Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Als je dit leest:

Ja sorry, maar ... en natuurlijk ik vind dit erg voor die mensen hé, maar ik zeg dan toch gewoon: "you ask for problems, you get them"

Grote idioot he. Dat verhaaltje dat ze gisteren aan de deur van de ouders stonden, lijkt me ook maar eentje om medelijden op te wekken. Hij is al 7 jaar weg uit Afghanistan, maar de dag dat de Taliban in Kabul is, is zijn ouders bezoeken om te achterhalen waar hij is, hun eerste prioriteit. Voor een journalist en een Oxfam-medewerker. Okee dan.
Als je doodsbang bent voor de Taliban, wat ga je dan voor 2-3 weken naar Afghanistan in de periode dat de Taliban in opmars is in heel het land?
Neen, ik denk dat de kans groter is dat die kerel dit verzint om zo sneller in Belgie te geraken. Momenteel is het nogal vrij moeilijk om een plekje op een vliegtuig te pakken te krijgen natuurlijk. Met een zielig verhaaltje in de media, wordt die kans al een stuk groter. En wie weet mag hij zelfs zijn ouders meenemen om hen te vrijwaren van repressailes. Hmm, misschien toch niet zo'n grote idioot...

Als je dit leest:

Ja sorry, maar ... en natuurlijk ik vind dit erg voor die mensen hé, maar ik zeg dan toch gewoon: "you ask for problems, you get them"

Neen ik heb niks tegen deze mensen. Ik neem het hun ook niet kwalijk. Maar ik heb toch zoiets van ... dat is het risico dat je weet dat je loopt als je terug naar je geboorteland gaat hé.
Allez in België een vrouw vinden was niet mogelijk? Geweldig voorbeeld weer.

Zo zijn er veel moslims hoor, vrouw laten importeren!
Ik heb redelijk wat Marokanen onder mijn vriendenkring die Moslim zijn (Ik ben zelf géén Moslim), en een aantal hebben hun vrouw effectief laten over komen uit Marokko. (en zijn daar aldus gehuwd). Dat is inderdaad niet ongewoon onder hun midden.

Altijd leuk om met die mannen op stap te gaan, .. dan zit ik een biertje te drinken. En ja dat mag dan, van die mannen, maar zelf zeggen ze dan wel dat ze niet mee mogen drinken, dat dat verboden is tov hun geloof. Maar dan zitten ze wel een waterpijp te roken terwijl ik mijn biertje drink :rofl:

Allez in België een vrouw vinden was niet mogelijk? Geweldig voorbeeld weer.
Waarschijnlijk wordt in zijn thuisstreek nog met een gearrangeerd huwelijk gewerkt. De ouders had een goede vrouw gevonden, dit overlegd met haar ouders, en de zoon mocht komen trouwen. Dat gebeurt ook nog bij veel Indiërs.

En er zijn natuurlijk nog een hoop zoveelste-generatie migranten die gewoon graag een vrouw laten overbrengen die niet teveel noten op haar zang heeft.

Waarschijnlijk wordt in zijn thuisstreek nog met een gearrangeerd huwelijk gewerkt. De ouders had een goede vrouw gevonden, dit overlegd met haar ouders, en de zoon mocht komen trouwen. Dat gebeurt ook nog bij veel Indiërs.

En er zijn natuurlijk nog een hoop zoveelste-generatie migranten die gewoon graag een vrouw laten overbrengen die niet teveel noten op haar zang heeft.

Ik denk dat men het eerder een voorbeeld van mislukte integratie vond.
Ik vind het persoonlijk toch ook eerder moeilijk rijmen met het "ik ben persona non grata in Afghanistan"-verhaal. Vrezen voor je leven, maar wel op vakantie gaan in het land en je ouders laten rondzoeken voor een Afghaanse bruid.

Ik vind het persoonlijk toch ook eerder moeilijk rijmen met het "ik ben persona non grata in Afghanistan"-verhaal. Vrezen voor je leven, maar wel op vakantie gaan in het land en je ouders laten rondzoeken voor een Afghaanse bruid.
Daar doelde ik op inderdaad.
Maar als ze ‘onze’ vrouwen stelen is het ook niet goed zeker? :unsure:
Als je "stelen" gebruikt, dan ben je juist dat dat niet goed is. ;)

Dat is zoals 'Mimi Belete' die gevlucht was uit Ethiopië want ze riskeerde daar haar leven, genaturaliseerd en dan op trainingsstage naar Ethiopië gaat :unsure:

Dat is zoals 'Mimi Belete' die gevlucht was uit Ethiopië want ze riskeerde daar haar leven, genaturaliseerd en dan op trainingsstage naar Ethiopië gaat :unsure:
Wel na dat ze bekend is geworden natuurlijk.
Maar je haalt wel een valide punt aan. Ethiopische die naar België vlucht om dan voor Bahrain uit te komen. Heel raar is dat.

Amai weer hoogstaande posts hier... Who cares waar mensen trouwen en met wie? Het enigste punt is terecht dat iemand die vreest voor zijn leven en de Taliban niet zomaar even daar gaat trouwen en op verlof gaat in datzelfde land.

Al de rest is achterlijke cafe praat op het randje van racisme.

Amai weer hoogstaande posts hier... Who cares waar mensen trouwen en met wie? Het enigste punt is terecht dat iemand die vreest voor zijn leven en de Taliban niet zomaar even daar gaat trouwen en op verlof gaat in datzelfde land.

