Review: Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged

Lang geleden, in 1996 om precies te zijn, bracht uitgever Virgin Interactive het point-and-click spel Broken Sword: Shadow of the Templars uit. De door Revolution Software ontwikkelde game stond destijds gekend als een van de beste in z'n genre, maar kan Broken Sword na 28 jaar nog mee met de hedendaagse games? Ik nam een nostalgische duik en vertel er je graag meer over in m'n review.

Destijds moest je Broken Sword: Shadow of the Templars spelen zoals de ontwikkelaars het hadden bedoeld. Geen hulpmiddeltjes, gewoon gaan. Proberen, soms wat frustreren, en uiteindelijk de oplossing van een bepaalde puzzel vinden, was de opzet. Dat is nu een beetje veranderd, aangezien de ontwikkelstudio je nu een keuze geeft. Ofwel ga je voor Classic Mode, zoals vroeger dus, ofwel ga je voor Story Mode. Die laatste modus bevat onder andere hints, waardoor de oplossingen van de puzzels eenvoudiger te achterhalen zijn. Ik koos net zoals weleer voor de klassieke benadering, al betrapte ik me erop toch tweemaal internet te raadplegen. Oeps!

Ontrafel het complot​

In Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged, een herwerkte versie van de allereerste Broken Sword, speel je als de Amerikaanse toerist George Stobbart. Hij zit gezellig op een terrasje in Parijs, tot hij getuige wordt van een moord. De boel wordt zowat compleet opgeblazen, met een dodelijk slachtoffer tot gevolg. De ietwat nieuwsgierige Amerikaan wil er wel het fijne van weten en gaat op onderzoek uit. Al snel maakt hij kennis met Nicole, Nico voor de vrienden. Deze Franse freelancefotografe wordt een van de weinige personages die hij kan vertrouwen en samen trachten ze het mysterie op te lossen. Maar dat blijkt complexer te zijn dan eerst gedacht, want er blijken tempeliers in het complot te zitten!

Reis door Europa en daarbuiten.

Die complexiteit in het oplossen van de zaak zorgt er ook voor dat ons hoofdpersonage zich meermaals naar andere Europese landen moet begeven, maar ook daarbuiten. Landen als Ierland, Spanje en Syrië staan op het programma, terwijl we steeds meer over het complot te weten komen. Hier een beetje informatie winnen, daar een artefact stelen, ... Dan een beetje overleg plegen met Nico en naar een andere locatie reizen ... Je merkt al dat de vliegtickets destijds nog erg goedkoop stonden. Die vele locaties zorgen er trouwens ook voor dat de omgevingen heel erg afwisselend zijn. In Syrië bevind je je in een toeristische regio, terwijl je in Ierland voornamelijk in een pub zit.

Broken Sword 3.jpg

Pittige puzzels​

Deze Broken Sword heeft sterk stemmenwerk en dat zorgt uiteraard voor een meeslepende ervaring. Daarbij komt nog eens dat het verhaal erg vermakelijk is en je regelmatig voor een verrassing komt te staan. Minstens even belangrijk zijn de puzzels en die kom je meermaals tegen. Ook de geit is terug van weggeweest. Destijds heb ik me verloren gezocht naar de oplossing ervan, waardoor die nu nog altijd in mijn geheugen gegrift stond. Andere puzzels waren dan weer naar de achtergrond verdrongen en het was best fijn er na al die jaren nog eens mee aan de slag te gaan. Sommige puzzels zijn best pittig en dus begrijp ik ergens de keuze om van de Story Mode een optie te maken. De echte diehardfans zullen deze echter links laten liggen, want enige andere meerwaarde heeft deze modus niet te bieden.

Deze Reforged-versie biedt naast de toevoeging van een nieuwe modus nog enkele nieuwigheden, al zijn deze voornamelijk te vinden in het uiterlijk. De locaties en omgevingen werden van een nieuwe visuele upgrade voorzien, waarbij voornamelijk de achtergronden er nu een stuk levendiger uitkomen. Dat zorgt wel voor een contrast met zaken die op het eerste zicht amper opgepoetst lijken, namelijk de animaties. Sommige van die animaties zijn nog altijd heel houterig en door de visuele upgrade van de rest, valt het des te harder op. En hoewel het stemmenwerk nog steeds sterk is, lijkt het erop dat dezelfde audio behouden bleef. Ondertussen zijn de normen wat veranderd, dus qua audio kun je wel op je honger blijven zitten.

Conclusie

Broken Sword: Shadow of the Templars staat er na al die jaren nog steeds, mede dankzij het tijdloze verhaal, de plezante maar soms best moeilijke puzzels en ook dankzij de visuele upgrade. Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged ziet er beter uit dan ooit. Voornamelijk de achtergronden zijn subliem, al blijven de animaties een beetje houterig hangen. De audiokwaliteit is ook niet wat het moet zijn, al mag dat de pret niet bederven. Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged blijft een sterke game en ik kijk eigenlijk uit naar een herwerkte versie van de overige spellen in de reeks!

Pro

• Ziet er een stuk knapper uit
  • Enkele fijne verbeteringen
  • Verhaal blijft interessant

Con

• Houterige animaties
  • Audiokwaliteit
8

Over

Beschikbaar vanaf

19 september 2024

Gespeeld op