Review: The Spell Brigade

Intussen is het alweer vier jaar geleden dat ik compleet in de ban was van Vampire Survivors, de game die een volledig nieuw genre echt op de kaart heeft gezet bij het grote publiek. Wat ik zelf graag omschrijf als een auto-attacking survival roguelite, toegegeven een hele mond vol, wordt tegenwoordig gelukkig eenvoudiger benoemd als een 'survivor-like'. Sindsdien zijn er talloze iteraties, klonen en variaties verschenen binnen dit immens populaire genre. De ene al succesvoller dan de andere, maar duidelijk is dat de formule werkt. Nu is er opnieuw een nieuwe telg binnen het genre met The Spell Brigade. Deze keer van Belgische bodem, ontwikkeld door Bolt Blaster Games. De game verschijnt op 29 april op de Playstation 5 en lanceert de 1.0-versie, nadat hij voordien exclusief speelbaar was in early access op Steam.

Wat The Spell Brigade onderscheidt van de vele andere titels binnen het genre die ik eerder speelde, is de mogelijkheid om het spel in co-op te spelen. Je kunt met maximaal vier spelers samen eindeloze hordes vijanden bestrijden. De speelbare personages zijn tovenaars en met een uitgebreid arsenaal aan spreuken tot je beschikking is het de bedoeling om alleen, of in team complete zwermen vijanden uit te schakelen. Op narratief vlak moet je hier weinig van verwachten, maar dat is ook nooit de kern van dit genre geweest. Dit genre draait vooral om pure gameplay, en dat is waar dit soort spellen doorgaans in uitblinken.

ss_b0682eec2de8676749f8f5f45c327c338cf13ee1.1920x1080.jpg

Extra dynamiek dankzij objectieven​

De gameplay, hoewel die op het eerste gezicht vrij simpel lijkt, zit dan ook degelijk in elkaar. The Spell Brigade brengt bovendien een aantal verfrissende elementen binnen het genre en introduceert mechanics die ik zelf nog niet eerder ervaarde. Zo verschijnen er tijdens je runs voortdurend objectives die je tijdens je sessie kunt voltooien. Dit zorgt voor de nodige afwisseling en geeft elke run net dat beetje extra dynamiek. Denk bijvoorbeeld aan het zuiveren van een gebied waar kwade geesten rondwaren, het verzamelen en positioneren van bollen binnen een cirkel, of het verslaan van vijanden binnen een specifieke zone om een ritueel te voltooien. Slaag je erin om deze objectives tot een goed einde te brengen, dan beloont de game je door je sneller sterker te laten worden tijdens je run. Als kanttekening wil ik wel meegeven dat deze objectieven vrij vaak terugkeren en na verloop van tijd wat repetitief beginnen aan te voelen. Bovendien duurt het soms wat lang voordat nieuwe missies worden ontgrendeld.

Eigenlijk is dat voor mij meteen ook het grootste minpunt aan deze game: het tempo ligt soms net iets te laag en alles duurt wat te lang. De grind in The Spell Brigade voelt daardoor zwaarder aan dan in vergelijkbare titels binnen het genre. Zowel je algemene statistieken als nieuwe personages kun je ontgrendelen met de in-game currency die je tijdens het spelen verdient. Denk daarbij aan krachtigere spreuken of extra levenspunten, zoals je die ook in andere games binnen het genre terugvindt. Na ongeveer tien uur speeltijd heb ik echter slechts drie van de vijftien beschikbare personages kunnen vrijspelen, en zijn mijn stats nog maar beperkt geüpgraded. Het zal dus nog flink wat extra uren kosten om alles te vrij te spelen en je personages echt sterker te maken. Ik krijg daarbij ook een beetje het gevoel dat de ontwikkelaars dit tempo bewust laag houden, mogelijk omdat er momenteel nog niet heel veel content in het spel zit. Zo zijn er op dit moment slechts vier speelbare mappen, wat aan de magere kant aanvoelt. Tegelijk helpt die stevige grind ook niet: je speelt daardoor vaak dezelfde content opnieuw, wat de repetitiviteit versterkt.

