Snelheid verlagen op de snelweg?

Wat moet de toegelaten snelheid op onze snelwegen worden?

• 100

Stemmen: 11 7,4%
  • 120

Stemmen: 51 34,5%
  • 130

Stemmen: 78 52,7%
  • Anders, leg uit

Stemmen: 8 5,4%

• Totaal aantal stemmers
    148

Remake

Crew Member
Crowdfunder FE
Minister Depraetere wil de snelheid op onze snelwegen verlagen naar 100km/h, ten voordele van het milieu en afgekeken van Nederland.

Het is natuurlijk geen nieuw voorstel, het komt om de zoveel tijd wel eens naar boven, en ik herinner me dat er destijds vooral negatief naar dit voorstel werd gekeken. Maar we worden ouder en gaan soms anders denken over de zaken, dus ik was eens benieuwd hoe men daar tegenwoordig naar kijkt op BG. 100, 120, 130 (voorstel VB) of nog iets anders? En waarom?

Persoonlijk zou ik het gewoon laten zoals het is. Op lager verbruik na zie ik geen enkel voordeel aan 100km/h te rijden en dat kan je dan nog altijd vrijwillig doen als dat de drijfveer is.
Nadelen zie ik echter wel, en wat meteen in me opkomt is een chaotisch verkeersbeeld, waar geijkte vrachtwagens 90 rijden, bussen 100 en niet geijkte auto's simpelweg in de weg gaan rijden. Ik kan me niet voorstellen dat dit veiliger zou zijn.

Ik vind het trouwens ook (weer) absurd dat het enkel voor Vlaanderen zou zijn. Het is nu al een soep door de snelheid op de secundaire wegen anders te hebben dan in Wallonië. Als je het echt wil doordrukken, zou dat imo nationaal moeten zijn, maar dat kan door ons politieke systeem natuurlijk niet.

ik denk vooral dat het snelheidsverschil met vrachtwagens te klein is op de snelweg.
Op de ring van Antwerpen zie je dit fenomeen heel hard.
Voor de rest zie ik weinig nadelen.

ik ben wel voorstander, vooral in de zones rond de steden, waar het toch al drukker is en 120km/h moeilijker te halen is
Op lange stukken, E40 Oostende-Veurne bijv. liever niet

ik ben wel voorstander, vooral in de zones rond de steden, waar het toch al drukker is en 120km/h moeilijker te halen is
Wordt dat in de praktijk al niet zo aangepakt? Kortrijk, Brussel en Antwerpen zijn nu drie steden die in me opkomen omdat ik daar wel eens kom waar dat al geregeld is door borden. Dat lijkt me idd een goede aanpak, maar een algemene regel zou ik er toch niet van maken.

100 is best laag, vooral op een lege snelweg buiten de spits.
Je ziet ook dat dit echt niet altijd gevolgd wordt in NL. Zonder een grotere pakkans mag het nog 70 zijn, veel zal er niet veranderen, nuja, behalve hogere boetes.

Binnenkort allemaal elektrische auto's. Dat milieu argument is nonsens.

En in NL wil men de maximumsnelheid weer verhogen.

Persoonlijk zou ik het gewoon laten zoals het is. Op lager verbruik na zie ik geen enkel voordeel aan 100km/h te rijden en dat kan je dan nog altijd vrijwillig doen als dat de drijfveer is.
Nadelen zie ik echter wel, en wat meteen in me opkomt is een chaotisch verkeersbeeld, waar geijkte vrachtwagens 90 rijden, bussen 100 en niet geijkte auto's simpelweg in de weg gaan rijden. Ik kan me niet voorstellen dat dit veiliger zou zijn.
Het gevolg van het lager verbruik, lagere uitstoot is dan ook de drijfveer van wat ze voorstelt ;)
Maar dat gaat natuurlijk de vuilbak in met EVs, waar men naartoe aan het gaan is :D

Qua verkeersveiligheid, goh... Het doembeeld van je chaotische verkeersbeeld is nu ook al hé. Je hebt al plaatsen waar het 100 (Brusselse ring) of 90 (Antwerpse ring gedeeltelijk/soms) is en daar is het niet meer chaotisch dan elders op de Vlaamse/Belgische snelwegen...

Mij zou het niet storen, je wordt dat toch gewoon. Was ff wennen op de Brusselse ring maar we zijn ondertussen al ettelijke jaren verder en het stoort niet. Impact op reistijd is er ook amper.

Het gevolg van het lager verbruik, lagere uitstoot is dan ook de drijfveer van wat ze voorstelt ;)
Maar dat gaat natuurlijk de vuilbak in met EVs, waar men naartoe aan het gaan is :D

Qua verkeersveiligheid, goh... Het doembeeld van je chaotische verkeersbeeld is nu ook al hé. Je hebt al plaatsen waar het 100 (Brusselse ring) of 90 (Antwerpse ring gedeeltelijk/soms) is en daar is het niet meer chaotisch dan elders op de Vlaamse/Belgische snelwegen...

Mij zou het niet storen, je wordt dat toch gewoon. Was ff wennen op de Brusselse ring maar we zijn ondertussen al ettelijke jaren verder en het stoort niet. Impact op reistijd is er ook amper.
Op de Brusselse ring is het momenteel op een heel groot stuk zelfs maar 70 en 50 door de werken daar.

Binnenkort allemaal elektrische auto's. Dat milieu argument is nonsens.

