Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Inval in Afghanistan was op zich gerechtvaardigd door de twin towers.
Toen werd ook artikel 5 van de NAVO geactiveerd : een aanval op een lidstaat wordt beschouwd als aanval op iedere lidstaat.

Dus we zijn niet slaafs gevolgd met NAVO maar heeft de NAVO z'n bestaansrecht eens uitgeoefend.

Inval in Afghanistan was op zich gerechtvaardigd door de twin towers.
Toen werd ook artikel 5 van de NAVO geactiveerd : een aanval op een lidstaat wordt beschouwd als aanval op iedere lidstaat.

Dus we zijn niet slaafs gevolgd met NAVO maar heeft de NAVO z'n bestaansrecht eens uitgeoefend.
Over de legaliteit van het activeren van dat artikel is al heel wat inkt gevloeid maar dat ter zijde is er geen enkele reden waarom deze oorlog 20 jaar heeft moeten duren in plaats van 1 maand. Rumsfeld en de Bush administratie hadden echter andere plannen en NATO is daar blindelings in mee gestapt temidden van de hypernationalistische "you're with us or you're against us" retoriek van de Verenigde Staten. Gelukkig hebben Frankrijk en Duitsland niet toegelaten dat ook de Irak oorlog een NATO oorlog werd.

Misschien moeten we eens stoppen met ons met andere landen te moeien. Als de CIA Bin laden, Al Qaida en de Taliban zelf niet had opgeleid en gefinancierd in het Soviet tijdperk, hadden we de huidige problemen niet gehad. Dan zou Al Qaida de torens wss ook nooit hebben aangevallen :shutup:
Ik denk dat wij, het Westen, intern genoeg problemen hebben die opgelost moeten worden. In plaats van overal de wereldpolitie uit te hangen, kunnen we er beter voor zorgen dat onze goede samenleving nog beter wordt.

Bullshit en echt zo'n ergerlijke, typisch onwetende post.

Macht en verantwoordelijkheid gaan altijd hand in hand. En dat zag je heel mooi naar voor komen wanneer bijvoorbeeld die Christelijke minderheidsgroep in Syrië een genocide onderging bij de initiële opmars van ISIS.

Heel de wereld keek naar Amerika: "Wat?! Jullie liggen daar met een vliegdekschip, jullie zijn perfect in staat om te ageren, jullie beweren de universele mensenrechten hoog in het vaandel te dragen, ... en toch doen jullie niets?!".
Een paar dagen later vielen de eerste bommen op die hufters van ISIS.

Dan laat men daar traditioneel een paar maanden of een paar jaar overgaan tot de goegemeente de initiële reden vergeten is, en men begint te roepen: "Wat zitten die Amerikanen zich daar eigenlijk te bemoeien in het Midden-Oosten zeg?! Wie denken ze wel dat ze zijn?! De politie van de wereld?!".

Repeat x 100 000. Altijd weer opnieuw.
Ik zal eens iets zeggen: wees maar blij dat de VS "zich moeien" in het buitenland. Kus maar beide pollekes. En hoop maar dat ze nog lang stand kunnen houden tegen China, want de VS zal erbij verbleken als je nu al ziet hoe agressief ze Hong Kong en Taiwan benaderen.

Ik ben het zowaar eens met de Taliban in deze. Het heeft echt geen zin dat alle ingenieurs, dokters, ... mensen die iets kunnen betekenen nu en masse het land verlaten. Dat zou zowat het meest nefaste voor het land kunnen zijn op lange termijn.

Bullshit en echt zo'n ergerlijke, typisch onwetende post.

Macht en verantwoordelijkheid gaan altijd hand in hand. En dat zag je heel mooi naar voor komen wanneer bijvoorbeeld die Christelijke minderheidsgroep in Syrië een genocide onderging bij de initiële opmars van ISIS.

Heel de wereld keek naar Amerika: "Wat?! Jullie liggen daar met een vliegdekschip, jullie zijn perfect in staat om te ageren, jullie beweren de universele mensenrechten hoog in het vaandel te dragen, ... en toch doen jullie niets?!".
Een paar dagen later vielen de eerste bommen op die hufters van ISIS.

