Regio Hoboken veilig of niet? Ervaringen

Sunset

New member
Ik wil graag een huis kopen om zelf in te wonen, en na een lange en vermoeiende zoektocht heb ik een mooie woning gevonden in Hoboken, dichtbij Park Gravenhof. Echter ik ben oorspronkelijk niet van Antwerpen en heb vernomen dat er in Hoboken vervuiling is door lood, arseen en van alles en nog wat door de fabrieken in de regio. Ik zou het huis graag kopen maar niet ten koste van mijn gezondheid en verhoogd risico om kanker op te lopen.

Nu vraag ik mij af: is het gebied rond het park veilig of is de vervuiling van toepassing in alle delen van Hoboken? Ik probeer af te wegen of ik hier nog mee wil doorgaan.

Alvast bedankt.

Ha, een potentiële nieuwe buur!
Officieel geldt de verhoogde aandacht voor de wijken Hertogvelden, Moretusburg, Visputten, Kapelstraat en Vinkevelden, met de grootste vervuiling natuurlijk in Moretusburg en Hertogvelden.
Allerlei info en links kan je vinden op de website van 't stad: https://www.antwerpen.be/metalen-in-hoboken
In de praktijk ligt natuurlijk heel Hoboken wel dicht bij Umicore en delen ook stukken van Hemiksem en Kruibeke in de klappen van historische vervuiling.
Mij heeft het niet tegengehouden iets te kopen omgeving Gravenhof.

Verder, los van Umicore: laat je niet ontmoedigen door de ongetwijfeld negatieve reacties die je krijgt van mensen die Hoboken niet kennen en het associëren met het Kiel: het is hier best een aangenaam district om in te wonen.

Elk jaar loodonderzoek bij mijn dochter hier en die komt er toch elke keer goed uit. Centrum, dus niet echt de probleemwijken, al stopt de vervuiling natuurlijk niet aan de grens die bepaald is door de beleidsvoerders.

Ik denk dat het effectief 1 van de best opgevolgde regio's is i.v.m. vervuiling.
De vervuiling is er nu wel eenmaal, dat is ook de reden dat het daar nog 'goedkoop" wonen is.
Hoboken is voor mij zeker niet onveiliger dan Borgerhout, Deurne en dergelijke (op crimineel gebied dan)
Had er ook bijna een huis gekocht (gelukkig niet gedaan, want dat was effectief aan de rand van de fabriek, alle huizen daar zijn ondertussen opgekocht door Umicore zelf denk ik).
Had dat pand bezocht in de donker, en de dag erna was ik is gaan rondrijden en in de buurt en gesproken met buurtbewoners die mij meteen zeiden van het niet te doen.

In de praktijk ligt natuurlijk heel Hoboken wel dicht bij Umicore en delen ook stukken van Hemiksem en Kruibeke in de klappen van historische vervuiling.
Mij heeft het niet tegengehouden iets te kopen omgeving Gravenhof.

Verder, los van Umicore: laat je niet ontmoedigen door de ongetwijfeld negatieve reacties die je krijgt van mensen die Hoboken niet kennen en het associëren met het Kiel: het is hier best een aangenaam district om in te wonen.
Wat was voor jou doorslaggevend om toch te kopen ondanks gezondheidsrisico’s? En wat is het Kiel?

Elk jaar loodonderzoek bij mijn dochter hier en die komt er toch elke keer goed uit. Centrum, dus niet echt de probleemwijken, al stopt de vervuiling natuurlijk niet aan de grens die bepaald is door de beleidsvoerders.
Naast lood zijn er blijkbaar ook andere metalen, hoe volgen jullie dat dan op?

Wat was voor jou doorslaggevend om toch te kopen ondanks gezondheidsrisico’s? En wat is het Kiel?

Het Kiel is een wijk aan het noorderlijke gedeelte van Hoboken, met de Abdijstraat (ooit een goed bezochte winkelstraat, als de Keyserlei in het klein, maar eind jaren 80-begin 90 (schatting) veel verval en leegstand en nu vooral winkeltjes van immigranten.). Het Kiel is zowat de minder gezellige kant met drugsproblemen (en bijhorende geweld zoals brandbommen). Maar volgens mij is het Kiel wel deel van Antwerpen en niet Hoboken, maar tja, het vloeit wat in elkaar over. Andere wijken zijn Zwaantjes, Valaar, Middelheim. Eerste is de grens tussen Hoboken en Wilrijk en die andere twee zijn in Wilrijk, als ik het goed heb.

