Als prille tiener heb ik een ontelbaar aantal uren gespendeerd aan Age of Empires II: The Age of Kings. Na World of Warcraft, America's Army en Wolfenstein: Enemy Territory, is dit waarschijnlijk een van de spellen waar ik het meeste tijd aan heb verloren. Het grappige is dat ik destijds de campagnemodus nauwelijks heb aangeraakt en volgens mij enkel wat missies van William Wallace heb gespeeld. Het grootste deel van mijn tijd ging gewoon naar de Scenario-modus, waarbij ik het geweldig vond om gewoon een beschaving op te bouwen en naar het einde toe je vijanden te overrompelen met een overweldigende aanvalskracht, al dan niet aangevuld met een bepaald type van auto (wink, wink). Wanneer ik de kans kreeg om het spel te herontdekken op PlayStation 5 bracht dit natuurlijk heel wat nostalgische gevoelens naar boven.
Deze Definitive Edition van Age of Empires 2 is natuurlijk geen nieuwe verschijning. Na de HD-editie in 2013, kreeg het spel een zogenaamde definitieve editie die in 2019 verscheen voor pc en Xbox. De originele versie had destijds wel een PlayStation 2-port gekregen, die werd uitgegeven door Konami, maar ontwikkelaar Ensemble Studios werd opgekocht door Microsoft en dus werd Age of Empires een IP van hen. Vandaag de dag leven we echter in een volledig andere wereld en met de multiplatformstrategie van Microsoft verscheen deze Age of Empires 2: Definitive Edition dus ook voor PlayStation 5. Toch was het voornamelijk een ander element dat mijn interesse wekte om het spel nu opnieuw te spelen. Met deze PlayStation 5-release verscheen er immers ook een nieuwe uitbreiding gebaseerd op het verhaal van The Three Kingdoms. Als fan hiervan, was ik alvast benieuwd hoe dit zich zou vertalen naar de gameplay van Age of Empires 2, in vergelijking met de Romance of the Three Kingdoms-reeks of Total War: Three Kingdoms bijvoorbeeld.
Naast de drie grote facties introduceert deze DLC nog twee andere nieuwe beschavingen waarmee je aan de slag kan gaan, namelijk de Jurchen en de Khitan. Deze volkeren leefden voornamelijk in Mantsjoerije, het noordoostelijke gebied van China. Hoewel zijn geen aparte campagne kregen, is het natuurlijk fijn dat de DLC zo vijf facties toevoegt om mee te spelen. Deze facties hebben natuurlijk hun eigen unieke units, maar we krijgen ook nieuwe units die toegankelijk zijn voor de Chinezen, Japanners of Koreanen, zoals Fire Lancers, Rocket Carts en Dragon Ships. Verder voegt deze nieuwe DLC ook een Legendary-moeilijkheidsgraad toe, ideaal voor zij die al zeer vertrouwd zijn met de ervaring van Age of Empires 2 en op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Omdat deze uitbreiding gloednieuw is, zit zij echter niet standaard inbegrepen in de Definitive Edition die onlangs lanceerde op PlayStation 5 en wordt zij verkocht voor € 19,99.
Als je van plan bent om het Three Kingdoms-verhaal te ontdekken, dan is er eigenlijk geen reden om niet gaan voor de premium-editie omdat de meerprijs overeenkomt met de prijs van de uitbreiding zelf. Deze versie kost bovendien evenveel als een andere full-priced game, maar in ruil krijg je een enorme karrevracht aan content. Alles samengeteld bevat het spel maar liefst vijftig beschavingen, waarmee je aan de slag kan met meer campagnemissies dan lief voor je is. Reken daarbij een uitgebreide Skirmish-mode met tien gamemodi, een grote selectie aan mappen en tal van andere parameters om in te stellen, een uitgebreide editor om je eigen scenario te ontwerpen en een robuuste multiplayermodus, met ranked play inbegrepen, en je krijgt een totaalpakket dat je ontzettend veel uurtjes spelplezier zal geven.
