Review: Planet Coaster 2

Frontier Developments, het bedrijf dat ons RollerCoaster Tycoon 3 en Planet Coaster gegeven heeft, staat gekend als de redders van het originele idee achter RollerCoaster Tycoon. Met Planet Coaster 2 willen ze opnieuw naar hun roots gaan en net zoals RCT3 waterparken toevoegen aan hun game.

Planet Coaster, dat nu ondertussen al acht jaar geleden uitkwam, was tot iederes grote verbazing een quasi perfecte pretparksimulator met prachtige graphics en een nieuwe coaster builder die op weg was om die van No Limits 2 te evenaren. Sinds 2016 heeft Frontier een toch wel lange tijd gehad om een waardevolle sequel uit te brengen die hierop kon verder bouwen en de minuscule foutjes van de eerste game verbeteren. Na een uitgebreide testperiode met de game heb ik genoeg tijd gehad om alle plus-en minpunten op een rijtje te zetten en tot in de details te bekijken of dit wel een waardevol vervolg is.

PlanetCoaster2.jpg

Meer = beter?

Vanaf het opstarten van de game kreeg ik het nostalgisch gevoel van de eerste keer de vorige game op te starten, met de leuke soundtrack en de nu al bekende mascottes. Het hoofdmenu is ook bijna exact hetzelfde ingedeeld met de aarde aan een kant en de speelopties aan de andere. Deze keer is er wel een nieuwe optie: Franchise. Hier kan je online met je vrienden een bedrijf opstarten waarvoor je elk een park kan bouwen. Spijtig genoeg is het niet echt multiplayer. Zo kan je niet tegelijkertijd een park bouwen. Dit was toch een van de minpunten aan de vorige game waaraan gewerkt kon worden, maar dus helaas deze keer ook geen online multiplayer park bouwen.

Als je voor de Career-modus gaat, heb je net zoals in de eerste game een lineaire opvolging van tutorials en uitdagingen die je kan volgen om de game te leren en de voorgebouwde parken te bouwen. Na een uur of drie had ik het helemaal gehad met de saaie personages en uitdagingen en wou ik gewoon mijn eigen park bouwen, dus heb ik hierna alleen nog maar de Sandbox-modus gespeeld.

Frontier kon met de Career-modus toch veel meer doen. RollerCoaster Tycoon 1 en 2 hun hoofdverhaallijn was simpel met één hoofdobjectief, maar het was straight to the point en de parken werden origineler en uitdagender om in te bouwen. Ik kon spijtig genoeg geen uitdaging vinden in Planet Coaster 2, en zodra ik mij moest bezighouden met de management en faciliteiten van medewerkers begon ik al serieus gefrustreerd te worden. Eens je wat dieper in de mechanics van de game gaat, buiten het bouwen van coasters en neerzetten van attracties en omgevingen, en je begint aan het parkmanagement, begint het toch al wat te wringen van de eerste seconde.

Hoofdpijn

De menu’s voelen aan als een serieus doolhof met eindeloze knoppen waar je nooit meer je weg uit zal vinden. Tegen dat je doorhebt wat je moet doen en waar het te vinden is, kon je evengoed al een online tutorial of opleiding volgen om een park in het echt te bouwen. Het voelt helemaal niet naturel en veel te gecompliceerd aan. De eerste game had al een quasi perfect managementaspect, dus ik snap niet dat ze dit helemaal moesten aanpassen. Niet alleen de managementmenu’s zijn gecompliceerd, maar de bouw- en omgevingsmenu’s zijn dit ook. Als je een winkel wilt plaatsen moet je altijd klikken op een aparte knop om een custom build te maken, anders heb je alleen de blauwdrukken die Frontier in de game gestoken heeft. Dit geldt trouwens ook voor de attracties en achtbanen.

Planet Coaster 2 is precies een consolegame die nog snel wat aangepast is voor pc.

Het onderzoeken van nieuwe attractietypes voelt ook helemaal niet aan als onderzoeken. Je krijgt willekeurig onderzoekspunten die je kan gebruiken om nieuwe attracties te kopen, je klikt op de knop en je hebt ze instant beschikbaar. Ik kreeg daardoor niet echt het gevoel dat ik iets bereikte. Ook het plaatsen van de nieuwe elektriciteitscentrales om de attracties stroom te geven, voelt beetje onnodig aan. Je kan ze gewoon willekeurig ergens plaatsen en met elkaar linken en je attracties zullen stroom krijgen. Je moet wel technisch personeel aannemen om ze te onderhouden. Bij de waterparken is dit uiteraard wel logisch, aangezien je waterpompen en filters moet bouwen om je zwembaden mooi te houden en je glijbanen te doen werken.

