‘Welkom bij Carnuta, het jaarlijkse druïdenritueel!’ Ik had geen flauw idee wie of wat Carnuta was, maar een bordspel gebaseerd op druïden en toverdranken? Sign me up! Zeker toen ik zag dat het een spel uit de stal was van Repos Production, onder andere bekend voor de 7 Wonders-franchise en bij ons uitgegeven door asmodee. Een mix die alvast beloftevol klinkt. Of dat terecht is, ontdek je in onderstaande review!
Van heinde en verre komen ze aan, druïden aller landen. Zoals de traditie het voorschrijft wordt een toverdrankenwedstrijd georganiseerd om de druïde van het jaar te bepalen. Hou jullie sikkels klaar … en laat de wedstrijd beginnen! Een premisse die nog niet veel blootgeeft, maar die uitnodigt om te worden ontdekt, en wat mij betreft een leuke basis vormt om een familievriendelijk set collection-kaartspel rond te bouwen. Heb ik nog steeds jullie aandacht? Dan neem ik jullie graag mee in de wondere wereld van Carnuta
.
De setup is simpel. Elke speler neemt één van de persoonlijke spelersbordjes en plaatst hierop vier runestenen. Deze hebben een zonnekant en een maankant. Je start met twee van elk. Vervolgens neem je twee slotfiches en plaats je deze op de laatste twee plaatsen op het spelersbordje. Deze worden pas later in het spel vrijgespeeld. Ook neemt iedereen twee sikkelfiches, waarover later meer. Dan rest enkel nog het centrale speelgedeelte te worden opgezet, bestaande uit twee trekstapels met respectievelijk dag- en nachtkaarten, waarvan er telkens vier worden opengedraaid, en een verzameling van acht ingrediëntenfiches die je naarmate het spel vordert zal kunnen vergaren. Elke speler krijgt tenslotte nog een startkaart en Carnuta kan beginnen!
Uiteraard zal je ook regelmatig runestenen tekortkomen, daarom kan je in je beurt ook kiezen om runestenen uit het centrale speelveld te nemen. Let wel op: je kan enkel de zonnekant of enkel de maankant kiezen, maar deze niet combineren. Daarenboven mag je maar zoveel stenen nemen als er plaatsen zijn op je spelersbordje. Tenslotte kan je als actie ook nog runestenen draaien. Het slimste is om zowel dag- als nachtkaarten op hand te hebben, waarbij je zo slim mogelijk je acties aan elkaar probeert te koppelen. De sikkelfiches laten je toe om het aanbod van dag- of nachtkaarten aan te passen. Elke speler mag dus wanneer hij wil tweemaal het aanbod verversen.
Elke kaart die wordt gespeeld, wordt vervolgens in je speelveld gelegd. Op deze kaarten staan steeds voorwaarden die punten opleveren. Ofwel levert de kaart zelf punten op, ofwel staan er combinaties van ingrediënten op afgebeeld waar je moet aan voldoen. Van zodra je een kaart hebt gespeeld, schuift ook je teller een plaats op. Passeert de teller een slot- of pijlsymbool, dan speel je respectievelijk een extra plaats op je spelersbordje vrij of mag je een extra ingrediënt nemen uit de voorraad ingrediëntenfiches.
Ook op vlak van productiekwaliteit heeft Carnuta wel wat te bieden. Niet alleen ziet het spel er thematisch leuk en verzorgd uit, ook de spelcomponenten voelen erg degelijk aan. Daarenboven komt het spel in een vrij compacte doos, waarin tevens slim gebruik wordt gemaakt van de ruimte om de spelcomponenten makkelijk op te bergen. Enkel de slide cover die over de doos is geschoven vond ik iets minder handig. Deze ziet er erg goed uit, maar voelt onpraktisch en net iets te strak aan om makkelijk over de doos te schuiven. Aangezien op sommige plaatsen het karton eerder fragiel is, verwacht ik dat er al snel een scheurtje kan ontstaan. Desondanks brengen Repos Production en asmodee met Carnuta een erg fijn set collection-kaartspel op de markt, dat zowel instappers als gevorderden een leuke ervaring zal bezorgen.
