Reddit blackout naar aanleiding van betalende api's

Intussen heeft r/Formula1 wel eenzijdig beslist om (deels) door te doen, zonder dat je kan reageren op de aankondiging ervan zelfs. Zo houden de mods een subreddit ook wel volledig gegijzeld zonder inspraak van de community die ze zogezegd vertegenwoordigen...

Jullie draaien het echt weer helemaal achterstevoren. Praktisch alle subs hebben via een poll gewoon hun community leden gevolgd. (en dat ging bijna overal 80/20 voor blackout) De mods die tegen de wil van hun leden open hielden uit vrees hun positie te verliezen of in de hoop als enige op de frontpage te staan om zo "hun" sub groter te maken dat zijn die met opgeblazen ego. Die vinden hun positie belangrijker dan eender wat.

Waarom corporate zo beschermen door op voorhand al te hopen dat het niets uithaalt? Zijn jullie dan zo verhangen aan reddit dat jullie er niet mee inzitten dat het platform slechter wordt zolang jullie maar geen dag moeten missen? Ik begrijp de afkeer van deze actie niet zo goed.
Ik geloof niet dat veel mensen echt caren. Trouwens, heel dat "protest" is toch net uit een soort bezorgdheid voor het welzijn van reddit? Heb jij goodwill voor een platform dat gemaakt is om u te doen doomscrollen en uw data te verkopen? Reddit is voor mij handig voor speciale niche subforums (waarvan geen enkele in black-out is gegaan), voor de rest is heel de website voor mij irrelevant en al zeker drama rond mods, drama over apps, drama over... En het ego van moderators is natuurlijk aanwezig, er wordt al gelachen met de machtsfetish van onbetaalde internetmoderators sinds de dag dat het eerste internetforum werd opgestart.

Jullie draaien het echt weer helemaal achterstevoren. Praktisch alle subs hebben via een poll gewoon hun community leden gevolgd. (en dat ging bijna overal 80/20 voor blackout) De mods die tegen de wil van hun leden open hielden uit vrees hun positie te verliezen of in de hoop als enige op de frontpage te staan om zo "hun" sub groter te maken dat zijn die met opgeblazen ego. Die vinden hun positie belangrijker dan eender wat.

Waarom corporate zo beschermen door op voorhand al te hopen dat het niets uithaalt? Zijn jullie dan zo verhangen aan reddit dat jullie er niet mee inzitten dat het platform slechter wordt zolang jullie maar geen dag moeten missen? Ik begrijp de afkeer van deze actie niet zo goed.

Toen BG de postcount heeft verwijderd is er ook een poll gehouden. Wat was het participatiepercentage daar? Als het 10% was zal het veel geweest zijn. Dat is evenzeer zo op Reddit. Hoeveel mensen frequenteren r/videos of r/apple op een week? En hoeveel is 80% van de geregistreerde leden die hebben geparticipeerd aan de poll op dat getal? Pennies on the dollar zonder twijfel.

Dat is trouwens tussen de lijnen wat Reddit zelf zegt. En precies ook waarom ze die reddits gewoon weer terug gaan open zetten.

Dat is toch gewoon corporate verdeel en heers strategie om de "staking" zo snel mogelijk te breken? Dat je daar zomaar in meegaat terwijl hij het net als excuus tracht te gebruiken voor nog meer draconische maatregelen uit te voeren vind ik vrij absurd. Waarom denk je dat de uitkomst anders zou zijn als er nog meer leden zouden stemmen? Dat is gewoon een steekproef. Waarom zou je de actie uberhaupt niet steunen? Iedereen heeft er toch baat bij dat er op z'n minst geprobeerd wordt corporate in check te houden? Dat er gevraagd wordt met de community rekening te houden en zo op z'n minst een signaal te sturen? We werken verdorie allemaal gratis en voor niets als vrijwilligers voor reddit. (ik ben geen mod maar maak wel content) We hebben er toch allemaal baat bij dat ze het platform niet verslechteren?

Trouwens de CEO die de community probeert zwart te maken en blijft aanvallen is na zijn belachelijke uitspraken ondertussen terug gefloten.

