Review: The Bad Guys 2 (blu-ray)

Er zijn zo van die animatiefilms die je initieel niet meteen aanspreken, maar waar achteraf van blijkt dat dat geheel onterecht was. ‘The Bad Guys’ was voor mij zo’n voorbeeld. Hoewel de animatie er goed uitzag, leek het me een zoveelste ‘twaalf in een dozijn’-film die je pas kijkt als je watchlist al vergevorderd is. Boy was I wrong! The Bad Guys prijkte meteen op mijn top drie animatiefilms van dat jaar, naast Puss in Boots: The Last Wish en in iets mindere mate Turning Red. De leuke karakters en bijhorende voice cast, de unieke animatiestijl, de snelle actie en erg toffe humor maakte het voor mij alvast een dikke aanrader. Drie jaar later mogen we nu The Bad Guys 2 verwelkomen. En of ik interesse had in een blu-ray reviewexemplaar! Of ik hem even goed vond als de eerste, krijg je hieronder te lezen!

Voor wie geheel uit de lucht valt: The Bad Guys is een Amerikaanse animatiefilm van de hand van Pierre Perifel en uitgegeven door DreamWorks Animation. Hierin volgen we Wolf (Sam Rockwell), Snake (Marc Maron), Tarantula (Awkwafina), Shark (Craig Robinson) en Piranha (Anthony Ramos), die als ‘Bad Guys’ steeds op zoek zijn naar een volgende misdaad. Dat ze niet altijd even slecht zijn als ze wensen te laten uitschijnen, wordt snel duidelijk. Met een relatief beperkt budget wisten de makers een erg fijne en algemeen goed ontvangen animatiefilm af te leveren. Benieuwd of The Bad Guys 2 op datzelfde elan verdergaat.

BG 1.jpg

It’s never just a heist.” – Kitty Kat

In The Bad Guys 2 verwelkomen we opnieuw onze gekende gang. Dat het hun als goeierikken niet altijd goed afgaat wordt snel duidelijk. Hoewel ze erg hun best doen om opgenomen te worden in de maatschappij, lukt het ze dankzij hun reputatie niet een deftige job te vinden. Daarenboven is het overduidelijk dat Wolf en Diane (Zazie Beetz) gevoelens hebben voor elkaar, maar dat ze deze trachten te onderdrukken omdat Diane als gouverneur niet zomaar samen kan zijn met een gewezen crimineel.

De situatie lijkt echter te veranderen wanneer de politie er niet in slaagt de Phantom Bandit, een nieuwe ongrijpbare crimineel, te pakken te krijgen. In de hoop zijn reputatie te verbeteren, biedt Wolf een helpende hand. Samen met de andere Bad Guys gaan ze de uitdaging aan om de Phantom Bandit voor eens en voor altijd te klissen. Wat volgt hadden ze echter niet voorzien. Al snel blijkt namelijk dat de Phantom Bandit niet alleen opereert. Meet ‘The Bad Girls’, een vrouwelijke dievenbende, geïnspireerd door het werk van The Bad Guys, bestaande uit sneeuwluipaard Kitty Kat (Danielle Brooks), duif Susan a.k.a. Doom (Natasha Lyonne) en zwijn Pigtail (Maria Bakalova). Om in hun snode plannen te slagen, zullen ze echter de hulp nodig hebben van The Bad Guys. Hoewel ze hier uiteraard niet voor openstaan, weet Kitty toch voldoende drukkingsmiddel achter de hand te houden. Of ze in hun opzet slagen en of onze charmante, stoere jongens zich hieruit kunnen redden, dien je uiteraard zelf te ontdekken!

BG 2.jpg

“When it came to being bad, we were pretty good.” – Mr. Wolf

Hoewel ik schrik had dat het nieuwe er wat ging af zijn en ‘The Bad Girls’ me initieel een knullige manier leek om een sequel te maken, wist The Bad Guys 2 mij toch opnieuw positief te verrassen. De reeds gekende karakters blijven stuk voor stuk leuk en grappig, maar ook wat de nieuwe personages betreft, weet DreamWorks Animation ze voldoende eigenheid te geven. Het is het soort animatiefilm waar de hele familie zal kunnen van genieten. Mission Impossible meets Ocean’s Eleven, voldoende humor, leuke actie en hier en daar een romantisch momentje? Jup, ik ben fan. Toegegeven, er zullen hier en daar ook wat plattere momentjes inzitten, maar hey, een schetenlatende piranha in de ruimte, what’s not to like?

