Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Ik kan het principe van een dwangsom versus een boete wel van elkaar scheiden.
Vind het wel treffend hoe snel justitie dan plots wél kan handelen als het gaat om zo'n zaken, maar dat zal ongetwijfeld geen voorrang voor topadvocaten van de elite zijn hoop ik dan?

Dat is inderdaad eigen aan een procedure op eenzijdig verzoekschrift (wat logisch is, daar het per definitie gaat om (zeer) hoogdringende zaken).

En als iemand die er precies meer van kent: zijn die beroepsrechters dan continu bezig met dit vonnis voor te bereiden? Of zijn dat ergens een paar weken ergens tussen nu en dan, waarbinnen zij ook nog aan andere zaken werken?

Normalerwijze is dit maar één van de (vele) zaken die deze kamer van het hof behandelt. In de tussentijd zal men dus, normaal gezien, nog andere pleidooien aanhoren en andere arresten voorbereiden.

Het is trouwens logisch dat voor een dossier van die grootorde, het hof wat tijd nodig heeft om een arrest te vellen (dit bv. in tegenstelling tot een politierechter die on the spot zijn beslissing uitspreekt).

Uitspraak idd pas op 26 mei.

'Lang wachten' is natuurlijk relatief. De feiten dateren al van december 2018, dus we kunnen wel 2 maanden op een (hopelijk weldoordachte) uitspraak wachten

Grotendeels off topic, maar dat gebruik van het woord "elite" slaat mij zo tegen. De reuzegom is helemaal geen elite. Dat zijn de andere clubs in Leuven veel meer. De reuzegom is vooral nouveau riche/m'as tu vu.

Grotendeels off topic, maar dat gebruik van het woord "elite" slaat mij zo tegen. De reuzegom is helemaal geen elite. Dat zijn de andere clubs in Leuven veel meer. De reuzegom is vooral nouveau riche/m'as tu vu.

De echte elite studeert misschien eerder in het buitenland... MIT, Harvard, Stanford, Caltech, Imperial College, Oxford, Cambridge, ETH Zurich.
Betere universiteiten, als je het geld hebt.

Grotendeels off topic, maar dat gebruik van het woord "elite" slaat mij zo tegen. De reuzegom is helemaal geen elite.
Ik stel de volgende neologismen voor: failites, cringelites, shamelites, baby elite.

Als ik het filmpje met de tijdslijn nog eens doorneem valt het me op hoeveel ze op mekaar pissen.

Er zal wel oprechte spijt zijn, maar er is daarvoor heel veel tijd over gegaan.
Heeft iemand van dit clubje reeds z'n verantwoordelijkheid genomen?

Heeft iemand van dit clubje reeds z'n verantwoordelijkheid genomen?
wat is "zijn verantwoordelijkheid nemen"?

wat is "zijn verantwoordelijkheid nemen"?

M'n vorige post was inderdaad niet duidelijk genoeg.
"Verantwoordelijkheid nemen" in de zin van hoe de vader en debroer van Sanda Dia bedoelen:
Zie dit:
Daarmee bedoelen ze de informatie geven die de familie wil:
* De waarheid vertellen
* Antwoord geven op de vragen die de familie heeft:
Wie heeft de vissaus toegediend?
Wie heeft de getuigen te wandelen gestuurd en gezegd dat de doop gedaan is.

Ik denk dat het antwoord op m'n vraag dus "nee" is.

2nd @belloc

"Ze moeten hun oprechte spijt betuigen en de gevolgen aanvaarden. Dat ontbreekt hier compleet.

De oprechte uiting van spijt van vorige week siert hen, maar het is niet genoeg. Twee dingen ontbreken namelijk. Wat is er precies gebeurd? Wie heeft er gelogen tegen de dokter? Wie heeft visolie toegediend? Wie heeft stomp geweld toegepast? Wat is er gewist? Daarop krijgen we geen antwoord. Voordat er sprake kan zijn van vergeving moet er oprechtheid zijn."

