Hebben we ook niet echt gedaan. Wel smiddags binnen eten...
buiten op terras in regen/sneeuw/-15 is niet bepaald ideaal.
Er werd door personeel aan de liften ook geen moeite gedaan om regels te handhaven. Hadden zelf ook geen mondmasker op bvb
Buiten is de kans ook niet zo groot.
Binnen daarentegen

Vandaar ook dat ik ga zien dat we iets vlakbij piste hebben zodat je bij slecht weer gewoon in eigen verblijf kan gaan eten :p

Een vraagje, ik heb vorig jaar nieuwe ski's gekocht en 2 maanden geleden alleen eens geprobeerd in Landgraaf. Is het aan te raden om ze nog eens te waxen voor mijn vertrek naar Oostenrijk volgende maand? Ik ben maar een gelegenheidsskiër.

Ik zou vermoeden van wel. Het duurt zowiezo enkele waxbeurten voor een ski/board helemaal doordrongen is met wax lees ik, en daarenboven is indoor sneeuw veel slechter voor je waxlaag dan natuursneeuw (schuurt blijkbaar meer).
Dus, ik zou het in jouw plaats wel doen (kwaad kan het zeker niet, integendeel)

1 weekje gaan boarden in Evasion Mont blanc. Mooi, groot gebied.
Niet ver van huis, eenvoudig om in bv. Saint-Gervais aan te rijden, meteen vanaf de afrit van de snelweg (geen heel stijle klim op smalle bergweggetjes, zonder kettingen prima te doen), groot skigebied, prachtige natuur (veel pistes tussen de bomen). Variatie groen, blauw, rood en zwart. Ideaal voor families en beginners, maar ook gevorderden kunnen zich hier amuseren.

Er ligt voldoende sneeuw (het begon stevig te sneeuwen toen ik daar vertrok) en de pistes worden prima geprepareerd. In het begin van de week waren enkele pistes toe en hier en daar wat bruine sneeuw, maar sinds de sneeuwval woensdag een enorme verbetering. Enige nadeel vond ik persoonlijk dat je soms iets te veel liften moest nemen thv. Mt D'Arbois en Mt Joux. Soms wat platte stukken (ambetant als boarder maar na verloop van tijd weet je waar je snelheid nodig hebt) en wat zoeken naar lange afdalingen. Maar eens gevonden, prachtig! Probeer zeker ook Les Contamines (bus/auto nodig).

Ik logeerde helemaal beneden aan Saint-Gervais op 100m van de lift Saint-Gervais-Bettex. Ideaal. De lift was wel nodig om terug te keren omdat de rode piste om terug te gaan naar Saint-Gervais nog gesloten was. Mss gaat die rode piste binnenkort door de recente sneeuwval terug open?

@SomeDude Misschien iets voor jou?

Oh ja, corona regels...

Ik heb mijn skipass online besteld. QR code inscannen aan zelfkassa's ter plekke en hopla, ik had een skipass.. Nooit mijn CST moeten tonen of inscannen. Terwijl als je daar aan de fysieke kassa je skipass kocht, moest je wel je CST tonen + identiteitskaart..

Op 5 dagen ben ik welgeteld 1x gecontroleerd door de gendarmerie op de lift Saint-Gervais-Bettex rond 16h30 voor de terugkeer naar Saint-Gervais. CST inscannen + identiteitskaart. Maar je kon prima de lift links laten liggen en te voet gaan naar beneden (is wel een eindje) of een bus nemen.

Verder de regel om op elke lift een mondmasker te dragen. Mijn schatting: 35% droeg een chirurgisch en hier en daar een FFP2 masker. 35% een buff (zonder filter) en 30% niets (en als ze erop gewezen werden haalden ze hun mondmasker boven en deden ze het aan..).

Ik heb gewoon in de gesloten cabines gezorgd dat ik zoveel mogelijk enkel met mijn maat zat en altijd mondmasker. Altijd op de pistes gegeten dus ik denk niet dat ik Covid heb opgelopen.

Laatst bewerkt:
Aanraders voor bindingen?
union force

Beste dat ik al gehad heb

union force

Awel geloof het of niet die had ik al opt oog

Da's een intrigerend antwoord.... aangezien ik (ook als een al wat oudere snowboarder) altijd wil bijleren, kun je dat wat verder verduidelijken?
Meer demping spaart uw knieën wat bij oneven terrain en buckles en ijs en...
Nadeel is wel een minder directe connectie met uw bord (wat imo enkel een "gevoel" is, meestal).
Een canted footbed KAN ook helpen met kniepijn, meestal als ge breder staat, maar dat hebben niet alle bindingen. Dezelfde 2 zaken zijn trouwens ook relevant voor boots.

union force

De meeste van de stijvere Union bindingen zijn echt goed, gaan vooral lang mee. Ik heb momenteel de Atlas op mijn plank staan. Force zijn ook heel goed en ook al gehad :thumb:.

Ik heb dit all mountain board gekocht

En ik ben beginner/gemiddeld
Union is zeker een goed merk voor bindingen. Ik heb uw bord nooit gehad, maar volgens de specs is dat zo een all mountain boardje dat aan de flexibelere kant zit. Wat wilt ge juist doen met uw bord? Gewoon allround vanalles wat?