Van heinde en verre komen ze aan, druïden aller landen. Zoals de traditie het voorschrijft wordt een toverdrankenwedstrijd georganiseerd om de druïde van het jaar te bepalen. Hou jullie sikkels klaar … en laat de wedstrijd beginnen! Een premisse die nog niet veel blootgeeft, maar die uitnodigt om te worden ontdekt, en wat mij betreft een leuke basis vormt om een familievriendelijk set collection-kaartspel rond te bouwen. Heb ik nog steeds jullie aandacht? Dan neem ik jullie graag mee in de wondere wereld van Carnuta
Verzamel zoveel mogelijk ingrediënten en brouw de beste toverdrank
In Carnuta zal je als één van maximum vier druïden de beste toverdrank moeten brouwen. Dit doe je in een reeks van beurten waarin je telkens twee van de vier mogelijke acties uitvoert en waarbij je kaarten voor je neerlegt die de ingrediënten vormen voor je toverdrank. Elke kaart levert hierbij punten op. Van zodra een speler de elfde kaart voor zich neerlegt, eindigt het spel en wordt de eindtelling ingezet. Wie de combinaties van ingrediënten het best weet te optimaliseren en hierbij de hoogste score haalt, wordt druïde van het jaar en mag zich tot overwinnaar uitroepen.De setup is simpel. Elke speler neemt één van de persoonlijke spelersbordjes en plaatst hierop vier runestenen. Deze hebben een zonnekant en een maankant. Je start met twee van elk. Vervolgens neem je twee slotfiches en plaats je deze op de laatste twee plaatsen op het spelersbordje. Deze worden pas later in het spel vrijgespeeld. Ook neemt iedereen twee sikkelfiches, waarover later meer. Dan rest enkel nog het centrale speelgedeelte te worden opgezet, bestaande uit twee trekstapels met respectievelijk dag- en nachtkaarten, waarvan er telkens vier worden opengedraaid, en een verzameling van acht ingrediëntenfiches die je naarmate het spel vordert zal kunnen vergaren. Elke speler krijgt tenslotte nog een startkaart en Carnuta kan beginnen!
Elke zet telt!
Een startspeler wordt bepaald en het spel wordt in wijzerzin gespeeld. In je beurt kan je steeds twee van vier acties uitvoeren, bestaande uit een kaart nemen, een kaart spelen, runestenen nemen of runestenen draaien. Hierbij is het toegelaten om twee dezelfde acties uit te voeren in één beurt. Kaarten nemen doe je door één van de acht beschikbare kaarten uit het aanbod op hand te nemen. Je mag zoveel kaarten in je hand hebben als je wilt, maar op het einde van je beurt mag je slechts drie kaarten overhouden, de rest wordt afgelegd. Kies je ervoor om een kaart te spelen, dan betaal je de kost die op de kaart wordt weergegeven. Dit houdt in dat je ofwel runestenen zal moeten omdraaien, ofwel runestenen zal moeten afleggen. De grondstoffen in dit spel zijn met andere woorden de stenen zelf. Een leuk mechanisme waarbij je steeds vooruit zal moeten denken om verschillende kaarten slim te kunnen combineren. Let wel goed op, want bij een spel als dit telt elke zet. Elke kaart die je koopt moet dus ook effectief iets opbrengen.Carnuta komt vooral met drie of vier spelers het best tot zijn recht.
Uiteraard zal je ook regelmatig runestenen tekortkomen, daarom kan je in je beurt ook kiezen om runestenen uit het centrale speelveld te nemen. Let wel op: je kan enkel de zonnekant of enkel de maankant kiezen, maar deze niet combineren. Daarenboven mag je maar zoveel stenen nemen als er plaatsen zijn op je spelersbordje. Tenslotte kan je als actie ook nog runestenen draaien. Het slimste is om zowel dag- als nachtkaarten op hand te hebben, waarbij je zo slim mogelijk je acties aan elkaar probeert te koppelen. De sikkelfiches laten je toe om het aanbod van dag- of nachtkaarten aan te passen. Elke speler mag dus wanneer hij wil tweemaal het aanbod verversen.
