Review: RollerCoaster Tycoon Classic

Nostalgie troef! Het is zowaar meer dan vijfentwintig jaar geleden dat ik mijn eerste pretpark heb samengesteld op RollerCoaster Tycoon. Uren heb ik versleten op de pc-versie van Atari's RollerCoaster Tycoon en op een blauwe maandag hoor ik nog het geluid van de metalen kettingen wanneer de rollercoaster aan het stijgen is, om een paar seconden nadien de schreeuwende stemmen te horen. Het moet zowaar echt mijn eerste liefde geweest zijn, waardoor ik reikhalzend uitkeek naar deze Nintendo Switch editie. Beleef ik inderdaad mijn jeugd terug of loop ik zoals Bezoeker 9632 verloren?

In RollerCoaster Tycoon Classic keer je terug naar de eerste twee RollerCoaster Tycoon-games met maar liefst vijfennegentig scenario's en daarbovenop nog meer dan veertig extra pretparken. In RollerCoaster Tycoon Classic worden de scenario's van de originele en sequel pc-game gecombineerd, samen met de verschillende add-ons. Zo heb je de mogelijkheid om naast Forest Frontiers ook carnaval te vieren in Rio of een park naast de Chinese muur te bouwen. In de verschillende scenario's probeer je om een aantal gasten te verzamelen, een verwaarloosd park terug naar een hoge standaard te brengen of een tiental coasters op een beperkte lap grond te brengen. Dit alles binnen een beperkte tijdsspanne en met zeer weinig liquide middelen. Voldoende om uit te testen in deze pretpark simulator en de vakantie op onze dagtaak was dus meer dan nodig om de nodige tijd te spenderen op de Switch. Ik ben benieuwd of je met een pretparksimulator van 1999 ook in 2025 nog plezier kan beleven.

Three Monkeys voor het einde van oktober, jaar drie​

Never change a winning recipe! Atari weet dat ze een goed concept beethebben, verzonnen uit de hersenpan van Chris Sawyer. Het uitbrengen van de klassieke game op Switch moet dus gewoon een winnaar zijn. Het stond buiten kijf dat RCT het hoofd boven water kan houden, maar laten we wel wezen: het is geen grondige remake, maar een heruitgave uit een vorig millennium. De makers hebben er wel op gelet om het gevoel van de besturing met muis en toetsenbord te behouden, waarbij je in mijn ervaring nagenoeg even vlot kan bouwen als op pc. Met een pretparksimulator komt het vanzelfsprekend neer op je pretpark uitbouwen. RollerCoaster Tycoon Classic gaat hier voldoende diep op in door een veelvoud aan verschillende attracties en attributen aan te bieden. De attracties die je bovendien met een likje verf kan aanpassen om het themapark verder uit te bouwen. Je hebt de mogelijkheid om ook vooraf gedecoreerde attracties in je park te bouwen. Het maakt het leven makkelijker om je Park Rating omhoog te brengen of een bepaalde sfeer of thema te creëren die je voor ogen had. Het aantal decoraties die je door het toevoegen van RCT2 hebt gekregen zorgt ervoor dat je de artistieke vrijheid hebt om in het Amazonegebied wat Romeinse standbeelden neer te poten, of het Wilde Westen te bouwen in de bergen.

Met RollerCoaster Tycoon Classic krijg je opnieuw een nostalgische rit.

Naast de gemakkelijke weg, kan je er ook voor kiezen om je eigen achtbaan proberen in te passen in je park. Niets zo leuk, of ergerlijk, als je houten achtbaan langs-, over-, of onder andere attracties in te passen, om dan toch op een bepaald moment aan de fysieke limieten te komen omdat je te hoog boven het maaiveld aan het zweven bent. Het bouwen en testen van je finale achtbaan en zelf optimaliseren door het aantal treintjes en de vertrektijden zo aan te passen, zorgt er bovendien voor dat je in deze managementsimulator ook een optimale business case aan het maken bent. Hoe meer bezoekers er genieten van je achtbaan en hoe meer geld je per uur uit je bezoekers hun zakken kan troggelen, hoe beter. Dat de tijd genadeloos wegtikt tijdens het bouwen, zorgt ervoor dat je er even vaak voor kiest om een voorgebouwde coaster proberen in te passen. Maar je hebt ook de mogelijkheid om je eigen ontwerpen uit te werken in de designer en nadien in een park in te bouwen.

