Ik had eigenlijk gewoon zin in een rustige managementgame. Iets om even te ontspannen, wat te bouwen, niet te veel nadenken. Dat plan hield exact een halfuur stand. Daarna zat ik plots te puzzelen met tentoonstellingen, personeel te herschikken en obsessief op zoek te gaan naar dat ene ontbrekende stuk om mijn museum “perfect” te maken. Two Point Museum heeft die subtiele neiging om je erin te trekken zonder dat je het echt doorhebt. En eens het spel je vastheeft, ben je vertrokken.
Two Point Museum
is intussen het derde spel in de Two Point-franchise. Two Point Studios bracht de eerste titel, Two Point Hospital, uit in 2018. Dat spel kon meteen op heel wat positieve bijval rekenen. Vooral het ludieke karakter en de grappige cartoonstijl konden de fans van het tycoongenre wel smaken. Hierna koos de studio voor een heel ander decor: een universiteit. In Two Point Campus bouw je je eigen college uit, zorg je ervoor dat er genoeg leslokalen zijn voor de toestroom aan jeugdige studenten en moet je de gekste cursussen uitwerken. Met Two Point Museum kiest de studio deze keer voor een museumsetting, waarin je zelf tentoonstellingen samenstelt en bezoekers probeert te lokken met steeds opvallendere en creatievere collecties.
Wat me meteen opviel bij het opstarten van Two Point Museum, is hoe gezellig alles aanvoelt. De kleuren spatten van het scherm, de animaties hebben iets vrolijk en speels, en zelfs wanneer je museum stilaan uit zijn voegen barst, blijft het geheel luchtig aanvoelen. De tutorial helpt daar enorm bij. Je krijgt de systemen rustig uitgelegd zonder dat het te veel je handje vasthoudt. Je zit snel in de game, ook als je geen doorwinterde managementfreak bent. Dat is voor mij een van de grootste troeven van de game: ze maakt het genre toegankelijk zonder oppervlakkig te worden.
Ik had hier al snel dat typische Two Point-gevoel: nog een zaaltje met artefacten bijbouwen, nog een nieuwe gegidste toer organiseren, nog snel een expeditie uitsturen, en plots ben je alweer veel langer bezig dan gepland. De museumthema’s zorgen voor genoeg variatie en de progressie blijft lichtelijk verslavend. Je merkt aan alles dat de game gebouwd is rond kleine beloningen en constante vooruitgang. Elke nieuwe vondst geeft je weer een reden om je museum optimaler in te delen. Het expeditiesysteem geeft een unieke draai aan het ontdekken van nieuw materiaal voor je museum.
Wat ik ook aangenaam vond, is dat de quests niet te moeilijk zijn. Je wordt wel telkens naar een nieuw doel geduwd, maar nooit op een manier dat het frustrerend wordt. Het blijft licht genoeg om ontspannend te zijn, maar met genoeg uitdaging om je aandacht vast te houden. Daardoor voelt Two Point Museum voor mij als een game die perfect werkt in korte sessies, maar waar je makkelijk veel te lang in blijft hangen. Dat is geen toeval, aangezien de spelstructuur net gemaakt is om je museum stap voor stap te laten groeien, zonder dat je het gevoel hebt dat je eerst een handleiding van twintig pagina’s moet lezen.
Wat mij hier het meest lag, was het zoeken naar nieuwe dieren en het uitwerken van hun verblijven. De grotere habitats bouw je anders dan de kleinere terrariums, en je moet goed nadenken over welk dier waar thuishoort en in welke omgeving ze het best floreren. Dat geeft de uitbreiding genoeg variatie en eigen identiteit. Het leukste vond ik dat je ook dieren samen kan zetten in hetzelfde verblijf, zolang je daar goed over nadenkt want lang niet alle dieren komen overeen. Zooseum voelt niet als zomaar wat extra content, maar als een volwaardige twist op wat de basisgame al goed deed.
Ook de campagne van Zooseum speelt erg vlot. De pacing zit goed, de mechanieken worden stelselmatig opgebouwd en ook hier werkt de tutorial naar behoren. Dat is voor mij belangrijk, want bij zo’n uitbreiding wil ik geen overload aan regels, maar wel genoeg nieuwe dingen om te ontdekken om weer zin te krijgen in een heel wat uren bouwen en managen. Zooseum verandert de formule niet radicaal, maar dat hoeft ook niet. Het voegt dieren, verzorging en een andere dynamiek toe, en net daardoor bleef het voor mij vernieuwend aanvoelen.
