Review: Stronghold Crusader: Definitive Edition

Stronghold Crusader: Definitive Edition is een remake van de klassieke castle sim Stronghold Crusader, gemaakt door Firefly Studios. Crusader is het vervolg op de eerste Stronghold, waarbij spelers worden getransporteerd van het middeleeuwse Engeland naar het Midden-Oosten tijdens de kruistochten. Het is aan jou om als kruisvaarder of Arabische sultan het beloofde land te veroveren door de sterkste kastelen te bouwen en je vijand uit te schakelen.

Stronghold Crusader was voor mij persoonlijk een van de eerste games die ik op de computer speelde. Samen met Age of Empires en Rollercoaster Tycoon zijn het zowat de iconische games van mijn jeugd, en ik had al honderden uren in de originele Crusader gestoken. De game kan beschreven worden als een perfecte mix tussen Age of Empires en een tower defence-game op steroïden. Het principe van het spel is om het best mogelijke kasteel te bouwen met een draaiende economie en torens vol (kruis)boogschutters en katapulten. Deze moeten je economie en kasteel/stad beschermen van de ontelbare zwermen vijanden die je koning of sultan proberen te vermoorden. Jij probeert natuurlijk hetzelfde te bereiken.

Het isometrisch perspectief blijkt vandaag de dag nog altijd te werken, zelfs met de geüpgraded graphics. De game heeft nog altijd hetzelfde gevoel, maar alles ziet er toch veel mooier uit. De 3D-modellen van de mensen en gebouwen zijn gemoderniseerd om mee te kunnen met andere hedendaagse titels, terwijl ze die "begin 2000"-look behouden. De nieuwe textures zorgen ervoor dat je zelf in 4K-resolutie de game kan spelen en het er nog altijd scherp uitziet. Doordat de game toch wel wat ouder is en de modellen niet zo complex zijn, is het ook erg makkelijk voor je computer om de game te draaien. Zelfs met oudere hardware zou je geen probleem moeten hebben om deze game van slechts vijf gigabyte te spelen.

Nieuwigheden

De Definitive Edition van Stronghold Crusader is alles wat de Definitive Edition van Stronghold was en meer. Het combineert de standaard editie van de game samen met de Extreme-DLC, waar de gameplay des te sneller en chaotischer is. In Extreme kom je legers van duizenden soldaten tegen en kan je zelfs regenstormen van steen doen voorschijnen. Dit is natuurlijk niet beschikbaar in alle modi van de game, en je moet specifiek Extreme aanzetten. Buiten wat er al beschikbaar was van de vorige release, is er een heel nieuwe factie van soldaten toegevoegd: de Bedouin. In de originele game waren er alleen maar de Europeanen en de Arabieren met elk hun soldaten; bijvoorbeeld kruisbogen en pikemen voor de Europeanen, en horse archers en vuurslingers voor de Arabieren. Nu heb je ook de keuze om Bedouin-soldaten te rekruteren, alhoewel niet in elke mode. De nieuwe militaire klassen zijn: Skirmisher, Camel Lancer, Heavy Camel, Demolisher, Healer, Ambusher, Sapper en Eunich.

Deze soldaten komen natuurlijk gepaard met nieuwe tegenstander: Lords, en de Definitive Edition komt standaard met vier nieuwe Lords: Jewel, Sentinel, Nomad en Kahinah. Deze voegen een nieuwe dynamiek aan de game door hun unieke units en kasteeldesigns.

Vergeleken met de Definitive Edition van Stronghold, is er nu ook de mogelijkheid om online tegen andere spelers te vechten, ofwel co-op met een vriend op de nieuwe ‘Co-op Trails'.

Firefly Studios is ook erg doorzichtig met hun toekomstige updates voor de game. In het hoofdmenu is er een Content Roadmap waarin getoond wordt wanneer en wat er aan de game toegevoegd wordt. Het is nog niet duidelijk hoeveel de DLC gaat kosten, maar voorlopig worden er vijf nieuwe Lords beloofdn samen met nieuwe Trails, mappen en campagnes. De helft hiervan wordt aangekondigd als gratis en de helft niet.

Ik had wel gehoopt dat er wat meer dan alleen de Bedouin werd bijgevoegd. Het zou fantastisch zijn om ook het Byzantijnse rijk en wat Oost-Europese cultuur te zien. Daarbij zijn alle speelbare mappen ook in de woestijn, en zou het fantastisch geweest zijn om wat meer variatie te zien zoals de sneeuw en bergen in Anatolië.