Het Kiel is een wijk aan het noorderlijke gedeelte van Hoboken, met de Abdijstraat (ooit een goed bezochte winkelstraat, als de Keyserlei in het klein, maar eind jaren 80-begin 90 (schatting) veel verval en leegstand en nu vooral winkeltjes van immigranten.). Het Kiel is zowat de minder gezellige kant met drugsproblemen (en bijhorende geweld zoals brandbommen). Maar volgens mij is het Kiel wel deel van Antwerpen en niet Hoboken, maar tja, het vloeit wat in elkaar over. Andere wijken zijn Zwaantjes, Valaar, Middelheim. Eerste is de grens tussen Hoboken en Wilrijk en die andere twee zijn in Wilrijk, als ik het goed heb.
Ik heb die wijken opgezocht en Zwaantjes is amper 1,5 km van het huis… dat is toch wel zeer dichtbij… nu heb ik wel extra twijfels. De huizenmarkt is niet zo makkelijk dus opnieuw een lange zoektocht aangaan is demotiverend maar als er naast gezondheidsrisico’s ook drugsproblemen zijn, dan is het misschien beter om hier niet mee door te gaan, tanden bijten en doorgaan met de zoektocht… zucht. Ik zal er nog een paar dagen goed over nadenken en achteraf beslissen. Bedankt alleszins voor de nuttige info.

Ik heb het grootste stuk van mijn leven in Hoboken doorgebracht en voordien ook al een groot deel van mijn kindertijd en jeugd (in het weekend bij de grootouders - overigens aan de ongezonde kant...). Ik heb hier altijd graag gewoond. Doorslaggevend om hier te kopen was de betaalbare nieuwbouwwoning, het treinstation in de buurt, het vele groen in Hoboken en de Hobokense Polder min of meer als achtertuin. En dat ik hier dus gewoon graag woon.
De gezondheidsrisico's van lood zijn er toch vooral voor kinderen en de opvolging gebeurt voor zover ik weet alleen bij hen.

Voor de andere metalen neemt de vervuiling af:

Kiel: zie de andere reactie. Hoboken komt wel eens negatief in het nieuws, bijv. omwille van rellen op het Kiel met oudjaar, terwijl dat dat district Antwerpen is.

Ik heb die wijken opgezocht en Zwaantjes is amper 1,5 km van het huis… dat is toch wel zeer dichtbij… nu heb ik wel extra twijfels. De huizenmarkt is niet zo makkelijk dus opnieuw een lange zoektocht aangaan is demotiverend maar als er naast gezondheidsrisico’s ook drugsproblemen zijn, dan is het misschien beter om hier niet mee door te gaan, tanden bijten en doorgaan met de zoektocht… zucht. Ik zal er nog een paar dagen goed over nadenken en achteraf beslissen. Bedankt alleszins voor de nuttige info.
Ik ben oorspronkelijk van Hemiksem, maar woon er al +30j niet meer, dus heb niet zo veel voeling met de regio meer, maar ik denk dat de Zwaantjes nog wel meevallen qua problematiek? Het is vooral het Kiel en zelfs dan is dat niet elke straat he. Ik heb daar een tante wonen en ik heb die nog nooit horen klagen over zich onveilig voelen, ondanks dat het een alleenstaande vrouw is van +60. Zelf zou ik er niet willen wonen, maar vooral vanwege totaal geen parking en totaal geen gezellige buurt. Maar hoe meer ge richting Hoboken gaat, hoe beter lijkt me. Allez, als ik zelf zou terugkeren zou het wel eerder Hemiksem, Schelle of Niel zijn, maar dat is dan waarschijnlijk omdat dit gekender terrein is voor mij. De Zwaantjes ken ik vooral omdat ik daar veel op de bus heb staan wachten. :p

Het lijkt erop dat je vooral nog niet klaar bent om in Antwerpen te gaan wonen.

Ook de peperdure, chique wijk aan het Middelheimpark in Wilrijk ligt binnen de 1,5-2 km van De Zwaantjes. En het fancy Nieuw Zuid is amper verder. Die afstand zegt dus helemaal niets.

Aan het Gravenhof ga je hoogstens eens een achtergelaten fles lachgas tegenkomen. Als je daarvan achterover valt, dan moet je nergens in Antwerpen gaan wonen.

Laatst bewerkt:
Ik ben oorspronkelijk van Hemiksem, maar woon er al +30j niet meer, dus heb niet zo veel voeling met de regio meer, maar ik denk dat de Zwaantjes nog wel meevallen qua problematiek? Het is vooral het Kiel en zelfs dan is dat niet elke straat he. Ik heb daar een tante wonen en ik heb die nog nooit horen klagen over zich onveilig voelen, ondanks dat het een alleenstaande vrouw is van +60. Zelf zou ik er niet willen wonen, maar vooral vanwege totaal geen parking en totaal geen gezellige buurt. Maar hoe meer ge richting Hoboken gaat, hoe beter lijkt me. Allez, als ik zelf zou terugkeren zou het wel eerder Hemiksem, Schelle of Niel zijn, maar dat is dan waarschijnlijk omdat dit gekender terrein is voor mij. De Zwaantjes ken ik vooral omdat ik daar veel op de bus heb staan wachten. :p
Ik ben vrouw en sta daar tegenwoordig vaak 's avonds laat op die pendelbus te wachten. Ik voel me daar niet onveilig.

