Schrijf je ervaringen met Defensie proeven

Eerste week van de MIF voor reservisten zit erop. Het gaat echt aan een zeer hoog tempo vooruit want het kader wil/moet alles dat een gewone militair ziet op 12 weken er bij ons induwen op 2 weken. Da's relatief onmogelijk maar het zijn zo wel zeer lange dagen (van 5u15 tot +- 22u30) waarin heel veel wordt gezien. Op dag 4 waren we al aan het schieten met echte munitie :unsure: Maar ik vind het wel leuk, het is heel leerrijk en ik ben fysiek nog helemaal in orde. Volgende week bivak. Het valt ook op dat praktisch iedereen in mijn peloton hooggeschoold en succesvol is.
@Karton in welk Peleton zat je?

Dag iedereen
Ik ben enkele weken geleden naar neder over heembeek gegaan en heb een P3 gekregen.Ik zou graag paracommando worden en een P3 volstaat niet om paracommando te worden.Een revalidatie dokter heeft mij verteld dat ik misschien kan binnen gaan als P3 en dan misschien later een P2 kan krijgen heeft iemand van jullie hier al ervaringen mee gehad? Alle hulp of informatie is welkom!

Met vriendelijke groeten

Hallo iedereen,
Hoe streng zijn ze met medische keuring ivm lichte scoliose ?

Ze doen over weinig zo spastisch als over rugaandoeningen. Scoliose of spondylolyse leidt bijna altijd tot definitieve ongeschiktheid. Adjectieven zoals "lichte" kent defensie niet/amper. Ze denken meestal binair: je hebt het (ongeacht hoe zwaar) of je hebt het niet.
Je kan altijd proberen en een voormiddag opofferen aan de DStart, maar kans is héél groot dat je afgekeurd wordt.

Dag iedereen. Mijn ervaring voor de selectieproeven was heel positief. Ik werd bij het onthaal in Neder-over-Heembeek (eerste dag) begroet door sympathieke onthaalmedewerksters.
Nadien verliep de medische keuring ook goed. Ik moet wel bekennen dat ze heel streng zijn. Van de zes mensen uit mijn groep was ik de enige die medisch gekeurd was. P.S.: ik ben zwaarlijvig (82,5 kg voor 1,72 m; BMI 27), maar was in orde voor de dokter. Hij zei dat ik sowieso zou afvallen. Nadien volgde de pc-test die goed verliep.

Op dag twee heb ik de sportproeven afgelegd: 20/20 voor side bridge en 19/20 voor lopen. Voorts diende ik een Engelse test af te leggen en als laatste het interview dat heel goed verliep (heel vriendelijke luitenant).
Dag drie: de fameuze taaltest (Nederlands en Frans) op het KMS was goed verlopen. Ik kreeg jammer genoeg niet mijn eerste keuze qua job, maar wel mijn tweede keuze.

In het kort mijn ervaring.

Dag iedereen. Mijn ervaring voor de selectieproeven was heel positief. Ik werd bij het onthaal in Neder-over-Heembeek (eerste dag) begroet door sympathieke onthaalmedewerksters.
Nadien verliep de medische keuring ook goed. Ik moet wel bekennen dat ze heel streng zijn. Van de zes mensen uit mijn groep was ik de enige die medisch gekeurd was. P.S.: ik ben zwaarlijvig (82,5 kg voor 1,72 m; BMI 27), maar was in orde voor de dokter. Hij zei dat ik sowieso zou afvallen. Nadien volgde de pc-test die goed verliep.

Op dag twee heb ik de sportproeven afgelegd: 20/20 voor side bridge en 19/20 voor lopen. Voorts diende ik een Engelse test af te leggen en als laatste het interview dat heel goed verliep (heel vriendelijke luitenant).
Dag drie: de fameuze taaltest (Nederlands en Frans) op het KMS was goed verlopen. Ik kreeg jammer genoeg niet mijn eerste keuze qua job, maar wel mijn tweede keuze.

In het kort mijn ervaring.

Voor welke functie heb je gesolliciteerd?

Ik ben van plan voor na dit schooljaar voor para commando te gaan.
Het enige dat ik bang voor ben is dat ik slecht ben in frans weet iemand of dit uitmaakt?

Ik ben van plan voor na dit schooljaar voor para commando te gaan.
Het enige dat ik bang voor ben is dat ik slecht ben in frans weet iemand of dit uitmaakt?

Enkel als officier moet je volgens mij een test elementaire kennis Frans afleggen. Voor soldaat en onderofficier niet.