Waar ik wel even schrik voor had, waren de controls. Een RTS speel ik immers het liefst op pc met een muis en toetsenbord. Gelukkig ondersteunt de consoleversie muis en toetsenbord, maar zelfs met een controller valt de game prima te besturen. Waar ik vooral fan van ben, is dat het D-pad gebruikt wordt voor snelle toegang tot je workers, je Town Center, je militaire units en nog beschikbare Livestock. Basisgebouwen kan je ook eenvoudig neerplanten met behulp van een actieknop en tot andere gebouwen heb je makkelijk toegang met hulp van de R2-knop. Het enige wat ik miste - of niet direct terugvond - was de mogelijkheid op militaire units te groeperen, iets dat echt wel essentieel is tijdens meer intense spelletjes als het op oorlogvoering aankomt. Wat wel fijn was, is dat je jouw Villagers nu ook wat kan automatiseren in hun taken, wat handig is als je je net focust op oorlog of verkenning op dat moment.
De PlayStation-versie ondersteunt trouwens crossplay met pc en Xbox als je online wilt spelen, al dien je hiervoor wel je PSN-account te linken aan een Microsoft-account. Hoewel er ook cloud saves aanwezig zijn, is er helaas wel geen crossplatform-progressie aanwezig en zal je niet kunnen wisselen tussen de verschillende platformen als je wil verder spelen. Waar de makers wel nog wat correcties mogen doorvoeren, is in de trophies en achievements. Zo werd er gezegd dat er geen synchronisatie was tussen die twee, maar bij mij popten de achievements wel tijdens het spelen op PlayStation 5. De trophies daarentegen waren bugged en werden niet correct vrijgespeeld. Zo kreeg ik twee trophies van de Dynasties of India-campaign terwijl ik een gewone Skirmish-game aan het spelen was met de Franken tegen de Britten. Dit was een beetje vreemd natuurlijk.
Deze Definitive Edition van Age of Empires 2 is natuurlijk geen nieuwe verschijning. Na de HD-editie in 2013, kreeg het spel een zogenaamde definitieve editie die in 2019 verscheen voor pc en Xbox. De originele versie had destijds wel een PlayStation 2-port gekregen, die werd uitgegeven door Konami, maar ontwikkelaar Ensemble Studios werd opgekocht door Microsoft en dus werd Age of Empires een IP van hen. Vandaag de dag leven we echter in een volledig andere wereld en met de multiplatformstrategie van Microsoft verscheen deze Age of Empires 2: Definitive Edition dus ook voor PlayStation 5. Toch was het voornamelijk een ander element dat mijn interesse wekte om het spel nu opnieuw te spelen. Met deze PlayStation 5-release verscheen er immers ook een nieuwe uitbreiding gebaseerd op het verhaal van The Three Kingdoms. Als fan hiervan, was ik alvast benieuwd hoe dit zich zou vertalen naar de gameplay van Age of Empires 2, in vergelijking met de Romance of the Three Kingdoms-reeks of Total War: Three Kingdoms bijvoorbeeld.
