Review: NBA 2K25

Het was alweer even geleden dat ik een versie van NBA 2K speelde, maar de afgelopen Olympische Spelen wakkerden de vlam weer wat aan. Vooral de Belgian Cats die zenuwslopende wedstrijden zien spelen, lieten mij zin krijgen om terug een potje basketbal te spelen. Aangezien de eerste nieuwsberichten over deze editie bovendien veelbelovend waren, waarbij de minpunten van vorige edities aangepakt werden en er algemene verbeteringen beloofd waren, heb ik de sprong gewaagd.

Basketbal blijft toch voornamelijk een typisch Amerikaanse sport, al heeft ze de laatste jaren ook aan populariteit gewonnen in België. Onze nationale teams eindigen ook meer en meer op hogere plaatsen in de rangschikkingen, waardoor de clubs in ons landje veel meer instroom van vers talent krijgen. In NBA 2K25 krijg je uiteraard ook de kans om de carrière van je virtuele zelve te beleven, maar zijn er ook verschillende andere spelmodi om in te duiken.

NBA2K25-05.jpg

Nieuwer en beter?​

Er werden, zoals elk jaar, verschillende verbeteringen beloofd. Een betere AI, realistischere bewegingen van zowel de spelers als de bal en een vloeiendere gameplay. Het eerste dat veteranen in deze editie zullen opmerken, is dat 2K een aantal kleinere veranderingen in het ritme heeft geïntroduceerd die erin slagen om de gameplay wat meer op te frissen. Het belangrijkste trucje is het vertragen van bewegingen en animaties op cruciale momenten en het versnellen tijdens de gewonere delen van het spel. Bij bewegingen met en zonder bal lopen de spelers nu veel soepeler en natuurlijker, zonder tegen elkaar op te botsen. Tegelijkertijd verandert tijdens de vloeiende aanvallen het ritme en hebben we tijd om de geweldige animaties en het stevige voetwerk voor een lay-up te waarderen, waarbij het contact met de verdediger wordt opgevangen.

Ook de bal gedraagt zich dit jaar realistischer. Zo komt het stuiteren tussen bijvoorbeeld de ring en het bord na een shot veel beter tot zijn recht, in plaats van telkens volgens dezelfde gelijkaardige animaties. Al die kleinere maar belangrijke details dragen zo bij tot de realistische gameplay van dit jaar. Het tweede belangrijke aspect is de levendigere en reactievere AI, vooral die van het eigen team. Dit was een belangrijk punt in NBA 2K24 en veel van deze problemen lijken mij toch te zijn opgelost. Uiteraard gebeuren er nog steeds dingen die wat vreemd lijken, maar teams werken logischer, teamgenoten doen nu effectief pogingen om aanvallen op te zetten en er zijn bewegingen en initiatieven. Ook de statische aanvalspatronen zijn verminderd. In MyCareer lijkt het er eveneens op dat onze teamgenoten zonder onze speler het spel realistischer spelen.

Je eigen pro​

De carrièremodus lijkt mij het belangrijkste aspect te zijn want zodra ik het spel voor de eerste keer startte, werd ik dan ook meteen naar de character creation gestuurd om onze speler aan te maken en aan diens levensverhaal te beginnen. Als veelbelovend talent speel je dan ook eerst wat wedstrijden waarbij het kampioenschap voor je school op het spel staat. Je wordt dan ook verwacht om te winnen want anders moet je gewoonweg herbeginnen. Daar had ik toch wat meer creativiteit verwacht want uiteindelijk bepaalt dat niet de rest van het spel, al is het leuker om als overwinnaar uit de bus te komen. Eens je bewezen hebt dat je kan basketballen, krijg je de vrijheid om de stad te verkennen genaamd ... de City.

Bouw je carrière uit en wordt de beste speler van de stad.

