De dagen korten, de temperaturen nemen af, tijd om terug de gezelligheid binnenshuis op te zoeken. Een knus dekentje, een warm drankje, een haardvuur, ... heel wat mogelijkheden om je letterlijk en figuurlijk te warmen. Ook cozy games kunnen perfect aan dit rijtje worden toegevoegd. Wie ook kan genieten van een ontspannen, casual videospel, vindt mogelijks zijn ding in Grenaa Games’ Fabledom. Benieuwd of ik warm werd van deze strategische, fabelachtige city builder? Ontdek het in onderstaande review!
Wie nog nooit van Grenaa Games gehoord heeft, no worries, ik ook niet. Het blijkt om een splinternieuwe Zweedse gamestudio te gaan, bestaande uit twee personen, die zich wil toeleggen op het ontwikkelen van toffe en charmante, maar bovenal hartverwarmende spellen. Benieuwd of ze met deze Fabledom
meteen een schot in de roos te pakken hebben.
Dat het een charmant en sprookjesachtig verhaal wordt, wordt al vanaf het opstartscherm duidelijk. Ontspannende muziek, een luchtig verhaaltje, maar bovenal een erg leuk uitgewerkt fantasy-thema dat er visueel erg aantrekkelijk en uitnodigend uitziet. Ik was alvast benieuwd om me verder te laten onderdompelen in het feeërieke Fabledom.
Starten doe je met een aantal Fablings en een kar vol grondstoffen. Net als in de klassieke city builders is het de bedoeling dat je je dorp of stad uitbouwt tot een waar paradijs en alzo aantrekkelijk wordt voor nieuwe inwoners. Deze keer geen al te grote frustraties dat er alweer een natuurramp is uitgebroken of dat het allemaal net iets te snel gaat, maar een laid-back sfeer waarin je meer kan focussen op de pracht en praal van de spelwereld. Al zal je uiteraard nog steeds je inwoners tevreden moeten houden en zal je moeten zorgen dat er voldoende voedsel en huisvesting is voor iedereen. Zorg daarbij zeker voor voldoende stock tegen dat de winter eraan komt!
Na het bouwen van de eerste wegen, huizen, boerderijen en werkershutjes, zal je merken dat de eerste nieuwelingen al snel zullen aankloppen. Het spel weet je daarenboven doorheen het verhaal te loodsen door je steeds nieuwe opdrachten aan te bieden, waarna nieuwe gebouwen en gebieden worden vrijgespeeld. Wil je alles unlocken, dan zal je ook de romantische toer moeten opgaan en één van de aangrenzende prinsen of prinsessen het hof moeten maken. Hoewel het relatie-aspect voor een leuke twist zorgt, mocht het wat mij betreft nog iets verder worden uitgewerkt. Wens je Fabeldom daarenboven toch iets uitdagender te maken, dan kan dat gelukkig ook. Zo kan je ook iets meer de diplomatieke toer opgaan, waarbij je een leger zal moeten uitbouwen om je koninkrijk te beschermen. Mis daarenboven zeker ook de knipoogjes naar bestaande sprookjes niet.
De regenbogen en hartjes vliegen ons hier momenteel om de oren, maar helaas moeten we ook een paar minpunten benoemen. Zo duurt het initieel vrij lang om een spel te laden en zal je regelmatig serieuze haperingen opmerken wanneer de auto save bezig is. Jammer genoeg wordt dit erger naarmate je verder in het spel vordert. Geen idee of dit enkel met de Switch-port te maken heeft, maar hopelijk iets dat bij toekomstige updates toch kan worden weggewerkt. Een punt waar ik het echter moeilijker mee had, was de leesbaarheid van de tekst. In handheld-modus moet je al goed turen, maar op een 55”-tv bleek het helaas niet veel beter. Zo zat ik bij het spelen van Fabledom al snel op het randje van de zetel om toch maar de volledige boodschap te kunnen lezen. Jammer, zeker als je weet dat naarmate je koninkrijk groter wordt, je steeds meer in de overzichtstabellen zal duiken om de tevredenheid van je inwoners op te volgen en te kijken of iedereen een job uitoefent. Daarenboven vond ik de bediening op de Switch niet altijd even evident, al moet ik toegeven dat dat na een paar uurtjes wel al vlotter verliep. Hoewel ik er helaas niet kan over oordelen, veronderstel ik dat de pc-versie hier de betere keuze is en dat het gros van de minpunten daar niet zullen optreden. Want begrijp me niet verkeerd, desondanks de minpunten zou ik Fabledom nog steeds kunnen aanbevelen.
