Review: Final Fantasy XIV: Dawntrail

Ik sla volledig mea culpa! Al meer dan twee maanden geleden is deze game uitgekomen en nu pas is het mij gelukt om de laatste uitbreiding op de Final Fantasy XIV reeks, Dawntrail, op jullie los te laten. Zo’n uitbreiding releasen in de zomer is voor vele onder ons een godsgeschenk, voor mij helaas niet. Grote vakantie wil tegenwoordig zeggen: kinderen bezig kunnen houden, op vakantie gaan, werken in de tuin en dan pas als aller, allerlaatste gamen. Een uitbreiding van een MMORPG is dan nog eens iets helemaal anders dan een single player of multiplayerspel en heeft de nodige speluren nodig om tot een eerlijke review te komen.

En net wanneer ik de nodige tijd gevonden had om er in te vliegen, kwam ik tot een akelige conclusie: ik moest nog een paar post-Endwalker quests afwerken alvorens ik aan Dawntrail kon beginnen. In de vorige reviews van de Final Fantasy XIV-uitbreidingen had ik deze opmerking al gemaakt, “zorg dat je de ‘Main scenario quests’ goed probeert bij te houden of je kan niet meteen aan een nieuwe uitbreiding beginnen”. Mijn eigen raad werd helaas niet opgevolgd en dus zo goed en kwaad als ik kon de post-Endwalker verhaallijn afgemaakt. Tijd voor het echt werk en vooral benieuwd hoe Square Enix het geweldige einde dat we in Endwalker voor de kiezen hebben gekregen heeft opgevangen.

1725823750394.jpeg

Nieuwe heerser gezocht

In Dawntrail komen we de wondere wereld van Tural binnen, beter bekend als de “Nieuwe Wereld” voor de mensen van Eorzea. Tural bestaat uit twee gebieden, Yok Tural en Xak Tural, omgeven door de Stardust Sea. In Tuliyollal, de hoofdstad in Yok Tural, ontmoeten we Wuk Lamat. Zij is de dochter van Gulool Ja Ja, de eerste heerser van Tuliyollal. Gulool Ja Ja is op zoek naar een opvolger en Wuk Lamat is een van die mogelijke kandiaten. Ze krijgt het echter niet zomaar in haar schoot geworpen. Samen met 3 andere kandidaten wordt ze onderworpen aan een wedstrijd. Elke kandidaat moet 7 sleutels vinden, verdeeld over het ganse continent Tural. Om deze sleutels in handen te krijgen zal elke kandidaat, en dus ook Wuk Lamat, inzichten moeten krijgen binnen de verschillende volkeren en gebieden. En zoals elke wedstrijd waar iets enorm kostbaars op het spel staat, loopt ook deze niet geheel vlekkeloos en zitten er valsspelers in het spel. Dat valsspelen gaat deze keer wel verstrekkende gevolgen krijgen.

De fascinerende omgevingen, verschillende volksstammen, culturen en leuke begeleidend muziek maken het aangenaam spelen.

Ik hoor jullie nu al denken “dat is veel minder spectaculair dan de vorige uitbreidingen”. En dat is het ook. Endwalker was de grote finale van een opeenstapeling van jaren aan uitbreidingen. Dawntrail moet van nul terug beginnen en dat doen ze ook. Het verhaal komt heel traag op gang en het duurt een hele tijd vooraleer je zelfs je eerste gevecht met een NPC moet aangaan. Meestal ben je bezig met het aangaan van gesprekken met de verschillende volken, vrienden en ben je eigenlijk voornamelijk bezig met conversaties. Dat is een traditie binnen Final Fantasy XIV en ik kan het meestal ook wel smaken, maar nu duurde het toch wel iets te lang. De fascinerende omgevingen, verschillende volksstammen, culturen en leuke begeleidend muziek maken het aangenaam spelen. De verplichte dungeons en trials die je gaat moeten doorstaan maken het uitdagend en zorgen voor een leuke afwisseling. Je hoeft alvast niet te wachten op het vullen van een vierkoppig team van online spelers om aan deze dungeons of trials te beginnen. De mogelijkheid is er ook om dit met NPC's te doen. Zo verlies je geen seconde tijd, al zal het uitspelen van de dungeon of trial wel iets trager gaan dan met andere online spelers.

