Smart Home en Automation

Afhankelijk hoe gevoelig je ervoor bent: van zodra je HA gewoon bent komen er automatisch meer apparaten bij.

Hue aansturen in HA is wat mij betreft ook wel fijner, qua automatiseringen.
Hoe heb je Hue laten verbinden met HA als ik mag vragen?

@sluysen of het voldoende use case is kan ik niet bepalen, maar ik heb sinds vorig weekend mijn sturing airco in HA gemaakt, rekening houdend met mijn batterij.

AC’s staan 24/7 aan in ruimtes waar niemand slaapt, op dit moment is dat 3de slaapkamer en zolder waar de home office van de vriendin is, behalve als de batterij onder 80% duikt overdag of 40% ongeacht welk tijdstip van de dag.

De eerste dagen bleven de airco’s draaien tot 3-4u ‘‘s nachts omdat dan de 40% soc bereikt was. Deze nacht/ochtend draaien ze nog, de batterij is nog 52% vol.

Ik had het gisteren ook al gemerkt, maar door 24/7 te draaien slagen ze er in om alles (vloeren, muren, meubels, …) op dezelfde temperatuur te krijgen waardoor ze finaal minder hard moeten werken en dus minder verbruiken.

De eerste dagen zat ik zo aan een totaal verbruik van 9,3kWh voor de airco’s, gisteren was dat maar 3,8kWh terwijl het gisteren zeker niet frisser was en het binnen aangenaam koel was.

Je zou ze ook gewoon continu kunnen laten aanstaan zonder HA, maar op deze manier ben ik zeker dat er gekoeld wordt wanneer het nodig is en dat ik geen stroom van het net haal zonder dat ik er naar moet omkijken.
Is dit een out of the box integratie dan via de Onecta app (waar ik HA niet zie staan bij de "integraties")

Afhankelijk hoe gevoelig je ervoor bent: van zodra je HA gewoon bent komen er automatisch meer apparaten bij.

Hue aansturen in HA is wat mij betreft ook wel fijner, qua automatiseringen.
Ondertussen lopen hier tal van automatisaties: de gewoonlijke lichtroutines binnen/buiten, De Daikin airco op basis van zon-overschot, maar ook (met aangekochte deur/raamsensoren) dat de airco tijdelijk afgaat indien er een raam openstaat bijvoorbeeld.
Meldingen wanneer x of y zich voordoet, hij zet apparaten af om piekverbruik te voorkomen, ..

‘S nachts binnenkomen? Lichten aan op een aangename stand. Enzovoort, enzovoort..

Ik ben er zeker van dat ik wel meer use cases kan bedenken, maar dat het ook een rabbithole kan zijn :D
Elke use-case zal ook aankoop van nieuwe hardware vereisten natuurlijk.

Hue is basic bij ons, een licht buiten aan de voordeur die tussen zonsondergang en zonsopgang brand.
En dan in de living nog 2 lampen. De rest van het huis is nog "stomme" verlichting. Maar bv lichten die aangaan met sensors bij beweging lijkt me wel interresant, alleen heb ik geen idee hoe je daar zoiets tussen kan voegen? Of vereist dit direct aankoop van nieuwe lampen die een bewegingsdetector hebben?

Ik zou ook gaan voor de plug & play HA Green setup, of heeft dit bepaalde limitaties?

Laatst bewerkt:
Hoe heb je Hue laten verbinden met HA als ik mag vragen?
Ik denk gewoon met de standaard integratie van Homeassistant. De hue-bridge kwam automatisch voorgesteld bij apparaten en diensten.
Is dit een out of the box integratie dan via de Onecta app (waar ik HA niet zie staan bij de "integraties")

Ik ben er zeker van dat ik wel meer use cases kan bedenken, maar dat het ook een rabbithole kan zijn :D
Elke use-case zal ook aankoop van nieuwe hardware vereisten natuurlijk.

