Skopje

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Iemand al eens een citytrip gedaan naar Skopje? Aangezien de reis deze zomer redelijk letterlijk in het water is gevallen, was ik aan het kijken om in het najaar ergens naartoe te trekken. Skopje zag er redelijk interessant uit (zeker qua budget :) ), maar extra tips zijn altijd welkom.

we hebben op Skopje gevlogen, dan auto gehuurd en naar meer van Ohrid gereden, vervolgens Albanie, en dan terug naar Skopje. Skopje is leuk voor 1 dag (bijzonder maar wat kitscherig centrum met veel standbeelden). Dus ik zou het combineren met meer van Ohrid, is prachtig, je kan ook naar Kosovo gaan ligt er niet zo ver vandaan. Wegen zijn goed, auto huren op luchthaven Skopje is relax.

Ik was er vorige week. 1 max 2 dagen zijn voldoende. 1€ is ongeveer 61 denar. Je kunt ook een prepaid kaart kopen. De meetse mensen en zeker de jongeren kunnen Engels.
Aan de ene kant van de stenen brug heb je de oude,moslim, stdsgedeelte. De andere kant van de brug is de katholieke gedeelte. In de oude gedeelte is er ook een traditionele markt. Zoals hierboven aangegeven zijn er veel standbeelden. Je hebt ook een kleine burchtje. Overdag was het te warm. In de avond is er meer leven. De winkels zijn na 18u gesloten. Op zondag zijn bijna alle winkels dicht. Eten is er ook op zondag en na 18u.
Je kunt daar bij bvb Kosmos lekkere gehaktballetjes of een schotel met bonen eten en vergeet niet om shopska salade te nemen. Hierna kun je bij Nexho een lekkere trilece eten.
Aan de oude stadsdeel zijn er op verschillende plaatsen kranen waarvan het water drinkbaar is.
Als je een auto wilt huren, kun je dat in de luchthaven doen. Indien je naar andere landen wilt gaan moet je dat ook aangeven.
Ohrid is zeker aan te raden. De weg naar idaar s heel mooi. Stop onderweg ook om verse fruit of meloen te kopen. Je hebt daar een klooster en je kunt van Ohrid ook naar Struga gaan.
De natuur is daar indrukwekkend. Als je wilt wandelen of hiken ga je je best goed voorbereiden. Overdag is het warm en er zijn wilde dieren in de bossen en bergen. Vorige week was er ook een bosbrand.
Het is een goedkoop land met een prachtig en ongerept natuur.

Terug
Bovenaan