Viper en Pictomancer maken hun intrede

Op gebied van classes worden we verwend in deze nieuwe uitbreiding. Dawntrail voorziet immers twee nieuwe jobs waarmee we aan de slag kunnen gaan, Viper en Pictomancer. Om deze nieuwe jobs vrij te spelen hoef je enkel maar al een job op level 80 te hebben. Vervolgens kan je Viper gaan vrijspelen in Ul'Dah, Pictomancer kan je terugvinden in Gridania. Eens Viper of Pictomancer in je bezit, begin je al vanaf level 80. Het moeilijke hieraan is dat je al meteen een hele hoop vaardigheden krijgt waardoor het niet eenvoudig is om de job onder de knie te krijgen. Viper moet het met zijn twee zwaarden hebben van direct contact met de vijand, Pictomancer probeert zoveel mogelijk schade toe te brengen vanop een afstand met een soort verfborstel. Beide zien ze er fantastisch uit en voegen ze leuke nieuwigheden toe aan het spel. Voor elke van deze jobs blijven role quests, quests die speciaal gemaakt zijn voor elke job, bestaan.

En het onder de knie krijgen van je jobs is wel cruciaal in deze uitbreiding. Waar voorheen het niveau van de gevechten, dungeons en trials wat aan de lage kant lagen, is dit in Dawntrail niet het geval. Alles voelt wel degelijk aan als een opgave en je moet de focus er goed bijhouden. De mechanics gaan snel en kunnen veel schade toebrengen. Maar dat maakt het alleen maar uitdagender en toffer. Een dungeon uitspelen voelt zo meer aan als een verwezenlijking dan een alledaagsheid. Het maximum level is ook weer met 10 levels omhoog gegaan, level 100 is De Heilige Graal geworden.

Grafische vooruitgang, hoera!

Final Fantasy XIV wist telkens (of toch vaak) te scoren met hun nieuwe omgevingen. Ook deze keer zitten er fantastische en fascinerende gebieden tussen. We gaan van Zuid-Amerika naar Latijns-Amerika, om dan plots in een sci-fi wereld te zitten. Niets te zot voor de makers van Dawntrail en daar hebben ze ook alle reden toe. Sinds deze uitbreiding is er immers een upgrade geweest wat betreft het grafische aspect. De belichting is er op vooruitgegaan, alsook ziet alles er wat scherper uit. Dit geldt trouwens niet enkel voor Dawntrail, deze upgrade is voor het ganse spel doorgevoerd. Het is grafisch uiteraard niet te vergelijken met bepaalde single-player spellen, maar het oogt meer dan goed genoeg voor een MMORPG van deze omvang. En wat beter om de grafische update te bekijken dan vanuit de lucht. Hiervoor moet je weer op zoek gaan naar aether currents.

De belichting is er op vooruitgegaan, alsook ziet alles er wat scherper uit.

Wat betreft endgame zijn er een paar opties die je kan overwegen. Er zijn twee dungeons die je kan unlocken. Deze behoren niet tot het verhaallijn en moet je dus als sidequest gaan vrijspelen. Ook kan je je limieten weer gaan opzoeken door het doen van extreme trials. Dat zijn de gewone trials in een moeilijk jasje gestoken. Door het uitspelen van deze extreme trials, dungeons en duty roulettes, kan je tomestones verzamelen om je gear beter te maken. En ben je het dan nog altijd niet beu, dan kan je gewoon andere jobs levelen of beginnen craften. Deze andere jobs kan je wel niet levelen met de main scenario quests, deze kan je slechts eenmaal doen per karakter. Sidequests, dungeons, trials en fates zijn the way to go.

Conclusie

Het was afwachten welke kant Square Enix ging uitgaan na het ultieme einde dat we in de vorige uitbreiding, Endwalker, hadden gekregen. Het antwoord hierop is overwegend positief. Aangezien het verhaal na Endwalker was gestopt, hadden de makers de mogelijkheid om alle richtingen uit te gaan. Die richting is Tural geworden en daar ben ik niet rouwig om. Het continent weet zich te onderscheiden in enorm mooie gebieden, sfeervolle muziek en intrigerende personages. Het verhaal zelf komt wel traag op gang en het duurt wel even vooraleer je aan de echte combat kan beginnen. Eens dat start en de verhaallijn afwisseling krijgt door de trials en dungeons, is het genieten en blijft het met recht en reden een van de beste MMORPG's.

Pro

• Verhaallijn is leuk om volgen
  • Mooie gebieden
  • Sfeervolle muziek
  • Grafische upgrade

Con

• Nieuwe spelers hebben een lange weg te gaan
  • Verhaal komt traag op gang
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

2 juli 2024