Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Syrië is een proxyoorlog van meerdere (regionale en internationale) grootmachten.Het ging over een proxy oorlog van Amerika, waarvoor totaal geen bewijs is.
Is het niet vooral de SNA die door Turkije geleid en bevoorraad worden?Yep, maar in het geval HTS zit Erdogan achter de knoppen.
SAA: Syrian Armed Forces (Assad)
SNC: Syrian National Coalition (Umbrella Opposition Organization)
SNC: Syrian National Council (Alternate Umbrella Opposition Organization)
SIG: Syrian Interim Government (Umbrella Opposition Government, Reports to National Coalition)
SSG: Syrian Salvation Government (Salafist Opposition)
AANES: Rojava Government (Kurds)
FSA: Free Syrian Army (Umbrella Opposition Military, SIG/AANES)
SNA: Syrian National Army (Turkish Backed Opposition Military, SIG)
SFA: Revolutionary Commando Army (Al-Tanf Southern US Backed Opposition Military, FSA)
HTS: Tahrir al-Sham (Julani, SSG Military)
NFL: National Front for Liberation (Coalition of Rebel Groups, SSG Military)
SDF: Syrian Democratic Forces (US Backed Kurdish Military, AANES)
YPG: People’s Protection Units (Kurdish Militants, SDF)
MFS: Syriac Military Council (Assyrian Organization, SDF)
HAD: Hurras al-Din (Al-Qaeda in Syria, See HTS)
TIP: Turkestan Islamic Party (Uighur Rebels, Close to HTS)
PKK: Kurdistan Workers' Party (Iraq and Turkey, unofficially linked to SDF)
Syrian Hezbollah: Lebanese in Syria (SAA)
IRGC: Islamic Revolutionary Guard Corps (Iranian troops in Syria, SAA)
nu nog massive inval van Israël door de Golan Heights, land pakken, en wanneer Assad in de rug geschoten wordt door zijn eigen buddies, de Palestijnen naar daar bussen en een Nieuw-Palestina erkennen. Gaza en West-Bank annexeren en prijs voor de wereldvrede voor Netanyahu/Erdogan?En dan vallen de Egyptenaren weer binnen ...nu nog massive inval van Israël door de Golan Heights, land pakken, en wanneer Assad in de rug geschoten wordt door zijn eigen buddies, de Palestijnen naar daar bussen en een Nieuw-Palestina erkennen. Gaza en West-Bank annexeren en prijs voor de wereldvrede voor Netanyahu/Erdogan?
Er is precedent trouwens voor m'n thought. Dat was basically het plan van Sharon met Libanon, Jordanië en Palestina.En dan vallen de Egyptenaren weer binnen ...

Geen idee, maar als hij dat scenario (of dat van Hoessein) wil vermijden zal hij wel eens moeten gaan zoeken naar een datsja in de buurt van Moskou.Zit Assad zelf nog in eigen land eigenlijk? Want dan krijgen we misschien een Ceaușescu-achtige situatie binnenkort![]()
Israël heeft baat bij een nog meer verzwakte Syrische staat, want dan wordt het moeilijk voor Iran om Hezbollah nog te bevoorraden als de corridors doorgesneden zijn. Het weinige dat dan nog overblijft wordt zorgvuldig in de gaten gehouden (want de Syrische luchtruimte is niet bepaald onder controle van Assad).
Voor Israël is Iran een veel grote rebedreiging dan die rebellengroepen. Iran sponsort Hamas dat de aanslag op 7 oktober heeft uitgevoerd en het sponsort Hezbollah. Het was ooit anders maar alle directe vijanden van Israël worden nu door Iran geholpen. Een Syrië dat in de zak zit van Iran is dus gevaarlijk/ongewenst voor Israël. Iran heeft nu veel invloed in Irak en Syrië en via die landen kan ze aan Libanon en kan ze dus de Hezbollah bevoorraden. Als Syrië daar tussenuit gehaald wordt doordat anti-Assad rebellengroepen het daar overnemen is die landbrug doorgeknipt.Ik heb niet alles gelezen, maar dit snap ik niet zo goed.
Welke rol speelt Iran in het Syrische conflict? Waarom zou Hezbollah moeilijker bevoorraad worden? Die rebellengroepen zijn toch ook geen grote fan van Israël?
