Review: Light Speed Arena

Hoewel de ruimte en alles daaromtrent normaliter niet tot mijn meest geprefereerde thema behoort, merk ik de laatste tijd dat heel wat nieuwe ontdekkingen in de bordspelwereld zich net met dat thema komen aanbieden. En wat blijkt? Als de mechanieken van het spel bij me klikken, maakt dat het ruimtethema des te aantrekkelijker. Met Light Speed Arena bracht ik weer een bezoekje aan het galactische sterrenrijk, benieuwd naar de tactische uitdagingen die me ditmaal te wachten stonden.

Light Speed Arena profileert zichzelf als een partyspel geschikt voor spelers vanaf acht jaar. Het is tot stand gekomen via een samenwerking van verschillende ontwikkelaars: Leonardo Alese, James Ernest, Tom Jolly en Emanuele Santellani. De vormgeving werd verzorgd door Marco Salogni. Opvallend aan de game is dat het een real-time arenagevechtspel is, een beetje zoals een soort videogame dus. Ik was alleszins bij het lezen van de korte omschrijving enorm nieuwsgierig naar de praktische uitwerking. Hoe vertaalt zo'n hectisch, digitaal geïnspireerd concept zich naar de speeltafel?

Light Speed Arena1.jpg

Snel, tactisch denkwerk en een app als scheidsrechter​

De spelregels zijn op enkele minuten uit te leggen. Iedere speler krijgt een stapeltje tegels met ruimteschepen en een basis in zijn of haar kleur ter beschikking. Op deze tegels staat de volgende informatie: het ruimteschip (of de basis zelf), een cijfer, de laserstralen die het schip afvuurt en al dan niet de aanwezigheid van een schild. Vervolgens neem je er een smartphone of tablet met de bijhorende Light Speed Arena applicatie bij en start je een nieuw spel op. Het doel is eenvoudig: je moet zoveel mogelijk vijandelijke schepen en/of basissen uitschakelen en zelf trachten te overleven. De manier waarop dat gebeurt, is allesbehalve conventioneel.

Spelers plaatsen eerst elk hun basis op het speelveld. Is er dan een spelbord hoor ik je vragen? Wel nee, niet exact. Er zitten onderdelen in de speldoos waarmee je zelf de arena moet vormen waarbinnen alle actie plaatsvindt. Binnen deze arena moet je vervolgens simultaan een schiptegel neerleggen. Hoe en waar je dat doet, kies je volledig zelf. Bij het opstarten van een nieuwe ronde, zal de app een timer van een tiental seconden laten lopen. Zoveel tijd krijg je om te besluiten waar het schip terechtkomt op tafel. Dit herhaalt zich tot elke speler al zijn tegels op tafel heeft gelegd. Dan komt het leukste deel: je trekt een foto van de arena en de app simuleert het hele ruimtegevecht. De lasers komen tot leven op het scherm en je ziet exact welke schepen/basissen geraakt worden. De speler die de meeste schade uitdeelt en daarbij het minste incasseert, wint de ronde.

Light Speed Arena2.jpg

Meer diepgang dan je zou denken​

In theorie klinkt dit allemaal heel vanzelfsprekend en eenvoudig maar dat is het in de praktijk allerminst. Eerst en vooral moet je rekening houden met de cijfers op je schip. Hoe lager het cijfer, hoe hoger de initiative van dat schip. Een schip met nummer twee zal dus eerder schieten dan een schip met nummer zeven. In de praktijk is deze beurtenvolgorde heel belangrijk want als jouw schip wordt vernietigd vooraleer het aan de beurt komt, krijg je dus ook geen schadepunten. Ook kunnen spelers ervoor kiezen de factiekrachten van elk kleur schip te activeren voor nog meer diepgaande gameplay. Zo bestaat de unieke eigenschap van rood er bijvoorbeeld in dat hun schilden de schade tot nul herleiden. Bovendien is er ook een verschil in de sterkte van de laserstralen. Er zijn drie soorten: groen, geel en rood die respectievelijk één, twee of drie schadepunten opleveren. Schilden verlagen de ontvangen schade van lasers met een punt.