BedouinUnits.jpg

Overvloed aan missies

Als je bang bent dat er niet genoeg content is in de game om je bezig te houden, dan kan ik je verzekeren dat er een overvloed aan is. Behalve de drie base game Trial-campagnes met een totaal van honderd missies, zijn er nu nog meer bijgevoegd. De eerste daarvan zijn de Co-op Trails die ik hierboven al aangehaald heb. Een redelijk moeilijke tien missies om samen met een vriend te spelen, waarbij je ook de nieuwe Bedouin-soldaten en -vijanden kan proberen. Daarnaast is er ook de nieuwe Sands of Time-Trail, gelijkaardig aan de klassieke Trails, maar met een tijdslimiet. 32 nieuwe missies om je skills in Crusader te testen.

Buiten de Trails zijn er ook missies die focussen op waargebeurde verhalen. Naast de basis Historical Campaign, waarin je waargebeurde momenten van de kruistochten naspeelt, zijn er twee nieuwe verhaallijnen bijgevoegd: The Baron’s Crusade en The Seventh Crusade. Beide draaien rond de nieuwe Bedouin-factie, waarin je leert om als hun en ook tegen hen te vechten.

You are the.. uh... seventh greatest lord.

Buiten de missies kan je ook je eigen match opstarten, waarbij je kan kiezen uit de twintig Lords wie je vriend of vijand zal zijn. Er zijn ook nieuwe grotere mappen dan in de oudere release. Verder heb je ook de mogelijkheid om een Sandbox-modus te spelen waar je een kasteel kan bouwen zonder je te moeten bezighouden met gevechten. Je kan hierbuiten ook je eigen mappen maken in de Custom Map Creator en deze kunnen op de Steam Workshop worden gezet, zodat andere spelers hiervan kunnen genieten.

Is er iets verkeerd?

In de periode dat ik de game heb gespeeld voor deze review, ben ik niet erg veel problemen tegengekomen. Zelfs als er 10 000 soldaten en een volle stad op het scherm staan, loopt alles vlot. Veel bugs ben ik gelukkig ook niet tegengekomen. Soms is de pathfinding niet perfect en kan een unit soms niet het directe pad volgen dat je aanklikte, maar dit gebeurt zelden. Er waren wel redelijk wat problemen met de multiplayer, waarbij je willekeurig uit een match gezet werd. Dit werd snel aangepakt door Firefly Studios in een update en sindsdien lijkt het vlotter te lopen. Behalve deze initiële tegenslagen geeft het veel voldoening om een game te spelen die gewoon werkt zoals het zou moeten.

Stronghold Crusader: Definitive Edition is echter niet de makkelijkste game voor nieuwkomers. De gameplay heeft twee kanten: een enorm snelle en hectische start, en de lange en moeilijk overzichtbare late fase. Zodra de match start moet je in een paar seconden al je eerste gebouwen klaar hebben om je economie en soldatentraining te starten, want na een korte minuut of twee staan er al vijanden aan jouw stad. Dit kan heel erg overweldigend overkomen voor iemand die dit niet gewend is, aangezien je in sommige andere strategiespellen toch wat meer ademruimte hebt. Eens dat je na een minuut of tien muren en torens hebt en je productie vlot loopt, dan kan de match erg lang worden. Zo lopen sommige tot de twee à drie uur aan tegen dat je de zestal tegenstanders hebt verslagen. Dus dat overweldigende gevoel van de eerste paar minuten wordt gecontrasteerd met de relaxte en epische gevechten van later.

Als je toch liever op je eigen tempo de game leert spelen, dan raad ik aan om te beginnen met de historische campagnes, startend met The Call to Arms, dat als een soort tutorial je de basis aanleert. De missies worden langzaamaan moeilijker en moeilijker, op een tempo dat ook niet irritant is voor zij die de game al kennen.

Conclusie

Stronghold Crusader: Definitive Edition biedt alles wat je zou willen van een real time strategy game. Het bouwen van je kasteel en het beheren van je groeiende economie voelt fantastisch en bevredigend aan. Het klassieke isometrisch perspectief geeft een goed overzicht op je grote steden en het zien vliegen van duizenden pijlen vanuit je torens op de vijandelijke soldaten. De game geeft ook ontelbaar veel missies waar de speler heel erg veel uren mee zoet is, en belooft reguliere updates te geven met nieuwe missies en Lords. De nieuwe Bedouin-factie biedt ook een creatieve verandering op je militaire management met nieuwe soorten units. Al bij al is het toch weer een remake die meer blijkt voor te schotelen dan andere nieuwe strategiespellen, en dat voor € 19,99. Het enige dat ik wat mis, is een groter aanbod aan verschillende mappen, zoals sneeuw, meer grasland en bergen. Stronghold Crusader is voor mij de quasi-perfecte strategy game en zal mij persoonlijk nog honderden uren lang entertainen.

Pro

• Eindeloos veel plezier
  • Nieuwe Bedouin-units
  • Visueel mooi
  • Veel content
  • Geen zware hardware nodig

Con

• Kon toch nog wat meer nieuwe content bieden
  • Soms serverproblemen in de multiplayer
  • Een paar pathfinding issues
9.5

Over