PR verantwoordelijke deelde gisteren dat Steve, de CEO, "misbegrepen" werd :sarcastic: en vervolgde; “We are not removing moderators who protest, nor are we taking over subreddits for participating in the blackout”

Het had het protest waarschijnlijk enkel verder aangewakkerd. Dan is het idd slimmer om het organisch te laten uitdoven zoals reeds aan het gebeuren is.

Laatst bewerkt:

Lijkt me vooral een enorm gebrek aan respect voor vrijwilligerswerk.

En dan heb je nog mensen die de schuld steken op het opgeblazen ego van moderators, je moet maar durven.

De toekomst zal het uitwijzen. Met Twitter werden mensen ook beticht van paniekzaaierij na de overname van Musk en dat platform is ook aan een recordtempo veranderd in absolute brol. Met Reddit zal het niet veel anders zijn als een groot deel van de moderatie wegvalt want moderators betalen voor hun werk zal het huidige Reddit leiderschap ook nooit willen doen. Bereid je dus maar voor op meer advertenties en low-quality submissions in je favoriete subreddits.

Lijkt me vooral een enorm gebrek aan respect voor vrijwilligerswerk.

En dan heb je nog mensen die de schuld steken op het opgeblazen ego van moderators, je moet maar durven.
Omdat het ook zo is.
Het is zoals je zegt vrijwillierswerk. Als het je niet aanstaat, stop er dan mee. Niemand verplicht hen om dit werk te doen, en zelf vinden ze het werk/zichzelf zo belangrijk dat ze hele subreddits gijzelen. Zou daar nu toch een woord voor bestaan? Ahja, ego...

En om dit te kaderen (ik zit zelf niet op reddit, dus heb het moeten opzoeken):
Van wat ik vind is r/funny 1 van de subreddits met meeste subscribers, zo'n 50miljoen. Er is éénzijdig door de mods beslist om mee te doen aan de blackout zonder poll of iets, ondertussen is de post ook al delete.
r/gaming zit aan 37 miljoen subscribers, daar hebben de mods ook de beslissing genomen zonder inspraak van de community...
...

Er zullen zeker subreddits geweest zijn waar een poll gemaakt is, maar sommigen veralgemenen dit hier nogal makkelijk naar overal. Of zeggen dat de resultaten van de poll 80/20 waren in voorkeur. Dat is (zoals @Avi ook al aankaartte) waarschijnlijk een vertekend beeld. Als het 80/20 poll resultaten is voor deel te nemen aan de blackout, maar maar 10% van de community members stemt erop; dan is dit maar 8% van de community dat voor het sluiten is. Psychologische onderzoeken over vrijwillige vragenlijsten hebben al aangetoont dat het voornamelijk de mensen zijn die akkoord gaan met het idee erachter die deelnemen, of in mindere mate er compleet tegen zijn. De rest neemt gewoon niet deel...

Je zit zelf niet op reddit maar gaat even zeggen hoe de community daar in elkaar zit. De 2 links die je deelt zijn juist perfecte voorbeelden van mods die eigenlijk niet dark wilden gaan maar onder druk van de leden hun ego aan de kant hebben moeten zetten. Je gegoochel met cijfers zegt helemaal niets. Je beweerd dat de polls niet representatief zijn en gaat er vanuit dat iedereen die niet deelneemt tegen is. Gemakkelijk om zo eender wat van data en feiten volledig aan de kant te zetten.

"It's pretty easy to piss people off on Reddit. Less so to piss off seemingly everyone on the platform." Niemand wil het platform slechter zien worden en dus steunt zo goed als iedereen de actie buiten natuurlijk enkele contrairen die hook line en sinker de corporate speak slikken.

Laatst bewerkt:
Je zit zelf niet op reddit maar gaat even zeggen hoe de community daar in elkaar zit.
Ja, soms heb je een buitenstaander nodig om een objectieve mening te geven omdat die niet beïnvloed is door interne factoren (van gelijk welke kant).
Wat mij duidelijk is aan heel het reddit verhaal: er is een vocale minderheid en veel circlejerks in elke subreddit. Maar dat is in heel veel gevallen de minderheid van de community, maar daar wordt door die mensen wel het meeste belang aan gehecht.