De vele opties om de moeilijkheidsgraad op te schalen zorgt ervoor dat Light Speed Arena toegankelijk is voor een breed publiek.

Tenslotte moet je ook rekening houden met asteroïden die aan het begin van de ronde op het speelveld worden geplaatst. Als je ze raakt met je wapens, krijg je immers mineralen en die geven je dan weer overwinningspunten. Je kan hierbij kiezen tussen de standaard asteroïden zonder extra effecten of je kan ze omdraaien waardoor elke asteroïde een eigen speciale twist krijgt. Hoewel het spel dus in de praktijk heel simpel lijkt, zijn er veel factoren aanwezig waarmee je rekening dient te houden. Ook kan de game naar believen moeilijker worden gemaakt, wat fijn is voor de doorwinterde bordspelfanaten onder ons. Dat zorgt ervoor dat Light Speed Arena toegankelijk is voor een breed publiek.

Light Speed Arena3.jpg

Weinig interactie door intensief appgebruik​

Het gebruik van de app staat centraal en dat heeft helaas ook wel wat negatieve punten. Zo moet je gebruik maken van een scherm, terwijl boardgames er net voor zorgen dat je die tablet of telefoon even kan wegleggen en kan focussen op het sociaal contact met mensen. De vraag is ook wat er met het spel gebeurt indien de ondersteuning voor de app stopt. Er werd wel een Analog Downgrade Expansion uitgebracht waardoor je ook offline de puntentelling kan uitvoeren maar dat brengt in mijn opinie de vlotheid van het spel in gevaar. Ook lijkt deze uitbreiding eerder lastig te vinden dus een valabele oplossing is het niet meteen.

Een ander vermeldenswaardig puntje zit hem in het feit dat, door het intensieve appgebruik, de game zichzelf wat lijkt te spelen. De eerste paar keren dat ik de gevechten tot leven zag komen op het scherm, was ik echt onder de indruk. Het was cool om te zien dat je lasers de tegenpartij raakten om vervolgens op te merken dat het schip ook je eigen basis schade heeft berokkend, oeps. Deze verwondering verdwijnt evenwel vrij snel en dan blijft er nog weinig vernieuwing over om het spel interessant te houden voor nog een speelsessie.

Ik zie Light Speed Arena het best uit de verf komen als een toegankelijke party game om een bordspelavond op gang te trekken maar het is net iets te passief om het veel na elkaar te spelen. Dat is op zich niet echt een probleem, want Light Speed Arena lijkt ook niet meer te willen zijn dan een luchtig kwartiertje chaotisch spelplezier.

Conclusie

Light Speed Arena weet te verrassen met zijn originele concept en slimme vertaling van een real-time videogamegevoel naar de speeltafel. De combinatie van simultaan spelen, tactische positionering en de visuele effecten via de app zorgt voor een toegankelijk en chaotische partygame die vooral in korte sessies goed tot zijn recht komt. Op het eerste gezicht lijkt het spel bijna té simpel maar gelukkig valt de moeilijkheidsgraad op eenvoudige wijze op te schalen. Het intensieve appgebruik maakt wel dat er heel weinig directe interactie is tussen spelers aangezien alles via de app wordt uitgewerkt. Dat zorgt voor een vrij passieve ervaring. Ook kan de vraag gesteld worden hoe duurzaam het bordspel is op lange termijn.

Pro

• Origineel concept
  • Gemakkelijk te leren
  • Mogelijkheden om de moeilijkheidsgraad te verhogen
  • Leuk om via de app het gevecht te zien plaatsvinden

Con

• Heel sterk afhankelijk van de app
  • Weinig interactie tussen spelers
  • Onzekerheid over de goede werking van het spel op langere termijn
7.5

Over

Uitgever