Solliciteren: de kant van de werkgever

Guazala

Well-known member
Ik mis hem wel. Als het een ambetant moment is geweest op het werk, dan kom ik daarna altijd even naar hier. Dan besef ik weer dat ik eigenlijk maar een leegloper en parasiet van de maatschappij ben, betaald met het belastinggeld van de noeste, als citroenen uitgeperste werkpaarden uit de privé en dat ik me dat dus allemaal niet hoef aan te trekken. Het werkt als het ware therapeutisch.

OT: af en toe ben ik al eens jurylid bij wervingen voor mijn overheidsdienst. Ik vind dat echt ongelooflijk hoe vaak mensen slecht scoren, niet omdat ze niet geschikt zouden zijn voor de job, maar gewoon omdat ze te lui, te nonchalant, te weet ik veel wat zijn om gewoon ne keer op te zoeken waarvoor ze eigenlijk aan het solliciteren zijn. Dan krijg je gesprekken als:
Kandidaat: "Ik doe mee omdat het mij een super interessante job en materie lijkt. Ik zou dat 'k weet niet hoe graag doen."
Interviewer: "En wat denk je dat de FOD .... zoal doet, wat zijn hun doelstellingen?"
Kandidaat: "Awel ja, die doen zo vanalles eh. Zo voor de maatschappij enzo."

Ik zie soms cv’s passeren van kandidaten en dan denk ik: “moeilijk parcours, misschien kunnen we die helpen.” Om dan de meest generische nietszeggende motivatiebrief te lezen met geen enkele link naar de vacature… Ik begrijp echt niet goed hoe gedemotiveerd die mensen in hun zoektocht staan.

OT: af en toe ben ik al eens jurylid bij wervingen voor mijn overheidsdienst. Ik vind dat echt ongelooflijk hoe vaak mensen slecht scoren, niet omdat ze niet geschikt zouden zijn voor de job, maar gewoon omdat ze te lui, te nonchalant, te weet ik veel wat zijn om gewoon ne keer op te zoeken waarvoor ze eigenlijk aan het solliciteren zijn. Dan krijg je gesprekken als:
Kandidaat: "Ik doe mee omdat het mij een super interessante job en materie lijkt. Ik zou dat 'k weet niet hoe graag doen."
Interviewer: "En wat denk je dat de FOD .... zoal doet, wat zijn hun doelstellingen?"
Kandidaat: "Awel ja, die doen zo vanalles eh. Zo voor de maatschappij enzo."

Ik zie soms cv’s passeren van kandidaten en dan denk ik: “moeilijk parcours, misschien kunnen we die helpen.” Om dan de meest generische nietszeggende motivatiebrief te lezen met geen enkele link naar de vacature… Ik begrijp echt niet goed hoe gedemotiveerd die mensen in hun zoektocht staan.
CV:
"Ik ben vlot in het gebruik van Python, Matlab, ..."

Interview:
"Dit aspect van het werk zou dan gemodelleerd kunnen worden, zegt dat je wat?"
"Eikes neeje, toch niet programmeeereeeuh"

Een motivatiebrief opstellen is toch ook zuivere tijdsverspilling voor heel wat jobs? Kijk naar het CV en nodig de mensen uit met een interessant CV? Wat moet je als motivatie geven voor bijv. de gemiddelde kantoorjob? "Het is altijd al mijn levensdroom geweest om ganse dagen op een bureaustoel te mogen zitten en te zitten gapen naar een computerscherm".

Ik begin te denken dat dat de reden is waarom ik niet snap dat mensen honderden keren moeten solliciteren en het deksel op de neus krijgen. Ik snap ook niet hoe je tijd kan hebben om honderden keren te solliciteren. Deftig solliciteren met een brief op maat schrijven duurt voor mij toch ZEKER een paar uur. Het kan dan wel zijn dat ik misschien té veel nadenk, maar als ik dan complimenten krijg op mijn zeer goed geschreven brief, dan denk ik dat dat het toch waard is. Ik heb die discussie al eens gehad in het verleden met een sollicitatiecoach die het er niet mee eens was toen ik zei dat elke letter juist moet staan, maar ik vind toch van wel.
Ook opzoeken hoe een bedrijf een beetje in elkaar zit en wat de job inhoudt en daar naar refereren in je brief is een minimum imo.

Toen ik nog regiomanager bij Game Mania was, had iemand eens de naam van het bedrijf vergeten veranderen in zijn motivatiebrief.

"Werken bij Frituur Nancy is altijd al een droom geweest voor mij."

:unsure:

Ik heb die toen wel nog op gesprek laten komen omdat iedereen wel eens een domme fout maakt maar dat was ook echt niks.

Toen ik nog regiomanager bij Game Mania was, had iemand eens de naam van het bedrijf vergeten veranderen in zijn motivatiebrief.

Ik heb die toen wel nog op gesprek laten komen omdat iedereen wel eens een domme fout maakt maar dat was ook echt niks.
Ik ben content dat ik al iets van een 15 jaar niet meer moet solliciteren. Zo'n cringe gedoe man, die brief toestanden.
Waarom wil je deze job doen?

omdat ik geld moet verdienen, tiens.
Want dees eh.

Tenzij je credentials kan voorleggen als MS, Google, Meta, etc. En dus mss effectief kan spreken over mensen die dromen om daar terecht te komen, is een job gewoon dat ... een job.

Ik had 0,0 voeling met m'n vorige baas voor ik er begon, idem m'n huidig bedrijf. Ik ben daar niet gaan solliciteren om een of andere filosofische reden of enige random droom van in dat bedrijf te werken.
Je komt solliciteren omdat een headhunter u te pakken kreeg of omdat je op een of andere Job@Site een vacature tegen kwam waarvoor uw skills matchen.