In dit vervolg mogen we opnieuw rekenen op de onmiskenbare dynamiek tussen onze bekende dievenbende.

De film bouwt dus met andere woorden verder op het succes van de eerste film, waarbij ook de positieve elementen uit zijn voorganger werden behouden. Denk aan knappe, unieke animaties, een erg goede voice cast, goed gebrachte actie, een sterke soundtrack en een leuke dynamiek tussen de personages, en je begrijpt dat ik deze sequel minstens even goed, al dan niet een tikkeltje beter vind. Het feit dat het verhaal misschien iets te voorspelbaar is, vergeef ik de makers maar al te graag.

BG 3.jpg

Vloeiende animatie in een erg geslaagde blu-ray port

In deze blu-ray uitgave mogen we rekenen op een erg goede beeldkwaliteit in 2.39:1 formaat. De kleuren zijn scherp en gedetailleerd en de animatie is vloeiend. Wie de eerste film reeds zag, weet dat The Bad Guys met momenten een unieke animatiestijl heeft. Ook in dit tweede deel zitten er een aantal leuke elementen in, die naar mijn mening een zekere eigenheid geven aan de film. Let bijvoorbeeld zeker op de manier hoe rook en vuur worden weergegeven. Een stijl die ik alvast kan smaken. Ook wat de audio betreft mogen we niet klagen. Dolby Atmos is aanwezig, maar zelfs de Dolby Digital Plus wist al voor een erg immersieve ervaring te zorgen. De fijne soundtrack en de flitsende actiescènes worden hierdoor met andere woorden erg goed ondersteund.

Waar ik ietsjes minder lovend over ben, zijn de extra’s. Hoewel we kunnen rekenen op een leuke extra korte animatiefilm, die helaas slechts zes minuten duurt, bevat de blu-ray verder enkel de standaard extra’s die je doorgaans mag verwachten. Denk hierbij aan deleted scenes, info over de stemmencast, een korte making-of, wat meer info over hoe bepaalde scènes worden gemaakt, wat achterliggende info over de nieuwe vrouwelijke karakters en een feature commentary. Hoewel mijn inziens de extra’s iets te mager zijn en deze vermoedelijk niet iedereen zullen aanspreken, moet ik wel zeggen dat vooral de feature commentary zeker het kijken waard is.

Conclusie

In The Bad Guys 2 bouwen de makers verder op het succes van de eerste film. In dit vervolg mogen we opnieuw rekenen op de onmiskenbare dynamiek tussen onze bekende dievenbende, maar worden ook nieuwe personages geïntroduceerd. Hoewel ik wat schrik had voor de introductie van deze ‘Bad Girls’, wist de sequel me dusdanig positief te verrassen dat ik hem net iets hoger scoor dan zijn voorganger. Dankzij de toffe karakters, de leuke humor en de nooit vervelende actiescènes is het wat mij betreft een aanrader voor het hele gezin. Aangezien de film ruimte laat voor verdere sequels, mag voor mijn part snel deel drie volgen!

Pro

• Een animatiefilm voor het hele gezin
  • Knappe animatie
  • Leuke karakters en onderlinge dynamiek, ook de nieuw geïntroduceerde
  • Een goede dosis humor en leuke, snelle actie die nooit verveelt

Con

• Een beetje voorspelbaar
  • De extra's mochten iets uitgebreider
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

13 november 2025

Genre

1. Animatie

Speelduur

104 minuten

Regie

Pierre Perifel, JP Sans

Cast

Sam Rockwell, Marc Maron, Awkwafina, Craig Robinson, Anthony Ramos, Zazie Beetz, Danielle Brooks, Natasha Lyonne, Maria Bakalova

Uitgever

DreamWorks Animation

Terug
Bovenaan