Alle wegen racen naar Rome​

Je hebt dus de mogelijkheid om je artistieke vrijheid echt de loop(ing) te laten gaan. Maar het is wat wennen om de Nintendo Switch te gebruiken om je park op te bouwen. Graphite Lab wou de ervaring die je had bij het bouwen van een park op pc zo goed mogelijk simuleren en is daar verassend goed in geslaagd. De cursor beweeg je met je linker joystick, maar eenmaal je in een bepaald keuzemenu terechtkomt, heb je je joystick niet meer nodig. Dan kan je namelijk met het D-pad heel snel doorheen het keuzemenu lopen of een wandelpad aanleggen. Verder zijn er zeer veel sneltoetsen die je Haunted House kan laten aanpassen aan de hoogte van een bepaald pad of je deze naar een bepaalde hoogte laten brengen. Het is wat zoeken hoe je dit het beste kan doen, maar al bij al ben je er behoorlijk snel mee weg. Bij het reviewen was er nog geen mogelijkheid om te spelen met de touch controls, maar dit zou volgens Graphite Lab alvast snel opgenomen worden. Het team heeft trouwens een aantal YouTube-tutorials uitgebracht waarin je de sneltoetsen goed uitgelegd krijgt. Dit in tegenstelling tot Adventures Deluxe waar je dan wel weer kon werken via touchscreen. Maar door de goed uitgedachte sneltoetsen heb ik de touch controls op zich ook niet gemist ... RollerCoaster Tycoon Classic speelt als nooit te voren.

Je kan ook de snelheid van de tijd aanpassen, wat je op sommige momenten zal moeten doen om ervoor te zorgen dat je voldoende cash flow genereert. Het is en blijft een fantastische simulator, waardoor je ook moet rekening houden met het loon van je werknemers aan het einde van de maand. Gelukkig hebben Atari en Chris Sawyer geen rekening gehouden met de automatische loonindexering die we in België wel hebben. Ikzelf verdeel het park meestal in een aantal zones waarin de werknemers rondlopen om snel te kunnen inspelen op kapotte attracties, overvolle vuilbakken, braaksel zoals je het op een vrijdagmorgen aan de Overpoort terugvindt of vandalisme zoals op nieuwjaarsavond in Anderlecht.

Op de Nintendo Switch is de rekenkracht natuurlijk vele malen sterker dan een desktop uit 1999, waardoor je tijdens het spelen geen grote hinder hoeft te verwachten. Wil je echter wat uitzoomen, dan hapert het beeld af en toe, maar het merendeel van je tijd zit je toch te bouwen op de standaard settings. Ik heb tijdens het spelen echt weer het gevoel gehad om een topper van formaat vast te hebben. Het is wat je als pretparkbezoeker altijd al wou doen tijdens het wachten in een pretpark: de mogelijkheid hebben om aan je eigen pretpark te bouwen. RollerCoaster Tycoon Classic kon je natuurlijk wel al spelen op je smarthphone (met touch bediening). Het is nog wachten tot 24 april van dit jaar om ook een fysiek exemplaar in huis te halen, maar via de Nintendo Switch shop kan je nu al genieten van het bouwen van de verschillende parken.

Conclusie

Hoe moeilijk is het om de score te bepalen van één van de allerbeste spellen ooit?! RollerCoaster Tycoon Classic speelt verrassend vlot weg op de Nintendo Switch en je mist eigenlijk je muis en toetsenbord niet. Op het moment van reviewen waren er nog geen touch controls aanwezig, al heeft het ontbreken van deze feature de spelervaring van weleer niet veranderd. Dat spellen uit 1999 en 2002 nog steeds zoveel vreugde in de woonkamer brengen, zorgt alleszins voor mijn score. Of je kiest er natuurlijk voor om je Switch mee te nemen naar een echt pretpark en tijdens het wachten aan een attractie zelf te bouwen aan je pretpark. Met RollerCoaster Tycoon Classic krijg je een nostalgische rit, waarbij je eindeloos uren spelplezier zal beleven.

Pro

• Het beste van twee werelden (RCT en RCT2)
  • Maar dan in meer dan 90 werelden
  • Uren speelplezier
  • Goed uitgewerkte combinaties

Con

• Nog geen touch controls op de Switch
  • Hapert bij het uitzoomen
8

Over

Beschikbaar vanaf

5 december 2024

Gespeeld op

1. Nintendo Switch