Rijbewijs B - Herstel examen

Bubba

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi,

Mijn vriendin moet herstelexamens doen voor haar rijbewijs B terug te krijgen, haar theorie heeft ze reeds gedaan en de afspraak voor de medische en psychologische onderzoeken ligt ook vast, maar weet iemand hoe het precies zit voor haar praktijk examen? Kan / mag zij op één of andere manier oefenen? En hoe zit het met het examen zelf? Moet er dan iemand meerijden om ze daar af te gaan zetten en mag zij enkel rijden om het examen zelf af te leggen?

Hoi,

Mijn vriendin moet herstelexamens doen voor haar rijbewijs B terug te krijgen, haar theorie heeft ze reeds gedaan en de afspraak voor de medische en psychologische onderzoeken ligt ook vast, maar weet iemand hoe het precies zit voor haar praktijk examen? Kan / mag zij op één of andere manier oefenen? En hoe zit het met het examen zelf? Moet er dan iemand meerijden om ze daar af te gaan zetten en mag zij enkel rijden om het examen zelf af te leggen?
Kan/mag ze oefenen? Ja, maar enkel bij een erkende rijschool in een leswagen + begeleider van rijschool, dus geen goedkope optie.

Het examen zelf hangt een beetje af van de uitspraak, in sommige gevallen mag je het examen afleggen met de eigen auto, maar door dat ze geen rijbewijs heeft, mag er niemand mee buiten de examinator, dat is echter uitzonderlijk.

Aangezien ze medische en psychologische heeft gekregen, vermoed ik alcohol of drugs, en dan is het examen ook weer enkel te doen via een erkende rijschool met een leswagen en begeleider van de rijschool. Ze geven nooit de hele reeks van examens zonder dat er een rijschool betrokken moet worden.

Moest ze het toch met de eigen auto mogen doen (kans is klein, maar ik zou daarvoor de uitspraak moeten zien, of eens bellen naar het examencentrum), dan mag zij niet zelf naar het examencentrum rijden natuurlijk. Aangezien ze niets van rijbewijs heeft, mag ze enkel als passagier of in een leswagen de weg op.

Had ze al een volwaardig rijbewijs of nog een voorlopig?

Kan/mag ze oefenen? Ja, maar enkel bij een erkende rijschool in een leswagen + begeleider van rijschool, dus geen goedkope optie.

Het examen zelf hangt een beetje af van de uitspraak, in sommige gevallen mag je het examen afleggen met de eigen auto, maar door dat ze geen rijbewijs heeft, mag er niemand mee buiten de examinator, dat is echter uitzonderlijk.

Aangezien ze medische en psychologische heeft gekregen, vermoed ik alcohol of drugs, en dan is het examen ook weer enkel te doen via een erkende rijschool met een leswagen en begeleider van de rijschool. Ze geven nooit de hele reeks van examens zonder dat er een rijschool betrokken moet worden.

Moest ze het toch met de eigen auto mogen doen (kans is klein, maar ik zou daarvoor de uitspraak moeten zien, of eens bellen naar het examencentrum), dan mag zij niet zelf naar het examencentrum rijden natuurlijk. Aangezien ze niets van rijbewijs heeft, mag ze enkel als passagier of in een leswagen de weg op.

Is dat heel recent veranderd allemaal? Want nog geen 5j geleden mocht je gewoon met je eigen auto naar het rijexamen.

Is dat heel recent veranderd allemaal? Want nog geen 5j geleden mocht je gewoon met je eigen auto naar het rijexamen.
Goh, ik zou dat eens moeten navragen, maar we krijgen toch wekelijks verschillende mensen die verplicht via ons moeten gaan. Sommigen worden x-aantal uur rijles opgelegd, anderen verplicht examen met rijschool... Vandaar dat ik ook vroeg of ze al volwaardig of voorlopig rijbewijs had. Voorlopig is sowieso via ons, volwaardig hangt er van af.
Nu, ik had vorige maand wel iemand die 5 jaar ontzegging had gekregen en daarna nog alle proeven moest doen. Die zat dus een dikke 6 jaar na zijn uitspraak en was verplicht via ons te komen en had al een volwaardig rijbewijs. Was door een politierechtbank in Antwerpen uitgesproken.

Die herstelexamens zitten ook speciaal in elkaar, het hangt soms echt af van wat de situatie was en wat de rechter zei. Zo heb ik er een gehad die na 2x niet slagen 6u moest komen volgen terwijl de meeste herstelexamens niet aan die 6u moeten voldoen bij 2x niet slagen. Ik heb er een gehad die na het slagen nog een jaar moest wachten om te mogen rijden, terwijl de meesten dat jaar moeten uitzitten vooraleer examen te doen, ... Veel variabelen merken we toch wel.

Collega had onlangs ook iemand, ook speciaal, moest 10u + examen doen met erkende rijschool, was niet geslaagd en is de tweede keer wel met zijn eigen auto mogen gaan. :lol:

Ik vraag mij af wat ge dan hebt uitgestoken.
Drugrunner die beginnend bestuurder was en zelf onder invloed in een onverzekerde auto reed. De meeste zijn daar vrij open in als ze komen. Ik vraag zelf nooit waarom ze daar zijn, maar heb nu nog geen enkele gehad die het niet zelf vertelde.

En als ze het niet vertellen, zien we het na het examen wel op de papieren van de rechtbank die ze daar moeten laten afstempelen. :unsure:

Ze had een volwaardig rijbewijs, ze reed rond zonder geldige keuring en zonder verzekering, het is al jaren geleden want ze heeft sindsdien altijd alles met de fiets gedaan. Ondertussen heeft ze ook haar theorie en medische / psychologische testen succesvol afgelegd. Praktijk examen staat volgende week gepland en ze mag hier naartoe met eigen wagen volgens het examen centrum.

Ze had een volwaardig rijbewijs, ze reed rond zonder geldige keuring en zonder verzekering, het is al jaren geleden want ze heeft sindsdien altijd alles met de fiets gedaan. Ondertussen heeft ze ook haar theorie en medische / psychologische testen succesvol afgelegd. Praktijk examen staat volgende week gepland en ze mag hier naartoe met eigen wagen volgens het examen centrum.
Wel niet zelf er naartoe rijden he. :p

Wel niet zelf er naartoe rijden he. :p
Dat mag wel. Maar je moet wel strikt op de route naar het examencentrum rijden en op het moment dat je er ook moet zijn, dus niet op een andere dag bv.

Althans je vraagt het wel best nog eens na bij het examencentrum voor het geval dit zou veranderd zijn. Dat je niet tegengehouden wordt en je argument is dat iemand op het internet zei dat het mocht 😁

Ze heeft naar het examen centrum gebeld en ze mag inderdaad gewoon zelf naar daar en terug rijden. Ik blijf het wel vreemd vinden dat ze niet iets als een voorlopig rijbewijs kan krijgen, ze moet examen gaan doen maar ze mag niet oefenen...

Terug
Bovenaan