Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Ik keur deze actie van Acid niet goed, maar ik stel bij veel grotere vragen bij de rol van de media.
Tijdens het process werd alles in het kleinste detail in de pers uitvergroot voor clicks.
Wat zien we nu na het proces? Nada, noppes, bescherming van bovenaf in de media. (al onze media is in handen van 3 bedrijven ofzo)

We weten meer over de jonagold man via de media dan de Reuzegom veroordeelden.

Ik vind persoonlijk dat er hier wel degelijk sprake is van klassejustitie. De advocaten zeggen nu dat als deze reuzegommers solliciteren, de potentiële werkgevers hun strafblad te zien krijgen, en dat er dus wel degelijk gevolgen zijn voor hen.

Dat zou waar zijn voor mensen als jij en ik. Maar voor hen? Ofwel worden ze zelfstandig, ofwel worden ze jobs aangeboden via de connecties van hun ouders. Ieder van hen gaat probleemloos een mooie job in de schoot geworpen krijgen. Waardoor ze dankzij de anonimiteit eigenlijk compleet onbestraft blijven.

Een gevangenisstraf waarbij ze allemaal minstens 2 jaar vastzitten, was hier wel op zijn plaats geweest. Ofwel dat, ofwel voor de rest van hun leven een percentage van hun loon afhouden zodat ze enkel nog het minimumloon overhouden. Dat laatste is natuurlijk wettelijk niet mogelijk, maar het zou hen kwetsen waar het het meest pijn doet: hun portemonnee. De ouders kunnen dan toch gewoon bijpassen, dus voor hen zijn er ook gevolgen.

Behalve misschien 2 of 3 uitzonderingen, kan het hen nu geen moer schelen wat er gebeurd is. Ze hebben enkel spijt dat ze betrapt zijn geweest, en van de gevolgen.

Ik vind wel, dat als iemand zijn straf heeft uitgezeten (gevangenisstraf, werkstraf, ...) , die persoon niet blijvend moet gestraft zijn in zijn/haar verdere carrière. Verder een aantal jaar een % van hun loon afstaan, dat zou ik niet slecht vinden.
Stel dat je een strafblad hebt, en niet meer aan werk geraakt hierdoor, dan ben je ook een kost voor de maatschappij, ik heb liever dat ze dan gewoon aan werk geraken. Nuja, er zijn gradaties in, ik zou zelf ook geen moordenaars of verkrachters in mijn bedrijf willen, moest ik werkgever zijn.

Geblende levende dieren? Is barbaars.
Erop pissen? Is vernedering, maar bon.

Dat zijn nog zaken die losstaan van de dood van Sanda Dia.

Sanda Dia is kunnen sterven door het volkappen met liters alcohol, en zoals iedereen weet heeft dat enkele gevolgen:
- Uw lichaam smeekt vervolgens naar water, naar elke druppel vocht: maar toch hebben ze besloten om zijn waterkranen op zijn kot af te tapen
- Uw lichaam smeekt vervolgens nog meer naar water, naar elke druppel vocht: maar toch hebben ze hem nog extreem zoute vissaus gegeven waardoor zijn lichaam nog meer ging uitdrogen
- Uw aders verwijden waardoor je vatbaarder bent voor onderkoeling, en toch zetten ze hem urenlang in koud water waardoor hij helemaal onderkoeld is geraakt

Iedereen die al eens een kater heeft gehad, weet dit.
De anderen hebben deze folteringen ook doorstaan en kunnen het nog navertellen. Dat Sanda eraan gestorven kan beschouwd worden als toeval en een ongeluk. Hij is over zijn grenzen gegaan zonder het zelf te beseffen. We vergeten te snel dat er ook een element van eigen verantwoordelijkheid speelt. Sanda wist op voorhand dat het een extreme doop ging worden en had zelf op elk moment de doop kunnen stilleggen. We kunnen ons afvragen waarom hij dacht dat hij per se bij dit groepje van dwaze fils à papas wou behoren. Hij had even goed op de ochtend zelf kunnen zeggen: "Hola mannekes ik voel me nu al slecht, ik ga hier niet meer mee verder" dan was er niks gebeurd en was hij evengoed nog altijd bevriend met deze omhooggevallen fils-à-papas. In plaats van celstraffen te geven zouden de universiteiten beter een verbod voor extreme dopen opleggen en verplichten dat er een medisch geschoolde meekomt om tijdens een doop alles in het oog te houden.

