Gratis mobile games kunnen soms een leuk tussendoortje zijn, maar het plezier wordt vaak op de proef gesteld door verplichte reclame en de druk om geld uit te geven. Af en toe zien we deze mobile games ook terug op een van onze geliefde consoles. Rage Swarm behoort tot deze categorie en werd recent door studio QubicGames op de Switch gelanceerd. Als gastreviewer kreeg ik de kans om aan de slag te gaan met deze top-down shooter. Met al onmiddellijk een mooie korting van zestig procent vraagt Rage Swarm niet veel van ons budget, namelijk € 1,99 in plaats van de gebruikelijke 4,99 euro, maar is het boeiend genoeg? Je leest het in deze review.
Rage Swarm is een top-down shooter waarbij je in verschillende levels vijanden dient neer te schieten. Per level zijn er enkele missies waarbij je gewoon de finish moet bereiken en alle vijanden moet neerknallen. In elke level is er ook een pittige missie waarin je anderhalve minuut in een kleine map dient te overleven terwijl hordes van vijanden je trachten neer te schieten. Op het einde van elk level krijg je een missie waarin je de eindbaas dient te verslaan. Er is een mooie diversiteit aan vijanden. Je hebt snipers, granaatwerpers, bazooka’s, vuur- en gifverspreiders of aanvallers met shotguns. Naarmate het spel vordert, stijgt de moeilijkheid en de chaos die daarbij komt. Na elke geslaagde missie ontvang je ervaringspunten, geld en af en toe nieuwe hulpmiddelen. Naast de verschillende levels heb je ook dagelijkse uitdagingen, deze kan je spelen om verder ervaringen en geld bijeen te sprokkelen. Een verhaal is er niet, je dient enkel te overleven.
Ook je wapens en armor kunnen allemaal worden verbeterd aan de hand van beloningen. Deze beloningen ontvang je niet alleen na het beëindigen van de missies, maar ook door dagelijkse of wekelijkse opdrachten te vervullen. Er is een grote verscheidenheid aan wapens en armor ter beschikking, van uzi's, shotguns, pistolen tot snipers en granaatwerpers. In totaal tel ik vijftien verschillende soorten wapens met elk hun eigen specifieke kenmerken.
Elke missie speelt zich af in een industriële setting zoals een haven, boot of soms op werkkranen. Alles ziet er mooi uit en is kwalitatief afgewerkt. De verschillende settings worden wel herhaaldelijk gebruikt, dus er is geen grote variatie. De verschillende wapens klinken goed. Algemeen kunnen we spreken over een degelijke overdracht naar de Switch. Ik heb geen bugs of crashes meegemaakt. Onze heldin speelt heel vlot met de linker stick, veel vlotter dan op een smartphone. De besturing is wel beperkt tot het lopen. Van zodra je een vijand ziet, begin je automatisch te schieten. Je dient dus enkel ofwel naar de vijand te lopen ofwel dekking te zoeken. Je kan niet springen, versnellen of dodgen, de enigste actie dat je manueel kan uitvoeren is het herladen van je wapen.
De aandachtige lezer zal ondertussen wel al gemerkt hebben dat ik vrij positief ben over Rage Swarm. De gevechten zijn soms pittig, maar door de tijdelijke upgrades slaag ik er telkens in om mijn targets te halen. Ik zie dan ook veel meer potentieel in Rage Swarm. Een lokale coöperatieve modus zou een zeer mooie toevoeging zijn. Samen met een vriend de gevechten aangaan, zou zorgen voor memorabele momenten. Jammer genoeg werd er geen gebruikgemaakt van de diverse mogelijkheden die de Switch te bieden heeft. Wat mij vooral in het begin enigszins stoorde, is het feit dat je zelf geen controle hebt op het afvuren van je wapens of het gooien van granaten. De mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer en naar waar je bijvoorbeeld een granaat gooit, zou het spelplezier alleen maar ten goede komen.
Rage Swarm is een top-down shooter waarbij je in verschillende levels vijanden dient neer te schieten. Per level zijn er enkele missies waarbij je gewoon de finish moet bereiken en alle vijanden moet neerknallen. In elke level is er ook een pittige missie waarin je anderhalve minuut in een kleine map dient te overleven terwijl hordes van vijanden je trachten neer te schieten. Op het einde van elk level krijg je een missie waarin je de eindbaas dient te verslaan. Er is een mooie diversiteit aan vijanden. Je hebt snipers, granaatwerpers, bazooka’s, vuur- en gifverspreiders of aanvallers met shotguns. Naarmate het spel vordert, stijgt de moeilijkheid en de chaos die daarbij komt. Na elke geslaagde missie ontvang je ervaringspunten, geld en af en toe nieuwe hulpmiddelen. Naast de verschillende levels heb je ook dagelijkse uitdagingen, deze kan je spelen om verder ervaringen en geld bijeen te sprokkelen. Een verhaal is er niet, je dient enkel te overleven.
