Rebellenoffensief in Syrië werpt regering omver

Yep, maar in het geval HTS zit Erdogan achter de knoppen.
Is het niet vooral de SNA die door Turkije geleid en bevoorraad worden?
Terwijl HTS gedoogd werd, maar niet rechtstreeks onder Turks bewind is?

Zoals ik het begijp is HTS nu naar het zuiden aan het oprukken, hebben Aleppo en Hama ingenomen.
Ze hebben Turkije zelfs verrast met hun plotse terreinwinst en zijn ook bijlange zo radicaal niet als IS?
Aleppo heeft nu vrouwen in de administratie werken, Sommige troepen van Assad konden zich overgeven zonder IS toestanden, Koerden werd een corridor geboden uit Aleppo, ze hebben een christen gevraagd om gouverneur van Aleppo te worden (werd geweigerd) en de HTS leider,Julani, zijn hoofdoel is een multi-etnisch Syrië met alle facties die vertegenwoordigd zijn.
(Natuurlijk de vraag of ze dit menen en ook effectief voor elkaar krijgen...)

tewijl SNA en de Koerden blijkbaar vooral tegen elkaar aan het vechten zijn.

Zoals ik het versta :
Turkije hun hoofddoel is de Koerden een kopje kleiner maken, Assad kan hen niet zoveel schelen.
De VS Steunt de Koerden omdat die IS buiten houden.
Israel wilt Hezbollah/IRGC uitroeien.
En de Syrische arabieren steunen HTS?

Paar van de facties in heel deze wirwar, toont al direct hoe complex het is.
SAA: Syrian Armed Forces (Assad)
SNC: Syrian National Coalition (Umbrella Opposition Organization)
SNC: Syrian National Council (Alternate Umbrella Opposition Organization)
SIG: Syrian Interim Government (Umbrella Opposition Government, Reports to National Coalition)
SSG: Syrian Salvation Government (Salafist Opposition)
AANES: Rojava Government (Kurds)

FSA: Free Syrian Army (Umbrella Opposition Military, SIG/AANES)
SNA: Syrian National Army (Turkish Backed Opposition Military, SIG)
SFA: Revolutionary Commando Army (Al-Tanf Southern US Backed Opposition Military, FSA)
HTS: Tahrir al-Sham (Julani, SSG Military)
NFL: National Front for Liberation (Coalition of Rebel Groups, SSG Military)
SDF: Syrian Democratic Forces (US Backed Kurdish Military, AANES)

YPG: People’s Protection Units (Kurdish Militants, SDF)

MFS: Syriac Military Council (Assyrian Organization, SDF)
HAD: Hurras al-Din (Al-Qaeda in Syria, See HTS)
TIP: Turkestan Islamic Party (Uighur Rebels, Close to HTS)

PKK: Kurdistan Workers' Party (Iraq and Turkey, unofficially linked to SDF)
Syrian Hezbollah: Lebanese in Syria (SAA)
IRGC: Islamic Revolutionary Guard Corps (Iranian troops in Syria, SAA)

:thinking: nu nog massive inval van Israël door de Golan Heights, land pakken, en wanneer Assad in de rug geschoten wordt door zijn eigen buddies, de Palestijnen naar daar bussen en een Nieuw-Palestina erkennen. Gaza en West-Bank annexeren en prijs voor de wereldvrede voor Netanyahu/Erdogan?

:thinking: nu nog massive inval van Israël door de Golan Heights, land pakken, en wanneer Assad in de rug geschoten wordt door zijn eigen buddies, de Palestijnen naar daar bussen en een Nieuw-Palestina erkennen. Gaza en West-Bank annexeren en prijs voor de wereldvrede voor Netanyahu/Erdogan?
En dan vallen de Egyptenaren weer binnen ...

En dan vallen de Egyptenaren weer binnen ...
Er is precedent trouwens voor m'n thought. Dat was basically het plan van Sharon met Libanon, Jordanië en Palestina.

Eerste Libanese oorlog had als covert doel om de PLO te verdrijven naar Jordanië, waar het regime dan zou ineen stuiken door de overheersing van de Palestijnse vluchtelingen. Ondertussen zou er in Libanon een Christelijk regime van de Phalange geïnstalleerd worden dat een vredesovereenkomst zou sluiten met Israël. De Palestijnen zouden dan van Jordanië het nieuwe Palestina maken, Israël had groot-Isräel en de Libanezen hadden een Christelijke staat. Jordanië... tja.

Israël heeft baat bij een nog meer verzwakte Syrische staat, want dan wordt het moeilijk voor Iran om Hezbollah nog te bevoorraden als de corridors doorgesneden zijn. Het weinige dat dan nog overblijft wordt zorgvuldig in de gaten gehouden (want de Syrische luchtruimte is niet bepaald onder controle van Assad).

Ik heb niet alles gelezen, maar dit snap ik niet zo goed.

