Review: Baladins

Mocht je het nog niet in de gaten hebben door de reviews die ik hier neerpen: ik houd wel van een goed bordspel op zijn tijd. De tactiele ervaring, het samenspel met andere mensen, de hersenkrakende puzzels die je moet oplossen... Het heeft wel iets. Tegelijk ben ik ook een fervent videogamespeler. Die bieden dan weer het gemak en de directe voldoening van een digitale ervaring. Ik hoef je dan ook niet te vertellen dat ik vrij enthousiast werd toen ik Baladins ontdekte, een game die bordspelelementen integreert naar een virtuele wereld. Toch maar eens proberen, dacht ik dan.

Baladins is geen nieuw spel: het werd reeds in mei 2024 uitgebracht op de pc via Steam. Nu is het de beurt aan de consoles om aan de slag te gaan met de kleurrijke indie-titel. Het spel is nu ook beschikbaar op de PS4, PS5 en Nintendo Switch. De ontwikkelaar, Seed by Seed, is gekend van de co-op game Pile Up! Box by Box en het humoristische avonturenspel Jump the Track.

Baladins4.jpg

Een race tegen de tijd in Gatherac​

Baladins speelt zich af in de kleurrijke fantasiewereld Gatherac, een land dat overloopt van de charme maar waar achter de vrolijke façade allerlei kleine en grote problemen schuilgaan. In plaats van de gebruikelijke zwaardzwaaiende helden kruip je in de huid van een rondreizende entertainer - een Baladin - wiens taak het is om mensen op te vrolijken, conflicten op te lossen en de wereld een stukje beter te maken.

Het avontuur begint relatief rustig. Je Baladin trekt van plaats naar plaats en belandt in een, op het eerste gezicht, vreedzaam stadje. Daar maak je kennis met de inwoners, neem je kleine opdrachten aan en probeer je met optredens en slimme keuzes het leven van de bewoners te verbeteren. Maar die gemoedelijke sfeer wordt abrupt doorbroken wanneer plots de gigantische draak Colobra verschijnt. In een surrealistisch moment slokt het wezen de wereld op, inclusief de tijd zelf. Wanneer alles is verzwolgen, lijkt de week simpelweg opnieuw te beginnen. Voor de inwoners van Gatherac is er niets aan de hand: zij beleven hun dagen telkens opnieuw zonder enig besef van wat er gebeurt. Jij daarentegen onthoudt alles. Die kennis maakt dat het jouw taak wordt om de tijdslus op te lossen.

Concreet doe je dat door quests te verzamelen, relaties op te bouwen met andere personages en de juiste keuzes te maken in gesprekken en tijdens gebeurtenissen. Elke succesvolle quest brengt je een stap dichter bij het herstellen van de normale tijdsloop. Omdat je kennis meeneemt naar volgende pogingen, voelt elke nieuwe run als een leerproces. Je ontdekt efficiëntere routes, betere oplossingen en nieuwe verhaallijnen.

Baladins1.jpg

Een RPG zonder traditionele combat​

In Baladins ga je niet zoals in gewone RPG's monsters verslaan om dan loot te verzamelen. De game focust zich volledig op de interacties die jouw character heeft met de personages op je pad. Je zal wel nog monsterachtige wezens tegenkomen en je zal deze ook kunnen aanvallen maar meer in de zin dat je kiest voor de optie 'val aan' en vervolgens een dobbelsteenworp bepaalt of je actie gelukt is of niet. Je ziet je personage dus niet fysiek vechten met de tegenstander.

Baladins speelt een beetje zoals een digitaal bordspel en is dus zeker geen al te actiegerichte game. Dat zal niet naar ieders zin zijn maar het is wel een feit dat deze twist zorgt voor een verfrissende soort gameplay. Net als bij bordspellen moet je ook kunnen omgaan met het soms hoge pechgehalte bij slechte worpen. Ook dat zal niet iedereen kunnen bekoren. Zelf had ik een paar momentjes waarbij ik wel echt baalde dat mijn worp nét niet goed genoeg was, maar dat moment verdween even vluchtig als het kwam.

De game ziet eruit als een tot leven gekomen prentenboek, elk decor lijkt uit een stukje karton te zijn gesneden.

Wil je zeker zijn van de slaagkansen van je acties, dan kan je investeren in punten in verschillende vaardigheden. Op dat vlak speelt het spel dus echt als een oldschool RPG. Hoe hoger je vaardigheden, hoe minder goed de dobbelsteenworp moet zijn om een actie te doen slagen. Op die manier ben je niet volledig afhankelijk van vrouwe Fortuna.

Je hoeft het avontuur trouwens niet alleen aan te gaan. Baladins ondersteunt een gamesessie tot vier spelers, lokaal of online. In co-op kunnen spelers hun vaardigheden combineren en samen beslissen over hoe ze een situatie aanpakken. De game is opmerkelijk dynamischer wanneer je met meerdere personen speelt dus het is zeker een aanrader om het multiplayerluik eens te proberen. Wanneer je solo speelt, voelt het spel iets minder gevarieerd en te afhankelijk van de dobbelstenen.

Baladins2.jpg

Een prentenboek dat tot leven komt​

Op audiovisueel vlak kiest Baladins resoluut voor charme boven spektakel. De game ziet eruit als een tot leven gekomen prentenboek, elk decor lijkt uit een stukje karton te zijn gesneden. De personages lijken op standees zoals je ze kent van bordspellen.

De wereld oogt heel kleurrijk maar had nog net iets meer diversiteit mogen kennen. Ook is het niet altijd even duidelijk waar de bolletjes zijn waarnaar je heen kan lopen. Het is soms een beetje vechten met de camera. Dat buiten beschouwing gelaten, heb ik echt genoten van de visuele pracht van Baladins. Het is uniek, vrolijk en luchtig. Perfect voor een spelletje van dit kaliber.

Deze sfeer wordt des te meer versterkt door de speelse soundtrack met een folkloristisch accent. De muziek is nooit te sterk aanwezig maar weet op spannende momenten (bijvoorbeeld wanneer je op een tegenstander botst) voldoende naar de voorgrond te komen om dat extra beetje spektakel te verzorgen. Op rustige momenten kan je rekenen op een ontspannen compositie die perfect aansluit op de niet-gewelddadige insteek van de game.

Conclusie

Baladins is een unieke indiegame die bewust een andere weg kiest en daar over het algemeen goed in slaagt. De combinatie van bordspelmechanieken, tijdlusstructuur en co-op zorgt voor een frisse ervaring die vooral met meerdere spelers echt tot zijn recht komt. Tel daar de charmante papercraft-achtige presentatie bij en je krijgt een game met veel elementen om enthousiast van te worden. Niet alles is evenwel perfect. De afhankelijkheid van dobbelgeluk kan soms tegensteken en solo voelt het avontuur wat minder dynamisch. Ook kan de camera af en toe parten spelen. Voor spelers die houden van verhalende keuzes, tabletop-invloeden en samen spelen, is Baladins een sfeervolle, cozy game die precies doet wat het belooft.

Pro

• Originele mix van RPG en bordspelmechanieken
  • Supermooie papercraft-stijl
  • Co-op modus zorgt voor dynamische gameplay
  • Sfeervolle soundtrack

Con

• Soms iets teveel afhankelijk van het dobbelen
  • Solo is het spel wat statisch en repetitief
  • Onhandige camera
7

Over

Beschikbaar vanaf