Hij is over zijn grenzen gegaan zonder het zelf te beseffen. We vergeten te snel dat er ook een element van eigen verantwoordelijkheid speelt. Sanda wist op voorhand dat het een extreme doop ging worden en had zelf op elk moment de doop kunnen stilleggen.
Bullshit. Een van de grote factoren in deze zaak is net het feit dat Sanda Dia al lang niet meer in staat was om zelf dingen te beslissen. Ik heb het in dit topic al geplaatst, maar ik zal het nog maar eens quoten. Een citaat uit de rechtbank:

"Dat is iets anders dan zeggen dat het plots gebeurde. Het ging niet plots. Hij had een score van 4 op 15 op de comaschaal. Dat is dood. Er waren geen motorische functies meer. Het was duidelijk dat hij professionele hulp nodig had. Uiteindelijk heeft men de twee andere schachten opgedragen hem uit de put te halen. Men ging zichzelf uiteraard niet vuil maken. Ze hebben hem in het gras gelegd en namen dan even de tijd om dat vast te leggen op foto. Dan gaat men een beetje overleggen. Dat moet ook gebeuren. Dan eindelijk gaan ze naar het ziekenhuis, maar niet voordat ze wat vuilniszakken neerleggen. We willen toch niet dat Sanda de auto vuilmaakt."

Bullshit. Een van de grote factoren in deze zaak is net het feit dat Sanda Dia al lang niet meer in staat was om zelf dingen te beslissen. Ik heb het in dit topic al geplaatst, maar ik zal het nog maar eens quoten. Een citaat uit de rechtbank:
De comateuze toestand is al veel later op de avond nadat hij al uren in de put gezeten had. Sanda had mi al voor hij in de put zat of terwijl kunnen aangeven dat hij ermee wilde stoppen. Nog voor hij buiten westen ging. Het is inderdaad schandalig dat ze hem nog verder gemarteld hebben nadat hij al buiten westen was.

De comateuze toestand is al veel later op de avond nadat hij al uren in de put gezeten had. Sanda had mi al voor hij in de put zat of terwijl kunnen aangeven dat hij ermee wilde stoppen. Nog voor hij buiten westen ging.
Als je die beelden ziet (en de woorden van die professor geneeskunde leest) is het echt wel duidelijk dat Sanda Dia al lang niet meer bij zijn volle verstand was. Los van dat ga je ook vlotjes voorbij aan het feit dat er ook nog dingen spelen als groepsdruk enzovoorts.

Nog een relevant citaat:
Terwijl de schachten in de put urenlang proeven ondergaan, is het rond de blokhut een komen en gaan van Reuzegommers. Iets over 19 uur arriveert de 22-jarige M., wel een student geneeskunde. Schachtentemmer A. vraagt hem zo’n halfuur later om te gaan kijken naar Sanda. Die reageert namelijk niet meer als hij aangesproken wordt.
Dus om 19u reageerde hij al niet meer. Ter info: ze zijn pas om 21:10u aangekomen in het ziekenhuis omdat ze toen nog een heel gesprek hebben zitten voeren over of ze hem wel wilden wegdoen, tot die student geneeskunde eindelijk besliste dat het genoeg was geweest.

En om af te sluiten, vooraleer ik teveel citeer:
Hoe ernstig de situatie is, blijkt uit het ziekenhuisrapport. “Bij aankomst op spoed minimaal bewustzijn, nog wat grommende spraak en eenmaal braken. Geen zinvolle interactie. Temperatuur 28 graden.”
In zo'n toestand kom je niet in een vingerknip terecht hoor. Enfin, je kan het ook gewoon zelf zien.

En ja, hij had voor het hele ding gebeurde kunnen zeggen dat hij het niet wilde doen. Uiteraard. Slachtoffers van partnergeweld hadden ook op eender welk moment kunnen beslissen om weg te gaan of weet ik veel. Dat verandert niets aan het feit dat de schuld hier bij de daders ligt en niet bij Sanda Dia. Zij hadden hun verantwoordelijkheid moeten nemen, want Sanda Dia kon dat al lang niet meer zelf.

En voor iedereen die hier de discussie de voorbije maanden niet gevolgd heeft post ik nog graag eens dit filmpje. Het is niet voor gevoelige zielen, maar het toont wel aan dat het daar echt niet ging over een 'gewoon doopje' dat plotseling is fout gegaan en waarbij alles op een halfuurtje gebeurde of weet ik veel. Een hele dag mishandelingen en een weerzinwekkend gebrek aan verantwoordelijkheid, dat wel.