Die antwoorden kwamen er dus niet, nog meer ze weten het niet meer! Makkelijk zo ...
Een jaar uitstel dus, om alles mooi op een lijn te krijgen met het groepje en de advocaten:
Het spijt ons, vergeef ons en laat die (te zware) straf achterwege ... 18 beklaagden het zelfde liedje.
Niet dat ze daar allemaal natuurlijk een gelijke rol hadden. Dat erkent m'n in de gevraagde strafmaat.

In een ander artikel deze week zei iemand
"Je kan niet zeggen dat je faalde en via je advocaat de vrijspraak eisen"
Vergeet niet dat er berichten werden gewist etc. Dan geef ik Sanda's vader groot gelijk in zijn pleidooi.

Nu is die 10 jaar misschien wel wat veel als zwaarste straf, maar ik ging er vanuit, dit is Belgie ... Vrij na 1/3 straf bij goed gedrag. Is een dikke 3 jaar. Dan is 5 jaar niet extreem en een jaar en een half effectief ...

Laatst bewerkt:

2nd @belloc

Die antwoorden kwamen er dus niet, nog meer ze weten het niet meer! Makkelijk zo ...
Een jaar uitstel dus, om alles mooi op een lijn te krijgen met het groepje en de advocaten:
Het spijt ons, vergeef ons en laat die (te zware) straf achterwege ... 18 beklaagden het zelfde liedje.
Niet dat ze daar allemaal natuurlijk een gelijke rol hadden. Dat erkent m'n in de gevraagde strafmaat.

In een ander artikel deze week zei iemand
"Je kan niet zeggen dat je faalde en via je advocaat de vrijspraak eisen"
Vergeet niet dat er berichten werden gewist etc. Dan geef ik Sanda's vader groot gelijk in zijn pleidooi.

Nu is die 10 jaar misschien wel wat veel als zwaarste straf, maar ik ging er vanuit, dit is Belgie ... Vrij na 1/3 straf bij goed gedrag. Is een dikke 3 jaar. Dan is 5 jaar niet extreem en een jaar en een half effectief ...

Geen onbelangrijke nuance, maar dat jaar uitstel komt omdat het O.M./burgerlijke partij beroep hebben aangetekend in eerste aanleg (en niet de beklaagden). Trouwens benieuwd of het Hof effectief uitspraak gaat doen over de grond van de zaak. Voor hetzelfde geld sturen ze de zaak opnieuw naar eerste aanleg...

Niet alle beklaagden hebben trouwens de vrijspraak gevraagd, dus je bewering klopt niet.

Mooie woorden van de familie trouwens. Ook opvallend mild vind ik. Kan je alleen maar bewondering/respect voor opbrengen.

Laatst bewerkt:
M'n vorige post was inderdaad niet duidelijk genoeg.
"Verantwoordelijkheid nemen" in de zin van hoe de vader en debroer van Sanda Dia bedoelen:
Zie dit:
Daarmee bedoelen ze de informatie geven die de familie wil:
* De waarheid vertellen
* Antwoord geven op de vragen die de familie heeft:
Wie heeft de vissaus toegediend?
Wie heeft de getuigen te wandelen gestuurd en gezegd dat de doop gedaan is.

Ik denk dat het antwoord op m'n vraag dus "nee" is.

Dit.

Zitten wachten op een kerkhof tot de papa komt kan ook gewoon een plannetje zijn.
Idem met nu reeds lezingen geven en vrijwilligerswerk doen.
Trukendoos.
Ik zou er zelf ook kunnen opkomen en dat ook doen. En ik zal niet de enige zjjn.

Antwoorden en eerlijkheid: dat is nodig. Maar ja

Dit.

Zitten wachten op een kerkhof tot de papa komt kan ook gewoon een plannetje zijn.
Idem met nu reeds lezingen geven en vrijwilligerswerk doen.
Trukendoos.
Ik zou er zelf ook kunnen opkomen en dat ook doen. En ik zal niet de enige zjjn.

Antwoorden en eerlijkheid: dat is nodig. Maar ja
Dus ge gelooft ze niet als ze zeggen wat ze nu doen en voelen maar ge zou ze wel geloven als ze antwoorden geven en eerlijk zijn?

