Review: Sint in de Piste

Je hebt circus en je hebt circus circus. Enerzijds het klassieke circus van rondreizende families, waar je een pak charme kunt verwachten. Anderzijds het circus zoals Cirque du Soleil het wereldwijd brengt. En dan heb je er ook die daar ergens tussenin zweven, waaronder Sint in de Piste. Die circusvoorstelling streek vorig weekend neer in Sint-Niklaas en is ook nog komend weekend te zien. Of het de moeite waard is, lees je in deze review. Opmerking: de foto's komen uit de vorige show(s), dus niet uit de show van dit jaar.

Sint in de Piste bestaat al dertig jaar en strijkt zoals gewoonlijk neer in Sint-Niklaas. De vernieuwde Grote Markt is de uitvalsbasis van de tientallen medewerkers en honderden vrijwilligers die kinderen en volwassen een onvergetelijke ochtend, middag of avond willen bezorgen. Ik trok dankzij de organisatie van Sint in de Piste met mijn gezin naar het circus. Even parkeren in de buurt, een minuutje of vijf wandelen naar het circus, en dan kon de circuservaring beginnen. Buiten zag je de kamelen al staan, aan de ingang liepen er al enkele Pieten en de geur van popcorn kwam je tegemoet. In de voortent kon je drankjes en ter plaatse gemaakte popcorn kopen voor schappelijke prijzen (drie euro voor een blikje drank, vijf euro voor een pak popcorn). Ook een toilet is voorzien, wat niet bij elk circus zo is. Nog even aanschuiven richting de tribunes en plaatsnemen in de iets te krappe stoeltjes. Dan was het nog eventjes wachten, want hoewel de show om 14 uur zou starten, was er een kleine twintig minuten vertraging. Niet onlogisch, aangezien de tent zo goed als vol zat en niet iedereen tijdig diens plekje in de tribune vond.

Sint 1.jpg

Genoeg Pieten voor iedereen​

Ondanks de wachttijd, was er voor de kinderen genoeg vermaak. Tussen de tribunes liepen diverse Pieten rond, waarmee de kinderen maar al te graag een praatje maakten. Sommige Pieten namen zelfs plaats in de tribune tijdens de show, dus enkele kindjes prezen zich wel héél gelukkig. De show opende met een niet zo zuiver gezongen lied, maar dat deerde eigenlijk amper iemand. Het liedje was aanstekelijk en de show was ingezet. Het duurde dan ook niet lang vooraleer de eerste act in de piste stond. De acts volgden elkaar relatief snel op, met af en toe een iets te lang intermezzo om het verhaal van de Sint te vertellen. Om diens dertigste show van Sint in de Piste te vieren willen de Pieten hem verrassen, maar de Sint is in eerste instantie teleurgesteld als blijkt dat iedereen het 'vergeten' is. Blijkbaar is die oude man toch een feestbeest, maar van een feest was er eerst geen sprake. Iedereen weet uiteraard dat het allemaal wel goed komt, maar dat even terzijde.

Sint in de Piste is op veel vlakken groots, maar met de charme van een kleiner circus.

Qua acts mag je toch een aantal indrukwekkende dingen verwachten. Niet voor niets reizen enkele artiesten mee uit onder andere Oekraïne, Italië, Colombia en Portugal. Ik som hier enkele acts op, maar bespreek ze niet allemaal. Verwacht je in de circustent onder andere aan jongleren, maar niet zoals je kent. Geen ballen of brandende objecten deze keer, maar twaalf plastic bekers. Het klinkt eenvoudig, maar het was indrukwekkend om te zien hoe de Italiaan (er zijn veel Italianen in deze show) ze perfect in elkaar passend weer opvangt. Minder indrukwekkend is clown Jimmy Folco, al zorgde deze Italiaan wel voor enkele grappige momenten, met onder meer een natte broek en geen broek. Aan jullie om te ontdekken hoe dat juist zit. Nog een Italiaanse: Kelly Folco. Zij rijdt in de piste met een eenwieler. Terwijl de jongedame haar evenwicht bewaart, gooit ze met haar voet enkele bordjes en kopjes in de lucht, die ze op haar hoofd opvangt. Afsluiten doet ze met een elfwieler (een eenwieler maar met elf op elkaar gemonteerde wielen) om op meer dan negen meter hoogte een rondje in de piste te rijden.

