Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Wie wil er nu niet in een kasteel wonen? Het moet daarvoor niet zo'n groot, oud, lomp ding zijn, want een klein kasteeltje is in veel gevallen ook al goed. Helaas zal het bij mij bij dromen blijven, maar gelukkig kan ik dankzij Intrafin Games toch zelf een kasteel bouwen. Zij brachten nog niet zo heel lang geleden de Nederlandstalige versie van Castle Builder uit met Kasteel in de Steigers en mijn zoon was tijdens de speelsessie op een bordspellenbeurs verkocht. Intrafin Games bezorgde me een spel zodat ik het uitgebreid aan de tand kon voelen en bij deze lees je m'n relaas.
De eerste kennismaking met Kasteel in de Steigers was op Spel Antwerpen, waar ik met mijn zoon enkele bordspellen testte. Naar jaarlijkse gewoonte is een van mijn vaste stops de stand van Intrafin Games. Zij zijn voornamelijk distributeur, maar af en toe geeft het bedrijf ook Nederlands- of Franstalige versies van spellen uit. Enkele voorbeelden zijn onder andere The Isle of Cats, Pampero en Stonespine Architects. Maar ook Kasteel in de Steigers maakt dus onderdeel uit van hun portfolio.
Foto genomen door Henk Rolleman
Adelijk bloed
Over de spelopzet ga ik niet teveel uitweiden, want in se houdt dat niet veel in. De tegels worden gedekt in het midden van de tafel geplaatst en elke speler krijgt een tegelhouder. Ook het mooie driedimensionale kasteel wordt op tafel gezet en er worden wat fiches omgedraaid, waarna het spel eigenlijk kan beginnen. Als je aan de beurt bent, heb je slechts twee keuzes. Ofwel neem je twee gedekte tegels en plaats je die in je tegelhouder, ofwel breid je jouw kasteel uit door één tegel aan je kasteel toe te voegen. De eerste optie is het eenvoudigst en hier komt een hoop geluk bij kijken. Je weet namelijk niet wat je zal trekken en de getrokken tegels kunnen best wel eens tegenvallen. Daarnaast mag je maximaal zeven tegels op je tegelhouder hebben.
Het driedimensionale kasteel geeft Kasteel in de Steigers wel wat présence.
Bij de tweede optie heb je uiteraard wel uit te oefenen invloed. Je kiest namelijk een tegel uit je houder die je aan je kasteel toevoegt, al moet je wel rekening houden met een aantal voorwaarden. Als eerste moet de tegel qua infrastructuur geplaatst kunnen worden. Zo kan er bijvoorbeeld niks meer bovenop een toren of dak worden geplaatst, al zijn er ook andere beperkingen. Daarnaast moet je ook rekening houden met een wiskundige som. De waarde van de tegel die bovenop twee andere tegels wordt geplaatst, moet de wiskundige som zijn van de twee tegels eronder. Een tegel met waarde tien kun je dus op twee tegels leggen met bijvoorbeeld waarde vier en zes. Niet moeilijk, maar het beperkt enigszins je keuzes. Je mag wel één tegel afleggen om de waarde met één te verhogen of te verlagen, wat toch net iets meer vrijheid geeft.
Steeds hoger
Het belangrijkste element van Kasteel in de Steigers is om eigenlijk zo hoog mogelijk te bouwen, omdat je baron hierdoor sneller op het kasteelspoor vooruitgaat en je dus daardoor sneller bonussen ontvangt. Wie als eerste zeven munten heeft verdiend, wint namelijk het spel. Tegels op het gelijkvloers laten je baron niet bewegen, maar alles erboven wel. De rekensom is erg eenvoudig. Alles op de eerste verdieping laat je baron één stap vooruitgaan. De tweede verdieping twee, enzoverder. Daarnaast krijg je per afgebeelde diamant op de zopas geplaatste tegel nog een extra stap, behalve als je die tegel op het gelijkvloers plaatst.
Op het kasteelspoor staan zoals reeds gezegd enkele bonussen die je nog een extra handje helpen. Met een munt kom je een stap dichter bij de overwinning, maar het geeft je ook nog een extra uit te voeren actie. Je kunt telkens uit drie openliggende exemplaren kiezen. Een van de acties is bijvoorbeeld een tegel stelen van een tegenstander of de speler met de minste munten drie tegels laten nemen. Ook een diamant staat op het spoor, waardoor je een extra stap mag zetten. En moet je een andere baron passeren, dan kun je er eenvoudigweg over springen, wat alweer een stap gespaard is. Toch heb je naar mijn mening toch te weinig invloed op het spel en iedereen is bezig met diens eigen puzzel. Mijn zoon is nog steeds fan, ik wat minder.
Conclusie
Kasteel in de Steigers is een tegellegspel waar eenvoudige wiskundige sommen gemaakt moeten worden om je kasteel steeds hoger te bouwen. Helaas weet je niet wat je trekt, aangezien dat van een gedekte stapel gebeurt. Daarnaast heb je mijn inziens te weinig invloed om het spel naar je hand te zetten. Geluk is hier toch in grote mate aanwezig. De som mag dan misschien kloppen, maar je kunt de tegel dan soms niet leggen door een andere beperking. Kasteel in de Steigers is geen slecht spel, maar ook geen hoogvlieger.