Licht aan het einde van de tunnel

Natuurlijk zijn niet alle nieuwe mechanics slecht. Zo kan je nu voor je medewerkers een "achter de schermen"-faciliteit bouwen zodat ze kunnen relaxen en beter werken. Dit is een van de realistische toevoegingen aan de game die leuk en origineel is, alhoewel Parkitect dit al eerder had. Ook de toevoeging van waterparken is een fantastisch idee en je kan heel erg leuke en dynamische parken bouwen die water en traditionele attracties mixen. Er zijn al sommige creaties op de Frontier Workshop waar ik erg onder de indruk van ben. Het water ziet er ook prachtig uit en ik zou er direct in willen springen. Maar net zoals het bouwen van paden zijn er nog wat minpunten. Voor beide zijn er nog net iets te veel glitches, zoals het connecteren van twee locaties of het afronden van de hoeken. Er zijn soms ook nog plekken die je gewoon niet goed kan krijgen. Maar de nieuwe tool om paden en zwembaden de tekenen met een lijn heeft het potentieel om heel erg sterk te zijn. Het voelt gewoon nog niet perfect aan.

De coaster builder is in Planet Coaster 2 quasi perfect.

Het maken van omgevingen en thematiseren van je park is ook nu nog beter dan de vorige game. De nieuwe mogelijkheid om objecten te vergroten of verkleinen geeft de speler nog meer vrijheid bij het bouwen van het park en de attracties. Daarbovenop zijn er drie enorm belangrijke toevoegingen bij de game: De scenery brush, roterende objecten en de mogelijkheid om je achtbaantrein te decoreren. Met de scenery brush kan je nu eender welke objecten samen zetten en met een automatische borstel over de grond gaan van je park en de borstel zal die objecten willekeurig plaatsen. Zo kan je een volledig bos of een berg met rotsen in een paar seconden maken. In vergelijking met de vorige game, waar dit soms uren kon duren, is dit een heel groot gemak.

Achtbaantopia

Je kan nu ook objecten in je omgeving laten roteren op een mechanisme. Je kan nu bijvoorbeeld ons planetenstelsel creëren met de planeten die elk op een andere snelheid rond de zon draaien. Of een roterende fontein zetten in je waterpark. De mogelijkheden zijn eindeloos. De vrijheid om de achtbaantreinen te decoreren geeft de speler nu ook nog meer kans om creatief te zijn en ook je trein in hetzelfde thema te zetten als de rest van je attractie. Het is iets kleins, maar het zijn zo details die een game net een niveautje hoger kunnen tillen.

Behalve het toevoegen van waterparken, is het bouwen van achtbanen nog beter geworden in Planet Coaster 2 dan in de vorige game. Het is voor mij de beste achtbaanbouwer die er momenteel beschikbaar is, zelfs op het niveau van No Limits 2 (wat officieel gebruikt wordt door achtbaanbouwers). De nieuwe smoothing tool bij het bouwen zorgt dat elk klein stukje dat onrealistisch aanvoelt plots magisch gefikst is. Het gaat natuurlijk niet allemaal automatisch, je moet zelf nog de fysica van de trein volgen, en de elementen zelf bouwen (ook al zijn er wat presets). Maar de mogelijkheden zijn quasi eindeloos. Het is alleen maar spijtig dat je de 3D-modellen van je achtbaan niet kan exporteren in een 3D modelling software zoals 3DS Max of Maya.

Het is ook heel erg leuk dat Frontier de namen van de achtbaanfabrikanten aangepast heeft, maar toch nog gelinkt heeft aan de echte bouwers. Zo is bijvoorbeeld Intamin in het spel Outamax, of Mack Rides in het spel Big M's Rides. Op de foto's hieronder kan je een Gerstlauer, of in de game Jerry St. Lauer achtbaan zien

Ik zie mijzelf in de toekomst uren-, dagen-, weken- of zelfs maandenlang Planet Coaster 2 spelen, alleen maar om achtbanen en attracties te bouwen, thematiseren en dynamisch te laten interacteren met waterparken. Alhoewel dat de glijbanen in een update aangepast moeten worden en op hetzelfde niveau als de achtbanen gebracht worden. Als je het spel voor dit speelt, dan zal je oneindig veel plezier hebben. Het is jammer dat de nieuwe menu’s en managementaspecten zo slecht zijn, want anders was de game quasi perfect geweest.