Hoewel het aantal toegelaten circusdieren de laatste jaren enorm is afgenomen, zijn er toch nog een aantal dieren die wel in de piste het beste van zichzelf mogen geven. Sint in de Piste presenteert dan ook een act waarbij vier kamelen en vier hengsten de show stelen. Zij lopen synchroon in de piste en volgens de presentator zorgde de Duitse familie voor een wereldpremière. Mijn vriendin vond het vooral een zielige act, al waren alle kinderen wel onder de indruk. Het meest spectaculaire komt als laatst. Compagnie Ortiz, een gezelschap van zeven artiesten, gaf het beste van zichzelf op een koord van één centimeter diameter op maar liefst twaalf meter hoogte. Het zevental liep en danste erop alsof het een klein kunstje is, terwijl ze in de nok van de tent nog iets spectaculairs in petto hadden. Samen vormen ze een menselijke piramide, om zo naar de overkant van de koord te lopen. Op zo'n momenten is het bijzonder stil in de tent. Hoedje af en erg indrukwekkend! Wel jammer is dat niet alle op de website vermelde acts aanwezig waren.

Sint 2.jpg

Prijs/kwaliteit méér dan dik oké​

Niet alles aan Sint in de Piste is van zo'n hoogstaand niveau. Ik vernoemde al de muzieknummers die niet altijd even zuiver werden gezongen, maar wel met héél veel enthousiasme gebracht werden. Alle artiesten werden trouwens begeleid door een live orkest, wat ook niet meer alledaags is. Het scoort bij mij toch altijd wat extra. Daarnaast zat het ook niet altijd even goed met het tempo. Acts werden afgewisseld met het verhaaltje van de Sint, dat soms iets te veel tijd in beslag nam. De kinderen keken uiteraard geamuseerd, al merkte ik wel dat het uiteindelijk allemaal iets te lang duurde. Op de website worden er negentig minuten beloofd, al klokten we af op precies twee uur. Voor volwassenen en de oudere kinderen is dat uiteraard top, maar voor kindjes van een jaar of drie, en zo waren er wel een pak, duurt dat toch net iets te lang.

Ook de presentatie was voor wat verbetering vatbaar, al trek ik daar zeker geen punten voor af. Dat zorgt net voor de charme zoals in een echt familiecircus, zonder dat er organisaties zoals Cirque du Soleil zijn mee gemoeid. De prijs is dan ook navenant. Afhankelijk van het tijdstip (10 en 17 uur zijn goedkoper dan de show om 14 uur), betaal je tussen de veertien en twintig euro, waarbij de logeplaatsen de duurste zijn. Voor dat (volgens mij) lage bedrag krijg je dus wel heel wat in de plek. Het verbaast me dan ook niet dat Sint in de Piste erg populair is. Een kijkje op de website leert me dat er voor de shows komend weekend nog enkele plekjes vrij zijn, maar dan gaat het voornamelijk om iets minder aantrekkelijke plaatsen. Wetende dat elke show 2300 bezoekers kan ontvangen, is dit toch best indrukwekkend te noemen. Mijn gezin en ik beleefden alleszins een heel fijne namiddag, ook al zijn mijn kinderen de Sint ontgroeid.

Sint 3.jpg

Conclusie

Sint in de Piste brengt een verhaaltje rond de Sint, heel veel Pieten en een aantal indrukwekkende acts naar de piste. Italianen zijn goed vertegenwoordigd, maar ook artiesten uit Duitsland, Colombia, Zweden en Portugal stelen de show en geven het beste van zichzelf. Gaande van jongleren en een indrukwekkende eenwieler, tot een nummer met paarden en kamelen en een evenwichtsoefening op twaalf meter hoogte ... Het is allemaal aanwezig. Ondanks de grootsheid, met 2300 plaatsen, geeft Sint in de Piste toch dat echte circusgevoel. De toegangsprijs is laag en de prijzen voor drank en versnaperingen meer dan betaalbaar. Wil je nog een gezellig uitje komend weekend, dan doe je met een tocht richting de Grote Markt van Sint-Niklaas alvast niks verkeerd!

Pro

• Charme van het circus
  • Langer dan beloofde speelduur
  • Live orkest
  • Enkele indrukwekkende acts

Con

• Niet alle beloofde acts waren er
  • Niet echt een aansluitend geheel
  • Te lang voor de kleintjes
7.5

Over deze voorstelling

Beschikbaar vanaf