Ik moet bekennen dat ik, voor ik Chicken Run: Eggstraction speelde, nog nooit een Chicken Run-film had gezien, maar dat betekent niet dat ik me niet onder kan laten dompelen door wat Chicken Run me te bieden heeft. Uitgever Outright Games bracht onlangs Chicken Run: Eggstraction uit en zoals gewoonlijk focust de uitgever plezier voor kinderen. Dat wil echter niet zeggen dat ook volwassenen er geen plezier kunnen uithalen. Ik speelde het spel met mijn dochter van elf en het relaas lees je hier.
Chicken Run: Eggstraction
pakt de vermakelijke wereld van de bekende Aardman-films en probeert die om te zetten naar een videogame die tegelijk toegankelijk, charmant én uitdagend moet zijn. Of dat helemaal lukt? Dat is zoals gewoonlijk een wat genuanceerder verhaal. Laat me met het positieve beginnen. Wie de animatiestudio Aardman Productions kent, weet dat ze het van hun presentatie moeten hebben. Voorbeelden zijn onder meer Shaun the Sheep en Wallace & Gromit. De presentatie en sfeer die Chicken Run: Eggstraction brengt, zit alvast op niveau. De tussenfilmpjes ademen het vertrouwde stop-motion gebeuren. Ook qua humor zit het snor, met de typische Britse droge humor die ook hier aanwezig is. Die humor vind je onder meer terug in de toffe dialogen die tijdens het verhaal meermaals de revue passeren. Het is duidelijk dat Outright Games de ervaring qua beleving dicht bij de films wou houden.
De ervaring wordt naar een hoger niveau getild als je coöperatief aan de slag gaat, althans offline. De eerste levels, die trouwens dienstdoen als tutorials, doorloop je alleen. Na een aantal missies kun je echter met twee aan de slag en dat is toch net een tikkeltje plezanter. Wel is het in deze modus extra opletten geblazen, aangezien je dubbel zoveel of zelfs meer kans hebt om een fout te maken en de missie te doen mislukken. Het is alleszins belangrijk om te communiceren, want open jij een luik terwijl de bewaker iets verder nog niet afgeleid is, dan heb je het vermoedelijk wel zitten ... Het voelt soms ook wat chaotischer aan dan zou mogen, zeker als je met vier mensen speelt. Kun je hier niet tegen, dan ga je best solo aan de slag met Chicken Run: Eggstraction. Een beetje vreemd voor een coöperatief spel, maar goed.
Wil je nog een extra portie stress, dan vind je waarschijnlijk wel je ding in de extra modi die onder andere tijdslimieten of optionele uitdagingen toevoegen. De standaard missies voelen na verloop van tijd nogal repetitief aan, maar de ontwikkelaar besloot dus wel enkele extra's toe te voegen. Voor mij hoefde het alvast niet, want ik kreeg al stress genoeg met de dochter van elf die een handje wou helpen. Wel zorgde Chicken Run: Eggstraction voor een heleboel plezier, en dan pak je er die paar minpuntjes wel bij.
Chicken Run: Eggstraction
Met twee leuker dan alleen
Belangrijker nog is de gameplay natuurlijk. In een top-down camerastandpunt beweeg je je kippen door een doolhof met, afhankelijk van de missie, telkens wat andere opdrachten. De basis blijft wel hetzelfde: je moet met je team aan kippen door diverse omgevingen sluipen om een aantal gevangengenomen kippen te bevrijden. Hierbij moet je alarmen zien te ontwijken, maar je moet ook opletten voor patrouilles. Ben je toch gezien, dan kun je gelukkig gebruikmaken van je speciale vaardigheden of kun je trachten weg te vluchten door slim gebruik te maken van de omgeving. Je wil namelijk niet in de netten terecht komen van die wrede mensen die wel een lekker boutje lusten. Wat wel soms roet in het eten durft te gooien, is het camerastandpunt. Soms is het toch net wat te klein of onduidelijk, al is dat nu ook geen grote bron van frustratie.Chicken Run: Eggstraction is het leukst met twee kippetjes.
De ervaring wordt naar een hoger niveau getild als je coöperatief aan de slag gaat, althans offline. De eerste levels, die trouwens dienstdoen als tutorials, doorloop je alleen. Na een aantal missies kun je echter met twee aan de slag en dat is toch net een tikkeltje plezanter. Wel is het in deze modus extra opletten geblazen, aangezien je dubbel zoveel of zelfs meer kans hebt om een fout te maken en de missie te doen mislukken. Het is alleszins belangrijk om te communiceren, want open jij een luik terwijl de bewaker iets verder nog niet afgeleid is, dan heb je het vermoedelijk wel zitten ... Het voelt soms ook wat chaotischer aan dan zou mogen, zeker als je met vier mensen speelt. Kun je hier niet tegen, dan ga je best solo aan de slag met Chicken Run: Eggstraction. Een beetje vreemd voor een coöperatief spel, maar goed.
Wil je nog een extra portie stress, dan vind je waarschijnlijk wel je ding in de extra modi die onder andere tijdslimieten of optionele uitdagingen toevoegen. De standaard missies voelen na verloop van tijd nogal repetitief aan, maar de ontwikkelaar besloot dus wel enkele extra's toe te voegen. Voor mij hoefde het alvast niet, want ik kreeg al stress genoeg met de dochter van elf die een handje wou helpen. Wel zorgde Chicken Run: Eggstraction voor een heleboel plezier, en dan pak je er die paar minpuntjes wel bij.
Conclusie
Chicken Run: Eggstraction kun je zowel alleen als in co-op spelen met twee tot en met vier spelers. Alleen is goed, maar met twee is beter. Al wat erboven zit, is te chaotisch. Je vergroot dan namelijk het falen van een missie, omdat een fout veel sneller is gemaakt. Deze nieuwe game van Aardman en Outright Games moet het vooral hebben van z'n presentatie en droge Britse humor, want qua missies is er net wat te veel repetitiviteit. Een geslaagde game, maar zeker niet meer dan dat.
Pro
- Presentatie zoals in de films
- Humor zit goed
- Met twee in co-op ideaal
Con
- Chaos in co-op met veel spelers
- Missies repetitief
7
Over
Beschikbaar vanaf
24 oktober 2025
Gespeeld op