ss_f94995a6c24627437d6a2a69cc28f7a4a6cb6f3a.1920x1080.jpg

Co-op is een meerwaarde in dit spel​

Ik klink nu misschien wat negatief, maar ondanks deze kanttekeningen vind ik de game zeker de moeite waard. Het is uiteindelijk ook een spel dat niet veel kost om aan te schaffen en voor het geld dat je betaalt, kan je er echt wel heel wat uren spelplezier uithalen. Ook moet ik toegeven dat ik ’s avonds vaak dacht: “ik ga nog een paar runnetjes doen voor ik ga slapen”, maar mezelf er dan op betrapte dat ik toch langer doorging dan oorspronkelijk de bedoeling was. Wat uiteindelijk wel wil zeggen dat de basis goed in elkaar zit.

Ook omdat het speelbaar is met vrienden wordt het plezier nog zo veel groter. Eigenlijk is die mogelijkheid om het met meerdere mensen te spelen iets wat het genre nog wat ontbrak, omdat er te weinig games van dit type zijn die deze optie echt goed ondersteunen. En wat The Spell Brigade goed doet, is hoe leuk het is om met verschillende builds samen te werken en daar wat tactiek in te steken. Daarnaast heb je ook een aantal revives waarmee je elkaar kan helpen als iemand sterft, wat een fijne toevoeging is.

ss_ba1eec59d27c6c2ebe0c91047686b0f3f5be18db.1920x1080.jpg

De muziek valt helaas wat tegen​

Op gebied van artstyle is de game ook mooi ontworpen, met zowel vijanden als omgevingen die knap uitgewerkt zijn. Ook het design van de speelbare personages is leuk en erg uiteenlopend. Wel gooiden hier en daar wat technische mankementen soms roet in het eten. Zo waren er momenten dat de game serieus haperde tijdens het spelen, vooral wanneer er heel wat vijanden tegelijk op het scherm verschenen. Dat deed me meteen denken aan framedrops, al zouden het ook netwerkproblemen kunnen zijn binnen de game zelf, want zowel ik als mijn co-op partner ervaarden dit, maar telkens op andere momenten. Gelukkig is dit maar een paar keer voorgevallen en liep de game verder over het algemeen vrij soepel op mijn PlayStation 5 Pro-console.

Voor het geld dat het spel maar kost, kun je er heel wat uren spelplezier uithalen

Als laatste wil ik nog de muziek aanhalen, en die valt in hier toch wat tegen. Ik herinner me bijvoorbeeld nog hoe ik zat mee te wiebelen op mijn stoel tijdens Vampire Survivors door de geweldige soundtrack die die game heeft, en dat is hier echt een gemis. Moest ik de game alleen spelen, zou ik eerder een podcast opzetten of eigen muziek luisteren tijdens de runs. Niet dat de muziek storend is, maar ze valt helaas gewoon wat tegen.

Conclusie

Als je fan bent van het genre, kan ik The Spell Brigade zeker en vast aanbevelen voor de lage prijs die het kost. De optie om het samen met anderen te spelen is echt een meerwaarde. Ook qua thema, wereld en design is het spel best origineel binnen dit genre. De mogelijkheid die het spel biedt om bepaalde missies te voltooien tijdens je runs is tof, alleen worden ze jammer genoeg wel snel repetitief. Ook de grind maakt het geheel voor mij wat te traag, zeker in verhouding tot de hoeveelheid content die beschikbaar is. Daarnaast valt de muziek wat tegen en gooien kleine technische mankementen soms roet in het eten van een verder best vlotte ervaring. De gameplayloop van dit soort spellen blijft wel verslavend, en ook hier is dat niet anders. Ik ga alleszins na deze review nog blijven spelen, en proberen om nog meer personages vrij te spelen en mijn builds verder te versterken. De game laat me dus zeker nog niet los. Ik hoop gewoon dat er in de toekomst wat tweaks komen die de kleine struikelblokken hier en daar wat gladstrijken.

Pro

• Gameplayloop werkt verslavend
  • Co-op in dit genre is geweldig
  • Mooi algemeen design
  • Tactisch samenwerken met builds
  • Een paar leuke toevoegingen aan het genre

Con

• Sommige aspecten worden snel repetitief
  • Muziek valt tegen
  • Technische mankementen
  • Iets te harde grind
7