Elke kaart die wordt gespeeld, wordt vervolgens in je speelveld gelegd. Op deze kaarten staan steeds voorwaarden die punten opleveren. Ofwel levert de kaart zelf punten op, ofwel staan er combinaties van ingrediënten op afgebeeld waar je moet aan voldoen. Van zodra je een kaart hebt gespeeld, schuift ook je teller een plaats op. Passeert de teller een slot- of pijlsymbool, dan speel je respectievelijk een extra plaats op je spelersbordje vrij of mag je een extra ingrediënt nemen uit de voorraad ingrediëntenfiches.
Eenvoudig, maar leuk tussendoortje!
Carnuta is zoals jullie kunnen lezen geen erg complex spel en is op zo’n klein half uurtje opgezet en gespeeld. Dat neemt niet weg dat je toch wel wat strategisch inzicht zal moeten hebben om het dag-nacht mechanisme slim te gebruiken en de ingrediënten zo optimaal mogelijk te combineren. Aangezien er steeds nieuwe kaarten op tafel komen, zal je je focus ook regelmatig verleggen en zal je trachten nieuwe combinaties te maken. Daarenboven zullen je tegenspelers regelmatig kaarten voor je neus wegkapen, of zal een sikkelfiche ervoor zorgen dat het aanbod wordt ververst. Een leuke dynamiek die vooral met drie of vier spelers het best tot zijn recht komt.Ook op vlak van productiekwaliteit heeft Carnuta wel wat te bieden. Niet alleen ziet het spel er thematisch leuk en verzorgd uit, ook de spelcomponenten voelen erg degelijk aan. Daarenboven komt het spel in een vrij compacte doos, waarin tevens slim gebruik wordt gemaakt van de ruimte om de spelcomponenten makkelijk op te bergen. Enkel de slide cover die over de doos is geschoven vond ik iets minder handig. Deze ziet er erg goed uit, maar voelt onpraktisch en net iets te strak aan om makkelijk over de doos te schuiven. Aangezien op sommige plaatsen het karton eerder fragiel is, verwacht ik dat er al snel een scheurtje kan ontstaan. Desondanks brengen Repos Production en asmodee met Carnuta een erg fijn set collection-kaartspel op de markt, dat zowel instappers als gevorderden een leuke ervaring zal bezorgen.
Conclusie
In Carnuta zal je als druïde aan de slag moeten gaan en zal je ingrediënten moeten verzamelen om de beste toverdrank te brouwen. Hiervoor zal je op basis van runestenen de dag- en nachtcycli zo slim mogelijk moeten inzetten om de beste combinaties uit je mouw te schudden. Wie daar het best in slaagt, mag zich als overwinnaar van de wedstrijd uitroepen. Repos Production en asmodee brengen hiermee een erg kwalitatief set collection-kaartspel op de markt, dat ondanks zijn bescheiden prijs toch op een mooie productiekwaliteit kan rekenen. Toegegeven, voor sommige spelers zal het spel iets te eenvoudig overkomen, maar voor wie op zoek is naar een toegankelijk, snel te spelen tussendoortje, in een leuk thema, is men bij Carnuta mogelijks aan het juiste adres. Hoewel het spel ook met twee kan worden gespeeld, komt het het best tot zijn recht met drie tot vier spelers. Wat mij betreft, eveneens een aanrader voor instappers in de bordspelwereld.
Pro
- Kwalitatieve onderdelen voor een aanvaardbare prijs
- Leuk thema
- De dag-nacht cyclus en het gebruik van de runestenen brengen een leuke mechaniek
- Fijn tussendoortje
Con
- Voor sommigen misschien iets te eenvoudig
- Met twee spelers iets minder interactie
- Slide cover is iets te fragiel
7
Over
Uitgever
- Asmodee
- Repos Production
Designer
Yohan Goh, Hope S. Hwang, Gary Kim