En voor iedereen die hier de discussie de voorbije maanden niet gevolgd heeft post ik nog graag eens dit filmpje. Het is niet voor gevoelige zielen, maar het toont wel aan dat het daar echt niet ging over een 'gewoon doopje' dat plotseling is fout gegaan en waarbij alles op een halfuurtje gebeurde of weet ik veel. Een hele dag mishandelingen en een weerzinwekkend gebrek aan verantwoordelijkheid, dat wel.
Ik zou aanraden om het feitenrelaas in het arrest te lezen, want dat schept toch een ander beeld van de gebeurtenissen, meer bepaald dat het fatale aspect zich wél tijdens een zeer korte tijdsspanne heeft afgespeeld.

Ik zou aanraden om het feitenrelaas in het arrest te lezen, want dat schept toch een ander beeld van de gebeurtenissen, meer bepaald dat het fatale aspect zich wél tijdens een zeer korte tijdsspanne heeft afgespeeld.
Ik weet dat de doodsoorzaak die visolie was. Het gaat mij echter echt niet enkel om die doodsoorzaak.

Ja, had Sanda Dia nog volledig bij zijn verstand geweest en hadden ze hem dan die visolie laten zuipen dan was het een andere situatie. Dan had ik ook gezegd 'ja OK, dat kan je moeilijk weten en dat kan snel gaan.'

Maar sorry, als daar iemand in een put vol pis en gemalen dieren zit terwijl die al urenlang mishandeld wordt en eigenlijk al van 's ochtends niet in staat is om te zeggen 'breng me naar het ziekenhuis' en die onnozelaars die de mishandelingen toedienen al gewaarschuwd zijn geweest door een professor geneeskunde dat het de foute kant opgaat (die ochtend nog, dus uren voor de visolie) met die jongen en die sterft dan, dan ga ik niet enkel kijken naar die visolie hoor. Het gaat hem niet enkel over die dood. Het gaat over de omstandigheden van die dood, het gaat over het totale gebrek aan verantwoordelijkheid bij die gasten, het gaat over het onmiddellijke indekken van hun sporen, het gaat over het nog steeds samenspannen.

Een doodsoorzaak zal er altijd zijn. Iemand die bont en blauw geslagen is door haar partner en gestorven is door een verstikkingsdood is technisch gezien ook niet gestorven door die meppen, maar daar mag je ook wel naar kijken wanneer het gaat over het bepalen van de strafmaat vind ik. Al die randomstandigheden maken het voor mij gewoon veel en veel meer dan 'een ongelukje'.

Het gaat er mij om dat sommige mensen hier (en elders) doen alsof alles pijs en vree was die dag en dat Sanda Dia toen plotseling van 100 naar 0 is gegaan en dat de arme Reuzegommertjes daar niks aan konden doen. Sommigen alluderen er zelfs schijnbaar op dat het zijn eigen schuld was en dat hij maar 'nee' had moeten zeggen. Dat is gewoon niet zo.

Laatst bewerkt:
Sorrie, maar dat is belachelijk en daar gaat de hele zaak nu om. Het gaat om uren en uren misbruik. Niet een "shit die is door een bus geraakt"-accident.

En ik heb het arrest integraal gelezen en ik ga helemaal niet akkoord met uw stelling dat het een ander beeld schept... Integendeel, het arrest omschrijft uren en uren aan "opdrachten" en erger.

Beklaagde MP studeerdegeneeskunde en wist hoe de schachten moesten gelegd worden om te vermijden dat zetijdens het slapen zouden stikken in hun braaksel. Het staat verder vast dat tijdens hetcantusgebeuren door het merendeel van de clubleden geürineerd werd op de drie slapendeschachten.

Op woensdag 5 december 2018 omstreeks 9.45 uur begaven beklaagden AG en AGG zichnaar het kot van SD om de schachten te wekken. Van de drie schachten was SD, waarvangeweten was dat hij niet zo goed kon drinken en altijd heel zware katers had, er het slechtstaan toe; hij was slaperig, suf en traag. Hij had een zware kater en slaagde er niet in om zichzelfstandig aan te kleden.
Dat was al vanaf 9u smorgens dus dat hij amper nog kon staan en verdorie zichzelf niet meer kon kleden.Hij is 12 uur later ongeveer gestorven.

En de beelden hierboven gepost spreken u ook tegen.