Dan laat men daar traditioneel een paar maanden of een paar jaar overgaan tot de goegemeente de initiële reden vergeten is, en men begint te roepen: "Wat zitten die Amerikanen zich daar eigenlijk te bemoeien in het Midden-Oosten zeg?! Wie denken ze wel dat ze zijn?! De politie van de wereld?!".

Repeat x 100 000. Altijd weer opnieuw.
Ik zal eens iets zeggen: wees maar blij dat de VS "zich moeien" in het buitenland. Kus maar beide pollekes. En hoop maar dat ze nog lang stand kunnen houden tegen China, want de VS zal erbij verbleken als je nu al ziet hoe agressief ze Hong Kong en Taiwan benaderen.

Heel de wereld keek naar de VS en zei: "Zie wat er van komt met je onnozele invasie van Irak!"

Isis is dan ook mede een creatie van de VS door een heel machtsvacuum te creëren in Irak. :p
Invasie en 350.000 Irakese soldaten buitengesmeten uit het leger. Waar zijn die allemaal terechtgekomen :p?

Ik ben het zowaar eens met de Taliban in deze. Het heeft echt geen zin dat alle ingenieurs, dokters, ... mensen die iets kunnen betekenen nu en masse het land verlaten. Dat zou zowat het meest nefaste voor het land kunnen zijn op lange termijn.

En waarom vangt pakistan niets op?
Dat zijn bijna allemaal pashtuns, dus die kunnen bij hun eigen bevolking blijven en staat daar vol moskeen dus kunnen ze daar ook gaan bidden elke dag.

Een braindrain is inderdaad nefast, maar daar hebben de Taliban zelf boter op het hoofd: wie jarenlang etnische, religieuze en andere minderheden (of, in het geval van vrouwen, de halve bevolking) het leven zuur maakt of regelrecht vervolgt moet er niet van opkijken dat er veel mensen niet bepaald happig zijn op een terugkeer van hetzelfde regime, en eieren voor hun geld kiezen. Er is nu onder andere een hele generatie aan vrouwen die gestudeerd hebben, die geven hun verworven vrijheden ook liever niet op. Het wantrouwen is groot, en dat verhelp je niet met een paar weken bij monde van een woordvoerder te beweren dat het deze keer anders wordt, en al helemaal niet wanneer er op het terrein vaak andere beslissingen (kunnen) genomen worden door lokale commandanten.

En waarom vangt pakistan niets op?
Dat zijn bijna allemaal pashtuns, dus die kunnen bij hun eigen bevolking blijven en staat daar vol moskeen dus kunnen ze daar ook gaan bidden elke dag.
Er zitten sinds de Sovjetinvasie nog altijd een of meerdere miljoenen (ben het exacte getal kwijt) Afghanen in Pakistan, maar bepaald populair zijn die daar niet, ondanks de steun die de Taliban vanuit Pakistan genieten. Dat laatste is dan ook meteen waarom menig Afghaan geen grote fan is van Pakistan. Kortom, noch Pakistan, noch een goed deel van de Afghaanse vluchtelingen zitten daar op te wachten.

Man man, als daesh een aanslag pleegt daar. Er zijn echt signalen blijkbaar die er op wijzen. Meerdere potentiële zelfmoordterroristen sijpelen kaboel binnen. 9/11 nog eens dunnetjes overdoen qua slachtoffers? Gecoördineerde aanval van 20 man? Eerst bomautos en zelfmoordterroristen en daarna vuurgevecht met de westerse legers? Dit gaat echt spannend worden. Ocharme al die mensen die daar nu zijn.

Ik snap eigl niet hoe zoveel 'Belgen' nu nog op familiebezoek gingen naar Afghanistan , en een deel daar blijkbaar al maanden zat . Een land met een zeer negatief reisadvies en nog eens rode corona-zone ook . Hoe je dan zelfs met kleine kinderen nu naar daar gaat , kan ik toch heel moeilijk begrijpen . Ik heb er eigl weinig compassie mee , en eigl zouden die een sanctie moeten krijgen . Ik dacht dat het om enkelen ging maar het gaat al tegen de 1000 man . Die moeten dan toch ook niet snappen hoe gevaarlijk het daar was , ik vind dat vreemd.