Een strijd van drie koninkrijken
Het is dus niet de eerste keer dat de geschiedenis van de drie koninkrijken wordt verkend in een strategiegame, maar de gameplay van Romance of the Three Kingdoms en Total War, beiden grand strategy-games, is toch danig verschillend dan de real-time strategy van Age of Empires. Om deze periode tot leven te brengen, legt het spel een grote focus op de helden die krachtige vaardigheden hebben en die je kan trainen in de nieuwe Hall of Heroes, en de DLC introduceert ook een vorm van magische rituelen. De inspiratie ligt ook hier dus duidelijk eerder op de roman Romance of the Three Kingdoms dan de historische feiten. De campagnemodus schotelt je drie nieuwe campagnes voor die zoals verwacht gebaseerd zijn op de strijd tussen de Wu-, Shu- en Wei-dynastieën. Elke campagne schotelt je vijf missies voor en je krijgt de kans om iconische momenten uit dit verhaal te herbeleven zoals de Yellow Turban Rebellion of de Battle of Red Cliffs. Een interessante toevoeging hierbij is dat je ook narratieve keuzes voorgeschoteld krijgt tijdens deze missies en de beslissingen die je hierbij maakte worden overgedragen naar de rest van de campagne. Verder voelt de gameplay zoals je zou verwachten vrij klassiek aan en blijft dit natuurlijk op en top Age of Empires.Naast de drie grote facties introduceert deze DLC nog twee andere nieuwe beschavingen waarmee je aan de slag kan gaan, namelijk de Jurchen en de Khitan. Deze volkeren leefden voornamelijk in Mantsjoerije, het noordoostelijke gebied van China. Hoewel zijn geen aparte campagne kregen, is het natuurlijk fijn dat de DLC zo vijf facties toevoegt om mee te spelen. Deze facties hebben natuurlijk hun eigen unieke units, maar we krijgen ook nieuwe units die toegankelijk zijn voor de Chinezen, Japanners of Koreanen, zoals Fire Lancers, Rocket Carts en Dragon Ships. Verder voegt deze nieuwe DLC ook een Legendary-moeilijkheidsgraad toe, ideaal voor zij die al zeer vertrouwd zijn met de ervaring van Age of Empires 2 en op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Omdat deze uitbreiding gloednieuw is, zit zij echter niet standaard inbegrepen in de Definitive Edition die onlangs lanceerde op PlayStation 5 en wordt zij verkocht voor € 19,99.
Definitief wil niet volledig zeggen
De The Three Kingdoms-DLC is trouwens niet het enige dat je mogelijks zal moeten bijkopen. Sinds de release van de HD Edition en zelfs de Definitive Edition in 2019, zijn er nog tal van andere uitbreidingen verschenen voor Age of Empires 2. Voor deze nieuwe DLC, kreeg de Definitive Edition bijvoorbeeld maar liefst zeven andere uitbreidingen, waaronder een terugkeer naar de eerste Age of Empires met Return of Rome en zelfs een soort van spin-off game genaamd Chronicles: Battle of Greece. Opvallend is dat ervoor werd gekozen om twee versies van deze Definitive Edition aan te bieden. De standaardeditie bevat naast de basisversie van het spel ook de drie uitbreidingen Lords of the West, Dynasties of India en Dawn of the Dukes. Wil je echter het (voorlopige?) totale pakket, dan zal je wat extra euro's moeten neertellen voor de premium-editie, die dus ook meteen de The Three Kingdoms-uitbreiding bevat.Alles samengeteld bevat het spel maar liefst vijftig beschavingen, waarmee je aan de slag kan met meer campagnemissies dan lief voor je is.
Als je van plan bent om het Three Kingdoms-verhaal te ontdekken, dan is er eigenlijk geen reden om niet gaan voor de premium-editie omdat de meerprijs overeenkomt met de prijs van de uitbreiding zelf. Deze versie kost bovendien evenveel als een andere full-priced game, maar in ruil krijg je een enorme karrevracht aan content. Alles samengeteld bevat het spel maar liefst vijftig beschavingen, waarmee je aan de slag kan met meer campagnemissies dan lief voor je is. Reken daarbij een uitgebreide Skirmish-mode met tien gamemodi, een grote selectie aan mappen en tal van andere parameters om in te stellen, een uitgebreide editor om je eigen scenario te ontwerpen en een robuuste multiplayermodus, met ranked play inbegrepen, en je krijgt een totaalpakket dat je ontzettend veel uurtjes spelplezier zal geven.