Now let's talk money. :sneaky:

Een motivatiebrief opstellen is toch ook zuivere tijdsverspilling voor heel wat jobs? Kijk naar het CV en nodig de mensen uit met een interessant CV? Wat moet je als motivatie geven voor bijv. de gemiddelde kantoorjob? "Het is altijd al mijn levensdroom geweest om ganse dagen op een bureaustoel te mogen zitten en te zitten gapen naar een computerscherm".
Als het voor de jobs waarover ik het heb nutteloos zou zijn, dan zou ik er ook geen belang aan hechten.

Inderdaad. Waarschijnlijk gebruiken ze dat vaak om te schiften in de kandidaten.
Misschien dat ze dat in AI-tijden wel achterwege gaan beginnen laten.
Het geeft natuurlijk al een indicatie van wie een minimum aan moeite heeft gedaan, kan me inbeelden dat "frituur Nancy" zo al bij velen niet meer zou moeten langskomen.

Het gaat niet over "dromen van een job". Het gaat over de juiste competenties hebben voor een job. Ik ben niet geïnteresseerd in iemands match met de bedrijfscultuur. Waarom past jouw profiel bij de vacature?
Daarvoor dient de CV toch. Daar vindt je in detail de relevante skills, ervaringen, etc.
Wat heeft die ceremoniële brief waarin je zo wat random shizzle schrijft daarmee te zien?

Je zoekt naar nen ervaren sales -> In de CV staan 3 voorgaande werkervaringen in sales omgevingen.
Je zoekt ne web DEV -> In een deftig developer CV vindt je over 't algemeen wel de relevante tech skills terug & op welk level die skills zich bevinden + Eerdere relevante werkervaringen.

Tenzij je er van uit gaat dat je alles dat in de CV staat nog eens wilt gaan herhalen (in 't lang & in 't breed wilt uitschrijven) in die brief, zie ik niet welke relevantie dat ding nog heeft.

Ik meen dat er op 9L eens een topic was, gestart door de onvolprezen Elvis waarin hij klaagde dat solliciteren niet lukte. Hij postte zijn CV en bij werkervaring stond er iets dat hij sinds een paar maand werkzoekend was. Had hij dan op zijn CV in het knalrood geschreven:

Al x-maand werkzoekend. Het is niet mijn schuld dat het crisis is en de werkgevers niemand willen aannemen!!!

Ik meen dat er op 9L eens een topic was, gestart door de onvolprezen Elvis waarin hij klaagde dat solliciteren niet lukte. Hij postte zijn CV en bij werkervaring stond er iets dat hij sinds een paar maand werkzoekend was. Had hij dan op zijn CV in het knalrood geschreven:
Dat nog eens extra in de verf en in het rood zetten is niet slim maar had hij dat niet gedaan had hij het sowieso ook gewoon moeilijk gehad om een job te vinden. Na een tijdje ben je uit de markt geconcurreerd.

Ik ben amper 1x in mijn carrière werkloos geweest maar wel meteen voor een lange periode. Door een paar keer pech te hebben (een paar keer net niet tijdens sollicitaties) had ik ineens een gat van 10 maanden. Ik hoop dat niemand hier dat ooit mee maakt. Probeer dat gat maar eens op te vullen? Een maandje of 3 lukt nog wel, maar 10 ?? Nope. Dus ik ben toen van armoede 3 jaar gaan orderpicken omdat ik nergens nog aan de bak kwam. Ik was op een bepaald moment altijd over OF ondergekwalificeerd.

En toen het dan opnieuw hoogdagen waren vond ik wél terug een job maar wel weer helemaal onderaan de ladder als 'junior' aan het salaris van een 'junior'. Ondertussen ben ik wel al 20 jaar niet meer werkloos geweest en ik hoop dat dit nog even zo blijft. Of het aan mijn interview skills loog? Misschien. Ik had toen nog een gebrek aan ervaring maar de laatste 13 jaar heb ik 3x moeten solliciteren bij een nieuwe klant en ik ben 3 keer op 3 (100% ratio :tongue:) aangenomen. Dus zo slecht ben ik daar niet in.

Laatst bewerkt:
Daarvoor dient de CV toch. Daar vindt je in detail de relevante skills, ervaringen, etc.
Wat heeft die ceremoniële brief waarin je zo wat random shizzle schrijft daarmee te zien?

Je zoekt naar nen ervaren sales -> In de CV staan 3 voorgaande werkervaringen in sales omgevingen.
Je zoekt ne web DEV -> In een deftig developer CV vindt je over 't algemeen wel de relevante tech skills terug & op welk level die skills zich bevinden + Eerdere relevante werkervaringen.

Tenzij je er van uit gaat dat je alles dat in de CV staat nog eens wilt gaan herhalen (in 't lang & in 't breed wilt uitschrijven) in die brief, zie ik niet welke relevantie dat ding nog heeft.
Een CV is meer bondig en generiek en een motivatiebrief kadert de CV binnen de vacature. Dat moet geen opstel van 2 blz zijn. Als je niet aantoont dat je op zijn minst de vacature gelezen hebt, ga ik die alleszins niet uitnodigen op gesprek...

Het gaat niet over "dromen van een job". Het gaat over de juiste competenties hebben voor een job. Ik ben niet geïnteresseerd in iemands match met de bedrijfscultuur. Waarom past jouw profiel bij de vacature?
Dat zou je toch gewoon moeten afleiden uit een CV? Waarvoor dient dat anders?

Terug
Bovenaan