En in NL wil men de maximumsnelheid weer verhogen.

Ik vind persoonlijk dat vooral de argumenten die ze aanhalen fout zijn.
Toen het in NL werd ingevoerd, bleek het 10% minder verbruik, geen 20-30% (realistisch, met een benzine verbruik je misschien 7l/100km als je 120 rijdt? Dat zou willen zeggen je op 100 maar 4.9l zou verbruiken... geen enkele wagen haalt dat).

Maar... hier zie ik nu 2x dat verbruik geen issue is met EV's. EV's gebruiken ook energie he... Dat lager verbruik is daar even relevant als bij eender welke auto.

Het verkeersveiligheidargument: hoeveel ongevallen gebeuren er effectief aan de maximumsnelheid gebeuren momenteel. Volgens mij is dat een extreem beperkt aantal.

Maar... hier zie ik nu 2x dat verbruik geen issue is met EV's. EV's gebruiken ook energie he... Dat lager verbruik is daar even relevant als bij eender welke auto.
Maar... Dat zeg ik niet.

Ik zeg dat het argument is dat er minder uitstoot bij een lager verbruik niet van toepassing is bij EVs. Want dat is het argument die ze gebruiken in het artikel (zelfs in de titel, die niet achter een paywall zit...):
Vlaams minister van Klimaat Melissa Depraetere (Vooruit) pleit ervoor om de maximumsnelheid op snelwegen terug te brengen naar 100 kilometer per uur om de uitstoot van het verkeer te verlagen.

Uitstoot, daar gaat het hem om.

Maar... Dat zeg ik niet.

Ik zeg dat het argument is dat er minder uitstoot bij een lager verbruik niet van toepassing is bij EVs. Want dat is het argument die ze gebruiken in het artikel (zelfs in de titel, die niet achter een paywall zit...):

Uitstoot, daar gaat het hem om.
Maar zelfs daar, die energie komt van ergens. Zolang we geen 100% groene energie hebben, wil dat zeggen dat er ook uitstoot is en die gaat hoger zijn bij meer verbruik.

Meestal kan je ook niet doorrijden op het stuk Oostende - Veuren (en omgekeerd), 2 vaksbaan waar vrachtwagens elkaar constant inhalen....

Ik ben echt resoluut tegenstander. De zoner waar dit eventueel nuttig zou zijn zijn zones waar je nu TOCH al trager rijdt door de drukte. Integendeel, ik zou optrekken tot 130 of 140 veel logischer vinden. Zker bv tussen 20h en 8h.

Nog wat meer mensen de neiging geven om hun gsm te pakken tijdens het rijden als je de snelheid gaat verlagen.

Ik ben ook absoluut een tegenstander van verlagen, de drukke zones (bv. ring van Antwerpen / Brussel) zijn nu al beperkt, dus overal 100 km/u invoeren ongeacht de tijd en de situatie lijkt me helemaal niet wenselijk. En al helemaal onnozel om weer verschillen tussen Vlaanderen en de rest van België in te voeren.

De impact op uitstoot is er in theorie, maar in realiteit blijkt dat dik tegen te vallen, daarom dat Nederland ook weer een tijd overwogen had om die beperking overdag tot 100 km/u weer af te schaffen. Wat je in de realiteit trouwens ziet, is dat je dan een mix krijgt van mensen die zich op een quasi lege autostrade aan die 100 houden, en een groot deel die toch gewoon 120-130 rijden.

Verhogen naar 130 lijkt me veel werk en extra onduidelijkheid voor die 10 km/u verschil.

Maar zelfs daar, die energie komt van ergens. Zolang we geen 100% groene energie hebben, wil dat zeggen dat er ook uitstoot is en die gaat hoger zijn bij meer verbruik.
Nee je kan perfect 100% CO2 arme elektriciteitsopwekking hebben om uw EV's te laden (en ondertussen nog uitstoot hebben van oa hoogovens want niet elektrisch)

Verbruik is ook lager als je met 10 auto's achter elkaar 120 km/u rijdt dan 10 auto's alleen 100km/u

Snap niet echt hoe dit het volume probleem aanpakt. Er zijn in ons klein landje, teveel auto's op de weg. Ik word nu al gedwongen 90% van de tijd als linksplakker 130/140 te rijden want de e17 richting gent is eigenlijk een open magazijn waar de truck regeert. Hoe gezellig zal het worden met non stop 3 baanvakken gevuld.

Op de E40 tussen Leuven en Luik ga je trouwens een 6-tal keer van Vlaanderen naar Wallonie en omgekeerd. Handig om dan iedere 2 km je snelheid te moeten aanpassen van 100 naar 120 en weer terug. Zou weer een typisch Belgisch fenomeen zijn. 🤡

Een algemene verlaging naar 100km/h lijkt me geen goed idee. In Nederland is er dat overigens ook niet hé, tussen 19h en 7h(?) 's morgens is de toegestane snelheid er 130km/h.

Ik zie er wel voordelen in om de maximale snelheid tijdens de spitsuren (7h-9h en 17h-19h of zo) te verlagen naar 100km/hr.

Zou een goed idee zijn in principe, maar ik ben er tegen vanuit het idee dat dergelijke wetgeving altijd in de kaart speelt van het opborrelend ongenoegen van een deel van de bevolking inzake overheidsbemoeienis. Laat het maar op 120 blijven.

Terug
Bovenaan