Actie!
Rage Swarm zorgt regelmatig voor een uitdaging, maar helpt je wel indien de moeilijkheidsgraad te hoog ligt. Tijdens het spelen van een missie krijg je bij het neerknallen van vijanden af en toe een tijdelijke upgrade. Dit kan gaan van extra gezondheid, meer munitie, sterkere aanvallen of sneller herladen. Er zijn tal van upgrades die beperkt blijven tot het specifieke level. Na het verslaan van de eindbaas verlies je alle tijdelijke upgrades en start je terug van nul. Het blijven spelen van een moeilijke missie zorgt er dus voor dat je af en toe extra upgrades krijgt zodat je gaandeweg sterker wordt en de missie toch succesvol kan beëindigen. Een goed uitgewerkt concept die de iets minder sterke spelers (zoals ik) toch aanmoedigt door te zetten. Je krijgt ervaringspunten waardoor je ook in niveau stijgt en met behulp van de ontvangen munten kan je je telkens verbeteren.Ook je wapens en armor kunnen allemaal worden verbeterd aan de hand van beloningen. Deze beloningen ontvang je niet alleen na het beëindigen van de missies, maar ook door dagelijkse of wekelijkse opdrachten te vervullen. Er is een grote verscheidenheid aan wapens en armor ter beschikking, van uzi's, shotguns, pistolen tot snipers en granaatwerpers. In totaal tel ik vijftien verschillende soorten wapens met elk hun eigen specifieke kenmerken.
Knallen van begin tot eind
Elke “gratis” mobile game probeert de speler geld af te troggelen door lootboxes of credits te kopen om zo sneller beter te worden. In Rage Swarm op de Switch is dit niet het geval. Er zijn wel lootboxes, ze noemen hier Level Chests en Loot Crates, maar deze kan je enkel openen door ontvangen beloningen bij het voltooien van elke missie of een opdracht. Op geen enkele manier word je aangemoedigd om extra credits te kopen. Er is wel een mogelijkheid om twee DLC’s te kopen, maar dit is puur optioneel. Deze DLC’s bevatten betere wapens en extra credits, maar dit is enkel voor de echte liefhebber.Elke missie speelt zich af in een industriële setting zoals een haven, boot of soms op werkkranen. Alles ziet er mooi uit en is kwalitatief afgewerkt. De verschillende settings worden wel herhaaldelijk gebruikt, dus er is geen grote variatie. De verschillende wapens klinken goed. Algemeen kunnen we spreken over een degelijke overdracht naar de Switch. Ik heb geen bugs of crashes meegemaakt. Onze heldin speelt heel vlot met de linker stick, veel vlotter dan op een smartphone. De besturing is wel beperkt tot het lopen. Van zodra je een vijand ziet, begin je automatisch te schieten. Je dient dus enkel ofwel naar de vijand te lopen ofwel dekking te zoeken. Je kan niet springen, versnellen of dodgen, de enigste actie dat je manueel kan uitvoeren is het herladen van je wapen.
Rage Swarm heeft me verrast.
De aandachtige lezer zal ondertussen wel al gemerkt hebben dat ik vrij positief ben over Rage Swarm. De gevechten zijn soms pittig, maar door de tijdelijke upgrades slaag ik er telkens in om mijn targets te halen. Ik zie dan ook veel meer potentieel in Rage Swarm. Een lokale coöperatieve modus zou een zeer mooie toevoeging zijn. Samen met een vriend de gevechten aangaan, zou zorgen voor memorabele momenten. Jammer genoeg werd er geen gebruikgemaakt van de diverse mogelijkheden die de Switch te bieden heeft. Wat mij vooral in het begin enigszins stoorde, is het feit dat je zelf geen controle hebt op het afvuren van je wapens of het gooien van granaten. De mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer en naar waar je bijvoorbeeld een granaat gooit, zou het spelplezier alleen maar ten goede komen.
Conclusie
Rage Swarm is een leuke, goedkope game die alle positieve aspecten van een gratis mobile game overbrengt naar de Switch. De toevoeging van tijdelijke upgrades maakt dat de soms moeilijke gevechten na verloop van tijd toch haalbaar worden en elke geslaagde missie zorgt voor extra beloning. Op geen enkel moment word je verleid om lootboxes of extra’s te kopen. Een lokale coöperatieve modus zou Rage Swarm een extra dimensie geven en een groter publiek aanspreken. Ondertussen ben ik toch al een zestal uren actief en zit ik aan level 21. De missies zijn soms pittig, maar ik verveel me geen moment. Mooie cijfers en woorden voor een game van (tijdelijk) amper twee euro.
Pro
- Boeiende gameplay
- Moeilijk, maar de aanhouder wint
- Veel beloningen, wapens en upgrades
- Geen lootboxes
- Zeer goedkoop
Con
- Geen co-op modus
- Beperkte bewegingsmogelijkheden
8
Over
Beschikbaar vanaf