De 2 links die je deelt zijn juist perfecte voorbeelden van mods die eigenlijk niet dark wilden gaan maar onder druk van de leden hun ego aan de kant hebben moeten zetten.
Hoezo? De mods zeggen zelf (in r/gaming) dat zij het gaan beslissen en dat de leden het er niet over moeten hebben...

[edit] sinds je je bericht geëdit hebt:

"It's pretty easy to piss people off on Reddit. Less so to piss off seemingly everyone on the platform." Niemand wil het platform slechter zien worden en dus steunt zo goed als iedereen de actie buiten natuurlijk enkele contrairen die hook line en sinker de corporate speak slikken.
Veel reacties die ik zie, zijn net mensen die het niet ok vinden dat de subreddits afgesloten werden omdat dit in die gevallen een grote bron van informatie over het onderwerp is. Dus dat artikel is een beetje biased, sinds het vooral de beslissingen van de vocale minderheid/mods zijn die anderen "pissed off" gemaakt hebben ;)

De enige reden dat die subreddits kwalitatieve content kunnen aanbieden en niet overspoeld worden door bots, trolls en off-topic submissions van mensen die de regels niet hebben gelezen, is omdat moderators dagelijks uren tijd investeren om die community draaiende te houden. Net zoals hier. Een job die duidelijk (en ten onrechte) door veel mensen niet geapprecieerd wordt.

Gewoon absurd slechte communicatie van Reddit management en een totaal gebrek aan respect voor het moderatorteam. Als je platform voor een groot deel vertrouwt op onbezoldigde vrijwilligers, waarom zet je hen dan zo voor het blok zonder in discussie te gaan? Meest frappante voorbeeld is wel dat men totaal geen rekening had gehouden met bv. mensen met beperkingen. Na luide kritiek van o.a. r/Blind heeft Reddit uiteindelijk toch enkele toegevingen moeten doen. Die dekselse moderators met hun opgeblazen ego toch!

edit: ik snap trouwens totaal niet waarom je deze gebeurtenis zo negatief tracht te framen.

Hoezo? De mods zeggen zelf (in r/gaming) dat zij het gaan beslissen en dat de leden het er niet over moeten hebben...
omdat ze niet dark wilden gaan en de community posts bleef maken met de vraag of ze nu gingen meedoen of niet. Ze zijn dan gezwicht en hebben besloten mee te doen.

EDIT: verbaast me niet dat jij vooral zo'n reacties te zien krijgt. :sarcastic: Je zet de echte meerderheid weg als minderheid (ahja polls en comments kloppen niet) en verheft dan een miniscule minderheid tot meerderheid. (op basis van wat twitter posts ofzo?)

Laatst bewerkt:
EDIT: verbaast me niet dat jij vooral zo'n reacties te zien krijgt. :sarcastic:
Zoals deze?

Wat is hier mis mee? Zijn kleinere subreddits over specifieke games waar geen/weinige andere communities voor bestaan en waar de mods het ook op zichzelf genomen hadden om mee te doen aan de blackout...

En dat is hoe veel reddit gebruikers/lurkers reddit ook gebruiken. Voor info over specifieke onderwerpen. Die spenderen geen uren per dag op reddit om vele dingen af te browsen, enkel wat hun intresseert.

Wow in alle miljoenen subreddits heb je er één gevonden die, ja die wat eigenlijk? Zelfs in die eerste poll steunt het merendeel de actie, je 2e bevat geen poll en de comments steunen eveneens de actie. 🤷‍♂️

Met die 2e heb je bewezen dat er 1 iemand is die zichzelf en 2 dagen ongemak belangrijker acht dan principes en de toekomst van reddit en de wensen van de overgrote meerderheid van zijn gebruikers. Wie had het ook al weer over ego?

Over Lost Ark kan ik niets zeggen maar als iemand die zelf actief is in de Pathfinder sub, daar was er zeer veel steun voor de eerste blackout. Voor een permanente blackout veel minder (50/50) zonder alternatief. Wat Discord helaas niet is.

PS: Wrath of the Righteous is een geweldig spel :woohoo:

Over Lost Ark kan ik niets zeggen maar als iemand die zelf actief is in de Pathfinder sub, daar was er zeer veel steun voor de eerste blackout. Voor een permanente blackout veel minder (50/50) zonder alternatief. Wat Discord helaas niet is.
Van wat ik hier gezien heb, waren de meningen toch eerder verdeeld.
In de eerdere post (niet van de mods) was er wel meer steun, maar uiteindelijk toch weer een vocale minderheid als je ziet hoeveel subscribers en actieve members er zijn. Ook geen poll, gewoon een beslissing van de mods.

