Review: HyperX Origins 2 65

De HyperX Origins 2 65 probeert meer te zijn dan zomaar een compact toetsenbord. HyperX koppelt een 65%-indeling aan verwisselbare schakelaars, RGB-verlichting per toets, een hogere behuizing en extra personalisering via NGENUITY. Dus geen toetsenbord dat alleen plaats wil vrijmaken op je bureau, maar ook mikt op spelers die controle willen over hoe hun toetsenbord voelt, klinkt en presteert.

Het sterkste punt van de HyperX Origins 2 65 is hoe doelgericht die 65%-indeling aanvoelt. Je verliest de overbodige bulk van een volwaardig toetsenbord, maar behoudt wel de pijltjestoetsen en de belangrijkste functietoetsen. Dat levert meer ruimte op voor je muis en maakt dit soort formaat meteen logisch voor shooters, actiegames en iedereen die een strakke setup wil zonder te veel in te leveren op gebruiksgemak. HyperX probeert het compacte ontwerp ook niet te laten aanvoelen als een kaal instapbord. Onder de kap zitten een siliconen O-ring-montage en een polycarbonaatplaat om trillingen en galm te temperen, terwijl de hogere behuizing en uitklapbare voetjes voor een comfortabelere hoek moeten zorgen. Op papier wijst alles dus in de richting van een toetsenbord dat niet alleen snel wil zijn, maar ook aangenamer klinkt en typet dan de hardere, hollere alternatieven in dit segment. dit is zonder twijfel één van de meest aangenaam typende toetsenborden die ik al in mijn handen gehad heb.

photo_2026-04-13_13-53-28.jpg

Aanpasbaar zonder gedoe

Waar de Origins 2 65 zich echt onderscheidt, is in de vrijheid om te sleutelen. HyperX levert lineaire Red-schakelaars mee, maar dankzij hot-swap-aansluitingen kun je zonder solderen overschakelen naar de meeste 3- en 5-pins mechanische schakelaars. Die standaard Red-schakelaars zijn in theorie een veilige keuze voor gamen, met een activering op 1,8 mm en een levensduur tot 80 miljoen aanslagen. Tegelijk is het goed om te weten dat magnetische en optische schakelaars hier geen optie zijn, dus wie per se de nieuwste hype zoekt, zoekt beter ergens anders.

De kracht van de HyperX Origins 2 65 zit niet in pure vernieuwing, maar in hoe slim het bord compact gamen combineert met echte aanpasbaarheid. Die focus op personalisering stopt niet bij de schakelaars. Via HyperX NGENUITY kun je toetsen herindelen, macro's vastleggen, RGB-effecten aanpassen en tot drie profielen opslaan in het toetsenbord zelf. Dat maakt de Origins 2 65 interessanter dan een doorsnee compact bord dat alleen op looks leunt, want hier krijg je ook de vrijheid om het gedrag van het toetsenbord op jouw gebruik af te stemmen.

1776081956122.jpeg

Snel waar het moet, compromis waar het kan

Voor spelers die vooral naar reactietijd kijken, heeft HyperX ook de juiste vakjes afgevinkt. De Origins 2 65 haalt een polling rate tot 8000 Hz, ondersteunt 100% anti-ghosting en N-key rollover, en werkt volgens de officiële productpagina op pc, PS5 en Xbox Series. Dat alles plaatst dit toetsenbord duidelijk in de hoek van de serieuze gamingmodellen, ook al blijft het tegelijk bruikbaar genoeg voor dagelijks typen en algemeen bureauwerk.

Voor LAN-party's en compacte setups is dit precies het soort toetsenbord dat je wil meenemen

De keerzijde is dat een 65%-bord nooit voor iedereen de ideale vorm wordt. Wie vaak een numeriek blok gebruikt, liever geen functielaag aanspreekt of gewoon vasthoudt aan een Belgische indeling, zal hier sneller twijfelen, zeker omdat - voor zover ik weet - enkel Franse Azerty of Qwerty mogelijk is. Maar voor wie hier geen problemen mee heeft en een compact, bedraad en mechanisch toetsenbord zoekt dat meer biedt dan alleen RGB en een hip formaat, maakt de HyperX Origins 2 65 een opvallend sterke indruk. Dit is geen toetsenbord dat groot wil uitpakken met gimmicks, wel één dat heel goed begrijpt wat zijn publiek wilt en doet het op dat vlak ook enorm goed.

kbswitches.jpg

Na twee weken typen en gamen​

Tijdens mijn proefperiode van twee weken heeft de HyperX Origins 2 65 vooral indruk gemaakt met zijn typervaring. De aanslagen voelen vlot, precies en aangenaam aan, waardoor zowel gamen als gewoon schrijven erg natuurlijk verloopt. Wat daarbij extra opvalt, is het geluid. Het toetsenbord produceert een leuke, volle klank die je kan verwachten van een mechanisch toetsenbord met switches van hoge kwaliteit. Samen met de stevige bouwkwaliteit en de meegeleverde keycap puller, waarmee je de keycaps eenvoudig kan verwijderen om schoon te maken of te vervangen, geeft dat het geheel een erg verzorgde indruk. Het is duidelijk een toetsenbord dat niet alleen goed presteert, maar ook gemaakt is om praktisch in gebruik en onderhoud te zijn.

Toch botste ik in dagelijks gebruik ook op een paar persoonlijke minpunten. Het ontbreken van functietoetsen is voor mij een echte dealbreaker, simpelweg omdat ik die in heel wat games gebruik als vaste keybinds. Ook het ontbreken van een aparte Print Screen-toets voelt in mijn werk net iets omslachtiger aan dan ik gewend ben. Dat is geen fout van het toetsenbord zelf, want dat hoort nu eenmaal bij dit soort compacte 65%-modellen, maar het maakt wel dat dit voor mij geen ideaal toetsenbord is als vaste 'daily driver'. Ook een polssteun ontbreekt, wat ik persoonlijk heel fijn vind, al is dat ergens logisch omdat HyperX het compacte karakter van het bord net wil behouden. Net daardoor zie ik dit model vooral uitblinken als toetsenbord om mee te nemen naar LAN-party's of andere verplaatsingen, want daarvoor is het formaat echt ideaal. Hier gaat het alleszins een vast accessoire worden voor mijn zesmaandelijkse trip naar een LAN-party.

Conclusie

De HyperX Origins 2 65 is een sterk compact toetsenbord dat vooral uitblinkt door zijn slimme mix van prestaties, comfort en aanpasbaarheid. Het 65%-formaat zorgt voor extra ruimte op je bureau, de typervaring is bijzonder aangenaam en ook het geluid van de aanslagen geeft het bord extra charme. Voeg daar de hot-swap ondersteuning, de RGB-mogelijkheden en de degelijke bouwkwaliteit aan toe, en je krijgt een toetsenbord dat op veel vlakken overtuigt.

Tegelijk blijft dit een toetsenbord voor een specifiek publiek. Wie vaak functietoetsen gebruikt, veel screenshots neemt tijdens het werk of gewoon graag een meer klassieke indeling heeft, zal sneller op de beperkingen van dit formaat botsen. Het is misschien niet voor iedereen de perfecte dagelijkse partner, maar binnen zijn eigen doelgroep doet het precies wat het moet doen.

Pro

• Goede switches
  • Bouwkwaliteit
  • Compact

Con

• Geen Belgische azerty
  • Niet ideaal als je veel functieknoppen nodig hebt
8

Over

Fabrikant

1. HyperX

Terug