Het is al even geleden dat een reviewer zijn engelenstem heeft bovengehaald om een zangspel te reviewen, maar als dat moet gebeuren, dan offer ik me vol enthousiasme op. De reden daarvoor hoef je niet ver te zoeken. Ze noemen mij wel eens de nieuwe Pavarotti, zijn jaloers op mijn prachtige stem en vinden niemand anders geschikt voor deze taak. Zonder mijn stem op te warmen kwamen de mooiste noten uit mijn stembanden ... al leek het spel daar anders over te beslissen ... Het kan zijn dat niet alles in deze eerste paragraaf waarheid is.
Just Dance, het ter ziele gegane SingStar, Let's Sing en consorten. Zo'n spellen zijn op mijn lijf geschreven. Ze zorgen niet alleen voor enkele uren spelplezier, maar ook voor een pak ambiance, stijve dansbenen, verkrachte stembanden en boze buren. Héérlijk toch? Op exact 35 nummers kan je je in Let's Sing 2025 laten gaan en daarbij werd rekening gehouden met een gevarieerde muziekkeuze. Zo komen onder andere de ontzettend populaire Billie Eilish met haar What Was I Made For aan bod, maar ook Justin Bieber met Love Yourself en Teddy Swims met zijn Lose Control ontbreken niet. Hits die je dezer dagen wel heel regelmatig op de radio hoort. Niet enkel hedendaagse liedjes vind je terug in de Let's Sing-tracklist. Ook nummers uit de jaren tachtig en negentig ontbreken niet. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Zombie van The Cranberries en Dancing in the Moonlight van Toploader. Zelfs een liedje uit de The Lion King-tekenfilm ontbreekt net als enkele jaren geleden niet, al viel Hakuna Matata toch tegen om te zingen.
Het zware werk was al snel achter de rug, waarna het echte, ontspannende werk kon beginnen. Een liedje kiezen, de tekst aflezen en dat laatste dan het liefst terwijl je de juiste toonhoogtes uit de keel schraapt. Hier ging ik blijkbaar behoorlijk de mist in, maar gelukkig was ik niet alleen. Mijn vriendin is ook te vinden voor wat amusement dus deed zij vrolijk mee. Dat je in het hoofdmenu kunt kiezen om een duet te zingen, en dus niet tegen elkaar, vonden we beiden wel tof. Op die manier zouden we te zien krijgen hoe compatibel onze stemmen zijn. Helaas viel het resultaat met een dertig a veertig procent in eender welk liedje flink tegen. Amper compatibiliteit dus, al voorziet ontwikkelaar Voxler naast deze Feat-modus nog een aantal andere modi. Zo kan je het tegen elkaar opnemen en zie je wie er als winnaar wordt gekroond in Classic Mode, al kan je daar net zoals ABBA of Get Ready! ook met vier tegelijk zingen. Ook online kun je wat tegenstanders vinden in Local Stage, met dynamische leaderboards.
Het is al een aantal jaar geleden dat ik nog een Let's Sing gespeeld heb, maar ik weet alleszins dat een aantal modi elk jaar opnieuw terugkomen. Dat is uiteraard niet erg, want tenslotte draait de game op een leuke tijd beleven, of dat nu alleen of met en tegen andere spelers is. Wel heb ik nu het gevoel dat er gesleuteld is aan de nauwkeurigheid, al prefereer ik eigenlijk nog altijd een microfoon in de hand. Er zal dus niks anders opzitten dan compatibele microfoons aan te schaffen, wat gegarandeerd zal zorgen voor nog wat extra inlevingsvermogen. In Let's Sing 2025 kun je trouwens je eigen avatar aanmaken, al zijn de aanpassingsmogelijkheden in het begin beperkt. Hoe meer je speelt en hoe beter je presteert, des te sneller stijg je in diverse levels, waarna diverse cosmetics worden vrijgespeeld. Voor mij is dit alvast een overbodig iets.
Heb je met de 35 songs trouwens niet voldoende keuze? Dan heeft uitgever Plaion dé oplossing voor je: schart wat centjes bij elkaar en koop de VIP Pass voor om en bij de 25 euro voor een jaar. Ik kreeg de Platinum Edition en daarbij is die VIP Pass een jaar inbegrepen. Je krijgt dan in ruil ongeveer 150 nieuwe liedjes, waarbij artiesten als Lady Gaga, Ellie Goulding, Queen en Imagine Dragons in het oog springen.
Just Dance, het ter ziele gegane SingStar, Let's Sing en consorten. Zo'n spellen zijn op mijn lijf geschreven. Ze zorgen niet alleen voor enkele uren spelplezier, maar ook voor een pak ambiance, stijve dansbenen, verkrachte stembanden en boze buren. Héérlijk toch? Op exact 35 nummers kan je je in Let's Sing 2025 laten gaan en daarbij werd rekening gehouden met een gevarieerde muziekkeuze. Zo komen onder andere de ontzettend populaire Billie Eilish met haar What Was I Made For aan bod, maar ook Justin Bieber met Love Yourself en Teddy Swims met zijn Lose Control ontbreken niet. Hits die je dezer dagen wel heel regelmatig op de radio hoort. Niet enkel hedendaagse liedjes vind je terug in de Let's Sing-tracklist. Ook nummers uit de jaren tachtig en negentig ontbreken niet. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Zombie van The Cranberries en Dancing in the Moonlight van Toploader. Zelfs een liedje uit de The Lion King-tekenfilm ontbreekt net als enkele jaren geleden niet, al viel Hakuna Matata toch tegen om te zingen.