Welke rol speelt Iran in het Syrische conflict? Waarom zou Hezbollah moeilijker bevoorraad worden? Die rebellengroepen zijn toch ook geen grote fan van Israël?

Ik heb niet alles gelezen, maar dit snap ik niet zo goed.

Welke rol speelt Iran in het Syrische conflict? Waarom zou Hezbollah moeilijker bevoorraad worden? Die rebellengroepen zijn toch ook geen grote fan van Israël?
Voor Israël is Iran een veel grote rebedreiging dan die rebellengroepen. Iran sponsort Hamas dat de aanslag op 7 oktober heeft uitgevoerd en het sponsort Hezbollah. Het was ooit anders maar alle directe vijanden van Israël worden nu door Iran geholpen. Een Syrië dat in de zak zit van Iran is dus gevaarlijk/ongewenst voor Israël. Iran heeft nu veel invloed in Irak en Syrië en via die landen kan ze aan Libanon en kan ze dus de Hezbollah bevoorraden. Als Syrië daar tussenuit gehaald wordt doordat anti-Assad rebellengroepen het daar overnemen is die landbrug doorgeknipt.

Syrië is een overwegend Soennitisch land dat overheerst wordt door een Sjiitische minderheid (Assad), Iran is Sjiitisch. De rebellen zijn overwegend Soennitisch en tegenwoordig zijn Soennitische landen eerder voor normale relaties met Israel, of toch alleszins niet pro het aanvallen van Israël.
(Ik weet niet hoe het nu precies zit met HTS, de groep die zo oprukt, maar veel van de islamitische rebellengroepen in Syrië werden gesponsord door Saudi Arabië, een Soennitisch land dat een normalisering met Israel zoekt)

Laatst bewerkt:
Voor Israël is Iran een veel grote rebedreiging dan die rebellengroepen. Iran sponsort Hamas dat de aanslag op 7 oktober heeft uitgevoerd en het sponsort Hezbollah. Het was ooit anders maar alle directe vijanden van Israël worden nu door Iran geholpen. Een Syrië dat in de zak zit van Iran is dus gevaarlijk/ongewenst voor Israël. Iran heeft nu veel invloed in Irak en Syrië en via die landen kan ze aan Libanon en kan ze dus de Hezbollah bevoorraden. Als Syrië daar tussenuit gehaald wordt doordat anti-Assad rebellengroepen het daar overnemen is die landbrug doorgeknipt.

Syrië is een overwegend Soennitisch land dat overheerst door een Sjiitische minderheid (Assad), Iran is Sjiitisch. De rebellen zijn overwegend Soennitisch en tegenwoordig zijn Soennitische landen eerder voor normale relaties met Israel, of toch alleszins niet pro het aanvallen van Israël.
(Ik weet niet hoe het nu precies zit met HTS, de groep die zo oprukt, maar veel van de islamitische rebellengroepen in Syrië werden gesponsord door Saudi Arabië, een land dat een normalisering met Israel zoekt)
Ben ik nu verkeerd als ik nu ergens het vermoeden (al kan ik dit niet bewijzen) krijg dat deze oorlog (onrechtstreeks) geënsceneerd is door landen die baat hebben bij de val van Assad waarbij Rusland, Iran en ook oa Hezbollah (opnieuw) in snelheid zijn gepakt en je dit kan vergelijk met 'schaak' in het schaken?

Of worst case: (straks) Schaakmat.

Ben ik nu verkeerd als ik nu ergens het vermoeden (al kan ik dit niet bewijzen) krijg dat deze oorlog (onrechtstreeks) geënsceneerd is door landen die baat hebben bij de val van Assad waarbij Rusland, Iran en ook oa Hezbollah (opnieuw) in snelheid zijn gepakt en je dit kan vergelijk met 'schaak' in het schaken?

De oorlog lijkt wel ontstaan te zijn vanuit Syrië zelf: pro democratische protesten die neergeslaan zijn door Assad en zich ontwikkeld hebben in een burgeroorlog. Het was deel van de Arabische lente die eigenlijk niemand voorzien had dus dat gaat niet geënsceneerd zijn maar Syrië is wel voor redelijk wat landen een belangrijk land. De grootste buitenlandse invloeden zal de machtsstrijd tussen Iran en Saudi Arabië zijn met Iran pro Assad en SA pro de Soennitische Islamitische rebellen. Dat dit vooral in Syrië speelt is omdat je daar met het gegeven zit dat de overwegend Soennitische bevolking overheerst wordt door een Sjiitische minderheid. Da's dus een land dat van kamp kan switchen, nu voor Iran, misschien later voor Saudi Arabië, dat speelde bij die andere Arabische landen vaak minder omdat de machtsverhouding daar niet langs die breuklijn liepen.