Daarnaast had de game op sommige momenten iets duidelijker mogen zijn in wat er precies van je verwacht wordt. Meestal wijst alles zichzelf wel uit, maar af en toe zit je toch even te twijfelen over je volgende stap. Een klein beetje extra richting had daar geholpen, zeker om het tempo erin te houden. Het zijn geen grote struikelblokken, maar ze zorgen er wel voor dat de ervaring hier en daar wat afgeremd wordt.
Ook technisch zijn er een paar kleine kantjes. Niets storends, maar eerder van die details die opvallen omdat de rest zo goed zit. Zo zijn er bijvoorbeeld radioberichten zonder ondertitels waardoor het soms al snel als wat onduidelijk gebrabbel overkomt. Dat is jammer in een game die zo sterk leunt op humor en sfeer. Het zijn kleine dingen, maar ze hadden het geheel nog net dat tikkeltje beter kunnen maken.
Two Point Museum
Het reilen en zeilen van een ludiek museum
De kern van Two Point Museum is eigenlijk heel simpel. Je bouwt en beheert een museum, stuurt je team op expedities om nieuwe artefacten te ontdekken, en probeert daarna je zalen zo slim mogelijk in te richten dat bezoekers blijven komen en ook effectief geld in het laatje brengen. Je bent dus niet alleen bezig met mooie objecten neerzetten, maar ook met de hele flow errond zoals het tevreden houden van personeel, het verfijnen van de lay-out, inkomsten op peil houden en zorgen dat je museum er tegelijk logisch en aantrekkelijk uitziet. Het leuke is dat de game je daar gaandeweg in meesleept, zonder dat het ooit aanvoelt als een heel complex gebeuren.Wat me meteen opviel bij het opstarten van Two Point Museum, is hoe gezellig alles aanvoelt. De kleuren spatten van het scherm, de animaties hebben iets vrolijk en speels, en zelfs wanneer je museum stilaan uit zijn voegen barst, blijft het geheel luchtig aanvoelen. De tutorial helpt daar enorm bij. Je krijgt de systemen rustig uitgelegd zonder dat het te veel je handje vasthoudt. Je zit snel in de game, ook als je geen doorwinterde managementfreak bent. Dat is voor mij een van de grootste troeven van de game: ze maakt het genre toegankelijk zonder oppervlakkig te worden.
De game maakt het genre toegankelijk zonder oppervlakkig te worden.
Ik had hier al snel dat typische Two Point-gevoel: nog een zaaltje met artefacten bijbouwen, nog een nieuwe gegidste toer organiseren, nog snel een expeditie uitsturen, en plots ben je alweer veel langer bezig dan gepland. De museumthema’s zorgen voor genoeg variatie en de progressie blijft lichtelijk verslavend. Je merkt aan alles dat de game gebouwd is rond kleine beloningen en constante vooruitgang. Elke nieuwe vondst geeft je weer een reden om je museum optimaler in te delen. Het expeditiesysteem geeft een unieke draai aan het ontdekken van nieuw materiaal voor je museum.
Wat ik ook aangenaam vond, is dat de quests niet te moeilijk zijn. Je wordt wel telkens naar een nieuw doel geduwd, maar nooit op een manier dat het frustrerend wordt. Het blijft licht genoeg om ontspannend te zijn, maar met genoeg uitdaging om je aandacht vast te houden. Daardoor voelt Two Point Museum voor mij als een game die perfect werkt in korte sessies, maar waar je makkelijk veel te lang in blijft hangen. Dat is geen toeval, aangezien de spelstructuur net gemaakt is om je museum stap voor stap te laten groeien, zonder dat je het gevoel hebt dat je eerst een handleiding van twintig pagina’s moet lezen.