Dus ge gelooft ze niet als ze zeggen wat ze nu doen en voelen maar ge zou ze wel geloven als ze antwoorden geven en eerlijk zijn?

Nu lezingen geven en vrijwilligerswerk doen is dezelfde truk als een gedetineerde die een opleiding volgt om sneller vrij te komen.

Dus neen, ik heb mijn twijfels over hun ondernomen acties.

Nu lezingen geven en vrijwilligerswerk doen is dezelfde truk als een gedetineerde die een opleiding volgt om sneller vrij te komen.

Dus neen, ik heb mijn twijfels over hun ondernomen acties.
Dat kan ik begrijpen, maar ik zie niet hoe dat een uitleg over hoe of wat van hun kant een kentering zou kunnen veroorzaken. Imo kan je nooit weten of men zaken zegt die waarheid zijn of men ze zegt om de strafmaat naar beneden te krijgen.

Geen onbelangrijke nuance, maar dat jaar uitstel komt omdat het O.M./burgerlijke partij beroep hebben aangetekend in eerste aanleg (en niet de beklaagden). Trouwens benieuwd of het Hof effectief uitspraak gaat doen over de grond van de zaak. Voor hetzelfde geld sturen ze de zaak opnieuw naar eerste aanleg...

Niet alle beklaagden hebben trouwens de vrijspraak gevraagd, dus je bewering klopt niet.

Mooie woorden van de familie trouwens. Ook opvallend mild vind ik. Kan je alleen maar bewondering/respect voor opbrengen.
De bewering was van een journalist online (de standaard) en gaat ook niet over elke beklaagde ;)
Dat wist ik ook wel al. Die sloeg eerder op de hoofbeklaagden en het feit dat er nog zaken in het gewisse blijven. Nu ook nog na de laatste woorden van de hoofd beklaagden dus vandaag.

Thx voor de info over dat uitstel, belangrijke nuance idd.

ps. Ik schreef wel '18 beklaagden het zelfde liedje'. Dat was idd wat kort door de bocht, maar bij de beklaagden met groter strafeisen is het toch veelal zo. Damage control zo lijkt me, samen met oprechte (of niet) spijt zeker.

Laatst bewerkt:
Moest ik één van de 18 zijn, dan zou ik ook niet vertellen wie de vissaus heeft toegediend. Ze zijn in mijn ogen allemaal schuldig. Als 1 iemand de vissaus heeft toegediend en de andere 17 staan erop te lijken, moeten ze alle 18 straf krijgen. Ik zou het persoonlijk niet over mijn hart krijgen om vrijspraak te vragen. Ik zou alle feiten meegeven, maar zonder namen. Ik zou mijn 'vrienden' niet onder de spreekwoordelijke bus gooien, maar er wel voor ijveren om allemaal onze verantwoordelijkheid te pakken.
Maar voor mij gemakkelijk te zeggen, ik zit daar niet op de beklaagdenbank.

De echte elite studeert misschien eerder in het buitenland... MIT, Harvard, Stanford, Caltech, Imperial College, Oxford, Cambridge, ETH Zurich.
Betere universiteiten, als je het geld hebt.
Het is ook triestig om te bedenken dat Sanda het wellicht ook gelukt was binnen die universiteiten te geraken, moest hij zich daarop hebben toegelegd. Er zijn studiebeurzen beschikbaar voor personen die gekwalificeerd zin, maar financiële steun nodig hebben. Hij hàd Reuzegom niet nodig als springplank, dat maakt het nog zinlozer... Hij was een student burgerlijk ingenieur. Z'n vrienden en familie beschreven hem als "chill maar ambitieus". Hij was 20 jaar en in z'n derde jaar, wat op schema lijkt. Volgens z'n broer wist Sanda een Rubiks kubus op te lossen na twee minuten denken ofzo. Volgens zijn vrienden haalde hij echt goede punten. Dus binnen geraken in zo'n buitenlandse universiteit had zeker gekund. (Niet om denigrerend te doen t.o.v. onze universiteiten, maar het is mooi om te zien wanneer het iemand lukt om daar binnen te geraken voor een master, na een bachelor in dit land bijvoorbeeld.)

Terug
Bovenaan