morgenvroeg de onthoofde lichamen van de familie Assad naast elkaar liggen ergens in Damascus.
Worst case is dit toch ook slecht nieuws voor Poetin? Of zie ik spoken?

Ja het Russisch materiaal dat al in Syrië is wordt nu 'massaal' aangewend maar wat als het Syrisch leger + dat Russisch materiaal ONvoldoende is?
Gaat Poetin dan backup materiaal sturen nu dat hij tevens bezig is met zijn grote 'push' in Oekraïne?

Allé niet dat ik hoop dat die rebellen het halen. Voor de burger daar is dit geen goed nieuws. Maar mmm voor Poetin dan ook niet hé?

Dit zijn interessante tijden lol.

Het verlies van Latakia en Tartus is uiteraard zeer slecht nieuws voor Poetin maar zover zijn we nog niet. Dat offensief kan inzakken als een soufflé.

Wat ik wel raar vind aan heel dat gedoe ginder is dat rusland en iran het regime steunen, maar dat turkije aan de kant van de rebellen staat, terwijl erdogan en poetin toch best wel vrienden zijn, nee?

Wat ik wel raar vind aan heel dat gedoe ginder is dat rusland en iran het regime steunen, maar dat turkije aan de kant van de rebellen staat, terwijl erdogan en poetin toch best wel vrienden zijn, nee?
Zeggen dat Turkije aan de kant van de rebellen staat is wel een zeer creatieve manier om die situatie te omschrijven.
Turkije, en in het verlengstuk daarvan de SNA, richten zich vooral op oorlog voeren met de Syrian Democratic Forces (SDF) die voor een groot deel bestaat uit eenheden van de YPG (een Koerdische militie). Het officiële doel van het Turkse leger was om een bufferregio op te richten tegen IS toen die op hun sterkst waren. Het rare is wel dat het overgrote deel van Syrië dat bezet wordt door Turkije niet in handen was van ISIL maar in handen van (voornamelijk) Koerdische milities gelieerd aan het westen.

Turkije vecht in Syrië dus vooral voor Turkije en niet zo zeer voor de rebellen.

Zeggen dat Turkije aan de kant van de rebellen staat is wel een zeer creatieve manier om die situatie te omschrijven.
Turkije, en in het verlengstuk daarvan de SNA, richten zich vooral op oorlog voeren met de Syrian Democratic Forces (SDF) die voor een groot deel bestaat uit eenheden van de YPG (een Koerdische militie). Het officiële doel van het Turkse leger was om een bufferregio op te richten tegen IS toen die op hun sterkst waren. Het rare is wel dat het overgrote deel van Syrië dat bezet wordt door Turkije niet in handen was van ISIL maar in handen van (voornamelijk) Koerdische milities gelieerd aan het westen.

Turkije vecht in Syrië dus vooral voor Turkije en niet zo zeer voor de rebellen.
Mja, "de rebellen" is dan ook een allegaartje in Syrië. Er zijn meerdere facties en die zijn niet noodzakelijk bevriend met elkaar.

De rebellen zouden doorgedrongen zijn tot in Assad zijn paleis.
Ik zie daar ook beelden van op X, maar in de commentaren zie je dat dit mogelijk in Aleppo is. Ik zie ook beelden van een pickup vol gevangengenomen Koerdische vrouwen door die rebellen - en daarmee suggereert het al dat die een zeer onaangename tijd tegemoet gaan - maar ... is dat een recent filmpje of iets van een aantal jaar geleden? Als reactie daarop stuurt iemand een foto van een zeer lang konvooi met zogenaamde "Iranian proxies" die massaal naar Syrië zouden afzakken maar ... dat lijkt me ook niet juist.

Er zijn manieren om dat te kunnen ontmaskeren (metadata van een filmpje opzoeken - al kan je de info ook daar beperken zoals bij jpegs/RAW/...?), maar daar ben je niet op één-twee-drie mee weg vrees ik.

Dit offensief lijkt mij geen lang leven beschoren. Er zouden al spanningen zijn tussen HTS en SDF eenheden in Aleppo en HTS heeft de SDF een veilige evacuatieroute aangeboden zolang ze Aleppo maar verlaten.

Erg verrassend is het allemaal niet, natuurlijk. Een land met een repressieve dictator, dat is een snelkookpan die vroeg of laat ontploft.

Hopelijk leidt het de russen wat af van Oekraïne.

Erg verrassend is het allemaal niet, natuurlijk. Een land met een repressieve dictator, dat is een snelkookpan die vroeg of laat ontploft.

Hopelijk leidt het de russen wat af van Oekraïne.
Maar wel ten koste van heel wat leed en bloedvergieten ginds. Het lot van die koerdische vrouwen gaat niet mooi zijn :(

Dit offensief lijkt mij geen lang leven beschoren. Er zouden al spanningen zijn tussen HTS en SDF eenheden in Aleppo en HTS heeft de SDF een veilige evacuatieroute aangeboden zolang ze Aleppo maar verlaten.
Ahja, HTS en SDF kunnen elkaars bloed drinken. Dat was op voorhand ook al te voorspellen.

Die beelden van Assad z'n paleis zijn trouwens in Aleppo hé. Damascus is business as usual momenteel. Gewoon leven gaat daar z'n gangetje. Zal nog wel een tijd duren voor de rebellen daar geraken, als ze er al geraken.

Ondertussen is Hama ook gevallen, Rebellen vallen terugtrekkende regeringstroepen aan met drones op de weg naar Damascus.
Rusland heeft zijn luchtaanvallen opgevoerd en heeft ondertussen ook raketten afgevuurd vanaf zijn schepen in de buurt van Tartus.
Turkije voert eveneens luchtaanvallen uit op YDF troepen onder het voorwendsel dat het PKK-strijders aanvalt.

Terug
Bovenaan