Daarnaast heb je dan ook nog Turkije dat vecht tegen de Koerden omdat die een aanzienlijk stuk van Syrië bezetten en het ernaar uitziet dat ze misschien een Koerdische staat zullen kunnen oprichten wat Turkije liever niet heeft, Hezbollah dat voor Iran Assad komt helpen, Israël dat angstig de stijgende invloed van Iran bij Assad aanschouwt en af en toe Iraanse en Hezbollah doelen in Syrië bombardeert, de VS en het westen die tegen IS vochten die op hun toppunt Syrië begonnen te veroveren en ook omdat ze in het begin hoopten democratische en propere rebellengroepen te kunnen steunen (maar die werden helaas al snel vrij irrelevant in dit conflict). En Rusland dat hiermee hoopte geen invloed te verliezen en invloed bij te winnen tegenover Iran en Syrië die zonder Russische hulp waarschijnlijk al lang verloren gingen zijn..

Het buitenland is overduidelijk aanwezig in het conflict en in die mate dat buitenlandse actoren voor een groot deel de uitkomst bepalen maar zeggen dat het geënsceneerd is lijkt me wel een stap te ver.

De situatie wordt ondertussen natuurlijk wel erg complex in het midden-oosten.

Geënsceneerd is zeker niet het juiste woord, maar er zijn in Syrië en al die andere landen absoluut buitenlandse machten die een invloed proberen uit te oefenen. Voornamelijk de VS, Rusland, Iran en Turkije. Die landen ageren in conflicten, niet op eigen grondgebied, maar wel in Israël/Gaza, Libanon & Syrië. Het is al moeilijk genoeg om 'voor de schermen' te begrijpen wie wat doet, laat staan dat we weten wat er 'achter de schermen' allemaal gebeurt.

Je kan een vermoeden hebben dat pakweg de amerikanen iets te maken hebben met de timing van dit rebellenoffensief, maar dat is toch veel speculatie - waarschijnlijk geïnspireerd door films waarbij de geheime dienst in dat soort landen bepaalde dingen probeert te sturen in de ene of de andere richting.
Het kan ook gewoon zijn dat de Syrische rebellen de voorbije jaren zagen dat Rusland verzwakt werd door hun oorlog in Oekraïne, en dus dachten: "het moment is daar, want Assad zijn Russische steun is sterk verzwakt".

Wat me in ieder geval positief lijkt voor Oekraïne (en bij uitbreiding 'het westen') is dat wat er nu gebeurt in Syrië ervoor zorgt dat Erdogan en Poetin weer wat minder goed overeenkomen.

Hoeveel rebellengroepen zijn er daar ondertussen aan het vechten? Er komen er precies alleen maar bij?

Straks moeten ze nog overeenkomen natuurlijk ook.

Hoeveel rebellengroepen zijn er daar ondertussen aan het vechten? Er komen er precies alleen maar bij?

Straks moeten ze nog overeenkomen natuurlijk ook.

Lijkt me een klassiek scenario van een dictator wiens regime omver geworpen wordt (incl. classic beeld van omver geduwd standbeeld), gevolgd door een burgeroorlog omdat er verschillende groeperingen vechten om de macht.

Turkije, Iran en Rusland hebben na een meeting in Doha opgeroepen tot onderhandelingen tussen de rebellen en Assad's regime.
Iran gaat zelfs zover dat ze ineens oproepen om de VN-resoluties rond Syrië te respecteren.

Sommige troepen van Assad zouden righting Irak aan het evacueren zijn na een deal met de rebellen.
Ondertussen beginnen voorsteden van Damascus te vallen en worden basissen ontruimd, het zou wel is héél snel kunnen gaan.
Lijkt erop dat RU/IRGC/SAA zich zoveel mogelijk rond Latakia en Tartus aan het concentreren zijn en hopen van de kust te behouden? (is ook de regio waar vooral Alawieten wonen en ze dus het meeste steun hebben)

Julani interview en een artikel erover (met een extra stuk vh. interview)

Gisteren rapporteerde een Syrische Tv-zender dat Assad in Iran was, maar dit werd later ingetrokken en gedelete.

Laatst bewerkt:
Het rebellenleger van HTS zou op hevige weerstand stoten nabij Homs. Maar andere rebellen hebben nu inderdaad de aanval ingezet op de hoofdstad en rukken snel op.

Als Homs valt dan is het echt gedaan voor Assad want dan dreigt de hoofdstad Damascus volledig omsingeld te worden via Noord én Zuid.
Dan zit het regeringsleger echt als ratten in de val. Dus het nu dus echt buigen of barsten voor Assad zijn regime hé.

Lijkt erop dat RU/IRGC/SAA zich zoveel mogelijk rond Latakia en Tartus aan het concentreren zijn en hopen van de kust te behouden? (is ook de regio waar vooral Alawieten wonen en ze dus het meeste steun hebben)
Als Homs valt dreigt ook de kuststreek echter volledig ingesloten te worden als ik de kaart even bekijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan