Review: Karak II

Met een uitgebreide bordspellencollectie is het misschien handig dat de kinderen ook graag eens een spelletje meespelen. Destijds reviewde ik Karak en daar waren ze fan van, dus toen uitgever Geronimo Games mij Karak II opstuurde, waren ze dolenthousiast. De geluksfactor stoorde hen niet en het upgraden van hun personages viel erg in de smaak, dus waren ze net als ikzelf heel benieuwd hoeveel anders de opvolger zou spelen. Je komt het uiteraard te weten in onderstaande review.

Zoals reeds gezegd is Karak II het vervolg op Karak. Toen moesten we als spelers de kerkers vrijwaren van gevaar en uiteindelijk lukte dat. Maar eens de helden terug het daglicht zien, blijkt dat het kwaad nog altijd niet verslagen is. Deze keer zullen twee tot vijf helden het landschap rondom het kasteel van Karak moeten verkennen om het op te nemen tegen diverse monsterlegers. Daarnaast wil je je eigen leger ook sterker maken. Karak was heel eenvoudig en dus makkelijk behapbaar voor kinderen. Karak II biedt meer diepgang, zonder de focus op kinderen te verliezen. En ik moet zeggen dat ontwerpen Petr Mikša daar zeker in geslaagd is.

Karak 1.jpg

Eindelijk een beetje daglicht​

Let wel op vooraleer je je kinderen overhaalt om een potje Karak II te spelen. Het spel wordt aangeraden voor kinderen vanaf tien jaar, maar een spelletje kan uitlopen tot anderhalf uur (45+ minuten volgens de doos). Uit ervaring weet ik dat niet elk kind zo lang geboeid kan blijven spelen, dus ik wou het toch maar even meegeven. Maar ... Karak II biedt wel genoeg elementen om de kinderen (en volwassenen) geboeid aan tafel te houden. Zo vond ik de portie geluk die aanwezig was in het eerste spel wat tegenvallen, maar daar werd in Karak II aan gewerkt. Het geheel ziet er opnieuw knap uit, door onder andere de spelersborden die dubbelgelaagd zijn. Daarnaast zijn ook de houten grondstoffen en houten dobbelstenen weer van goede kwaliteit en dat is uiteraard altijd een plus. Maar ... Hoe speelt het nu? Ik neem je graag mee in mijn avontuur.

In Karak II blijft geluk aanwezig, maar je helpt het een handje.

In Karak II is er van donkere kerkers geen spoor. In de plaats daarvan smeer je best wat zonnecrème, want je moet de domeinen rondom het kasteel verkennen. Daar zul je op monsters stoten die je moet bevechten, moet je gebieden bevrijden en uiteindelijk zul je het moeten opnemen tegen de Duistere Generaal. Door het verslaan van die monsters zul je Zielenstenen verdienen en de speler die aan het einde van het spel de meeste van die Zielenstenen in z'n bezit heeft, mag zich de bevrijder van Karak noemen. Karak II is dus geen coöperatief spel waarbij je moet samenwerken, maar je neemt het dus wel degelijk tegen elkaar op.

De overwinning wacht​

Spelers zijn om de beurt aan zet en als je aan zet bent, mag je twee acties uitvoeren. Daarbij is het verplaatsen naar een aangrenzend veld via een weg de eventuele eerste stap die je uitvoert, waarna je optioneel een actie op dat veld mag uitvoeren. Wat je ook kunt doen, is een nieuw gebied verkennen. Sta je aan de rand van het gebied, dan kun je een gedekte tegel omdraaien en moet je die zo plaatsen dat je erop kunt bewegen (dus de weg verbinden). Daarnaast moeten er monsters op dat nieuwe gebied worden geplaatst zoals afgebeeld en moet je onmiddellijk dat monster bevechten. Door die monsters te verslaan verdien je de belangrijke zielenstenen of grondstoffen, dus het is zeker de moeite waard om regelmatig nieuwe gebieden te verkennen. De sterkte van een monster staat aangegeven op het fiche en mochten er twee monsters aanwezig zijn, moet je beide waardes optellen. Daarna rol je met je heldendobbelsteen, gebruik je eventuele wapens, vloeken of zet je je leger in, om uiteindelijk (hopelijk) het monster gelijk te maken met de grond.

Aan het begin van het spel, is je held niet van de sterkste. Net zoals in RPG-spellen, zul je je personage dus van upgrades moeten voorzien, waarbij ik er al een paar heb genoemd. Zo liggen er wapens verspreid die je kunt opnemen, verkrijg je vloeken die eenmalig te gebruiken zijn en bouw je je leger uit dat je kunt inzetten als je het nodig hebt. Daarbij is je spelersbord het belangrijkste onderdeel, aangezien daarop alles wordt verzameld, waaronder ook je gezondheid. De monsters laten zich namelijk niet zomaar doen, waardoor je af en toe eens met een bloedneus rond zult lopen. Als je gezondheid naar nul dropt, hoef je niet te panikeren. Je verliest uiteindelijk enkel acties, aangezien je in de volgende beurt enkel drie hartjes mag omdraaien en je beurt daarmee voorbij is.

Karak 6.jpg

Je eigen stad​

Naast het bevechten van monsters zijn er nog tal van andere uit te voeren acties. Zo kun je genezen door twee hartjes om te draaien, kun je grondstoffen verzamelen zoals aangegeven op de tegel en kun je je stad bouwen. Die stad is belangrijk om gebouwen te plaatsen waarmee je onder andere troepen kunt aanwerven, want dat kan enkel daar. Het is dus zaak om de stad snel te bouwen, maar het liefst in een strategische positie. Die gebouwen geven je permanente voordelen voor de rest van het spel. Stallen geven je telkens een extra actie, een portaal laat je een verplaatsing uitvoeren tussen je stad en een willekeurige tegel, en dan zijn er zoals reeds gezegd nog de gebouwen waarmee je legers kunt aanwerven. Hierdoor krijg je extra dobbelstenen om monsters te bevechten.

Karak II is weer een erg mooie productie.

Het geluk is nog aanwezig in Karak II, want je weet nooit op voorhand welke tegel je zult omdraaien, welke monsters er tevoorschijn zullen komen en uiteraard zijn de dobbelstenen weer van de partij. Gelukkig kun je hier en daar het geluk een handje helpen, met onder andere de gebouwen, de extra legers en de grotere waaier aan acties die je kunt uitvoeren. Er is in Karak II veel meer te doen, het is een stuk boeiender, terwijl toch de eigenheid van het eerste spel blijft behouden. Je bouwt namelijk je personage uit, vecht nog steeds tegen monsters en verkent diverse gebieden. Karak laat ik vanaf nu links liggen, want het zal altijd Karak II zijn die zal worden bovengehaald.

Karak 3.jpg

Conclusie

Karak II is de betere versie van het aantal jaren geleden verschenen Karak. De eigenheid van Karak blijft behouden, maar er werden een aantal broodnodige aanpassingen doorgevoerd die van Karak II een betere ervaring maken. De geluksfactor was bij het eerste spel een doorn in het oog en hoewel er nu ook nog geluk aanwezig is, kun je het op veel meer manieren een handje helpen. In Karak II bevecht je opnieuw monsters, bouw je je stad, breid je de stad uit met diverse gebouwen en stel je een leger samen. Lukt het jou om de meeste Zielenstenen te verzamelen om als overwinnaar uitgeroepen te worden?

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

• Strategischer dan voorganger
  • Biedt ook meer 'spel' aan
  • Mooi spelmateriaal

Con

• Toch nog wat geluk
7.5

Over

Uitgever

1. Geronimo Games

Designer

Petr Mikša