Stemmen opwarmen
Om aan de slag te gaan met Let's Sing heb je sinds enkele jaren geen microfoon meer nodig die je draadloos kan aansluiten op je console. Tegenwoordig heb je met je smartphone genoeg in huis, al moet je daarbij wel eerst een applicatie downloaden. Ik ben echter nog een beetje van de oude stempel op dat vlak en anders liggen de draadloze SingStar-microfoons enkel maar stof te verzamelen zonder nuttig te wezen, dus propte ik eerst nieuwe AA-batterijen in zowel de blauwe als de rode microfoon, stak ik de ontvanger in de PlayStation en kwam dan van een kale reis terug. Dat marcheert dus niet. Dan toch maar de Let's Sing Companion-app downloaden dus. Al snel in het menu krijg je een keuze voorgeschoteld waarbij je de gewenste apparaten kiest. In dit geval dus de smartphone, in andere gevallen bekabelde microfoons. Nog even een kalibratie uitvoeren en klaar.Ook Let's Sing 2025 zorgt voor een piek aan burenklachten.
Het zware werk was al snel achter de rug, waarna het echte, ontspannende werk kon beginnen. Een liedje kiezen, de tekst aflezen en dat laatste dan het liefst terwijl je de juiste toonhoogtes uit de keel schraapt. Hier ging ik blijkbaar behoorlijk de mist in, maar gelukkig was ik niet alleen. Mijn vriendin is ook te vinden voor wat amusement dus deed zij vrolijk mee. Dat je in het hoofdmenu kunt kiezen om een duet te zingen, en dus niet tegen elkaar, vonden we beiden wel tof. Op die manier zouden we te zien krijgen hoe compatibel onze stemmen zijn. Helaas viel het resultaat met een dertig a veertig procent in eender welk liedje flink tegen. Amper compatibiliteit dus, al voorziet ontwikkelaar Voxler naast deze Feat-modus nog een aantal andere modi. Zo kan je het tegen elkaar opnemen en zie je wie er als winnaar wordt gekroond in Classic Mode, al kan je daar net zoals ABBA of Get Ready! ook met vier tegelijk zingen. Ook online kun je wat tegenstanders vinden in Local Stage, met dynamische leaderboards.
Bluven goan
De laatste modus is de Career Mode. Deze modus biedt de speler vooruitgang, terwijl de vaardigheden op de proef worden gesteld. Hoe meer vooruitgang wordt geboekt, hoe moeilijker de uitdagingen worden. Zo moet je duetten zingen met een NPC, maak je studio-opnames van de best mogelijke kwaliteit, geef je diverse optredens op heel wat locaties en maak je kennis met een pak leuterende personages. Het verhaal is niet interessant en de gesprekken evenmin, dus van de dialogen heb ik alleszins niet veel gezien. Daarnaast lijken alle personages weggelopen uit een LGBTQIA+-bar en dat helpt het plaatje ook niet.Het is al een aantal jaar geleden dat ik nog een Let's Sing gespeeld heb, maar ik weet alleszins dat een aantal modi elk jaar opnieuw terugkomen. Dat is uiteraard niet erg, want tenslotte draait de game op een leuke tijd beleven, of dat nu alleen of met en tegen andere spelers is. Wel heb ik nu het gevoel dat er gesleuteld is aan de nauwkeurigheid, al prefereer ik eigenlijk nog altijd een microfoon in de hand. Er zal dus niks anders opzitten dan compatibele microfoons aan te schaffen, wat gegarandeerd zal zorgen voor nog wat extra inlevingsvermogen. In Let's Sing 2025 kun je trouwens je eigen avatar aanmaken, al zijn de aanpassingsmogelijkheden in het begin beperkt. Hoe meer je speelt en hoe beter je presteert, des te sneller stijg je in diverse levels, waarna diverse cosmetics worden vrijgespeeld. Voor mij is dit alvast een overbodig iets.
Heb je met de 35 songs trouwens niet voldoende keuze? Dan heeft uitgever Plaion dé oplossing voor je: schart wat centjes bij elkaar en koop de VIP Pass voor om en bij de 25 euro voor een jaar. Ik kreeg de Platinum Edition en daarbij is die VIP Pass een jaar inbegrepen. Je krijgt dan in ruil ongeveer 150 nieuwe liedjes, waarbij artiesten als Lady Gaga, Ellie Goulding, Queen en Imagine Dragons in het oog springen.
Conclusie
Heb je zin om je volledig te laten gaan en de buren wat overlast te bezorgen? Dan haal je met Let's Sing 2025 het perfecte spel in huis. De set-up is heel kort en met een gevarieerde muziekkeuze van zowel oude knollen als nieuwe artiesten zit er voor iedereen wel wat geschikt tussen. Met diverse leuke modi ben je even zoet, al zit het echte werk in de Career Mode. En als je al rechtstaand staat te zingen, zal je al gauw merken dat je hele lijf mee begint te doen. Echt tof!
Pro
- Gevarieerd aanbod aan liedjes
- Career Mode
- Aanbod aan modi
Con
- Blijft uiteraard zo goed als hetzelfde
- Verhaal van de Career Mode beetje overbodig
7.5
Over
Beschikbaar vanaf
5 november 2024
Gespeeld op