Review: Jeroen Verdick: Klein Gevaarlijk Afval

Jeroen Verdick is na een pauze van enkele maanden terug met zijn gloednieuwe zaalshow 'Klein Gevaarlijk Afval'. Het leven van de man is fel veranderd: hij verhuisde naar Lommel, hometown van uw recensent, hij werd pluspapa en hij leeft samen met zijn vriendin met chronische migraine. Genoeg voer om het publiek een avondje te entertainen.

De première ging door in een uitverkocht CC De Werft in Geel, een cultuurcentrum dat voor de gelegenheid aangekleed was met zwartgeel lint, en waarvan de ingang bewaakt werd door twee personen in beschermend pak. Die leuke touch werd doorgetrokken naar het podium, dat vol stond met vuilbakken, zakken, containers en vaten. Jammer genoeg werd er vrij weinig mee gedaan, waardoor de link met de show misschien niet zo duidelijk was voor sommige aanwezigen.

Matig begin​

Het voorprogramma werd verzorgd door Robbe Boons, die het publiek helaas vaker niet dan wel wist mee te krijgen. Zijn Viktor Verhulst-imitatie was zoals verwacht treffend, en zijn bits hadden een paar leuke callbacks die goed werkten, maar het stuk over de Berghain-discotheek in Berlijn sleepte tergend lang aan. Jammer. Dat zorgde er volgens mij wel voor dat het publiek nog harder uitkeek naar de kleine Kempenaar.

Jeroen weet zijn 'nieuw leven' erg goed om te zetten in een zaalshow vol variatie.

'Klein Gevaarlijk Afval' is natuurlijk niet voor niets uitgekozen. Er zitten meerdere lagen in de naam: het kan gaan over zijn plusdochter, of zichzelf, of over zijn hersenen en gedachten. Jeroen is een veranderd man. Hij heeft vorig jaar een pauze genomen na mentale problemen, de machteloosheid die hij voelt bij de migraine van zijn vriendin en het constante gepieker.

Die problemen worden openlijk besproken in de show, en dat is iets waar je als toeschouwer alleen maar respect voor kan hebben. Vooral de pakkende afsluiter bleef wel even nazinderen. Geen zorgen: er is gelukkig ook nog genoeg ruimte voor humor en zelfspot.

"Ne lange hamburger?"​

Het viel direct op dat de man er zin in had, en deze show als een nieuwe start ziet. Jeroen is verhuisd naar Lommel en moet nog even wennen aan het Limburgse dialect en de gewoontes. De vergelijkingen met de Kempen liepen dan ook hoog op, en dat werkte uiteraard erg goed in een stad als Geel. Ook mede-Vosselaar Metejoor werd regelmatig op slinkse wijze door het slijk gehaald.

Ook bij Jeroen bleven sommige verhalen iets of wat te lang aanslepen, waardoor de show langer aanvoelde en ik toch wel een paar keer op mijn horloge heb gekeken. Al was ik blijkbaar de enige in de zaal met dit gevoel, want na de voorstelling kreeg Jeroen een minutenlange staande ovatie.

Of dat verdiend was? Ergens wel. Ik kan mij inbeelden dat terug op een podium kruipen na een moeilijke periode extra lastig is. Het is ook logisch dat niet elke grap voor iedereen even goed werkt, da's nu eenmaal hoe comedy werkt. Dat neemt niet weg dat ik me die avond geamuseerd heb. Misschien niet even hard als Jeroen zelf, maar ik gun de verse Lommelaar uitverkochte zaalshows in deze en al zijn volgende tournees. De tourdata vind je op de website terug.

Conclusie

Jeroen Verdick is terug en wist CC De Werft te voorzien van rake lachsalvo's en ging uiteindelijk van het podium na een staande ovatie. Er zit enorm veel variatie in de show qua grappen en thema's, maar sommige bits werken niet altijd even goed. Al bij al heb ik een goeie show gezien, en ik ben benieuwd wat er nog volgt in de toekomst.

De foto's zijn afkomstig van Dorien Goetschalckx.

Pro

• Leuke aankleding ...
  • Veel variatie
  • Pakkende afsluiter

Con

• ... maar daar wordt tijdens de show weinig mee gedaan
  • Net iets te lange show
  • Voorprogramma
7.5

Over deze voorstelling

Beschikbaar vanaf

18 januari 2025