Vreemde tirade, enerzijds zeg je dat EU landen moeten zwijgen omdat ze amper iets hebben bijgedragen en anderzijds probeer je de schuld van het falen van de invasie en de 'heropbouw' wel in hun schoenen te schuiven.

Amper != geen

Afgezien dat geen waarschijnlijk beter was dan amper, maakt ge een afleiding die er niet is. Waar heb ik gezegd Steven dat de EU NATO members of NATO tout court de oorzaak zijn/is van het imploderen van Ashraf Ghani regime? De faling van de heropbouw en topplen door de Taliban is enkel en alleen te wijten aan de volledige faling van het legitiem verkozen Afghaanse leadership, niet door de NATO en zeker al niet de US, gezien hun input & resources.

Ze hadden daar nog 10 jaar kunnen zitten, met exact hetzelfde resultaat.

Maar het is niet omdat de NATO niet verantwoordelijk is voor de implosie dat het geen failed organisatie is.
Onvoldoende bijdragen en dan achteraf wat staan uw beklag doen op een partner die meer dan zijn verantwoordelijkheid genomen heeft, getuigt van bitter weinig loyaliteit.

Overigens ben ik het eens dat terugtrekken de juiste beslissing was máár dan wel op een goed georganizeerde manier. Dat is totaal niet gebeurd en tienduizenden Afghanen die de bezetting hebben geholpen, zijn zonder visum achtergebleven en worden nu aan het lot van de Taliban overgelaten. Dat is waar de VS kritiek op krijgt: ze hebben niet eens de extractie van hun eigen mensen voorbereid. Dat is waarom Biden in de media zoveel (terechte) kritiek krijgt.
Terechte kritiek ? Het slechts wat Biden had kunnen doen is de beslissing terugroepen, dan hadden er nog veel meer slachtoffers gevallen!
Eens een militair logistiek proces in gang is gezet, dan draait ge niet efkes de klok terug zonder verregaande negatieve gevolgen, je bent immers een hoop strategische vantage points kwijt of outnumbered.

Volg U punt ook niet, dat het niet goed georganizeerd was, de US pullout was al aan de gang vanaf feb 2020, bovendien stond de deadline in overleg met de Talibal initieel op Mei 2021

Die 10000 intelligence assets zullen ook wel ferm overroepen zijn door de media, dat zou dan 1 asset zijn per 9 US soldaten, alsof iedere Afghan die de duur opendeed voor de coalitie assylum nodig heeft of per definitie gaat worden opgehangen. En wees gerust de echt high value assets zullen ze wel op een vliegtuig gezet hebben, indien nodig zonder visum...

Laatst bewerkt:
Ik snap eigl niet hoe zoveel 'Belgen' nu nog op familiebezoek gingen naar Afghanistan , en een deel daar blijkbaar al maanden zat . Een land met een zeer negatief reisadvies en nog eens rode corona-zone ook . Hoe je dan zelfs met kleine kinderen nu naar daar gaat , kan ik toch heel moeilijk begrijpen . Ik heb er eigl weinig compassie mee , en eigl zouden die een sanctie moeten krijgen . Ik dacht dat het om enkelen ging maar het gaat al tegen de 1000 man . Die moeten dan toch ook niet snappen hoe gevaarlijk het daar was , ik vind dat vreemd.

Het cynische is dat het dan vaak gaat om mensen die als "vluchteling" naar hier gekomen zijn. Sorry, maar in mijn mening ben je geen vluchteling als je nadien terug veilig op vakantie naar je land van oorsprong te kunnen gaan. Iemand die om die reden zich nu in Afghanistan bevindt, zou eigenlijk niet eens meer gerepatrieerd moeten worden, want die heeft nogmaals duidelijk gemaakt dat zijn of haar "patria" (thuisland) Afghanistan is, en niet België.

