De Italiaan Simone Luciani is, samen met Daniele Tascini, veruit een van mijn favoriete bordspelontwerpers. De man heeft dan ook meegewerkt aan kleppers zoals Lorenzo il Magnifico, The Voyages of Marco Polo, Tzolk'in en Grand Austria Hotel. Ik was er dan ook als de kippen bij wanneer in 2018 Barrage verscheen op Kickstarter. Een redelijk zware eurogame met een Steampunk-esthetiek, over het opwekken van energie via waterkrachtcentrales, sign me up! De Kickstarter verliep helaas niet zonder slag of stoot en vooral de productiekwaliteit van bepaalde onderdelen stelde teleur, maar uitgever Cranio Creations voorzag de nodige oplossingen en ik beschouw mezelf als een gelukkige eigenaar van de exclusieve Kickstarter-editie.
Net zoals vele andere bordspellen, kreeg Barrage ook een digitale versie, die in dit geval verkrijgbaar is op pc via Steam. Deze digitale implementatie verscheen op 16 mei en ik mocht alvast een code in ontvangst nemen om te ontdekken of digitaal elektriciteit opwekken even boeiend is in Barrage als in de fysieke versie. Het verdict ontdek je hieronder.
Waar het allemaal om draait is natuurlijk water, het nieuwe goud dat een schaarse en gewilde resource is in dit spel. Elke ronde is er slechts een beperkte hoeveelheid water beschikbaar - al heb je enkele manieren om dit te manipuleren - en je wil natuurlijk zelf zoveel mogelijk toegang tot dit gegeerde goed. Zoals je weet stroomt water naar beneden, dus het eerste wat er gebouwd moet worden zijn dammen. Bouw je een dam, dan heb je toegang tot het water in dat reservoir, al zijn er ook enkele neutrale dammen toegankelijk voor iedereen. Vervolgens dien je een turbine en een krachtcentrale te plaatsen, waarbij het water wordt getransporteerd naar een ander waterreservoir om elektriciteit op te wekken. Net hier wordt het interessant, want je kan als speler proberen te profiteren van de productieketen van een tegenstander of net ervoor zorgen dat je het hem moelijker maakt. Je kan bijvoorbeeld een dam bouwen net boven het reservoir van een tegenstander om zo het water af te leiden naar een van je eigen reservoirs. Maar andere spelers kunnen dit natuurlijk ook bij jou doen.
Barrage kan inderdaad best een gemeen spel zijn en een klein foutje kan al snel worden afgestraft. Elke ronde is er ook bijvoorbeeld een hogere drempel voor de hoeveelheid energie die je moet produceren en als je die niet haalt, dan verlies je punten. Je dient er dus echt wel je hoofd bij te houden, maar in ruil daarvoor krijg je een spel dat ongemeen spannend en zeer interactief is. Doordat elke speler ook een asymmetrisch spelersbord en een Executive-personage met unieke krachten heeft, zorgt het basisspel bovendien voor heel wat diversiteit en herspeelbaarheid, om nog maar te zwijgen van de talrijke uitbreidingen die intussen beschikbaar zijn.
Naast de tutorial beperkt deze digitale versie zich tot één modus waarbij je gewoon tegen één tot drie computergestuurde tegenstanders of online kan spelen. Je hebt dus geen lokale multiplayer, wat voor mij toch wel een gemis is. Waar ik momenteel helaas helemaal niet over te spreken ben, is de A.I. die zwaar ondermaats is en nauwelijks enige uitdaging voorschotelt. Ik heb verschillende partijtjes gespeeld, met zowel twee-, drie- als vierspelerspellen en zowat in elk potje heb ik de A.I. verslaan met een puntenverschil dat schommelt rond het dubbele van wat zij scoorden. En het is nu niet dat ik zo'n krak ben in het spel, want regelmatig moet ik mijn meerdere erkennen in enkele van mijn medespelers. De digitale versie is ook karig met Steam-features, zo zijn er geen Achievements of Cloud Saves aanwezig. Het spel had in de weken na de release ook enorm veel last van crashes en kleine bugs die het spelverloop hinderden. Gelukkig verschijnt er met regelmaat een update om deze problemen aan te pakken, maar het werk is helaas verre van af en het is spijtig dat deze versie niet wat meer om het lijf heeft.
Net zoals vele andere bordspellen, kreeg Barrage ook een digitale versie, die in dit geval verkrijgbaar is op pc via Steam. Deze digitale implementatie verscheen op 16 mei en ik mocht alvast een code in ontvangst nemen om te ontdekken of digitaal elektriciteit opwekken even boeiend is in Barrage als in de fysieke versie. Het verdict ontdek je hieronder.
