Ik zie het toch echt anders, hoor...
Wat jij schetst, zoals
@Loser aangeeft, is dat het sociopaten of psychopaten zijn, en dat ze daarom een gevaar voor de samenleving zijn en een effectieve celstraf moeten krijgen.
Ten eerste moet de rechtbank gewoon oordelen over de feiten zelf. Als de mentale gesteldheid van de daders van belang is in het kader van die feiten, moet dat ook onderzocht worden. Ik dacht niet dat er in deze zaak sprake was van diepgaande karakterschetsen van de daders?
Ten tweede kan je toch niet veronderstellen dat deze mensen, omdat ze dit gedaan hebben, sowieso nog meer miserie en persoonlijk leed gaan veroorzaken in de toekomst. Tenzij je inderdaad bewijst dat het psychopaten zijn. Maar bon, ik heb in mijn studententijd ook mensen zaken zien doen (niet in zo'n elitair clubje trouwens), bv. dronken agressiviteit zonder reden, gelukkig zonder erge gevolgen, maar die mensen zijn nu ook bijzonder normale volwassenen.
Ik geloof echt niet dat die reuzegommers zo psycho zijn dat ze in de toekomst nog eens iemand de dood gaan injagen.
Terzijde: ongeveer 1% van de bevolking is een 'workplace psychopath'. Dus een dikke 100.000 mensen in België. Ik vind dat een andere problematiek, en niet de basis waarop je iemand 'een gevaar voor de samenleving' noemt.
en.wikipedia.org
Tot slot geloof ik ook niet dat een celstraf van een psychopaat een beter persoon zal maken. Veel belangrijker hier is dat hun strafblad niet blanco blijft.
Er wordt hier (en elders) vrij emotioneel gereageerd op deze hele zaak, en ik begrijp dat ook, want er is een sterk gevoel van mogelijke klasse justitie (de rijkeluiszoontjes die misschien aan gerechtigheid ontsnappen). Ook het zogezegde gevaar voor de samenleving is gebaseerd op een gevoel van "die denken dat ze alles mogen, die elitaire figuren zijn sociopaten zonder schuldbesef". Ik ben daar gewoon voorzichtiger in, want ik ken die mensen toch niet. En ik vind het vrij normaal dat zelfs iemand met een enorm schuldbesef er alles aan zou doen om geen celstraf te krijgen.