Laatst bewerkt:
En ik heb het arrest integraal gelezen en ik ga helemaal niet akkoord met uw stelling dat het een ander beeld schept... Integendeel, het arrest omschrijft uren en uren aan "opdrachten" en erger.
Het plaatst nochtans nuances bij het beeld dat ze hem 2 dagen lang langzaam hebben doodgefolterd en verklaart waarom ze zijn vrijgesproken voor schuldig verzuim en toediening van schadelijke stoffen. De mensonterende aspect van de "opdrachten", daar zijn ze wél voor veroordeeld.

Als je die beelden ziet (en de woorden van die professor geneeskunde leest) is het echt wel duidelijk dat Sanda Dia al lang niet meer bij zijn volle verstand was. Los van dat ga je ook vlotjes voorbij aan het feit dat er ook nog dingen spelen als groepsdruk enzovoorts.

Nog een relevant citaat:

Dus om 19u reageerde hij al niet meer. Ter info: ze zijn pas om 21:10u aangekomen in het ziekenhuis omdat ze toen nog een heel gesprek hebben zitten voeren over of ze hem wel wilden wegdoen, tot die student geneeskunde eindelijk besliste dat het genoeg was geweest.

En om af te sluiten, vooraleer ik teveel citeer:

In zo'n toestand kom je niet in een vingerknip terecht hoor. Enfin, je kan het ook gewoon zelf zien.

En ja, hij had voor het hele ding gebeurde kunnen zeggen dat hij het niet wilde doen. Uiteraard. Slachtoffers van partnergeweld hadden ook op eender welk moment kunnen beslissen om weg te gaan of weet ik veel. Dat verandert niets aan het feit dat de schuld hier bij de daders ligt en niet bij Sanda Dia. Zij hadden hun verantwoordelijkheid moeten nemen, want Sanda Dia kon dat al lang niet meer zelf.
Ik vind toch dat er ook een stuk verantwoordelijkheid ligt bij Sanda zelf. Het is nu eenmaal niet de meest intelligente keuze om mee te doen aan een extreme doop en hij wist op voorhand dat hier grote gezondheidsrisico's aan verbonden waren. Waarom zei hij s'ochtends toen hij niet meer op zijn benen kon staan niet gewoon dat de rest niet kon doorgaan? Deze hele zaak is mi. ook een goede les in het op tijd trekken van grenzen. Je kan nu eenmaal in geen enkele situatie verwachten dat andere mensen gaan nadenken in jouw plaats en zeker niet als het gaat om een bende idioten die zoiets organiseren. Dat er ook verantwoordelijkheid ligt bij de Reuzegommers en dat er heel wat zaken na Sanda's bewustzijnsverlies serieus fout zijn gelopen staat uiteraard buiten kijf. De hele doop was overduidelijk niet goed georganiseerd want er was geen medisch geschoolde die een oogje in het zeil hield en er was geen procedure voor moest het fout lopen.

Ik vind toch dat er ook een stuk verantwoordelijkheid ligt bij Sanda zelf. Het is nu eenmaal niet de meest intelligente keuze om mee te doen aan een extreme doop en hij wist op voorhand dat hier grote gezondheidsrisico's aan verbonden waren. Waarom zei hij s'ochtends toen hij niet meer op zijn benen kon staan niet gewoon dat de rest niet kon doorgaan? Deze hele zaak is mi. ook een goede les in het op tijd trekken van grenzen.
Victim blaming at its finest. Keep it up! Man echt... Géén idee hoe ik hier, op een vriendelijke manier, moet reageren?
Je kan nu eenmaal in geen enkele situatie verwachten dat andere mensen gaan nadenken in jouw plaats en zeker niet als het gaat om een bende idioten die zoiets organiseren. Dat er ook verantwoordelijkheid ligt bij de Reuzegommers en dat er heel wat zaken na Sanda's bewustzijnsverlies serieus fout zijn gelopen staat uiteraard buiten kijf. De hele doop was overduidelijk niet goed georganiseerd want er was geen medisch geschoolde die een oogje in het zeil hield en er was geen procedure voor moest het fout lopen.
Ik ben vrij zeker dat er bij geen ENKELE doop een "medisch geschoolde" (en wat dan nog?) aanwezig is die, op tijd, aan de alarmbellen trekt. 't Is allemaal graaf doen, onmenselijke "proeven" doen en zoveel mogelijk zuipen, want haha "dat is megacool"!

Hou gewoon op man. De "straf" die zij hebben gekregen is schandalig.

Ik vind toch dat er ook een stuk verantwoordelijkheid ligt bij Sanda zelf. Het is nu eenmaal niet de meest intelligente keuze om mee te doen aan een extreme doop en hij wist op voorhand dat hier grote gezondheidsrisico's aan verbonden waren.