En in die threads wordt het probleem ook aangehaald dat voor velen van in't begin al duidelijk was; 2 dagen blackout gaat geen verschil maken maar voor langer/meer is er direct veel minder steun...
Daarom dat er van mensen ook kritiek op kwam om daarvoor hun bron van informatie af te sluiten.

Wow in alle miljoenen subreddits heb je er één gevonden die, ja die wat eigenlijk? Zelfs in die eerste poll steunt het merendeel de actie, je 2e bevat geen poll en de comments steunen eveneens de actie. 🤷‍♂️

Met die 2e heb je bewezen dat er 1 iemand is die zichzelf en 2 dagen ongemak belangrijker acht dan principes en de toekomst van reddit en de wensen van de overgrote meerderheid van zijn gebruikers. Wie had het ook al weer over ego?
Dat waren er 2 die ik snel gevonden had. En dan negeer je het punt nogmaals dat het enkel de vocale minderheid is die reageert. Zie gewoon in deze thread ook, genoeg mensen die aangeven dat ze reddit wel gebruiken maar zelf weinig tot niets posten. En dit vooral over heel specifieke onderwerpen en dan ook aantonen dat daarvoor geen alternatieven zijn.

Ik zie je hier vooral veel veralgemenen en je eigen mening proberen doorduwen zonder rekening te houden met wat ook hier vele andere posters aanhalen.

Lees die thread dan nog eens, het merendeel steunt toch duidelijk de actie? Als zelfs in subs met miljoenen leden de actie door zowat iedereen gedragen werd moet je niet afkomen met "en die enkelingen dan". Waarom zouden die geen rekening moeten houden met de massa en hun mening doorduwen? Die enkelingen hebben zelfs geen mening; enkel, "ik kan reddit niet missen." Werkelijk niemand is voor de beslissingen die reddit management er probeert door te duwen.

Maar ok alle pers liegt, de polls en comments vertegenwoordigen niet de reddit community, de massa die je niet hoort en ziet daarvan kunnen we aannemen dat ze er tegen zijn zonder enig bewijs. Die zitten niet in met de toekomst van hun platform en ok het protest waarbij duizenden subreddits 2 dagen de deuren dicht deden werd maar gedragen door 2 man en een paardenkop. Eigenlijk hadden we beter helemaal niets gedaan dan had reddit ook al geen uitzonderingen moeten maken op de exorbitante prijs van hun api calls voor bijvoorbeeld blinden en andere minderheden. Dan had de massa teminste niet 2 dagen zonder reddit gezeten, right?

Jij die niet op reddit zit weet het allemaal beter dus ik zal me bij jouw ongefundeerde mening neerleggen.

Laatst bewerkt:
Lees die thread dan nog eens, het merendeel steunt toch duidelijk de actie? Als zelfs in subs met miljoenen leden de actie door zowat iedereen gedragen werd moet je niet afkomen met "en die enkelingen dan". Waarom zouden die geen rekening moeten houden met de massa en hun mening doorduwen? Die enkelingen hebben zelfs geen mening; enkel, "ik kan reddit niet missen." Werkelijk niemand is voor de beslissingen die reddit management er probeert door te duwen.
Maar dat is een onderscheid die jij duidelijk niet kan maken, je kan perfect tegen de blackout zijn EN tegen de wijzigingen. En daar gaat het hier over, de blackout...

Maar ok alle pers liegt, de polls en comments vertegenwoordigen niet de reddit community, de massa die je niet hoort en ziet daarvan kunnen we aannemen dat ze er tegen zijn zonder enig bewijs.
Je bedoelt de pers die in elk artikel enkel maar reddit mods aan het woord laat. Die een vertekend beeld geven. Net als de vocale minderheid waar ik het eerder over had.