Zooseum zorgt voor dierentuinvibes
De uitbreiding Zooseum doet exact wat het belooft. Ze geeft de game een extra laagje door een heuse dierentuin toe te voegen die je kan uitbaten naast je museum. De DLC, die uitkwam op 2 december 2025, voegt onder meer Silverbottom Park toe als nieuwe museumlocatie, samen met Wildlife Experts, de Farflung Isles-expeditiekaart, meer dan 40 wildlife-exhibits, een nieuwe vijfsterrencampagne, twee dierengerelateerde ruimtes en nieuwe habitat- en terrariumdieren. Heel wat extra game om te ontdekken dus.Wat mij hier het meest lag, was het zoeken naar nieuwe dieren en het uitwerken van hun verblijven. De grotere habitats bouw je anders dan de kleinere terrariums, en je moet goed nadenken over welk dier waar thuishoort en in welke omgeving ze het best floreren. Dat geeft de uitbreiding genoeg variatie en eigen identiteit. Het leukste vond ik dat je ook dieren samen kan zetten in hetzelfde verblijf, zolang je daar goed over nadenkt want lang niet alle dieren komen overeen. Zooseum voelt niet als zomaar wat extra content, maar als een volwaardige twist op wat de basisgame al goed deed.
De kleuren spatten van het scherm, de animaties hebben iets vrolijk en speels, en zelfs wanneer je museum stilaan uit zijn voegen barst, blijft het geheel luchtig aanvoelen.
Ook de campagne van Zooseum speelt erg vlot. De pacing zit goed, de mechanieken worden stelselmatig opgebouwd en ook hier werkt de tutorial naar behoren. Dat is voor mij belangrijk, want bij zo’n uitbreiding wil ik geen overload aan regels, maar wel genoeg nieuwe dingen om te ontdekken om weer zin te krijgen in een heel wat uren bouwen en managen. Zooseum verandert de formule niet radicaal, maar dat hoeft ook niet. Het voegt dieren, verzorging en een andere dynamiek toe, en net daardoor bleef het voor mij vernieuwend aanvoelen.
Op PS5 loopt het niet altijd even soepel
Toch is dit niet zo’n game waar je gedachteloos door alles klikt en meteen vertrokken bent. Op PS5 botst de bediening af en toe toch wat tegen haar limieten. Je voelt gewoon dat dit soort managementgames oorspronkelijk gemaakt zijn met muis en toetsenbord in het achterhoofd. Met een controller gaat het allemaal net iets trager, minder precies en soms ook wat omslachtiger dan je zou willen. Menu’s vragen meer handelingen dan nodig en bepaalde opties zitten zo diep verstopt dat je er even naar moet zoeken, wat de flow niet altijd ten goede komt.Daarnaast had de game op sommige momenten iets duidelijker mogen zijn in wat er precies van je verwacht wordt. Meestal wijst alles zichzelf wel uit, maar af en toe zit je toch even te twijfelen over je volgende stap. Een klein beetje extra richting had daar geholpen, zeker om het tempo erin te houden. Het zijn geen grote struikelblokken, maar ze zorgen er wel voor dat de ervaring hier en daar wat afgeremd wordt.
Ook technisch zijn er een paar kleine kantjes. Niets storends, maar eerder van die details die opvallen omdat de rest zo goed zit. Zo zijn er bijvoorbeeld radioberichten zonder ondertitels waardoor het soms al snel als wat onduidelijk gebrabbel overkomt. Dat is jammer in een game die zo sterk leunt op humor en sfeer. Het zijn kleine dingen, maar ze hadden het geheel nog net dat tikkeltje beter kunnen maken.
Conclusie
Als ik alles samenneem, dan is Two Point Museum voor mij vooral een heel plezante managementgame met een hoge gezelligheidsfactor. De sfeer zit goed, de kleuren zijn vrolijk, de tutorial maakt de instap makkelijk en de hele gameplayloop van bouwen, ontdekken en optimaliseren blijft gewoon leuk. Daarbovenop is Zooseum een geslaagde uitbreiding die de basis mooi aanvult. Enkele minpuntjes zijn er wel, zoals de controls die op PS5 niet altijd even handig aanvoelen en objectieven die af en toe iets duidelijker mochten zijn. Maar die frustraties wegen voor mij niet zwaar genoeg door om het plezier teniet te doen. Dit is gewoon een game die heel goed doet wat het moet doen, en dat levert precies de juiste mix van rustige gameplay, humor en verslavend managementplezier op.
Pro
- Ludieke presentatie
- Toegankelijke gameplay
- Verslavende manier van progressie
- Zooseum voegt een leuke, extra laag toe
Con
- Omslachtige controls op console
- Soms onduidelijke objectives
- Kleine bugs
8
Over
Beschikbaar vanaf