Zal mijzelf maar citeren, als reactie op bovenstaande:
Tussen schachtenmeester en schacht bestaat er een machtsrelatie, maar ook een vertrouwensrelatie.
De schacht weet op voorhand dat hij vernederd zal worden, dat hij dronken zal zijn, dat hij gore dingen zal moeten doen, … maar bovenal, dat hij zijn lot en leven in handen legt van iemand anders die de verantwoordelijkheid draagt en die er zal voor zorgen dat hij het overleeft.

Idem als de relatie chauffeur/inzittende van @Wizard of midian hierboven.
Als die chauffeur gedronken heeft, dan heeft hij zijn verantwoordelijkheid niet genomen.

En overigens, een jaar later sta ik nog steeds achter deze stelling:
we hebben het hier op zich dan wel over doodslag. Je laat niet iemand urenlang onderkoelen door die in een put te steken, als je ziet dat hij niet meer in staat is om rationeel “nee” of “stop” te zeggen.
Dan verwacht je eerder dat er hulp zou worden geboden, dan dat ze hun masochistische lusten verder zetten.

In het filmpje is trouwens de fles van 4,5 liter (!) vissaus te zien met een label met in koeienletters de vermelding 20% zout.

Deze vooraanstaande burgers moeten geen rekenwonders zijn om te weten dat dat op één liter zo'n 200 gram aan zout is....

BAXq4o7.png

Victim blaming at its finest. Keep it up! Man echt... Géén idee hoe ik hier, op een vriendelijke manier, moet reageren?

Ik ben vrij zeker dat er bij geen ENKELE doop een "medisch geschoolde" (en wat dan nog?) aanwezig is die, op tijd, aan de alarmbellen trekt. 't Is allemaal graaf doen, onmenselijke "proeven" doen en zoveel mogelijk zuipen, want haha "dat is megacool"!

Hou gewoon op man. De "straf" die zij hebben gekregen is schandalig.
Heeft er nu al iemand het arrest gelezen? Dat zou naar het schijnt online staan en dat zou de straf moeten verklaren. Ik denk dat we beter op een geïnformeerde manier oordelen in plaats van op een buikgevoel. Ik heb er wel vertrouwen in dat justitie zijn werk wel degelijk gedaan heeft en dat de straf correct is. Natuurlijk kan geen enkele straf het verlies van een dierbare goedmaken maar dat mag je niet verwachten.

Sommigen vergeten precies al gauw de historiek van deze zaak en de manier waarop de beklaagden zich in de loop der jaren hebben opgesteld.

De feiten dateren al van in 2018 en tot twee jaar na datum konden de ettertjes vrij blijven rondlopen op KU Leuven en zelfs daar verder studeren.
Ze kregen een taakstraf en moesten een 'paper' schrijven.
Dertig uur folteren stond gelijk aan dertig uur straf schrijven!
Dient er een kanttekening geplaatst te worden dat toen al het handje boven het hoofd werd gehouden?

Pas nadat er meer ruchtbaarheid aan het dossier werd gegeven in de media, kon KU Leuven niet anders dan alsnog een tuchtprocedure opstarten en hen uiteindelijk weren.

In 2020 moesten de ettertjes al naar de rechtbank verwezen worden, maar de beste topadvocaten van het land konden bekomen dat er eerst 'bijkomend onderzoek' moest gebeuren.
Tijd genoeg om alle verklaringen op elkaar af te stemmen, zou ik zo denken, en vooral om alle pleidooien feilloos voor te bereiden op het proces dat uiteindelijk jaren later zou volgen.

En dan komt uiteindelijk de rechtszaak waarbij justitie een uitspraak doet "in het belang van de beklaagden" om hun verdere loopbaan niet te hypothekeren!

Ik heb er wel vertrouwen in dat justitie zijn werk wel degelijk gedaan heeft en dat de straf correct is.
Een 'straf' is iets wat je moet voelen en waaruit je voor jezelf conclusies kan trekken.
Wat is de straf voor de 18 beklaagden?
400 EUR is sowieso peanuts en wat stelt 300u werkstraf voor?
Slechts 300u (twee maanden) waarbij ze geconfronteerd worden met de gruwelijkheid van hun daden en waarbij ze even wat gratis moeten presteren voor de gemeenschap.
Tuurlijk lokt zoiets verontwaardiging uit en rijzen er onmiddellijk vragen over de objectiviteit van justitie!

Er was in Wallonië toch ook een dode na een doop ? Ook daar was de straf een werkstraf .

andere situatie

Terug
Bovenaan