De blackout was niet de oplossing, en werd zeker niet door iedereen gesteund. Dat is alles wat ik zei. En je ziet nu al dat de mods zichzelf in de voet geschoten hebben ermee. Zie maar dit:

Je kan ook eens artikels lezen waarin men gebruikers aan het woord laat, of je weet wel discussie threads op reddit zelf.
Iedereen is tegen het protest maar natuurlijk zal je wel weer een kleine minderheid hebben die de blackout niet gesteund hebben. Zoals de posts die je zelf aanhaalt gewoon omdat ze zelf niet 2 dagen zonder reddit wilden zitten en fuck al de rest. Is dat een mening of is dat puur egoisme?

jij framed dat wederom als iets negatiefs, dat ze zichzelf ermee in de voet geschoten hebben. Je kan dat evengoed framen als ruggengraat hebben en opkomen voor principes zelfs al hangen daar zware gevolgen aan vast. Vele mods deden ook liever niet mee uit vrees voor hun positie maar werden onder druk gezet door hun eigen subs.

Maar, nogmaals trouwens, de CEO is daar al op moeten terugkomen;
Trouwens de CEO die de community probeert zwart te maken en blijft aanvallen is na zijn belachelijke uitspraken ondertussen terug gefloten.

PR verantwoordelijke deelde gisteren dat Steve, de CEO, "misbegrepen" werd :sarcastic: en vervolgde; “We are not removing moderators who protest, nor are we taking over subreddits for participating in the blackout”

Het had het protest waarschijnlijk enkel verder aangewakkerd. Dan is het idd slimmer om het organisch te laten uitdoven zoals reeds aan het gebeuren is.

Reddit CEO die verdeel en heers hoopt te zaaien en animositeit tegen mods probeert op te wekken; “If you’re a politician or a business owner, you are accountable to your constituents.

Best ironisch komende van hem. Pretty sure reddit would vote him out.

Laatst bewerkt:
Hilarische thread op r/apple: het moment dat reddit begint te dreigen mods te verwijderen doen ze de subreddit terug open, want ja ze kunnen niet anders, stel u voor dat ze geen moderator meer zijn! Maar het draait niet rond het ego van de mods hoor, helemaal niet...
Ondertussen zijn er meer en meer users die zich tegen de gijzeling van mods keren en de druk doen stijgen om de boel terug open te gooien dus heel lang zal dit "protest" niet meer duren.

In de eerdere post (niet van de mods) was er wel meer steun, maar uiteindelijk toch weer een vocale minderheid als je ziet hoeveel subscribers en actieve members er zijn. Ook geen poll, gewoon een beslissing van de mods.
Ik zie je hier vooral veel veralgemenen en je eigen mening proberen doorduwen zonder rekening te houden met wat ook hier vele andere posters aanhalen.
Klein beetje pot ketel, nee? Je zegt zelf dat je niet op Reddit zit en dan kom je even 1) alle mods afschilderen als opgeblazen ego's en 2) iemand die zelf lid is van de Pathfinder community zeggen wat de gemoedstoestand daar is :biglaugh: Mij niet gelaten, ik kan alleen maar zeggen dat ik de afgelopen dagen veel steunbetuigingen heb gezien op de subreddit en op discord voor de tijdelijke blackout. Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde van jouw framing ervaren.

@Karton Nog maar eens bewijs dat het de community zelf was die erachter vroeg en dat vele mods tegen hun ego in overtuigd moesten worden en dat sommigen nu uit ego zullen beginnen terugkrabbelen. Het was natuurlijk altijd te verwachten dat reddit zelf niet lang eensgezind zou blijven en ook niet al te lang zonder hun reddit kan. Daarom ook dat men begon met dat heel zwakke signaal van 2 dagen. We zullen maar blij zijn dat ze toch een paar toegevingen hebben moeten doen maar de rest zal zoals verwacht gewoon slikken worden en/of hopen op betere oorden als de enshittification nog verder gaat dan al het geval is. De reputatie van reddit's management was al niet denderend maar is nu echt wel definitief om zeep.

Nu het protest langer dan 2 dagen duurt brokkelt die eensgezindheid ziender ogen af nu leden beginnen beseffen dat ze misschien een hele tijd niet aan hun favo sub zouden kunnen. Het protest tegen de "gijzeling" van subs zal enkel groeien en daar schiet reddit zich effectief mee in de voet. Well played from steve. Got to give him that. Verdeel en heers werkt.

Terug
Bovenaan