Weet iemand of je bij de pull ups je handen mag plaatsen hoe je wil? De pronated grip is bijvoorbeeld pakken zwaarder dan de chin-up.
@Tjiftjaf weet jij dat?

Laatst bewerkt:
Weet iemand of je bij de pull ups je handen mag plaatsen hoe je wil? De pronated grip is bijvoorbeeld pakken zwaarder dan de chin-up.
@Tjiftjaf weet jij dat?
Bij mijn weten is optrekken enkel een bijkomende sporttest in de Koninklijke Militaire School. Deze maakt geen deel uit van de ingangstesten voor defensie. Optrekken wordt uitgevoerd als supinated grip.

Bij mijn weten is optrekken enkel een bijkomende sporttest in de Koninklijke Militaire School. Deze maakt geen deel uit van de ingangstesten voor defensie. Optrekken wordt uitgevoerd als supinated grip.
Wie voor infanterie of paracommando gaat heeft bijkomende testen.

Pull-ups kunnen ook deel zijn van je sportproeven, afhankelijk of het een gevechtsfunctie is of niet. Bij paracommando is dit in ieder geval zeker het geval.

Pull-ups kunnen ook deel zijn van je sportproeven, afhankelijk of het een gevechtsfunctie is of niet. Bij paracommando is dit in ieder geval zeker het geval.
Ik heb het nog eens nagevraagd.

Ingangstest in DOO (Dienst Onthaal en Oriëntering):
  • loopproef op loopband
  • pull ups
  • push ups
  • side-bridges
Jaarlijkse test:
  • loopproef 2400 m
  • side-bridges
  • hindernispiste (gevechtseenheid)
  • mars 32 km (gevechtseenheid)
Jaarlijkse test Paracommando:
  • hindernispiste
  • hoogtepiste
  • speed march 16 km
  • gevechtszwemmen 100m
  • mars 32 km
  • loopproef 2400 m
  • side-bridges

Weet iemand hoe de looptest is voor para commando gaat er staat en antwoord op deze vraag in dit forum maar volgens mij klopt het niet er staat 10,2 km u beginnen en dat er elke 30 sec 0,3 bijkomt tot 16,2 en dan nog 5 minuten volhouden en dat je dan een alles op alles hebt maar volgens mij klopt dit niet? want op de site staat voor alles op alles moet je 22,30 minuten lopen

Weet iemand hoe de looptest is voor para commando gaat er staat en antwoord op deze vraag in dit forum maar volgens mij klopt het niet er staat 10,2 km u beginnen en dat er elke 30 sec 0,3 bijkomt tot 16,2 en dan nog 5 minuten volhouden en dat je dan een alles op alles hebt maar volgens mij klopt dit niet? want op de site staat voor alles op alles moet je 22,30 minuten lopen

Para's (en ik dacht alle gevechtsfuncties tout court) moeten inderdaad een stuk langer (kunnen) lopen. Bij mij (jonger dan 35, reservist off.) was het 14 minuten 30 seconden herinner ik mij, en dat was letterlijk met de vingers in de neus een 20/20.
Die 'advanced' loopproef is een heel stuk pittiger. Tegen het laatste kwart loop je constant tegen +/- 16km/uur, waar je toch al serieus goed en snel voor moet kunnen lopen. En leuk is anders om zo hard te lopen om 7 uur 's morgens ofzo in dat beschimmeld kot in Neder-over-Heembeek. :oi22:

Hier staan de extra gevechtstesten beschreven, het lopen is een uitbreiding op de basistesten dus zoek ook even op aan welk interval die starten. Op 17'30" zit je aan je max van 16,2 km/u, en om 20/20 te halen moet je tot 22'30" aan die snelheid blijven lopen.

Yes merci
Weet toevalig iemand hoe de leiderschaptest voor onderofficier in zen werk ga
Ja. Er wordt een omgeving geschetst, bijvoorbeeld jij als instructeur van een hoop nieuwe rekruten. Vervolgens krijg je dan verschillende vragen gebaseerd op situaties die zich kunnen voor doen in die omgeving.

Bijvoorbeeld; een rekruut doet zijn oefening na herhaaldelijk proberen nog steeds niet correct, wat doe je?
a) Je blaft hem af in het bijzijn van de andere rekruten
b) Je legt het hem nogmaals rustig uit
c) Je laat hem sukkelen en neemt hem nadien apart
d) Je straft de hele groep omdat hij het nog niet kan

Zo krijg je er echt een stuk of 50, en het is dikwijls moeilijk om te kiezen tussen wat jij zou doen en wat jij denkt dat het goede antwoord is.

Terug
Bovenaan