Hue is basic bij ons, een licht buiten aan de voordeur die tussen zonsondergang en zonsopgang brand.
En dan in de living nog 2 lampen. De rest van het huis is nog "stomme" verlichting. Maar bv lichten die aangaan met sensors bij beweging lijkt me wel interresant, alleen heb ik geen idee hoe je daar zoiets tussen kan voegen? Of vereist dit direct aankoop van nieuwe lampen as such
Daikin is ook via een standaard HA integratie
En dan in de living nog 2 lampen. De rest van het huis is nog "stomme" verlichting. Maar bv lichten die aangaan met sensors bij beweging lijkt me wel interresant, alleen heb ik geen idee hoe je daar zoiets tussen kan voegen? Of vereist dit direct aankoop van nieuwe lampen as such
Het mooie van HA is dat het verschillende platformen kan laten samenwerken. Zowel cloud services als dingen met een lokale API. Daikin en Hue bv worden lokaal aangesproken, dus je hebt geen internet nodig (het blijft dus werken).

In verband met verdere koppelingen: het is een belachelijke rabbithole. Dat geef ik wel toe.
Ik heb zelf een ikea bridge gekocht en op die manier extra lampen en sensoren gekoppeld (via Homekit) omdat prijs/kwaliteit daar veel mee te doen is.

Mijn basic automatisaties werken vrij robuust (lichtroutines e.d). De geavanceerde shit zoals het opstoken van zonne-energie e.d. dat is veel getweak. Maar daar haal ik nog plezier uit.

(Elke automatisatie is luxe en per definitie onnodig btw, ‘t is gewoon leuk)

Dat is aan/uit maar dan moet je nog een bewegingssensor ook hebben ergens. En heeft de stand van je schakelaar invloed erop?
Heb nu 1 schakelaar die altijd op aan moet staan voor de Hue buiten en de kinderen/schoonmoeder vergeten dat precies soms -_-
Waarom lus je de schakelaar niet gewoon door met een wago? In principe is een schakelaar onnodig als je automatisering goed zit. :)

Ik denk gewoon met de standaard integratie van Homeassistant. De hue-bridge kwam automatisch voorgesteld bij apparaten en diensten.
Ja, ik ben van de bridge dus afgestapt... Ik host ook alles zelf en wou absoluut geen cloud services daartussen. Enkel met de PV's hang ik eraan vast, want Enphase heeft bij mijn weten geen lokale API / manier zonder de cloud te gebruiken. De warmtepomp ook nog (Vailant), maar met wat gepruts zou ik ook gewoon de aansturing lokaal kunnen doen.

Recent alle Hue's via ZigBee laten connecten ipv de Hue Bridge integratie. Werkt zéér goed.

Ideale droom hier is om eens deftig tijd te kunnen nemen om automatisatie's te doen met verschillende zaken. PV -> warmtepomp, security. Ik heb nu om te "spelen" verschillende dingen uitgeprobeerd, maar nog niets "nuttigs" meegedaan.

Damn, paar weken geleden eens de prijs opgezocht voor Green en was toen 139, is nu al 179 geworden :wallbash:

Ik heb een Synology nas (ds218) en daar zou in principe ook HA op kunnen draaien al is die waarschijnlijk niet performant genoeg + die anetennese voor bv Zigbee/Matter (ikea stuff) zijn niet mogelijk op een synology en wel op een HA Green RPi of andere micro pc.

Iemand ervaring met HA op Synology?

Laatst bewerkt:
Damn, paar weken geleden eens de prijs opgezocht voor Green en was toen 139, is nu al 179 geworden :wallbash:

Ik heb een Synology nas (ds218) en daar zou in principe ook HA op kunnen draaien al is die waarschijnlijk niet performant genoeg + die anetennese voor bv Zigbee/Matter (ikea stuff) zijn niet mogelijk op een synology en wel op een HA Green RPi of andere micro pc.

Op zo’n synology NAS kan je gewoon docker gebruiken en de usb-apparatuur doorlinken. Dat gaat dus wel werken, maar ik raad iedereen aan om gewoon zo’n kleine,goedkopen mini pc te zoeken van enkele jaren oud.
Deze kan je makkelijk 2de hands vinden vanaf pakweg €50, daar draai je gewoon het home assistant OS op (native) en dat is in mijn ogen het minste gedoe.

Op een Synology draait HA helemaal niet snappy tenzij je het installeert op SSD storage.