De City zou veel gestroomlijnder zijn dan vorig jaar en minder groot qua architectuur. Op die manier zouden we sneller komen waar we willen zijn, in plaats van doelloos rond te dwalen in doodlopende wegen en onzichtbare muren. Voor de volledigheid heb ik dat ook vergeleken met de vorige editie en het lijkt mij dan ook een enorme verbetering. Er is veel variatie te vinden en zo bevinden we ons vaak op veldjes die uit onze beste basketbaldromen lijken te komen. De 3x3-toernooien zijn behoorlijk leuk, en via een Shut it down stopt de wedstrijd, waarbij het publiek het veld bestormt als de vernedering te groot wordt. Er zijn ook andere activiteiten zoals het karten, dat weliswaar zeer eenvoudig is uitgevoerd. Het is eens iets anders om te doen waarbij je bovenop wat zaken verdient om je speler te verbeteren. Het is echter duidelijk dat de nadruk ligt op de microtransacties om je speler zo snel mogelijk tot een hoger niveau te tillen. De beloningen zijn niet navenant en het duurt dus lang om zonder investeringen vooruit te gaan. Het is niet geheel onmogelijk, maar je zult toch heel wat uren zoet zijn.

Wat meer?​

Voor wie op zoek is naar een goede basketbalervaring, is 2K25 natuurlijk de beste (en enige valabele?) optie. De gameplay is op zich top. Er is meer dan genoeg inhoud en het spel staat bijgevolg garant voor vele uren aan speelplezier dankzij de verschillende mogelijkheden. Denk aan een uitgebreide MyTeam-modus om het online op te nemen tegen andere spelers, of een terugkeer naar de geschiedenisboeken met NBA Eras, waarbij je historische wedstrijden met de originele teams kan herbeleven. Maar er blijft ook nog genoeg ruimte voor verbetering, zoals her en der nog wat visuele foutjes waardoor bijvoorbeeld lichaamsdelen nog steeds doorheen tegenspelers bewegen. Dit is echter niet het enige sportspel dat hiervan last heeft waarin dit ondertussen al opgelost zou moeten zijn.

NBA 2K25 is duidelijk beter dan vorig jaar. Misschien stond de lat ook te laag na 2K24 waardoor de kleinste verbeteringen dit jaar het spel verfrissend doen lijken. Wie overschakelt naar de versie van dit jaar zal volgens mij toch tevreden zijn. De verwachtingen na de eerste aankondigingen zijn wat mij betreft grotendeels ingelost en het spel speelt vlot genoeg om menig basketbalfan met een positieve ervaring achter te laten. De echte kenners zullen mogelijks iets meer op hun honger blijven zitten, want niet alle toppers zijn vertegenwoordigd wegens contracten die niet (op tijd) geregeld zijn. Voor wie de laatste jaren echter getwijfeld heeft om in te stappen in deze reeks, is NBA 2K25 veruit de beste iteratie van de afgelopen jaren.

Conclusie

De verbeteringen aan de gameplay die dit jaar beloofd werden, zijn grotendeels ingelost. Het maakt NBA 2K25 dan ook de beste versie uit de reeks van de afgelopen jaren. De spelers én bal bewegen realistischer dan ooit tevoren en ook de AI is er een heel pak op vooruitgegaan. Voor de gemiddelde liefhebber is er heel wat te beleven en er is dan ook veel inhoud om je talloze uren zoet mee te houden. De uitwerkingen van MyCareer, MyTeam en de NBA Eras hebben mij toch kunnen boeien. De grootste opmerking is toch de grote druk om virtuele munten aan te kopen bij de belangrijkste spelmodus. Het duurt ook langer dan vorige edities om voldoende beloningen te verdienen om je eigen Pro te verbeteren, zonder aan de microtransacties toe te geven. Daar minder nadruk op leggen zou de populariteit van het spel op (middel)lange termijn alleen maar ten goede komen. Toch kan ik het aanraden om NBA 2K25 aan te schaffen als je zin hebt in een goed basketbalspel.

Pro

• Effectief verbeterde gameplay
  • Realistische bewegingen
  • Verbeterde AI
  • Veel inhoud

Con

• Microtransacties te nadrukkelijk aanwezig
  • Sommige licenties missen
  • Toch nog wat visuele foutjes
7.5

Over

Beschikbaar vanaf