Wie nog nooit van Grenaa Games gehoord heeft, no worries, ik ook niet. Het blijkt om een splinternieuwe Zweedse gamestudio te gaan, bestaande uit twee personen, die zich wil toeleggen op het ontwikkelen van toffe en charmante, maar bovenal hartverwarmende spellen. Benieuwd of ze met deze Fabledom
Een gezellige city builder waarin de liefde centraal staat
Fabledom laat zich naar eigen zeggen dus het best omschrijven als een ontspannen city builder die zich afspeelt in een deugdzame sprookjeswereld. In tegenstelling tot de klassieke city builders ligt de nadruk echter niet enkel op het bouwen van je stad, maar ook op het vinden van de ware liefde. Jep, je hoort het goed, je zal niet enkel je stad moeten uitbouwen en de inwoners gelukkig moeten houden, maar ook zelf het geluk moeten opzoeken en meeschrijven aan een ‘happily ever after’-verhaal.Dat het een charmant en sprookjesachtig verhaal wordt, wordt al vanaf het opstartscherm duidelijk. Ontspannende muziek, een luchtig verhaaltje, maar bovenal een erg leuk uitgewerkt fantasy-thema dat er visueel erg aantrekkelijk en uitnodigend uitziet. Ik was alvast benieuwd om me verder te laten onderdompelen in het feeërieke Fabledom.
Bouw rustig aan een fantastisch koninkrijk
Na het kiezen van een personage, een familieschild en een startgebied, krijg je de keuze uit twee spelmodi: Standaard of Creatief. Ik koos alvast voor eerstgenoemde, waarbij je naarmate je verder vordert in het spel, steeds meer gebouwen en gebieden ontgrendelt. Ga je voor Creatief, dan is meteen alles ontgrendeld en gratis ter beschikking. Een leuke optie dus voor mensen die nog ontspannender aan hun koninkrijk willen bouwen. Tenslotte dien je enkel nog aan te geven of je aan de slag wenst te gaan als Prins of Prinses en of je op zoek bent naar een Prins of Prinses, waarna het avontuur van start kan gaan!Starten doe je met een aantal Fablings en een kar vol grondstoffen. Net als in de klassieke city builders is het de bedoeling dat je je dorp of stad uitbouwt tot een waar paradijs en alzo aantrekkelijk wordt voor nieuwe inwoners. Deze keer geen al te grote frustraties dat er alweer een natuurramp is uitgebroken of dat het allemaal net iets te snel gaat, maar een laid-back sfeer waarin je meer kan focussen op de pracht en praal van de spelwereld. Al zal je uiteraard nog steeds je inwoners tevreden moeten houden en zal je moeten zorgen dat er voldoende voedsel en huisvesting is voor iedereen. Zorg daarbij zeker voor voldoende stock tegen dat de winter eraan komt!
Grenaa Games weet een goede balans te houden tussen een chille, relaxte sfeer, maar toch voldoende uitdaging om je te blijven boeien.
Na het bouwen van de eerste wegen, huizen, boerderijen en werkershutjes, zal je merken dat de eerste nieuwelingen al snel zullen aankloppen. Het spel weet je daarenboven doorheen het verhaal te loodsen door je steeds nieuwe opdrachten aan te bieden, waarna nieuwe gebouwen en gebieden worden vrijgespeeld. Wil je alles unlocken, dan zal je ook de romantische toer moeten opgaan en één van de aangrenzende prinsen of prinsessen het hof moeten maken. Hoewel het relatie-aspect voor een leuke twist zorgt, mocht het wat mij betreft nog iets verder worden uitgewerkt. Wens je Fabeldom daarenboven toch iets uitdagender te maken, dan kan dat gelukkig ook. Zo kan je ook iets meer de diplomatieke toer opgaan, waarbij je een leger zal moeten uitbouwen om je koninkrijk te beschermen. Mis daarenboven zeker ook de knipoogjes naar bestaande sprookjes niet.