De Force is nogal stijf, niet echt park materiaal en gaat u mogelijks challengen op uw techniek (=goed als ge dikke progressie wilt maken, =kut als ge gewoon wat relaxed wilt boarden op uw 1 skivakantie van het jaar).
Als ge niet echt veel gaat boarden, zou ik u wat geld besparen en gewoon voor de STR gaan.

Ik spreek voor het skiën, maar vermoed dat het eventueel kan doorgetrokken worden naar snowboarden:
'demping' komt bijna uitsluitend van combo ski+bot. Binding doet er in dit geval niks toe. En dan nog hoofdzakelijk van het type ski. Bot in mindere mate (flex mss). Maar voor snowboarden vervalt dit ook al.

Een buitenpiste ski zal veel vergeeflijker zijn en zich plooien rond oneffenheden. Bij een race ski voel je elk putje tot in de onderrug.
Stijfheid van ski/plank maakt het verschil imo.
Dus ik ben wat kritisch over uw binding uitleg, tbh :)

Laatst bewerkt:
Ik spreek voor het skiën, maar vermoed dat het eventueel kan doorgetrokken worden naar snowboarden:
'demping' komt bijna uitsluitend van combo ski+bot. Binding doet er in dit geval niks toe. En dan nog hoofdzakelijk van het type ski. Bot in mindere mate (flex mss). Maar voor snowboarden vervalt dit ook al.

Een buitenpiste ski zal veel vergeeflijker zijn en zich plooien rond oneffenheden. Bij een race ski voel je elk putje tot in de onderrug.
Dus ik ben wat kritisch over uw binding uitleg, tbh :)
Ik kan dus enkel spreken over snowboarden want ik heb nooit geskied, maar een snowboard binding heeft wel degelijk een bepaalde shock absorbtion. Een (snowboard) binding heeft een voetbed, dat dikker of dunner en van verschillend materiaal kan zijn. Dat bepaalt grotendeels de absorbtie. Een ski binding heeft dat niet, ik gok dat daar wel het grote verschil zit hoor...
Daarnaast hebt ge ook 3-4 systemen om uw binding op uw bord te zetten, dat heeft ook nog wat invloed.

Maar voor de rest moogt gij gerust kritisch zijn over de uitleg hoor :tongue:.

Edit: Wat WEL klopt is dat uw bord een VEEL grotere invloed heeft. Ik vind de binding dan ook het minst belangrijke van de 3.

Bot in mindere mate (flex mss). Maar voor snowboarden vervalt dit ook al.
En wat bedoelde hiermee? Snowboard boots hebben degelijk een flex rating wat redelijk hard kan verschillen...

Laatst bewerkt:
Union is zeker een goed merk voor bindingen. Ik heb uw bord nooit gehad, maar volgens de specs is dat zo een all mountain boardje dat aan de flexibelere kant zit. Wat wilt ge juist doen met uw bord? Gewoon allround vanalles wat?

De Force is nogal stijf, niet echt park materiaal en gaat u mogelijks challengen op uw techniek (=goed als ge dikke progressie wilt maken, =kut als ge gewoon wat relaxed wilt boarden op uw 1 skivakantie van het jaar).
Als ge niet echt veel gaat boarden, zou ik u wat geld besparen en gewoon voor de STR gaan.

Inderdaad gewoon wat van alles maar vooral op de piste.

Bedankt voor je uitleg ik heb dus de Union STR besteld!

En wat bedoelde hiermee? Snowboard boots hebben degelijk een flex rating wat redelijk hard kan verschillen...

Softshell vs hardshell. Wist niet dat er bij snowboard boats ook een groot verschil op zat.
Maar dan nog: de flex is vooral voorwaartse druk & comfort van dragen. Hoe minder flex, hoe 'correcter' de voetpositie blijft & directer de respons naar de ski/board.
Zal mogelijks ook een verschil geven naar demping, maar hier ook minimaal tov de stijfheid van de plank/ski.

Again, de theorie & praktijk kunnen verschillen :)

12/03 gaat mijn zoontje 'normaal gezien' op skiklassen in Italie
Nu vraag ik mij af: zou dit door gaan of niet door corona?
Hoe zit het met de regeltjes in Italie?

Inderdaad gewoon wat van alles maar vooral op de piste.

Bedankt voor je uitleg ik heb dus de Union STR besteld!
De STR gaan u zeker goed dienst doen voor all mountain werk :thumb:.

Softshell vs hardshell. Wist niet dat er bij snowboard boats ook een groot verschil op zat.
Maar dan nog: de flex is vooral voorwaartse druk & comfort van dragen. Hoe minder flex, hoe 'correcter' de voetpositie blijft & directer de respons naar de ski/board.
Zal mogelijks ook een verschil geven naar demping, maar hier ook minimaal tov de stijfheid van de plank/ski.

Again, de theorie & praktijk kunnen verschillen :)
Ik zeg nergens dat de flex invloed heeft op de demping ... ?
Maar no offence, als ge nog niet eens beseft(e) dat een snowboard boot ook een flex rating heeft en best kan verschillen, dan denk ik dat we de discussie best stoppen? :shutup:

(en ik bedoel oprecht "no offence", niet "no offence, en nu gebruik ik die intro om u eens goed uit te schijten")

Hohja, als het geen invloed heeft is het inderdaad niet relevant bij de vraag over demping :D
Ik vind het ook gewoon interessant om erover na te denken. En inderdaad, ik ben er van onder de indruk dat een snowboard boot een flex rating heeft, gezien het gebruikte materiaal & opbouw :)

Terug
Bovenaan