Review: Spelunky 2

Als ik beelden zag van Spelunky had ik altijd een hoog Indiana Jones-gevoel. Een rondrennende avonturier die zich gewapend met een zweep een weg baant door met boobytraps gevulde grotten en ander bizarre omgevingen. Ook komen er nostalgische herinneringen naar boven van de games uit de Rick Dangerous-serie, welke ik in de periode niet lang na de release in 1989 veel speelde op onder andere de Commodore Amiga 500 van een kameraad van mij. Spelunky heeft effectief wel enkele raakvlakken met Rick Dangerous, maar is verder totaal verschillend.

Toegegeven, het eerste deel van de Spelunky-serie heb ik nooit gespeeld. Of ja, de eerste twee delen eigenlijk. De eerste commerciële release is eigenlijk niet echt het eerste deel. Het eerste deel, dat in 2008 uitgekomen is als freeware, was meer een uit de hand gelopen hobbyproject van Derek Yu. Nadat Yu in 2012 een deal gesloten had met Microsoft, is er een ‘enhanced’ edition uitgekomen van het spel. Deze Spelunky HD verscheen eerst voor de Xbox en later volgden er ook versies voor Windows, PlayStation 3, PlayStation Vita en PlayStation 4.

pitfall.jpg

The coward dies a thousand deaths, the brave but one

Spelunky 2 is het langverwachte vervolg in de serie en is in september 2020 reeds uitgekomen voor Windows en de PlayStation 4. Nu, een jaar later, is deze hectische 2D-platformer met willekeurig gegenereerde speelvelden ook beschikbaar voor de Nintendo Switch. Voor de mensen die in één of andere grot geleefd hebben de afgelopen jaren, eerst een beknopte resume van wat Spelunky is en waarom het zo’n grote schare trouwe fans heeft.

In het kort is Spelunky 2 een Roguelite, 2D-platformspel. Roguelite vanwege onder andere de willekeurig gegenereerde mappen, de onverbiddelijke permanent death en de enorm hoge moeilijkheidsgraad. De randomness zorgt ervoor dat elke speelsessie uniek is en je dus altijd een nieuwe uitdaging aan zal gaan. Het heeft geen zin om te proberen de levels uit je hoofd te leren gezien een level geen twee keer hetzelfde zal zijn. Elk spelletje start je met slechts vier 'hitpoints' waar je zeer zuinig op moet zijn. Elk minuscuul foutje wordt namelijk genadeloos afgestraft met meer dan eens het resultaat dat je volledig opnieuw mag beginnen.

In Spelunky 2 is er eigenlijk maar één garantie en dat is dat je zult sterven.

Er zijn in het spel wel mogelijkheden om meer 'hitpoints' te verdienen, maar dit vergt net als de rest van het spel, zeer veel moeite. Eén van de makkelijkste manieren is om je huisdier dat in elk level verstopt is, naar het einde van een level te brengen. In Spelunky 2 is er eigenlijk maar één garantie en dat is dat je zult sterven en sterven doe je veel... heel veel! Sterven kan je bijna op een ongelimiteerd aantal manieren met als een van de grootste gevaren je eigen onbezonnen acties. Een standaard playthrough van een spelletje Spelunky 2 kun je in theorie binnen een half uur afronden. De eerste paar honderd keer zal dat echter waarschijnlijk niet lukken. Sterker nog, tegen dat je als onervaren speler de eerste keer de eerste wereld succesvol afrondt hebt is de kans groot dat je al ruimschoots honderd keer een frustrerend einde aan het leven van je personage hebt mogen ervaren.

bow_for_your_master.jpg

Let's Switch

Gezien het spel inmiddels al een jaartje op de markt is op de diverse andere platformen was ik vooral benieuwd hoe Spelunky 2 zich zou gedragen op de Nintendo Switch. Om te beginnen is Spelunky 2 naar mijn mening een genot voor het oog. De cartooneske graphics zorgen voor een luchtige sfeer welke sterk bijdraagt aan het spelplezier. Alles op het scherm is super scherp en de framerate is behoorlijk hoog. Deze hoge framerate draagt zeker in positieve zin bij tot de speelervaring. Ik heb geen merkbare ‘framedrops’ ervaren, ook niet online tijdens een multiplayer sessie. Het geluid is ook prima in orde en draagt zeker positief bij tot de sfeer.

Wat de besturing betreft ben ik helaas niet over de hele lijn positief. In theorie zou je het spel best besturen met de D-pad, maar als je wat grotere handen hebt (lees: als je een volwassen mens bent) zitten die knoppen eigenlijk niet op de ideale locatie. Bij spelletjes waar alles aan komt op een nauwkeurige input merk je daarnaast dat als je de stick gebruikt, deze soms een eigen leven lijkt leiden. Gelukkig is het niet zo erg dat het game breaking is, maar zeker als je een spelletje death match of ‘hold the idol’ speelt tegen de computer, merk je het toch.

Conclusie

Hoewel Spelunky 2 net als zijn voorganger aartsmoeilijk is, is en blijft het een geweldig leuk spel. Als je na een paar keer het spel vervloekt te hebben de basis eenmaal onder de knie hebt, is Spelunky2 enorm verslavend. De drang om verder te komen is enorm groot en met veel ‘trial and error’ lukt het ook steeds beter om de ‘mechanics’ je eigen te laten worden. Als je dan na veel pogingen eindelijk een wereld voor de eerste keer succesvol afgerond hebt, gaat er dan ook een gevoel van euforie door je lijf. Zowel op groot scherm als in handheldmode speelt het spel enorm soepel en dat maakt het een perfect spel voor mensen die hun switch ook vaak mee nemen als ze de deur uit gaan.

Pro

• Puike graphics
  • Moeilijk!
  • Schappelijk geprijsd
  • Super veel variatie
  • Rick Dangerous on steroids

Con

• Moeilijk!
  • Af en toe haperende controls
9

Over

Beschikbaar vanaf