Ben ik nu verkeerd als ik nu ergens het vermoeden (al kan ik dit niet bewijzen) krijg dat deze oorlog (onrechtstreeks) geënsceneerd is door landen die baat hebben bij de val van Assad waarbij Rusland, Iran en ook oa Hezbollah (opnieuw) in snelheid zijn gepakt en je dit kan vergelijk met 'schaak' in het schaken?Voor Israël is Iran een veel grote rebedreiging dan die rebellengroepen. Iran sponsort Hamas dat de aanslag op 7 oktober heeft uitgevoerd en het sponsort Hezbollah. Het was ooit anders maar alle directe vijanden van Israël worden nu door Iran geholpen. Een Syrië dat in de zak zit van Iran is dus gevaarlijk/ongewenst voor Israël. Iran heeft nu veel invloed in Irak en Syrië en via die landen kan ze aan Libanon en kan ze dus de Hezbollah bevoorraden. Als Syrië daar tussenuit gehaald wordt doordat anti-Assad rebellengroepen het daar overnemen is die landbrug doorgeknipt.
Syrië is een overwegend Soennitisch land dat overheerst door een Sjiitische minderheid (Assad), Iran is Sjiitisch. De rebellen zijn overwegend Soennitisch en tegenwoordig zijn Soennitische landen eerder voor normale relaties met Israel, of toch alleszins niet pro het aanvallen van Israël.
(Ik weet niet hoe het nu precies zit met HTS, de groep die zo oprukt, maar veel van de islamitische rebellengroepen in Syrië werden gesponsord door Saudi Arabië, een land dat een normalisering met Israel zoekt)
De oorlog lijkt wel ontstaan te zijn vanuit Syrië zelf: pro democratische protesten die neergeslaan zijn door Assad en zich ontwikkeld hebben in een burgeroorlog. Het was deel van de Arabische lente die eigenlijk niemand voorzien had dus dat gaat niet geënsceneerd zijn maar Syrië is wel voor redelijk wat landen een belangrijk land. De grootste buitenlandse invloeden zal de machtsstrijd tussen Iran en Saudi Arabië zijn met Iran pro Assad en SA pro de Soennitische Islamitische rebellen. Dat dit vooral in Syrië speelt is omdat je daar met het gegeven zit dat de overwegend Soennitische bevolking overheerst wordt door een Sjiitische minderheid. Da's dus een land dat van kamp kan switchen, nu voor Iran, misschien later voor Saudi Arabië, dat speelde bij die andere Arabische landen vaak minder omdat de machtsverhouding daar niet langs die breuklijn liepen.Ben ik nu verkeerd als ik nu ergens het vermoeden (al kan ik dit niet bewijzen) krijg dat deze oorlog (onrechtstreeks) geënsceneerd is door landen die baat hebben bij de val van Assad waarbij Rusland, Iran en ook oa Hezbollah (opnieuw) in snelheid zijn gepakt en je dit kan vergelijk met 'schaak' in het schaken?
Of worst case: (straks) Schaakmat.
Ben ik nu verkeerd als ik nu ergens het vermoeden (al kan ik dit niet bewijzen) krijg dat deze oorlog (onrechtstreeks) geënsceneerd is door landen die baat hebben bij de val van Assad waarbij Rusland, Iran en ook oa Hezbollah (opnieuw) in snelheid zijn gepakt en je dit kan vergelijk met 'schaak' in het schaken?
Of worst case: (straks) Schaakmat.
Geen nood, OCMW Anderlecht zal hem wel helpen!Zit Assad zelf nog in eigen land eigenlijk?
De familie wel allesinds, maar Assad zelf nog niet.Geen nood, OCMW Anderlecht zal hem wel helpen!
Geen idee waar hij zit, ik geloof in Rusland.
Hoeveel rebellengroepen zijn er daar ondertussen aan het vechten? Er komen er precies alleen maar bij?
Straks moeten ze nog overeenkomen natuurlijk ook.
Als Homs valt dreigt ook de kuststreek echter volledig ingesloten te worden als ik de kaart even bekijk.Lijkt erop dat RU/IRGC/SAA zich zoveel mogelijk rond Latakia en Tartus aan het concentreren zijn en hopen van de kust te behouden? (is ook de regio waar vooral Alawieten wonen en ze dus het meeste steun hebben)