The water must flow
In Barrage kruip je in de schoenen van een van de vele ondernemers/investeerders die munt willen slaan uit het ontwikkelen van waterkrachtcentrales. Dit in een fictieve Steampunk-setting die zich afspeelt aan het begin van de twintigste eeuw. Over vijf rondes proberen de spelers om zoveel mogelijk energie op te wekken en contracten te vervullen om zo als winnaar van het spel te eindigen. Elke ronde heb je twaalf workers ter beschikking waarmee je acties kan activeren op het spelbord. Elke actie kan verschillende keren worden geactiveerd, maar ze worden steeds duurder met elke activatie, hetzij doordat je meer werkers moet gebruiken of doordat je ervoor gaat moeten betalen. Een ander mechanisme waarmee het spel opvalt, is het productiewiel dat je gebruikt om de verschillende delen van je productieketen op te bouwen. In dit wiel plaats je tegels die de verschillende gebouwen voorstellen, en deze tegels komen pas vrij wanneer ze het productiewiel zijn rondgegaan. Timing en planning zijn dus cruciaal in Barrage.Waar het allemaal om draait is natuurlijk water, het nieuwe goud dat een schaarse en gewilde resource is in dit spel. Elke ronde is er slechts een beperkte hoeveelheid water beschikbaar - al heb je enkele manieren om dit te manipuleren - en je wil natuurlijk zelf zoveel mogelijk toegang tot dit gegeerde goed. Zoals je weet stroomt water naar beneden, dus het eerste wat er gebouwd moet worden zijn dammen. Bouw je een dam, dan heb je toegang tot het water in dat reservoir, al zijn er ook enkele neutrale dammen toegankelijk voor iedereen. Vervolgens dien je een turbine en een krachtcentrale te plaatsen, waarbij het water wordt getransporteerd naar een ander waterreservoir om elektriciteit op te wekken. Net hier wordt het interessant, want je kan als speler proberen te profiteren van de productieketen van een tegenstander of net ervoor zorgen dat je het hem moelijker maakt. Je kan bijvoorbeeld een dam bouwen net boven het reservoir van een tegenstander om zo het water af te leiden naar een van je eigen reservoirs. Maar andere spelers kunnen dit natuurlijk ook bij jou doen.
Waar het allemaal om draait is water, het nieuwe goud dat een schaarse en gewilde resource is in dit spel.
Barrage kan inderdaad best een gemeen spel zijn en een klein foutje kan al snel worden afgestraft. Elke ronde is er ook bijvoorbeeld een hogere drempel voor de hoeveelheid energie die je moet produceren en als je die niet haalt, dan verlies je punten. Je dient er dus echt wel je hoofd bij te houden, maar in ruil daarvoor krijg je een spel dat ongemeen spannend en zeer interactief is. Doordat elke speler ook een asymmetrisch spelersbord en een Executive-personage met unieke krachten heeft, zorgt het basisspel bovendien voor heel wat diversiteit en herspeelbaarheid, om nog maar te zwijgen van de talrijke uitbreidingen die intussen beschikbaar zijn.
Digitale domper
Maar genoeg over het spel zelf, wat met de digitale versie. Laten we beginnen met de positieve punten. Barrage is een redelijk complex spel dat heel wat tafelruimte in beslag neemt en de ontwikkelaars zijn er goed in geslaagd om dit alles overzichtelijk op het scherm weer te geven. De user interface is hierbij zeer duidelijk en de vormgeving, waarbij het geheel wegheeft van een controlepaneel van een centrale, is alvast leuk gedaan. Ook de animaties van het water dat naar beneden, of door de productieketens, vloeit en de visuele effecten die je krijgt bij het opwekken van energie zijn fijn. Idem voor de manier waarop het werken van het productiewiel wordt weergegeven.Naast de tutorial beperkt deze digitale versie zich tot één modus waarbij je gewoon tegen één tot drie computergestuurde tegenstanders of online kan spelen. Je hebt dus geen lokale multiplayer, wat voor mij toch wel een gemis is. Waar ik momenteel helaas helemaal niet over te spreken ben, is de A.I. die zwaar ondermaats is en nauwelijks enige uitdaging voorschotelt. Ik heb verschillende partijtjes gespeeld, met zowel twee-, drie- als vierspelerspellen en zowat in elk potje heb ik de A.I. verslaan met een puntenverschil dat schommelt rond het dubbele van wat zij scoorden. En het is nu niet dat ik zo'n krak ben in het spel, want regelmatig moet ik mijn meerdere erkennen in enkele van mijn medespelers. De digitale versie is ook karig met Steam-features, zo zijn er geen Achievements of Cloud Saves aanwezig. Het spel had in de weken na de release ook enorm veel last van crashes en kleine bugs die het spelverloop hinderden. Gelukkig verschijnt er met regelmaat een update om deze problemen aan te pakken, maar het werk is helaas verre van af en het is spijtig dat deze versie niet wat meer om het lijf heeft.
Conclusie
De digitale versie van Barrage is een matige versie van een fantastisch bordspel, waarin je energie opwekt door waterkrachtcentrales te bouwen. Hoewel de visuele presentatie er zeker mag zijn, kampt het spel met een aantal technische tekortkomingen, schiet de A.I. van je computergestuurde tegenstanders zwaar tekort en voelt het al bij al aan als een vrij barebone implementatie van het bordspel.
Pro
- Als bordspel blijft Barrage geweldig
- Aantrekkelijke visuele weergave
Con
- Teleurstellende A.I.
- Geen lokale multiplayer
- Technische issues
5
Over
Beschikbaar vanaf
16 mei 2025
Gespeeld op