Review: Looney Tunes: Wacky World of Sports

Wie mij een beetje kent, weet dat er in mij hoegenaamd geen sporter schuilt. Ik doe dan wel wekelijks een sessie badminton en in een ver verleden heb ik American Football gedaan, maar daar eindigt het bij. Toch als we over echte sporten spreken. Digitaal laat ik me meestal wat meer gaan, en het zal niemand verwonderen dat ik vooral vele uren heb versleten op Wii Sports. Maar goed, ook dat ligt al ver achter ons, dus moeten er alternatieven zijn. Looney Tunes: Wacky World of Sports dan maar? Ik zeg het nu al: eigenlijk liever niet.

Looney Tunes: Wacky World of Sports is enkele weken geleden uitgebracht voor alle relevante platformen, al speelde ik het op PlayStation 5 dankzij Mindscape die ons een reviewcode bezorgde. Vele jaren geleden, in 1994 om precies te zijn, verscheen Looney Tunes: Wacky World of Sports al eens. Dat was toen op de Sega Mega Drive. Ook daarin kon je in tal van sporten het beste van jezelf geven, waarbij voornamelijk absurde minigames centraal stonden, die voor een lach op menig gezicht zorgden. Daar is in deze nieuwe iteratie niets meer van aan ...

Sportdag​

Ook in de 2024-versie van Looney Tunes: Wacky World of Sports kun je jezelf bewijzen in een aantal sporten. Het zijn er vier om precies te zijn: basketbal, voetbal, golf en tennis. Van minigames is er geen sprake meer, maar uiteraard is er wel een Looney Tunes-twist aanwezig. Zo mag je tonen wat je in je mars hebt bij golf, waarbij je op de banen diverse obstakels moet overwinnen. Denk daarbij aan portalen of elektrische rasters. Daarnaast is het golfgedeelte best diepgaand, want je moet rekening houden met onder andere de wind, kunt de clubs kiezen waarmee je slaat en uiteraard moet je ook rekening houden met de kracht van je schot richting de hole. Golf is vreemd genoeg een beetje het hoogtepunt van Looney Tunes: Wacky World of Sports, want hierna gaat het eigenlijk snel bergafwaarts.

De knappe graphics redden het spel helaas niet.

Tennis kan er in principe nog mee door, want je hebt ook redelijk wat invloed op wat je precies doet. Onderaan het scherm wordt namelijk bij elke sport aangegeven welke knop voor welke actie dient, waardoor snel duidelijk is hoe je een lob kunt geven of een krachtige stoot richting de tegenstanders stuurt. Daarnaast kun je ook in dubbelspel aan de slag en kun je gebruikmaken van power-ups, waaronder bommen. Afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad gaat de AI van de tegenstanders van oerdom naar heel degelijk, al kan het voorvallen dat de tegenstanders op de hoogste moeilijkheidsgraad simpele shots missen.

AI werkt niet mee​

Zowel voetbal als basketbal lijden onder een aantal technische mankementen om interessant te zijn. Er gebeurt bij deze sporten wat meer op het scherm en dat vertaalt zich naar een aantal aspecten, waaronder te trage bewegingen en de controls die niet responsief zijn. Daarnaast ogen de animaties een stuk houteriger dan in de andere twee sporten en dat is best vreemd. Daarnaast durft ook de camera soms wat roet in het eten gooien. Dat lijken me toch zaken die eenvoudig opgelost zouden kunnen worden. Ook lijkt de AI niet erg gebalanceerd te zijn in onder andere voetbal en dat geldt ook voor je AI-medespelers. Winnen wordt op de eenvoudigste moeilijkheidsgraad soms verdomd moeilijk. De AI is met andere woorden inconsistent en voornamelijk bij de groepssporten is dit vervelend. Hun verkeerde keuzes of trage reacties veroorzaakten meermaals momenten van irritatie.

Een van de beste aspecten aan Looney Tunes: Wacky World of Sports is ongetwijfeld het grafische. De game ziet er echt mooi uit. Geen saaie voetbalstadia, maar toffe locaties in de gekende Looney Tunes-stijl. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de art niet hetzelfde is zoals uit de cartoons die we van op het televisiescherm kennen, aangezien er voor deze game gekozen werd voor cel shading. Zo hebben de personages 3D-kenmerken en lijken ze levendiger op het scherm. Het resultaat vind ik knap, maar ik kan ook de fans begrijpen die liever het origineel hadden gezien. Daarnaast scoort het spel ook punten door de ondersteuning van lokale co-op. Een online verbinding is dus niet nodig om enkele potjes, ahum, plezier te hebben.

Conclusie

Looney Tunes: Wacky World of Sports is helaas niet geworden wat ik ervan had verwacht. Vier sporten is niet veel, en al zeker niet als er amper variatie in de sporten zit. Het spel wordt voornamelijk geplaagd door technische en speltechnische mankementen, waaronder inconsistente AI, houterige animaties en het te trage reactievermogen van je virtuele tegenstanders en medespelers. Het spel wordt deels gered door de mogelijkheid om lokaal in co-op te spelen en door de knappe graphics. Maar daar houdt het helaas mee op.

Pro

• Ziet er erg mooi uit
  • Lokale co-op

Con

• Slechts vier sporten
  • Soms te veel chaos
  • Houterige animaties
  • AI inconsistent
5.5

Over

Beschikbaar vanaf

27 september 2024