Ik ben heel benieuwd naar wat vrouwen vinden over dit forum... Het lijkt me zeer plausibel dat die behoorlijk fronsen bij wat hier allemaal wordt geschreven.
Voor mezelf even recapituleren wat ik hier waarneem:
- Aanleiding is een bijzonder lompe Bart Schols. Wat eigenlijk nog een goede zaak is geweest om het onderwerp op korte tijd breed bespreekbaar te maken.
- Daarop volgen veel getuigenissen van vrouwen, artikels, posts, opiniemakers, politici, statistieken, enz... die allemaal aantonen dat veel vrouwen zich onveilig voelen in het dagelijkse leven én dat mannen hier de oorzaak van zijn.
- En wat doen, wij mannen?
Ik parafraseer:
>> Erg, maar vrouw zijn heeft ook zijn voordelen he.
>> Dat is maar een kleine groep van vetzakken die dat doen
>> Het zijn vooral illegalen en allochtonen die dat doen
>> Ik lees in die getuigenissen vooral veel achtervolgingswaanzin
>> Zijn die statistieken wel juist want ik vind hier een citaat waar ze foutief zijn aangehaald he
>> Ja maar als die mee heeft gewerkt aan programma X dan is haar mening in dit debat waardeloos
>> Dan eentje die persoonlijk naar mij wordt afgevuurd: Allé, iemand die toegeeft al 's seks in het openbaar te hebben gehad gaat hier nu vertellen dat wij mannen misschien 's aan introspectie moeten doen. Gekker moet het niet worden
>> Wij mannen hebben ook problemen he. Gewoon een knuffel aan een collega mag al niet meer, weet die dame wel hoe erg dat is dat ik mij nu een viespeuk voel
>> Ik hoef daar niet over na te denken wat ik doe niks mis. Vooral dat wordt veelvuldig herhaald. "Ik doe niks mis en ik ben daar zeker van, 100%"... allé ik heb misschien ooit 's heel lang naar iemand gestaard in de trein maar dat was gewoon omdat ik daar een choco mee wou gaan drinken. Hoe dat gedrag binnenkomt bij de persoon die werd aangestaard, daar wordt dan met geen enkel woord over gerept. Maar vooral ik, man, ben er 100% van overtuigd ik op geen enkele manier ooit een vrouw onveilig zou hebben doen voelen
>> Een krantenartikel bijvoegen met 'voila, een man die tussenbeide is gekomen bij meisjes die werden lastiggevallen tijdens een skivakantie. Zeg nu nog dat we niet goed bezig zijn.' Terwijl in datzelfde artikel staat dat jongemannen seksuele opmerkingen riepen naar meisjes van 11 -12 en dat maar (letterlijk) voor te lachen deden. Dat genormaliseerd gedrag is deel van het probleem he. Maar daar hebben we het dan niet over, wel over de macho die die jongens bij elkaar slaat. Voila, opgelost.
>> Welk gedrag aanpassen? Ik heb een onberispelijk gedrag hoor.
>> Dan de technische ontleding van anekdotes: er is geen dader of slachtoffer. Beetje later als iemand wijst op wetgeving: "dan is de wetgeving fout".
Ik vind dit walgelijk. Het niveau van
https://www.hln.be/binnenland/na-de...t-soort-mannen-bestaat-dus-echt-nog~a9a77d7b/ met een pseudo-intellectuele verpakking eromheen.
Alles wordt hier uit de kast gehaald om het probleem toch maar te beperken en vooral geen rekenschap te hoeven geven. "Ik moet daar niks aan doen".
Weinig mannen hier hebben de guts om zich in dit debat open op te stellen en te luisteren naar de verhalen, zonder meteen te oordelen of in een kramp te schieten.
Degenen die dat hier doen worden dan nog's persoonlijk aangevallen door anderen die met persoonlijke anekdotes hun eigen zelfverklaarde superieure imago willen etaleren (ja
@KnightOfCydonia deze is aan jou gericht).
Als ik dit forum lees dan schaam ik me dat ik een man ben.