Al de rest is achterlijke cafe praat
op het randje van racisme.
Uhuh......

Sure. Alsof mensen gewoonweg geen debiele keuzes kunnen maken (al dan niet in naam van geloof of culturele overtuiging). Neen, als wij zeggen "das toch zot dat ge naar een land gaat waar ze u dood willen, om daar te gaan trouwen" dan is het achterlijk en op het randje van racisme af...

Wat een argumentatie man.

Al de rest is achterlijke cafe praat op het randje van racisme.
Maar dat is juist het enige waarover men hier nu net niet aan het zeveren is. Bijna iedereen zegt juist dat die mens naar ginder ging om te trouwen en op verlof te gaan .. en dat was gewoon een risico dat hij bereidt was te nemen hé.

Uhuh......

Sure. Alsof mensen gewoonweg geen debiele keuzes kunnen maken (al dan niet in naam van geloof of culturele overtuiging). Neen, als wij zeggen "das toch zot dat ge naar een land gaat waar ze u dood willen, om daar te gaan trouwen" dan is het achterlijk en op het randje van racisme af...

Wat een argumentatie man.
Daar gaat het niet over, het gaat over hoe er denigrerend over Afghanen en Marokkanen wordt gesproken omdat ze trouwen met iemand uit hun land van oorsprong.

Alsof alle Belgen in het buitenland ook enkel trouwen met lokale bevolking. Pure stemmingmakerij dus met dan nog een racistische ondertoon.

Daar gaat het niet over, het gaat over hoe er denigrerend over Afghanen en Marokkanen wordt gesproken omdat ze trouwen met iemand uit hun land van oorsprong.

Alsof alle Belgen in het buitenland ook enkel trouwen met lokale bevolking. Pure stemmingmakerij dus met dan nog een racistische ondertoon.

Ik denk dat het een hele grote minderheid zal zijn die na jarenlang wonen in een vreemd land, specifiek naar Belgie terugkeren om een vrouw te zoeken en die gelijk mee te nemen naar dit nieuwe land. Heb jij reden om iets anders te geloven?

Twijfel je daar nog oprecht aan?
Drie op de vier Turken importeren partner
Ik nodig je uit om vergelijkbare even hoge cijfers te vinden van pakweg Amerikanen die naar hier migreren, maar dan alsnog in 3/4 gevallen hun partner nog importeert (eveneens de keuze van het artikel).
Die gemeenschappen hangen sterk aan elkaar, dat is zeker geen geheim. De kans is ook klein dat je als Vlaming met een Chassidische jood zal trouwen. Culturen die dichter bij ons staan, zoals Nederlanders, zullen sneller "opgaan" in de lokale bevolking.

Die gemeenschappen hangen sterk aan elkaar, dat is zeker geen geheim. De kans is ook klein dat je als Vlaming met een Chassidische jood zal trouwen. Culturen die dichter bij ons staan, zoals Nederlanders, zullen sneller "opgaan" in de lokale bevolking.

Dat iemand uit de Turkse gemeenschap hier, sneller zal trouwen met iemand uit de Turkse gemeenschap hier vind ik in se niet problematisch, want dat kan je inderdaad vergelijken met pakweg (maar dan extremer) de Chassidische joodse gemeenschap in Antwerpen of even goed mensen die in hun eigen vrienden/hobbykring een partner aantreffen.

Dit gaat hier echter om huwelijksmigratie, wat eigenlijk maakt dat je vaak wanneer je één persoon laat migreren naar hier, de impact daarvan nog eens met een bepaalde factor moet vermenigvuldigen. En waarbij onderzoek overigens aanwijst dat die "geïmporteerde" partner vaker in de werkloosheidsstatistieken terug te vinden is, dat die waarschijnlijk nog moeilijker zal integreren in de samenleving hier, kinderen uit zo'n huwelijk alweer starten met een taalachterstand in het onderwijs, etc. ... en finaal dat voor onze samenleving de kost van migratie andermaal verhoogt.

On-topic: kritiek op die Afghaan die hier al vijf jaar woont maar nog z'n "bruid" in het thuisland gaat zoeken is volkomen terecht, vasthouden aan "tradities" zoals gearrangeerde huwelijken zijn andermaal een teken van een gefaalde integratie. Dat hij z'n ouders nog was gaan bezoeken en zich mispakt had aan de snelheid van de opmars van de Taliban, tot daartoe... maar als je in eerste instantie vreesde voor je leven en daarom jaren geleden Afghanistan ontvluchtte, dan nog vind ik dat een uiterst dubieuze beslissing. In zo'n gevallen zou je een verblijfsvergunning eigenlijk onbeperkt moeten kunnen intrekken en nationaliteit terug afnemen, want dit lijkt verdomd hard op gewoon gelogen te hebben om dat alles hier te verkrijgen.

Plus, als je zo'n gearrangeerd huwelijk normaal vind, besef dan ook maar dat er waarschijnlijk een bruidsschat betaald is met een "premium" omdat de vrouw er de Belgische nationaliteit en alle bijbehorende voordelen (uitkeringen, etc.) bijkrijgt. In mijn ogen is dat gewoon nauwelijks beter dan een schijnhuwelijk wat wél strafbaar is. In zo'n gevallen zou je de partner die "geïmporteerd" wordt voor X aantal jaar alle voordelen buiten noodzakelijke gezondheidszorg moeten ontzeggen en strenge voorwaarden opleggen aan dit koppel.

Terug
Bovenaan