Helaas niet zonder gebreken
Van een cozy game verwacht je naast een leuke gameplay vooral een visueel aantrekkelijk spel, een ontspannen sfeer en geen al te hoge moeilijkheidsgraad. Laat me zeggen dat Fabledom daar wat mij betreft glansrijk in slaagt. Grenaa Games weet hierbij een goede balans te houden tussen een chille, relaxte sfeer, maar toch voldoende uitdaging om je te blijven boeien. Het spel is dus niet enkel weggelegd voor de jongere of minder ervaren spelers, maar zal ook mensen aanspreken die na een drukke dag nog even van de rust willen genieten.De regenbogen en hartjes vliegen ons hier momenteel om de oren, maar helaas moeten we ook een paar minpunten benoemen. Zo duurt het initieel vrij lang om een spel te laden en zal je regelmatig serieuze haperingen opmerken wanneer de auto save bezig is. Jammer genoeg wordt dit erger naarmate je verder in het spel vordert. Geen idee of dit enkel met de Switch-port te maken heeft, maar hopelijk iets dat bij toekomstige updates toch kan worden weggewerkt. Een punt waar ik het echter moeilijker mee had, was de leesbaarheid van de tekst. In handheld-modus moet je al goed turen, maar op een 55”-tv bleek het helaas niet veel beter. Zo zat ik bij het spelen van Fabledom al snel op het randje van de zetel om toch maar de volledige boodschap te kunnen lezen. Jammer, zeker als je weet dat naarmate je koninkrijk groter wordt, je steeds meer in de overzichtstabellen zal duiken om de tevredenheid van je inwoners op te volgen en te kijken of iedereen een job uitoefent. Daarenboven vond ik de bediening op de Switch niet altijd even evident, al moet ik toegeven dat dat na een paar uurtjes wel al vlotter verliep. Hoewel ik er helaas niet kan over oordelen, veronderstel ik dat de pc-versie hier de betere keuze is en dat het gros van de minpunten daar niet zullen optreden. Want begrijp me niet verkeerd, desondanks de minpunten zou ik Fabledom nog steeds kunnen aanbevelen.
Conclusie
Met Fabledom brengt de nieuwe Zweedse gamestudio Grenaa Games hun eerste spel op de markt. In deze strategische, sprookjesachtige city builder sta je zelf aan het roer van een nieuw koninkrijk. In tegenstelling tot de klassieke city builders zal je niet enkel je rijk moeten uitbouwen en je inwoners moeten tevreden houden, maar zal je ook de romantische toer moeten opgaan en naburige prinsen of prinsessen het hof moeten maken. Hoewel Fabledom geniet van een leuke gameplay, een visueel aantrekkelijke stijl, een ontspannen sfeer en beperkte moeilijkheidsgraad, kent het helaas ook enkele minpunten die niet te negeren zijn. Vooral de moeilijk te lezen tekst en regelmatige freezes bij auto saves, maken dat ik voorlopig eerder de pc-versie zou aanraden. Desalniettemin, een leuke cozy game die voor een aantrekkelijke prijs toch menig harten zal kunnen doen smelten. Ik ben alvast benieuwd naar wat deze studio in de toekomst nog in petto heeft.
Pro
- Thematisch en visueel erg aantrekkelijk
- Leuke gameplay die perfect in het rijtje van cozy games past
- Leuke knipoog naar bestaande sprookjes
Con
- Tekst is erg klein en vaak moeilijk leesbaar
- Bediening op Switch vergt enige gewenning
- Relatief lange laadtijden en regelmatig haperingen bij auto save
7
Over
Beschikbaar vanaf
12 september 2024