Heb 2 tantes/nonkels en enkele neven/nichten die in Hoboken wonen, op zich is Hoboken een prima dorp. Ja, het is daar fameus multicultureel en ja, in het onderwijs zal allicht meer dan 2/3e een immigratieachtergrond hebben. Als dat je niet stoort zou ik me op dat vlak geen zorgen maken, het is nu niet dat het daar volloopt van de criminelen. Zoals eerder gezegd zou ik me dan wel wat meer richting Hoboken-centrum verplaatsen en niet te dicht bij het Kiel. Voor mij vooral ook vanwege het voetbalstadion, daar kan je in het weekend gewoon geen parkeerplaats vinden en om de 2 weken is dat een kabaal van jewelste.

Qua metalen in de grond/het water heb ik dan weer wel geen flauw benul...

Aan de comments te zien lijkt me dat Gravenhof misschien qua locatie wel oké is, gezien het een beetje centraal ligt, niet te dicht bij Umicore en niet te dicht bij Kiel.

Aan de comments te zien lijkt me dat Gravenhof misschien qua locatie wel oké is, gezien het een beetje centraal ligt, niet te dicht bij Umicore en niet te dicht bij Kiel.
Pak een dag verlof en doe een flinke wandeling door Hoboken. Ga iets eten bij Van Dessel en doe daarna in het donker nog een tourtje van de wijk. Dat gaat je meteen een goed idee geven van de omgeving.

Ik woon ook in Hoboken en vrij dicht tegen de zwaantjes en dus het Kiel .
Heb zelf niets gemerkt van die rellen tijdens nieuwjaar ondanks dat dit hier maar een dikke km van mijn deur was .
Ik woon hier tussen de vreemdelingen nu (vroeger was dat minder ) en ik durf zonder enig probleem ‘s nachts buiten komen hoor , hier zeggen we nog een goeie dag tegen elkaar (en ja ook die vreemdeling . ;) )
Ik krijg gewoonlijk veel plaats als ik ga wandelen met de hondjes . ;)

Eerlijk gezegd heb ik meer overlast van dat Blikfabriek en die skate en sporthal die ze hier gemaakt hebben .
In het week-end was dit een rustige straat maar nu is er wel altijd volk aanwezig dat daar moet zijn en ondanks dat er een parking speciaal voor die hallen is parkeren ze hier gewoon in de straat (of op het voetpad of voor uw garage ) .
Ze wouden hier ook eens 3 keer een rommelmarkt houden in de straat en de zijstraten maar dat is gelukkig niet door gegaan en is het enkel bij 1 keer rommelmarkt gebleven en dan doe je uw deur open en zitten ze daar voor uw deur dat je niet binnen of buiten kunt (maar ze zijn dan wel snel weg als de hondjes hunne neus eens in die hunne nek duwt . ;) )

Gravenhof ligt vrij dicht tegen het centrum (kioskplaats ) en dan kan je enkel wat overlast hebben tijdens de jaarmarkt en misschien met het bijhorende vuurwerk in het park maar denk wel dat dat voor de rest rustig wonen is daar . ;)
De overlast (lees bommen tegen de deur ) situeert zich eerder op de Sint bernardsesteenweg en ja het Kiel (waar de ratten thuis zijn . ;) )

Ik ben zelf niet van Antwerpen, maar woon er al 9 jaar. Niet in Hoboken, maar ga kom ik daar wel eens in de buurt lopen zoals vandaag. Dat groter park+fort+omgeving jachthaven/Hobokense polder is wel tof. Het enige wat ik wel altijd heb bij alle districten, je zit uiteindelijk wel nog ver van het echte 'centrum'. Mss geen probleem gezien je wrs eerder in het Brusselse zal werken.

Ik werk zelf werkzaam voor een veiligheidsdienst in Antwerpen, de bommen en granaten situeren zich over heel Antwerpen, niet echt een buurt of district dat er bovenuit steekt. Zelfs in de "betere" buurt waar we nu wonen (buurt Middelheim) komt het voor. Op die criteria kan je niet echt een beslissing nemen.
Het zijn eerder straten die wat minder zijn in Antwerpen: Tweenetenstraat bijvoorbeeld Bredabaan in Merksem enz.

Terug
Bovenaan