Renovatie appartement, waterleidingen andere appartementen verleggen

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn ouders zijn een appartement aan het renoveren en bij het uitbreken van de chappe bleek dat de waterleidingen van de appartementen boven hun in de chappe lagen en ook nog eens aan het roesten waren.
Deze moeten dus vervangen worden en gelukkig is het al bij al nog makkelijk op te lossen via de kelder.

De vraag is nu in hoeverre ze die kost kunnen verhalen op de andere appartementen of syndic?
Die laatste zegt alvast dat, aangezien het om slechts een paar appartementen van het gebouw gaat, deze niet tussen komt.

@kay-gell even taggen

belangrijk om te weten wss: zijn ze aan het roesten (op zich geen probleem voor de andere eigenaars) of zijn ze kapot aan het gaan?

(als de roest door vochtproblemen van jullie komt, zou in theorie het nog op jullie kosten kunnen zijn, omdat dan jullie vochtproblemen de oorzaak zijn van schade)

Op de foto die ik zag, leek het oppervlakte roest. Dus waarschijnlijk het 2de scenario

Mijn ouders zijn een appartement aan het renoveren en bij het uitbreken van de chappe bleek dat de waterleidingen van de appartementen boven hun in de chappe lagen en ook nog eens aan het roesten waren.
Deze moeten dus vervangen worden en gelukkig is het al bij al nog makkelijk op te lossen via de kelder.

De vraag is nu in hoeverre ze die kost kunnen verhalen op de andere appartementen of syndic?
Die laatste zegt alvast dat, aangezien het om slechts een paar appartementen van het gebouw gaat, deze niet tussen komt.

Akte nalezen.
Normaal staat er dat leidingen die enkel ten dienste zijn van één kavel privatief zijn zelfs als die buiten het appartement liggen.
Enfin in 99% van de gevallen is die leiding dus privatief.
En als die van de bovenbuur is (als ik het juist lees) gaat die dat moeten bekostigen.

Heeft op zich niets te maken met of er weinig of veel appartementen zijn.

Akte nalezen.
Normaal staat er dat leidingen die enkel ten dienste zijn van één kavel privatief zijn zelfs als die buiten het appartement liggen.
Enfin in 99% van de gevallen is die leiding dus privatief.
En als die van de bovenbuur is (als ik het juist lees) gaat die dat moeten bekostigen.

Heeft op zich niets te maken met of er weinig of veel appartementen zijn.
Zelfs als ze nu niet aan vervanging toe zijn?

Ik hoorde mijn pa ook iets zeggen over erfdienstbaarheid

Zelfs als ze nu niet aan vervanging toe zijn?

Ik hoorde mijn pa ook iets zeggen over erfdienstbaarheid
Als die niet aan vervanging toe zijn, zullen die natuurlijk niet vervangen moeten worden en kunnen er geen kosten zijn.

Of het slim is als ze nu open liggen om ze niet te vervangen is een andere zaak. Is er morgen een lek, dan kan de discussie beginnen wie dat lek veroorzaakt heeft (buur: "tijdens de werken hebben ze die buizen kapotgemaakt").

Je kan je als eigenaar afvragen of het niet goedkoper/beter is om sowieso die te vervangen als je later plotse en dringende vloerwerken waar je zelf niks aan hebt kan vermijden.

Het is een beetje dubbel want finaal komen bij veel appartementen alle waterleidingen op een bepaald moment samen op het gelijksvloers onder de grond richting de waterafvoerput. Deze buizen zijn aldus 'gemeenschappelijk'. Allé ja ik kan alleen spreken van onze appartementsblok. Hier komen de buizen op een bepaald moment gewoon 'samen'. Ik weet dit sinds de loodgieter er met de camera is door gegaan.

Idem met de beerput. De bovenbuur zijn WC is verstopt maar die van mij niet --> Ongeacht waar de verstopping zit --> Ik ga daar nooit last van hebben. Ga ik dan zeggen: Dat zijn uw buizen = NIET gemeenschappelijk, mijn probleem niet (ik ben de syndicus hier ;)). Betalen kerel!

WANT omgekeerd, als ik op het gelijksvloer een verstopping heb en die zit in mijn deel van de buizen --> Dan ben ik de enige die er last van heeft. Echter heb ik pech en zit de verstopping net voorbij mijn eigen buizen (dus in de gemeenschappelijke buizen) én de bovenbuur trekt de WC door --> 1x raden waar de stront er dan uitkomt als het echt zwaar verstopt is en ik het eerste aangesloten appartement ben op de gemeenschappelijke leidingen.

---

Dus ik vind dat soms ne moeilijke.

Laatst bewerkt:

Dat moet dan toch al een oud appartement zijn als de leidingen in galva onder de chape liggen en de leidingen van andere appartementen door jullie appartement lopen? Ik ga er van uit dat het enkel sanitair koud water is? Of is het met een centrale stookplaats?

Ik ben dit eens tegen gekomen in een jaren 60 asbest gebouw. De leidingen komen uit de koker, i.p.v. via de gang te lopen zijn ze via de rug van de koker door alle appartementen gegaan. Dat gebouw zal vol vrekkige Borains die niet inzagen dat men beter heel het gebouw zou strippen en ontdoen van asbest.

Dit was dan ook nog een gebouw met een centrale stookplaats, dus ook de cv leidingen liepen door andere appartementen. In de jaren 60 werden de vloeren nog gewoon in het zand gelegd, chape is pas opgekomen in de jaren 70.

Sommige eigenaars hadden dan al gerenoveerd en oude leidingen afgestopt en nieuwe langs het plafond in de gang. Uiteindelijk heb je een lap en tap gebouw dat niks meer waard is, terwijl de korte pijn gewoon de beste oplossing is en altijd goedkoper zal zijn dan overal lappen en tappen. Klassieker in gebouwen hier aan de kust: hoofdafvoeren in lood, leidingen in kokers in staal, mensen renoveren het appartement, maken de koker toe en de oude gemeenschappelijke brol blijft zitten, vroeg of laat miserie en je mag heel de boel weer openjassen.

De miserie hier zal zijn dat die eigenaars boven jullie zullen beweren dat die leidingen nog goed waren tot jullie de chape hebben opengebroken. De eigenaars zullen ook geen kosten willen doen, want zo gaat het meestal in appartementen. De vlaming betaalt niet graag voor onzichtbare zaken, liever 50 euro voor 2 aperos en een portie hapjes op terras dan betalen voor een shell kraantje dat lekt.

De realiteit voor je leidingen daar is als volgt: Er kan nu nog lekker zuurstof en vocht aan, waardoor ze nog sneller zullen opvreten en na jullie renovatie zal er in het kort een lek ontstaan. Gezond verstand: nieuwe alpex afrollen van de tellers tot elk appartement, probeer dat natuurlijk maar eens verkocht te krijgen.

Terug
Bovenaan