Ook is HA OS veel gebruiksvriendelijker dan docker.
Je kan eventueel wel een HA OS virtuele machine draaien op Synology indien jouw NAS dat ondersteunt. Maar opnieuw geld de regel van de snelle storage.

Persoonlijk draai ik het op een Odroid N2+ zodat het losgekoppeld is van mijn andere hardware. Op mijn Proxmox server staat er een VM klaar die kan overnemen mocht mijn Odroid in panne vallen.

Na wat geprul een paar jaar geleden met RPi's draait HA hier nu een jaar of 2 als een zonnetje op een HP t620.
Mijn laatste stukje van het rabithole is Adaptive Cover Pro integratie voor mijn somfy screen. Heerlijk! Werkt nagenoeg perfect. Screens die openen en vooral dichtgaan aan de hand van de stand van de zon. Lekkere 23°C binnen kunnen houden heel de week al.

Next up is half juni wanneer ze zonnepanelen en batterij installeren....so help me god...

Voor Zigbee/Matter ben je best af met iets zoals een smlight slzb-06 te kopen.
Dit is een PoE (of USB powered) netwerk-connected (beide LAN & Wifi) zigbee/matter bridge, waarmee je met Zigbee2MQTT in HA al je zigbee devices kan integreren.

Bonus: de antenne van dat ding is enorm goed.

Ik heb er zelf zo enkele in m'n huis staan, omdat ik HA in een VM draai op mijn homelab, die ad-hoc tussen verschillende PC's kan worden germoved (yay vmware), waardoor een dongle in 1 PC steken niet meer werkt.

Voor Zigbee/Matter ben je best af met iets zoals een smlight slzb-06 te kopen.
Dit is een PoE (of USB powered) netwerk-connected (beide LAN & Wifi) zigbee/matter bridge, waarmee je met Zigbee2MQTT in HA al je zigbee devices kan integreren.

Bonus: de antenne van dat ding is enorm goed.

Ik heb er zelf zo enkele in m'n huis staan, omdat ik HA in een VM draai op mijn homelab, die ad-hoc tussen verschillende PC's kan worden germoved (yay vmware), waardoor een dongle in 1 PC steken niet meer werkt.
Gebruik je dan op je slzb-06 allemaal hetzelfde IEEE address en werkt dat? Of zijn je meerdere slzb-06 elk coordinators van een eigen zigbee netwerk (en dan is de slzb-06 nog steeds een single point of failure)?

Je kan perfect je IEEE address van je usb stick wijzigen, dan kan je er één gebruiken in elke node (denk wel enkel met zstack3 & ember in Z2M; hier is het zstack3). Is hier ook zo in mijn high availability proxmox cluster, elke node heeft een eigen stick met gedupliceerd IEEE address en zo kan ik perfect een failover hebben van mijn Z2M naar een andere node.

Gebruik je dan op je slzb-06 allemaal hetzelfde IEEE address en werkt dat? Of zijn je meerdere slzb-06 elk coordinators van een eigen zigbee netwerk (en dan is de slzb-06 nog steeds een single point of failure)?

Je kan perfect je IEEE address van je usb stick wijzigen, dan kan je er één gebruiken in elke node (denk wel enkel met zstack3 & ember in Z2M; hier is het zstack3). Is hier ook zo in mijn high availability proxmox cluster, elke node heeft een eigen stick met gedupliceerd IEEE address en zo kan ik perfect een failover hebben van mijn Z2M naar een andere node.
1 van de SLZB-06'en is coordinator, De rest zijn routers. Vooral handig voor de communicatie tussen verdiepen sterk te houden, die zenders zijn een pak sterker dan degene dat er in een smart plug en dergelijke zitten.
Die is dus inderdaad nog altijd een single point of failure. Daar heb ik spijtig genoeg nog geen elegante oplossing voor.
Mijn homelab zit echter in een full size rack in mijn kelder, niet de beste plaats voor een coordinator. Met PoE kan ik die in het midden van het huis zetten alleszins.

Intel i5 nuc op de kop kunnen tikken van een ex collega voor 50€. Nu nog een mini hdmi kabel en ik kan ermee aan de slag 🥳

Terug
Bovenaan