Conclusie

Planet Coaster 2 heeft niet de verwachtingen van een sequel op het fantastische Planet Coaster behaald. Spijtig genoeg is er te veel focus gezet op onbelangrijke dingen, terwijl Frontier had moeten focussen op het perfectioneren van de eerste game. Op sommige vlakken hebben ze dit ook gedaan. De coaster builder is quasi perfect en de smoothing tool maakt elk ruw element super vlot. Maar soms zijn er toch wel nog glitches bij het bouwen van achtbanen. De toevoeging van waterparken is leuk en in thema voor Frontier. Maar de glijbanen zijn jammer genoeg gewoon slecht. Ze volgen geen realistische simulatie en je kan de baan zelf niet kantelen in bochten. Daarbij zijn sommige banen gewoon vlak terwijl ze parabool moeten zijn. De zwembaden zelf zijn wel fantastisch en het water heel erg mooi. Al bij al voelt het als een consolegame die nog snel wat aangepast is voor pc, met nog te veel glitches, geen gebruiksvriendelijk menu en onnozele nieuwigheden zoals de elektriciteit. Je kan wel realistische en verbazingwekkende achtbanen bouwen met enorm immersieve omgevingen. Als achtbaan- en attractiebouwer geef ik de game een 9.5/10, maar als pretparksimulatie, wat deze game dus is, in het algemeen onderstaande score.

Pro

• Visueel prachtige game
  • Waterparken
  • Een nog betere achtbaanbouwer
  • Nieuwe tools zoals de scenery brush
  • Decoreren is nog vrijer en creatiever
  • Achtbaantreinen decoreren
  • Quasi perfect sound design

Con

• De menu’s zijn te ingewikkeld
  • Bouwen van paden is frustrerend
  • Te veel bugs en glitches
  • Nieuw elektriciteitssysteem
  • Glijbanen zijn onrealistisch en slecht
  • Geen Steam workshop meer
  • Moeilijk te draaien op niet zo sterke pc’s
7

Over

Beschikbaar vanaf

6 november 2024

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Simulator
  2. Strategy

Ontwikkelaar

1. Frontier Developments

Uitgever

1. Frontier Developments

"Glijbanen zijn onrealistisch en slecht" vind ik persoonlijk een kritiek die iedereen heeft overgenomen van de hardcore Planet-youtubers. Ik denk dat de casuals zich daar absoluut niet gaan aan storen.
Hetzelfde met "al bij al voelt het als een consolegame die nog snel wat aangepast is voor pc" al is dat weldegelijk een terechte kritiek.

Al bij al kan ik me wel in het cijfer vinden en ben ik er van overtuigd dat het komende jaar PC2 een dikke 8 of 9 gaat verdienen, de basis is solide.

Ik ben toch verschoten van de vele minder positieve reviews. Had ik niet verwacht na Planet Coaster 1 en Planet Zoo. Zal de aankoop van deze toch nog een tijdje uitstellen, in de hoop dat de mindere interface e.d. tegen dan toch opgelost geraken

Redactie
"Glijbanen zijn onrealistisch en slecht" vind ik persoonlijk een kritiek die iedereen heeft overgenomen van de hardcore Planet-youtubers. Ik denk dat de casuals zich daar absoluut niet gaan aan storen.
Hetzelfde met "al bij al voelt het als een consolegame die nog snel wat aangepast is voor pc" al is dat weldegelijk een terechte kritiek.

Al bij al kan ik me wel in het cijfer vinden en ben ik er van overtuigd dat het komende jaar PC2 een dikke 8 of 9 gaat verdienen, de basis is solide.
Het is inderdaad zo dat veel reviewers van de game de glijbanen critizeren, en dat is spijtitg genoeg de waarheid. Maar het is inderdaad iets dat makkelijk gefikst kan worden met een update. Het is gewoon jammer dat er zo een grote focus is op waterparken en dat de glijbanen niet gemaakt zijn op hetzelfde niveau als de achtbanen.

De reden dat het als een console game aanvoelt is de menu's zijn overduidelijk gemaakt voor met een controller te spelen. Ik snap het jammer genoeg niet waarom de menu's van Planet Coaster 1 niet gewoon behouden konden worden.

Maar inderdaad ik denk ook met een paar updates en patches zal de game fantastisch zijn! De basis is zeker in orde.

Redactie
Ik ben toch verschoten van de vele minder positieve reviews. Had ik niet verwacht na Planet Coaster 1 en Planet Zoo. Zal de aankoop van deze toch nog een tijdje uitstellen, in de hoop dat de mindere interface e.d. tegen dan toch opgelost geraken
Mijn verwachtingen lagen ook veel hoger, maar de problemen die de game nu heeft zijn makkelijk te fixen met wat updates. Eens dat die er zijn dan gaat Planet Coaster 2 een super game zijn.

Terug
Bovenaan