Een tijdloze klassieker
De vraag is natuurlijk: is Age of Empires 2 anno 2025 eigenlijk wel nog de moeite om te spelen? Wel, de formule die Ensemble Studios destijds heeft ontworpen, schittert vandaag de dag nog steeds dankzij zijn ogenschijnlijke eenvoud, maar ook voldoende diepgang voor zij die volledig willen opgaan in het spel. De gameplay is nog steeds even verslavend en het opbouwen van je stad voordat je jouw vijand vermorzelt met een indrukwekkend leger geeft na al die jaren nog steeds evenveel voldoening. Het hielp natuurlijk dat ik al snel nostalgische gevoelens kreeg door die iconische muziek en geluidjes, alsook door het terugzien van die huisjes en de dorpsbewoners bijvoorbeeld. De visuele elementen zien er dankzij de herwerkte HD-graphics in 4K trouwens geweldig uit. Je zou haast niet zeggen dat dit spel voor het eerst in 1999 was uitgekomen en hierdoor is het vandaag de dag nog steeds een visueel genot om te spelen. Het enige wat ook wel een make-over kon gebruiken, was het menu, want dit transporteert je echt wel terug naar voor de eeuwwisseling.Waar ik wel even schrik voor had, waren de controls. Een RTS speel ik immers het liefst op pc met een muis en toetsenbord. Gelukkig ondersteunt de consoleversie muis en toetsenbord, maar zelfs met een controller valt de game prima te besturen. Waar ik vooral fan van ben, is dat het D-pad gebruikt wordt voor snelle toegang tot je workers, je Town Center, je militaire units en nog beschikbare Livestock. Basisgebouwen kan je ook eenvoudig neerplanten met behulp van een actieknop en tot andere gebouwen heb je makkelijk toegang met hulp van de R2-knop. Het enige wat ik miste - of niet direct terugvond - was de mogelijkheid op militaire units te groeperen, iets dat echt wel essentieel is tijdens meer intense spelletjes als het op oorlogvoering aankomt. Wat wel fijn was, is dat je jouw Villagers nu ook wat kan automatiseren in hun taken, wat handig is als je je net focust op oorlog of verkenning op dat moment.
De PlayStation-versie ondersteunt trouwens crossplay met pc en Xbox als je online wilt spelen, al dien je hiervoor wel je PSN-account te linken aan een Microsoft-account. Hoewel er ook cloud saves aanwezig zijn, is er helaas wel geen crossplatform-progressie aanwezig en zal je niet kunnen wisselen tussen de verschillende platformen als je wil verder spelen. Waar de makers wel nog wat correcties mogen doorvoeren, is in de trophies en achievements. Zo werd er gezegd dat er geen synchronisatie was tussen die twee, maar bij mij popten de achievements wel tijdens het spelen op PlayStation 5. De trophies daarentegen waren bugged en werden niet correct vrijgespeeld. Zo kreeg ik twee trophies van de Dynasties of India-campaign terwijl ik een gewone Skirmish-game aan het spelen was met de Franken tegen de Britten. Dit was een beetje vreemd natuurlijk.
Conclusie
Age of Empires 2 toont zich na al die jaren nog steeds als een boeiende RTS die je zal verleiden met haar tijdloze gameplay en die je heel wat uurtjes spelplezier zal voorschotelen. Deze Definitive Edition bevat knap opgepoetste graphics en een karrevracht aan content, al is niet alle content inbegrepen in de standaardversie. Op PlayStation 5 speelt het spel bovendien zeer fijn, zelfs als je gebruikmaakt van een controller, en dankzij crossplay kan je het zelfs opnemen tegen je medespelers op Xbox en pc. Wat mij betreft is dit een brok geschiedenis die zeker de moeite is om in huis te halen, vooral als je fijne jeugdherinneringen hebt aan dit spel.
Pro
- Enorm veel content
- Visuele make-over is prachtig
- Speelt vlot op console
- Nostalgie ten top
Con
- Niet alle content inbegrepen in basisversie
- Verouderde menu's
- Trophies zijn bugged
9
Over
Beschikbaar vanaf