@sluysen of het voldoende use case is kan ik niet bepalen, maar ik heb sinds vorig weekend mijn sturing airco in HA gemaakt, rekening houdend met mijn batterij.
AC’s staan 24/7 aan in ruimtes waar niemand slaapt, op dit moment is dat 3de slaapkamer en zolder waar de home office van de vriendin is, behalve als de batterij onder 80% duikt overdag of 40% ongeacht welk tijdstip van de dag.
De eerste dagen bleven de airco’s draaien tot 3-4u ‘‘s nachts omdat dan de 40% soc bereikt was. Deze nacht/ochtend draaien ze nog, de batterij is nog 52% vol.
Ik had het gisteren ook al gemerkt, maar door 24/7 te draaien slagen ze er in om alles (vloeren, muren, meubels, …) op dezelfde temperatuur te krijgen waardoor ze finaal minder hard moeten werken en dus minder verbruiken.
De eerste dagen zat ik zo aan een totaal verbruik van 9,3kWh voor de airco’s, gisteren was dat maar 3,8kWh terwijl het gisteren zeker niet frisser was en het binnen aangenaam koel was.
Je zou ze ook gewoon continu kunnen laten aanstaan zonder HA, maar op deze manier ben ik zeker dat er gekoeld wordt wanneer het nodig is en dat ik geen stroom van het net haal zonder dat ik er naar moet omkijken.