Het cynische is dat het dan vaak gaat om mensen die als "vluchteling" naar hier gekomen zijn. Sorry, maar in mijn mening ben je geen vluchteling als je nadien terug veilig op vakantie naar je land van oorsprong te kunnen gaan. Iemand die om die reden zich nu in Afghanistan bevindt, zou eigenlijk niet eens meer gerepatrieerd moeten worden, want die heeft nogmaals duidelijk gemaakt dat zijn of haar "patria" (thuisland) Afghanistan is, en niet België.
weja ,lijk dat verhaal nu van die man uit Roeselare , ze komen uit de Hazara-minderheid , die hebben het normaal gezien toch lastig ginds, de vrouw gaat doodleuk met de kinderen op familiebezoek daar , ze kan dan nog geen woord Nederlands/Frans , al een sjans dat die kleine van 8 nog Belgique kon zeggen . Dan vraag ik me toch echt af waar die mensen met hun verstand zaten . Absurd .

Knap werk. Discreet en zonder veel poeha mensen uit de stad gekregen. Een pluim voor de mensen die dat in elkaar hebben gestoken.

Ik heb slechts één iemand horen spreken die NIET de dubbele nationaliteit Afghaan / Belg heeft maar zuiver Belg is, en die mens BLIJFT ironisch genoeg, gewoon in Kaboel en weigert te vertrekken. :tongue: Want hij werkt in het ziekenhuis en hij wil gewoon daar zijn job blijven uitvoeren.

Alle anderen in het nieuws die ik gezien heb, hebben allemaal de dubbele nationaliteit en die wilden allemaal vertrekken. :unsure: En die zijn precies allemaal inderdaad op familiebezoek.

Eigenlijk wel ironisch niet?

De problemen overal gaan veelal terug tot de kolonisering. Destijds heeft men met een lat de kolonies verdeeld zonder rekening te houden met de bevolking die daar woonde. Vervolgens heeft men een plaatselijke minderheid laten collaboreren. Zelf had men onvoldoende soldaten om zo een kolonie te controleren. Toen die kolonies onafhankelijk werden heeft men de macht gegeven aan die minderheidsgroepen. Gevolg binnen de kortste keer opstanden, genocides etc...

Komt daar nog bij dat men na 1945 afgesproken heeft dat grenzen onaantastbaar zijn. Uit eigenbelang. Want ook in het Westen heb je overal wel een minderheid die ook wel autonomie wil. Met Catalonië keek de hele EU ook naar de andere kant. Dan heb je zo landen gelijk Afghanistan dat eigenlijk geen land is. Men had dat eigenlijk moeten opdelen en elk volk zijn eigen land moeten geven. Nu had men daar een regeringsleger dat in feite etnisch een allegaartje was. Dat vecht niet. Voor zijn eigen volk wil men wel vechten. Hetzelfde zag je in Irak met IS. Regeringsleger sloeg in Mosul massaal op de vlucht. Uiteindelijk zijn ze vooral tegengehouden door de Koerden. Die vochten wel toen IS het Koerdisch gebied wilde binnentrekken.

In ons klein landje draait het al vierkant, laat staan in een land gelijk Afghanistan.

Akkoord hoor, maar deze middag op de radio enkele verhalen gehoord. Dat gaat van mensen die al tientallen jaren niet meer in Afganistan zijn geweest en gewoon pech hadden (vader dood of moeder ziek daar en dan gaan bezoeken) tot profiteurs die zogezegd vluchteling zijn maar na amper 7 maand hier te zijn al meteen naar eigen land trekken en dan hun familie en vrienden meepakken op de vluchten.

Het is dus een genuanceerd verhaal

Als je al die verhalen over dat Afghaanse leger hoort is het toch wel straf hoe ongelofelijk racistisch men daar is. Of misschien beter, hoe licht we er hier overgaan dat men daar daar zo racistisch is.

'oh andere etnische groep? Daar gaan we niet voor vechten hoor'

Akkoord hoor, maar deze middag op de radio enkele verhalen gehoord. Dat gaat van mensen die al tientallen jaren niet meer in Afganistan zijn geweest en gewoon pech hadden (vader dood of moeder ziek daar en dan gaan bezoeken) tot profiteurs die zogezegd vluchteling zijn maar na amper 7 maand hier te zijn al meteen naar eigen land trekken en dan hun familie en vrienden meepakken op de vluchten.

Het is dus een genuanceerd verhaal
Uiteindelijk is daar bitter weinig nuance aan.
Je hebt twee groepen, profiteurs en mensen die terecht vluchteling zijn.

Terug
Bovenaan